OKUL YÖNETİCİLİĞİ MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
EFQM MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI EĞTİMDE MÜKEMMELLİK MODELİ
Advertisements

6. BÖLÜM OKUL ÖRGÜTÜ VE YÖNETİMİ
Mimaride kimlik.
İşbirliğine Dayalı Öğrenme
Spor Pedagojisi.
YÖNETİM VE ORGANİZASYON
Öğrenme Faaliyeti 1 Yönetim Çiğdem YILDIRIM 626 Doruk YOĞURTÇU 628
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
Eğitimde Hedefler ve Hedef Türleri
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları Eser ÇEKER (M.Sc.)
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI. İşbirliğine dayalı öğrenme; öğrencilerin sınıf ortamında küçük karma guruplar oluşturarak (cinsiyet, başarı durumu,
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
1.Hafta: Özel Gereksinimli Bireyler ve Özel Eğitim
Kültür.
AİLE Bir toplumda hukuki temele dayalı evlilik ve akraba bağlılığı (anne, baba, çocuklar, büyükanne ve baba ile yakın akrabalar) oluşmuş, aynı mekanda.
Eczacıbaşı Holding Kurumsal İletişim Direktörü
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları Eser ÇEKER (M.Sc.)
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
REHBERLİK DERSİ III.
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
TALAS LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü
OKUL NEDİR?.
Erken Eğitim Şeyda Altuntaş
Okullardaki sosyal sermaye anlayIŞI
OKUL – VELİ İŞBİRLİĞİ HAZIRLAYAN: GMT.
ÖZEL EĞİTİM UYGULAMALARI
EĞİTİM BİLİMİNE GİRİŞ Dr. Kerim Karabacak
1 Rehberlik; Bireyin kendini anlaması, çevredeki imkanları bilmesi, doğru tercihler yaparak kendini gerçekleştirebilmesi için bireye yapılan sistematik.
Pazarlama ve Temel Kavramlar
Temel Kavramlar ve İlkeler
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
6. BÖLÜM EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
Türk Eğitim Sisteminin Yapısı ve Yönetimi
OKUL. Okul genel anlamda “toplumun ve bireylerin eğitim gereksiniminin planlı, programlı ve istendik bir biçimde karşılanabilmesi için kurulmuş formal.
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
YÖNETİM SÜRECİ VE ÖZELLİKLERİ
ÖRGÜT SOSYOLOJİSİ ÖRGÜTLER.
GİRİŞİMCİLİK VE LİDERLİK
Öğrenme Kaynakları: Okul, Aile, Toplum BÖLÜM 3 Gerek yetişkinler gerekse çocuklar en iyi “yaparak” öğrenirler. Bu nedenle, sosyal bilgiler programı,
G ÖNÜLLÜLÜK “İsteyerek, bilerek, severek ona buna zıplama, atlamak.” “Yaşamaya devam etme sebeplerini çoğaltma ve varlığını toplumsal olarak gerçekleme.
Toplam Kalite Yönetimi
EĞİTİMİN POLİTİK TEMELLERİ
Yönetim Nedir? Yönetim, toplumsal gereksinmelerin bir bölümünü karşılamak üzere kurulan bir örgütte, örgütün varlık nedeni olan amaçlarını gerçekleştirecek.
Okula neden devam ediyorsunuz? “Eğitim görmek için.”… Okul bizi hayata hazırlamada laboratuvar görevi görür. Sorunlara uygun çözüm yolları geliştirmemize.
“Zor iş, zamanında yapmamız gerekip de, yapmadığımız kolay şeylerin birikmesiyle meydana gelir.” J.J.Rousseau İKİNCİ KUŞAĞIN GELECEĞE HAZIRLANMASI VE VARİS.
ETKİLİ İLETİŞİM DERSİNE HOŞ GELDİNİZ Haftalar Yrd. Doç. Dr. Selim EMİROĞLU.
Öğretmenlik Mesleğine Giriş
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
Okul Öncesi Eğitim Dr. Burcu Çabuk.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
Örgüt Nedir? Neden Vardır?
3. ÜNİTE TÜRKİYE’DE ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLARIN EĞİTİMİ İLE İLGİLİ ÖRGÜTLENME VE MEVZUAT.
TÜRK Eğitim Sistemi.
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI HAZIRLAYANLAR HAVVA KESKİN
SOSYAL BİLGİLER DEĞER ÖĞRETİMİ.
HAYAT BOYU ÖĞRENME GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
YÖNETİMİN ARACI: ÖRGÜT
Kültür Toplumu oluşturan insanın öğrendiği, bilgi, sanat, gelenek, görenek ve benzeri yetenek, beceri ve alışkanlıkları içine alan karmaşık bir bütündür.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
AİLE Bir toplumda hukuki temele dayalı evlilik ve akraba bağlılığı (anne, baba, çocuklar, büyükanne ve baba ile yakın akrabalar) oluşmuş, aynı mekanda.
Eğitim; bireyin içinde yaşadığı toplumda yeteneğini, tutumlarını ve olumlu değerdeki diğer davranış biçimlerini geliştirdiği süreçler toplamıdır. Bireyin.
TÜRK MİLLÎ EĞİTİM SİSTEMİNİN YAPISI VE ÖZELLİKLERİ
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sunum transkripti:

OKUL YÖNETİCİLİĞİ MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI İzmir İl Millî Eğitim Müdürlüğü YÖNETİCİLİK FORMASYONU KAZANDIRMA EĞİTİMİ OKUL YÖNETİCİLİĞİ İdris DÜZCAN Maarif Müfettişi İZMİR OKUL YÖNETİCİLİĞİ

OKUL YÖNETİCİLİĞİ İçerik 1. Türk Eğitim Sisteminde Okulların Yeri 2. Okulları Diğer Örgütlerden Ayıran Özellikler 3. Sosyal Sistem Olarak Okullar 4. Eğitim-Okul-Toplum-İdeoloji İlişkisi 5. Okulların Görevleri 6. Türkiye’de Okul Yöneticisi Yetiştirme 7. Okul Yöneticisinin Görevleri

OKUL YÖNETİCİLİĞİ Eğitim Nedir? Eğitim, önceleri Arapça “terbiye” olarak kullanılan, 1940’lardan bu yana dilimize yerleşen bir terimdir. Eğitim en yaygın biçimde: “herhangi bir varlığı bir amaca göre geliştirip, yetiştirme” (Hançerlioğlu,1997) ve “bireyin davranışında kendi yaşantısı yoluyla ve kasıtlı olarak istendik değişme meydana getirme süreci” (Ertürk, 1997) tanımlarıyla ifade edilmiştir.

OKULLARIN SİSTEMDEKİ YERİ “Ülkeler, insanların çeşitli gereksinimlerini karşılamak amacıyla örgütler oluşturmuşlardır. Okul, toplumun eğitim gereksinimini karşılamak amacıyla kurduğu örgütün adıdır.”

TÜRK EĞİTİM SİSTEMİNDE OKULLARIN YERİ Okul; okuyup yazmadan başlayarak en yüksek düzeyde bilim ve sanat bilgisi vermeye değin, çeşitli derecede toplu olarak öğrenimin sağlandığı ve eğitimin verildiği yerdir.

Okul sadece bilimsel bilginin verildiği mekanlar değil aynı zamanda kültür, sanat, siyaset gibi öznel kaynaklı derslerinde verildiği eğitim kurumlarıdır. Okul toplumun bir parçasıdır. Okul ve toplum karşılıklı konulmuş iki ayna gibidir.

Okul eğitimindeki temel amaç, öğrencilerin zihinsel, bedensel ve ahlaksal açıdan gelişmesini sağlamaktır. Okul, hem bir bilgi yuvası hem de sosyal etkinliklerin yerine getirildiği bir kurumdur. Dostluk, sevinç ve üzüntülerin paylaşılması gibi duygular okul arkadaşlarımızla olan ilişkilerimiz sonucunda gelişir.

Sosyal görevi çocuğa kültürü aşılamaktır Sosyal görevi çocuğa kültürü aşılamaktır. Okul bu görevini yaparken kültürü hem korur, hem geliştirir. Politik görevi yetiştirdiği kuşağın toplumdaki devlet sistemine bağlılık göstermesini, liderlik yeteneği olan öğrencilerin  seçilmesini eğitilmesini gerçekleştirmektir. Ekonomik görevi ise ekonominin beyin gücü ve insan gücü gereksinmesini karşılamaktır.

‘’Bana bir harf öğretenin 40 yıl kölesi olurum.’’ Hz. Ali (R.A.)

Eğitimin amaç ve süreçlerinin çeşitlenmesi, eğitime olan ilginin ve isteğin artması, eğitim mesleğinde daha çok uzmanlaşılması okulun yeni işlevleridir. Bilgi patlaması sonucu bireyin öğrenmesi gereken bilgi ve becerilerde artış oldu. Okulların tüm bilgileri vermesi olanaksızdır. Bu nedenle okul "ne öğretelim?" sorusuna yanıt aramaktadır.

Yeni eğitim anlayışının temellerinden birisi de, öğrencilerin sadece okulda değil, okul dışı ortamlarda da eğitimin önemli olduğu, öğrencilere kazandırılan bilgilerin pekiştirilmesi, uygulamaya dönüştürülmesi ve sürekliliğinin sağlanması için aile ve çevreninde okulla aynı anlayışa sahip kalınması gerçeğine dayandırılarak eğitim hizmetlerine yön verilmesidir

Çocuklar hayata hazırlanırken ilk ve en önemli izlenimlerini aile ve okulda edinmektedirler Aile ortamında kazandığı özellikler onun eğitimi yanında tüm yaşantısını etkileyerek izler bırakmaktadır Okulda kazandırılacak özellikler bu değerler üzerine inşa edileceğinden, çocuğun aile ve çevresiyle bir bütün olarak tanınması ve eğitim etkinliklerinde bu özelliklerin göz önüne alınarak ilgili çalışmaların yapılması yararlı olacaktır

Sorumluluk duygusu kazandırır.

Öğrenciye toplum içinde nasıl davranması gerektiğini yaşayarak öğretir.

İş hayatı için temel bilgi birikimi hazırlanmasını sağlar.

Öğrencileri daha iyi eğitmek yetiştirmek ve hayata hazırlamak için onunla ilgili aile ve çevresinin de desteğini kazanmak gerekmektedir Aileler, okulda öğrenciye kazandırılan bilgi beceri tutum ve alışkanlıkları benimsemez, desteklemez ve sürekliliği için uygun ortam hazırlamazsa, okulda verilen eğitimin tüm çabalara rağmen başarısız olacağı bilinmelidir

Türk Eğitim Sisteminde Okulların Yeri Günümüzde öğrenci üzerinde belirleyici güç sadece okul değil, çoğu zaman okul dışı aile, arkadaş gurubu, içinde yaşadığı çevre ve toplumsal yaşamın gerekleri yani okul dışı değişkenlerin çocuk üzerinde daha etkili olduğu bilinmektedir Bu nedenle tek başına okuldaki eğitim etkinlikleriyle çocuğun yaşamına yön vermek anlayışı yetersiz ve başarısız olacaktır.

«Bir okulun yapılması, bir hapishanenin kapanması demektir.» Victor HUGO

ÖRGÜT NEDİR? Ortak bir amacı veya işi gerçekleştirmek için bir araya gelmiş kurumların veya kişilerin oluşturduğu birlik, teşekkül, teşkilat İki ya da daha fazla kişinin bilinçli olarak eş güdümlenmiş etkinlikleri sistemidir.

Örgüt; insanın işbirliği gereksiniminden doğar. İnsanlar; zorunlu olarak ortaya çıkan sorunları çözmek ve gereksinimlerini karşılamak amacıyla örgütler oluşturmuşlardır. Örgüt; insanın işbirliği gereksiniminden doğar. Barnard, örgütü, “iki ya da daha fazla bireyin bilinçli olarak eşgüdümlenmiş etkinlikleri sistemi” olarak tanımlamaktadır.

BİR ÖRGÜTÜN VAR OLABİLMESİ İÇİN 2. Amacın gerçekleştirilmesine katkıda bulunma isteği. 3. Gerçekleştirilmesi gereken ortak bir amaç. 1. Birbiriyle iletişim içinde bulunacak bireyler.

ÖRGÜTLER ÜZERİNE Amaçlar genel anlamıyla bir örgütün varlık nedenini oluştururlar. (Campbell, Corbally, Nystrand, 1983).Bir gönüllü grubu, eylemlerini, işleyişi hakkında aldığı bilgiler ışığında düzenlemek için sistematik yöntemler edindiğinde örgüt niteliği azanır. (Katz ve Kahn, 1977)

Yani örgütler çevrelerinden girdi alır ve çıktılarını yine çevreye verirler;

ÖRGÜTLERİN ORTAK ÖZELLİKLERİ Yönetim kademesi vardır. , Bölümlere ayrılma Söz konusudur. İşte Uzmanlaşma esastır. Emir Kumanda zinciri vardır. Yetki ve Sorumluluk belirlenmiştir.

ÖRGÜTLERİN SINIFLANDIRILMASI Örgütleri sınıflandırırken, nereden bakıldığına ve ölçüt olarak neyin alındığına göre farklı sınıflamalar yapmak olasıdır.

BLAU VE SCOTT FORMAL ÖRGÜTLERİ DÖRT SINIFA AYIRIR (Biçimsel) Örgütler Karşılıklı yarar sağlayan örgütler İşletmeler Hizmet örgütleri Kamu yararına çalışan örgütler

Karşılıklı yarar sağlayan örgütler İşletmeler

Blau ve Scott formal örgütleri dört sınıfa ayırır: Hizmet örgütleri Özellikle müşterilerine yarar sağlayan örgütlerdir. (hastaneler, okullar, sosyal hizmet kuruluşları vb.)

Blau ve Scott formal örgütleri dört sınıfa ayırır: Kamu yararına çalışan örgütler Ordu, polis örgütü, araştırma kuruluşları vb. olarak sınıflandırılabilir.

Örgütleri mülkiyetleri açısından sınıflandırmak da mümkündür: Mülkiyet Açısından Örgütler Özel mülkiyete sahip örgütler Kamu mülkiyetine sahip örgütler Karma mülkiyete sahip örgütler

Diğer bir sınıflama da Talcott Parsons tarafından yapılmıştır (1960): Sosyal Boyut Bakımından Örgütler Ekonomik örgütler Politik Örgütler Bütünleştirici Örgütler Sürdürümcü Örgütler

Toplumsal Gereksinimleri Karşılama Bakımından Örgütler Toplumsal gereksinim bakımından sınıflandırmayı ise Başaran yapmıştır (1989): Toplumsal Gereksinimleri Karşılama Bakımından Örgütler Mal örgütleri Hizmet örgütleri Güvenlik örgütleri Meslek örgütleri Aracı örgütler

Okul ne tür bir örgüttür? HİZMET ÖRGÜTÜ’ dür. Toplumun eğitimsel ihtiyaçlarını karşılamak için kurulmuştur. Sosyal bir sistemdir. Kitlesel eğitimi hedefler.

Okulu diğer örgütlerden ayıran özellikler: Okul örgütünün en önemli ve açık özelliği, üzerinde çalıştığı hammaddenin toplumdan gelen ve topluma giden insan oluşudur.

Okulu diğer örgütlerden ayıran özellikler: Okulda çatışma halinde olan çeşitli değerler bulunur.

Okulu diğer örgütlerden ayıran özellikler: Okul; ürünü, değerlendirmesi güç olan bir örgüttür.

Okulu diğer örgütlerden ayıran özellikler: Okulun özel bir çevresi vardır.

Okulu diğer örgütlerden ayıran özellikler: Okul çevredeki bütün biçimsel ve doğal örgütlerin yön verdiği ya da etkilediği bir örgüttür.

Okulu diğer örgütlerden ayıran özellikler: Çevredeki düzenlenmiş gruplar kendi yararlarını korumak için okulun düşünce bağımsızlığını sınırlamaya çalışırlar