Genel Pratisyenlik/Aile Hekimliği Mesleki Eğitimi -geçmişten geleceğe-

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Program Geliştirme “uzmanlık eğitimi”
Advertisements

Prof. Dr. H. Nezih Dağdeviren - Tr TAHYK YK Başkanı
Türk Cerrahi Yeterlik Kurulu 2000 Genel cerrahi eğitiminin Ulusal cerrahi yeterliği Kurumları standartlarını belirlemek belgelendirmek eşyetkilendirmek.
GP/AH MESLEKİ EĞİTİM PROGRAMLARI
Ürolojide Uzmanlık Sonrası Doktora Eğitiminin Yararları
AİLE HEKİMLİĞİ TANIMI, İLKELERİ VE TARİHÇESİ
Bilgi Yönetimi İnternete Dayalı Önlisans Programı TBD 21. Türkiye Bilişim Kurultayı, 6 Ekim 2004, Ankara Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi.
AİLE HEKİMLİĞİNDE SAĞLIK OKURYAZARLIĞI
PROBLEME DAYALI ÖĞRENİMDE DEĞERLENDİRME
AİLE HEKİMLİĞİ EĞİTİMİ: GÜNCEL DURUM VE YENİ AÇILIMLAR
AHEK KURULTAYININ ARDINDAN (9 haziran 2008). TTB-AHEK (Asistan Hekimler Eşgüdüm Kurulu) tarafından 09/06/2008 tarihinde AÜTF (Ankara Üniversitesi Tıp.
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMINDAKİ TEMEL İLKELER
TTB-UDEK Çalışma Grupları Dr. Raşit Tükel TTB-Uzmanlık Dernekleri Eşgüdüm Kurulu 30 Kasım 2007 / İstanbul.
BİRİNCİ BASAMAKTA MESLEKİ EĞİTİM VE MESLEKİ YETERLİK GP/AH ve diğer uzmanlık alanlarında mesleki yeterliklerin sınanması ile ilgili deneyimler.
Uzmanlık Öğrencisi Eğitimi “Strateji” M. Erdal GÜZELDEMİR
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
Uluslararası Muhasebeciler Federasyonu
Aile Hekimliğinin Tanımı ve Temel İkeleri
Aile Hekimliği Tarihçesi
TIPTA UZMANLIK EĞİTİMİ ve YETERLİK KURULLARI
TAM GÜN YASASI VE ASİSTAN HEKİMLER DR.AYSUN ERBAHÇECİ.
Gülhane Askeri Tıp Fakültesi, Ankara
Genel Pratisyenlik Uzmanlık Eğitiminde
TÜRKİYE-AB KATILIM SÜRECİ VE KADIN İSTİHDAMI I
PRATİSYEN HEKİMLİK MESLEKİ EĞİTİMİNDE ÖZGÜN BİR MODEL
SB EGE DOĞUMEVİ VE KADIN HASTALIKLARI EĞİTİM VE ARAŞTIRMA HASTANESİ AİLE PLANLAMASI EĞİTİM MERKEZİ Op.Dr. Kenan Ertopçu.
TOPLUM TEMELLİ RUH SAĞLIĞI HİZMETLERİ Prof. Dr. Medaim Yanık
SAĞLIK HİZMETİNİN İYİLEŞTİRİLMESİNE YÖNELİK UZMANLIK EĞİTİMİ gazanfer aksakoğlu.
İLAÇLA AKILCI TEDAVİ EĞİTİMİNDE TFD’nin ROLÜ
2008’ in Sağlık Ortamında Üniversite Hastaneleri Dr. Zafer SINIK.
Aile Hekimliğinin Tanımı ve İlkeleri
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE TARİHÇESİ
Genel Pratisyenlik/Aile Hekimliği Mesleki Eğitimi -geçmişten geleceğe-
SAĞLIK HİZMETLERİNİN İYİLEŞTİRİLMESİ GRUBU ÇALIŞTAY RAPORU Prof. Dr
ERCİYES ÜNİ. TIP FAKÜLTESİ TIP EĞİTİMİ ANABİLİM DALI
Aile Hekimliğinin Tarihçesi
AİLE HEKİMLİĞİ ANABİLİM DALLARININ AİLE HEKİMLİĞİ UYGULAMASI VE EĞİTİMLERİNİN BUGÜNÜ VE GELECEĞİ İLE İLGİLİ DEĞERLENDİRMELERİ, GÖRÜŞ VE ÖNERİLERİ.
Dr. H.İbrahim Durak XII. Tıpta Uzmanlık Eğitimi Kurultayı İzmir
Avrupa Tıp Müfredatlarında Erken Klinik Temas Dr. Okay BAŞAK.
UYEK 5. Dönem Yönetim Kurulu Faaliyet Sunumu.
Kaynaklar 1- Aile Hekimliğinin Kilometre Taşları, Millis Ve Willard Raporları, Aktürk Z., Dağdeviren N. (Çeviri Editörleri). Türkiye Aile Hekimliği Uzmanlık.
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE ÖZELLİKLERİ
Dr Hakan Abacıoğlu Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi
17. Pratisyen Hekimlik Kongresi 10 Kasım 2012, Kuşadası
Pratisyen Hekimlerin Hukuksal Sorunları  Her ne kadar sağlık hizmeti denildiğinde ilk aklımıza gelen hasta ve hekim ilişkisi olsa da bu ilişkide;  Devlet.
ESPAÑA SİSTEMA DE EDUCACİÓN LA EDUCACİÓN SUPERİOR LA FORMACİÓN DE LOS DOCENTES AB Ülkelerinde Eğitim Prof. Dr. Mustafa ERGÜN Nurcan BUNAR.
Aile Hekimliğinin Tanımı ve Temel İlkeleri
Genç Dostu CSÜS Hizmetleri Uluslararası Katılımlı Sempozyumu
Dünyada ve Türkiye’de Aile Hekimliği
LATİN AMERİKA BREZİLYA VENEZUELA.
UZMANLIK EĞİTİMİ “TTB-UDEK DEĞERLENDİRMELERİ” Dr
BİRİNCİ BASAMAK HEKİMLİĞİ
2. GRUP Prof. Dr. Selma ÇİVİ Prof. Dr. Dilek GÜLDAL Doç. Dr. Yeşim UNCU Yrd. Doç. Dr. Nazlı ŞENSOY Yrd. Doç. Dr. Muharrem.
AİLE HEKİMLİĞİ TANIMI VE İLKELERİ
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ UZMANLIK EĞİTİMİ 4 Ocak 2013 Tarihindeki Fakülte Kurulu’nda kabul edilen ilkeler ve çalışmalar.
STRATEJİK PLAN SUNUMU ME. Ü. SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU SAĞLIK PROGRAMLARI AMBULANS ACİL BAKIM TEKNİKERLİĞİ PROGRAMI STRATEJİK.
DOKTOR DOKTOR NEDİR, NE İŞ YAPAR DOKTOR NASIL OLUNUR DOKTORUN MAAŞLARI
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Genel Cerrahi Anabilim Dalı Stratejik Planı Misyon
KOÜ TIP FAKÜLTESİ ÇOCUK CERRAHİSİ ANABİLİM DALI STRATEJİK PLAN TASLAĞI
Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi
TAM GÜN YASA TASARISI TIP FAKÜLTELERİNİN GÖRÜŞLERİ.
İstanbul Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi Anabilim Dalı 16 Mart 2006 “İstanbul Tıp Fakültesi’nde Eğitim Merkezi’nden Anabilim Dalına”
Aile Hekimliğinin Temel Esasları
/ 181 Zekeriya Aktürk, Prof. Dr. Şifa Üniversitesi Tıp Fakültesi, Aile Hekimliği AD , İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Asistan ve Öğretim Üyesi.
Aile Hekimliği Zekeriya AKTÜRK Prof. Dr. 1.
05 Kasım 2010, Muş BOLOGNA SÜRECİ ve MUŞ ALPARSLAN ÜNİVERSİTESİ DENEYİMİ.
Aİle Hekİmlİğİnİn TanImI ve Tarİhİ
Aile Hekimliğinde Sürekli Sağlık Bakımı
Mevlana Üniversitesi Tıp Fakültesi Yrd. Doç. Dr. Zeliha Cansever Tıp Eğitimi ve Bilişimi Anabilim Dalı Ölçme-Değerlendirme Modul 1.
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE TEMEL ÖZELLİKLERİ. AMAÇ Bu oturum sonunda katılımcıların; Aile Hekimi ve Aile Hekimliğinin tanımını yaparak bugünkü durumunu.
Sunum transkripti:

Genel Pratisyenlik/Aile Hekimliği Mesleki Eğitimi -geçmişten geleceğe- 14. Pratisyen Hekimlik Kongresi 31.10.2009 kevser vatansever

Sunum çerçevesi Naçizane DSÖ (birinci basamak / temel sağlık hizmetleri politikaları) tarihi GP /AH mesleki eğitiminin gelişimi Mesleki eğitimde program geliştirme TTB Genel Pratisyenlik Enstitüsü Mesleki Eğitim Programı Öneriler

DSÖ ve Temel Sağlık Hizmetleri Dünyanın gündemine nasıl düştü? 1937: Uzakdoğu Ülkeleri Kırsal Hijyen Devletlerarası Toplantısı (TSH ilkeleri) 1944: Dünya Bankası’nın kuruluşu 1948: Dünya Sağlık Örgütü’nün kuruluşu 1969: Sıtma Eradikasyonu Kampanyası’nın çöküşü 1970: Dünya Sağlık Örgütü 23. Asamblesi Sağlık Hizmetlerinin Geliştirilmesi için Temel İlkeler 6-12 Eylül 1978: SSCB’nde Alma-Ata Uluslar arası Temel Sağlık Hizmetleri Konferansı Litsios, 2002 AMERİKA KITASI: 1902’de Rockefeller Vakfı’nın desteğiyle International Sanitary Office of the American Republics (sonradan PAHO’ya dönüşecek) AVRUPA: 1920 League of Nations’ Health Organization (Paris merkezli Office Internationale d’Hygiene Publique ile birleşerek DSÖ’ne dönüşecek).

Alma-Ata ne getir(eme)di? Devlet sorumluluğunda ulusal sağlık sistemi Yoksullukla mücadele Ücretsiz sağlık hizmeti Toplumun üyesi birinci basamak sağlık çalışanları Karşı devrim: 1979 Bellagio Konferansı Seçilmiş Temel Sağlık Hizmetleri / GOBI-FFF (Rockefeller Vakfı + Dünya Bankası) Brown, Cueto ve Fee, 2006 1980 DB Dünya Gelişme Raporu’nu (özel+kamu, serbest piyasa…) takiben DSÖ’nün güdükleşmesi

Temel sağlık hizmetleri tanımı? Etkinlikler dizisi? Hizmet basamağı? (birinci basamak sağlık hizmetleri ve genel pratisyenler) Hizmet organizasyonu stratejisi? Felsefe? Genel pratisyenler temel sağlık hizmetlerinin neresinde? Temel öğesi

Genel pratisyenlik tanımı? Görev tanımı? Leuwenhorst Grubu GPE Mesleki/akademik disiplin tanımı? Olesen, 2000 WONCA 2002 GP tanımı= rolleri + bu rollere yönelik eğitim (mesleki eğitim) + eğitimin nerede, hangi içerikle ve kim tarafından sunulacağı + birinci basamak sağlık hizmetlerinin nasıl örgütleneceğine dair özellikler

Genel Pratisyenlik tarihi

İngiltere’de GP gelişimi 1844 Genel Pratisyenlik Kraliyet Koleji kurma girişimi 1920 Dawson Raporu: Birinci Basamak Sağlık Merkezi 1948 Ulusal Sağlık Sistemi 1948 İlk genel pratisyenlik uzmanlık eğitimi (1982’de zorunlu) 1950 BMA Raporu (General Practice and the Training of the General Practitioner) 1958 Eğitici eğitimi (eğiticilik sertifikası zorunlu) 1968 GP eğitimi 5 yıl olmalı 2005 Donaldson Raporu: GP yanında eğitim 2 yıl olsun (başarılamadı) 2008 Tooke Raporu: 5 yıl GP eğitimi Varolan program: 2 yıl hastane rotasyonları, haftada bir 0,5-1 gün eğitim, 1 yıl GP yanında Horder, 1979; Hasler, 1989; Styles, 1991; RCGP, 2008, 2009

Amerika kıtası -ABD Flexner 1910 Amerika, 1912 Avrupa Tıp Eğitimi Raporları: çok sayıda tıp fakültesi, (siyahlar için olanların tümü) kapandı, pek çok hastanede uzmanlık eğitimi yasaklandı. Kadınlar ve beyaz olmayanlar tıp eğitiminden dışlandı 1946 İlk kez Amerikan Tıp Birliği içinde genel pratisyenlik bölümü 1947 Amerikan Genel Pratisyenlik Akademisi (1975: AAFP) 1923 Peabody, 1966 Folsom, Millis, Willard Raporları Green, 2002; Bindman, Majeed, 2003; Cooke ve ark., 2006 Folsom Sağlık bir toplum sorunudur Herkesin kendi doktoru olmalıdır Millis Uzmanlaşma çözüm değil; yeni bir doktor gerek! Willard Aile hekimlerinin eğitimi nasıl olacak

Amerika kıtası-ABD AH eğitiminin tümü hastanede, birinci basamak AH dahil “generalist” doktorların çalışma alanı, AH’ler hastanede çalışabiliyor Ülkede 2000 yılı itibarıyla 15215 GP, 71106 AH (tüm hekimlerin %9,6’sı) “Generalist” olmayı savunan uzmanların da desteklediği, kendi Board sınavını yapan, uzman “specialist” olmayı reddeden Amerikan Genel Pratisyenler Akademisi (http://www.aagp.org) Green, 2002; Bindman, Majeed, 2003; Cooke ve ark., 2006

Amerika kıtası Kanada AH mesleki eğitimi 1960’larda oluştu, uzmanlık alanı olarak tanınmıyor, diplomasız da çalışılabiliyor. Generalist-Specialist ?? Brezilya En çok tıp fakültesi (170) olan ülke 1994’te PSF (aile sağlığı ekibi / 3000 nüfus) politikası Az sayıda tıp fakültesinde AH kürsüsü AH asistan kadroları boş Uzmanlık için by-pass mümkün (STE kredileri+klinikte çalışma) Gutkin, 2006; Gonzales Blasco, 2008

Amerika kıtası–Küba 1970’lerin başında “toplumda tıp-medicine in the community” uzmanlık eğitimi Eğitici ve öğrenen birlikte yerel poliklinikte Tüm mezunlara 1 yıl mecburi hizmet Mezunların %97’si AH Waitzkin ve ark., 1999

Amerika kıtası–Küba 1984’te yeni uzmanlık eğitimi “bütüncül genel tıp-integral general medicine” Diğer uzmanlıkları dallarını tercih edenler dahil üç yıl AH eğitimi zorunlu Her birinci basamak uzmanlığında rotasyonlar Aile hekimi gözetimi altında kesintisiz-sürekli hizmet deneyimi Asistanlıkta ve AH olduğunda toplumun içinde, genellikle aile hekimliği merkezinin-consultario’nun olduğu binada yaşıyor Waitzkin ve ark., 1999

Ulusal GP / AH Mesleki/Uzmanlık Eğitim Programları  1980’den önce  1980-1990 arası  1990’dan sonra Haq ve ark., 1995, 1996; Beasley ve ark., 2004

■ Hastanede ■ GP /AH yanında GP / AH mesleki eğitim süresi UEMO Önerisi: 5 yıl, en az yarısı GP yanında UEMO 2003/168 (UEMO 2003 Statement on specific training in GP/FM in Europe)

GP / AH geçiş dönemi mesleki eğitim süresi (ay) DSÖ, 1995; Whitehouse, 2000; Maaroos, 2004; Hedley ve Maxhuni, 2005; Sanders, 2007; Hardison ve ark., 2007; Holm-Hansen, 2009

Genel Pratisyenlik Mesleki Eğitimi nasıl tasarlanır?

Kim sorumlu? TTB / GPE’nin Görevleri ve İşlevleri Tıp fakültesini bitirdikten sonra Genel Pratisyen olarak birinci basamak sağlık hizmetinde çalışmak isteyen hekimlerin standart mesleki eğitimlerinden sorumlu

Genel pratisyenlik mesleki – uzmanlık eğitimi tasarlarken

(1) Gereksinim belirleme

Gereksinim, amaç-hedef ve içerik belirleme 1995 Bolu toplantısı ile başlayan toplum, öğrenen, eğitici ve eğitim kurumu gereksinimleri (literatür, uzman görüşü) Görev tanımı 1998 uzman panelleri ile TEMEL MODÜL hedefleri 2000 çalışma grupları tarafından KLİNİK MODÜL hedefleri

(2) amaç ve hedefler

GPE Mesleki Eğitiminin Amacı Eğitime katılan tıp fakültesi mezununa nitelikli bir birinci basamak hekiminin sahip olması gereken mesleki kimlik, bilgi, beceri, tutum ve davranışları kazandırmak

3) İçerik

UEMO 2003’te kabul etti Statement on specific training in general practice /family medicine in Europe (2003/168) AB İnsangücü Raporu’na tepki olarak BB için tek uzmanlık GP/AH (UEMO 27 mart 2009 Raporu)

Kanada Tıbbi Uzman Profesyonel Araştırmacı İşbirliği kuran Yönetici İletişimci İşbirliği kuran Yönetici Sağlığı savunan Araştırmacı Kanada

Danimarka Maagaard, 2004

TTB GPE

Temel Modüller Genel Pratisyenliğin Felsefesi ve Temel Özellikleri Eğitim Becerileri Birinci Basamakta Sağlık Yönetimi Birinci Basamakta İletişim Becerileri Birinci Basamakta Epidemiyoloji ve Araştırma Birinci Basamakta Bilgisayar Kullanımı

Klinik Modüller Acil Tıp Üreme Sağlığı Çocuk Sağlığı Adli Tıp Kronik Hastalıklar Bulaşıcı Hastalıklar Ruh Sağlığı Çevre Sağlığı Küçük Cerrahi Girişimler Laboratuvar Çalışanların Sağlığı Geriatri

Hedef ve içeriğin belirlenmesi ne öğrenileceğinin garantisi mi?

(5) Eğitim süreci: eğitici, eğitim ortamı ve kaynaklar

Mesleki Eğitim Süreci: Temel İlkeler Mesleki eğitimin yarısı alanda Hastanede alınacak beceri eğitimleri sırasında eğitim alanları birinci basamaktan koparmama Eğitim süresince “Hizmet ve Eğitim birlikteliği” ilkesini yaşama geçirme ve hizmetleri aksatmama Eğitimde gönüllülük ilkesi Eğiticiler Genel Pratisyen

Eğitim sürecinin özellikleri Eğitici Pratisyenler Koordinatörlüğünde (gerektiğinde eğitim vererek) Küçük grup pratiğine dayalı çalışma Öğrenme kaynakları: modül rehberleri ve eğitim materyalleri

TTB GPE Eğitici Genel Pratisyen Kriterleri 1. Gönüllülük 2. Birinci basamakta çalışıyor olmak 3. Birinci basamakta en az 3 yıllık mesleki deneyim 4. Eğitim becerileri formasyonuna sahip olmak

Eğitim Ortamı Yeterli hasta başvurusuna sahip Yeterli sayıda sağlık personeli olan Kayıtları düzenli olan Eğitim için gerekli donanıma sahip (araç, gereç, fiziksel nitelikler) HER SAĞLIK OCAĞI EĞİTİM ORTAMIDIR

Genel Pratisyenlik Mesleki Eğitiminin Bileşenleri Temel tıp eğitimi sırasında edinilen bilgi ve becerileri tamamlamaya yönelik klinik beceri eğitimi Hastayı yönlendirmek amacıyla 2. ve 3. basamak sağlık kuruluşlarının olanaklarının öğrenilmesine yönelik hastane rotasyonları Birinci basamakta çalışan genel pratisyenlerin karşılaştıkları sorunların çözümüne yönelik bilgi, beceri ve davranışların öğrenilmesi

TTB GPE Eğitici Genel Pratisyen Kriterleri 1. Gönüllülük 2. Birinci basamakta çalışıyor olmak 3. Birinci basamakta en az 3 yıllık mesleki deneyim 4. Eğitim becerileri formasyonuna sahip olmak

Eğitim Ortamı Yeterli hasta başvurusuna sahip Yeterli sayıda sağlık personeli olan Kayıtları düzenli olan Eğitim için gerekli donanıma sahip (araç, gereç, fiziksel nitelikler) HER SAĞLIK OCAĞI EĞİTİM ORTAMIDIR

Genel Pratisyenlik Mesleki Eğitiminin Bileşenleri Temel tıp eğitimi sırasında edinilen bilgi ve becerileri tamamlamaya yönelik klinik beceri eğitimi Hastayı yönlendirmek amacıyla 2. ve 3. basamak sağlık kuruluşlarının olanaklarının öğrenilmesine yönelik hastane rotasyonları Birinci basamakta çalışan genel pratisyenlerin karşılaştıkları sorunların çözümüne yönelik bilgi, beceri ve davranışların öğrenilmesi

Danimarka GP Mesleki Eğitim bileşenleri Tüm Mezun- lar Cerrahi Dahiliye GP GP mesleki1 GP giriş GP-Mesleki 11 Mesleki eğitimi 200 saat KHD. teorik Pediatri Psikiyatri KHD GP Mesleki eğitim GP Mesleki2 GP Mesleki 21 130 s GP Mesleki 22 140 s 50 s 2001’e dek 2001 - 2003 2003/2004’ten sonra Diğer Uzmanlık Alanlarında kurslar 60 s =6 AY Araştırma Maagaard, 2004

Eğitim yöntemleri Sunum (katılımcı, eğitici) Oyunlaştırma Küçük grup çalışmaları Olgu çalışmaları (kağıt, video) Ödev Proje Yapılandırılmış beceri eğitimi Ev, kurum ziyaretleri Hasta başı eğitim …

Neden çeşitli yöntemler ve eğitim ortamları gerekli?

Öğrenme ve transfer

Öğrenilenler arasında, öğrenmenin gerçekleştiği ortama ilişkin bilgi de yer alır Hatırlanırken hepsi birlikte geri çağrılır “derslikte öğrenilen derslikte hatırlanır”

(6) Sınama ve değerlendirme

GPE’nin kullandığı sınama yöntemleri Ön test, son test Performans görevleri Uygulamalar

Sınama tüm piramidi kapsayacak yöntem çeşitliliği Yapar Gösterir Bilir Nasıl olduğunu bilir Gösterir CRE, KFE, Sözlü, Yazılı, ÇSS… OSCE, OSPE, Simüle Hasta Yapar Gizli Simüle Hasta, Video kayıtları… ÇSS, Sözlü, Yazılı… Bilişsel Alan Davranış alanı Mesleki Yeterlik Miller GE. The assessment of clinical skills/competence/performance. Ac Med 1990; 65: S63-S7.

İngiltere’de RCGP sınama yöntemleri mRCGP (mesleki eğitim sonrası RCGP üyeliği) Bilgi testi (AKT) (çeşitli tipte 200 soru, herhangi bir zamanda) Klinik beceri değerlendirmesi (CSA) (13 istasyon, 3. yıl) İşyeri-temelli performans değerlendirmesi (web-temelli elektronik portfolyo, 12 temel yeterlik alanı kanıtları) RCGP, 2008

GP Mesleki eğitimi ile ilgili sorunlar

Mezuniyet öncesi ile ilişki?? Araştırma becerilerinin öğrenilmesi GP/AH alanına özgü bilimsel kanıtların üretilmesi

Mezuniyet öncesi ile ilişkisi Ülkede GP/AH statüsüne göre farklı İngiltere’de %50 (kuyruklar var) Küba’da %97 ABD’nde %5’in altında (eğitim borçları nedeniyle kazançlı uzmanlık arayışı) Mezunlar GP/AH uzmanlığına nasıl ilgi duyar? İngiltere’de mezuniyet öncesi eğitimde ortalama %25 katkı Mezuniyet sonrası Foundation Programme Toplam iki yıl 1 yıl hastanelerde uzmanlık rotasyonları 1 yıl GP yanında Jones ve ark. 2009

+ Araştırma becerileri Danimarka örneği (12 hafta + mini proje) Hollanda (bütünleşik program) 3 yıl GP/AH eğitimi + 4 yıl araştırma eğitimi 6 yıl, 2 diploma (+PhD) Maagaard, 2004, Hartman ve ark., 2008

GP/AH alanına özgü bilimsel kanıt ve bilgi üretimi İndex Medicus’ta GP/AH uzmanlık alanı değil SCI, ISI gibi veri tabanlarında az sayıda GP dergisi Ülkenin özelliklerine göre araştırma tipleri farklı mı? ABD; maliyet etkinlikle ilgili ve klinik araştırmaları Reform ülkeleri: sağlık sistemi araştırmaları (hizmet kullanımı, hastaneye yatışa etkisi…) İngiltere, Hollanda, Avustralya: hizmet, klinik, eğitim araştırmaları ve yaygın PBRN Beasley ve ark., 2004

SONUÇ TTB GPE Uluslar arası rehberlerden çok önce çağdaş sağlık anlayışını ve yapılandırmacı eğitim yaklaşımını benimseyen bir program geliştirmiştir 2000’den beri 16 kentte, 7 bölgede “eğitim koordinatörleri” yetiştirmiştir/yetiştirmektedir 2007 yılında başlayan “geçiş dönemi mesleki eğitim programları” yerel özelliklere uyarlanarak iş-temelli olarak sürdürmektedir Hekimlerin nasıl bir sağlık sistemi içinde hizmet sunması gerektiğini belirlemenin önemini savunur Birinci basamak hekimlerinin özlük ve çalışma haklarının geliştirilmesinde çaba gösterir

ÖNERİLER Araştırma kapasitesinin geliştirilmesi Sağlık hizmetleri, sağlık sistemi, yöntem geliştirme tiplerinde araştırma grupları (HTAA) oluşturulması Web temelli uzaktan eğitim (etkileşimli, öğrenci-merkezli) Danışmanlık ağı oluşturulması (bire-bir eğitim, modüle özel danışmanlık) GENEL PRATİSYENLİK MESLEKİ EĞİTİM KARNESİ’nin gözden geçirilip iyileştirilerek kullanımı Bilginin yanı sıra beceri ve performans sınanması Kapsamlı, çok yönlü ve sistematik program değerlendirme

Son söz GP / AH uzmanlık-mesleki eğitimi ülke sağlık ortamından doğrudan etkilenir GP / AH uzmanlık-mesleki eğitimi ülke sağlık ortamını doğrudan etkileme potansiyeline sahiptir

teşekkürler