BİÇİMSEL (İKONİK) YÖNTEM MİKAİL SOYDAN 09/31 İSMAİL KORHAN DEMİR 08/01 MİMARİ TASARIM KURAM VE YÖNTEMLERİ BİÇİMSEL (İKONİK) YÖNTEM MİKAİL SOYDAN 09/31 İSMAİL KORHAN DEMİR 08/01
İKONİK (BİÇİMSEL) YÖNTEM İKONİK YAKLAŞIM: Bir obje veya olgunun belirgin görünümlerinin görsel tanıtımını yapma ve görsel benzerlikler kurma yolunu kullanan tasarım ilkesidir.
İKONİK (BİÇİMSEL) YÖNTEM MİMARİDE İKONİK YAKLAŞIM: Bina tasarımı temel ilkesi olarak özgün mimarlık sorununa, daha önce yapılmış benzer binaların formlarına dayanan girdilerden hareket eden yaklaşımlardır. İkonik yaklaşımlarda dikkat edilecek konu, alınacak görsel benzeşim modelinin yüklenilen mimari göreve uygunluğu veya başka bir deyişle yeni yapılacak tasarıma adaptasyonudur. Geleneksel Türk evinde, gereksinme, olanak ve yaşam kültüründe yüzyıllar boyu değişmeyen, durağan nitelikteki tasarım girdileri, ikonik yaklaşımın başarısını açıklamaktadır.
İKONİK (BİÇİMSEL) YÖNTEM İkonik yaklaşımlarda, biçimsel düzen adaptasyonunda, bina tipolojisinin özel bir yeri vardır. Örneğin; bir bilgisayar merkezinin hızlı değişimi, ikonik yaklaşımlara çok ters düşerken; toplum yapısı konservatif, kültür gruplarında; konut veya dini yapılar, uygun tipolojik özellikler olarak belirmektedir. Başlangıçta pragmatik bir tasarım ilkesi sonucu, tuğla mimarisi gereği ortaya çıkan kubbeli cami imajı, bugün çok farklı koşullara karşın geçerliliğini sürdürmektedir ve cami biçimi, kütle düzeni ve biçimsel oranları birer ikon haline gelmiştir.
İKONİK (BİÇİMSEL) YÖNTEM Mimarlıkta biçimsel estetik uyarıcı kaynakların görsel değerlendirilmesine dayanmaktadır ve Gestalt algı teorisi özelliklede organizasyon ilkeleri bağlamında anlam kazanmaktadır. Buna bağlı olarak biçimsel estetik haz duyma ve duymama gibi karşıt duygularla değerlendirilmektedir.
İKONİK (BİÇİMSEL) YÖNTEM GÜNÜMÜZDE İKONİK YAKLAŞIMLA TASARLANMIŞ YAPILAR
Camii mimarisindeki ikonik yaklaşım Camii mimarisinde Mimar Sinan’ın etkisi çok büyüktür. Daha sonra inşaa edilen bir çok camii de onun camii mimarisine kattığı yorum fazlasıyla gözükür ve günümüzde dahi kullandığı form tekrarlanır.
MISIR PİRAMİTLERİ:Bu üç piramitten sadece Keops (Khufu olarak da bilinir) Dünya'nın yedi harikası'ndan biridir. Dünya'nın yeni yedi harikası'nda da onur ödülü bulunmaktadır.Kullanılan piramidal form daha sonra bir çok yapıya ilham kaynağı olmuştur.En belirgin örneği Paris’teki Louvre Müzesine sonradan eklenen cam piramitlerdir. Louvre Piramidi, Paris'teki Louvre Müzesi'nin avlusunda bulunan cam ve metalden oluşturulmuş piramittir. 1989 yılında bitirilen üç piramitten büyük olanı müzenin ana girişidir. 1984 yılında Çinli mimar Ieoh Ming Pei'e tarafından tasarlanmıştır. Yapı 20.6 metre yükseklikte olup, kare şeklinde olan tabanının her bir kenarı 35 metredir.Mısır Piramitlerine benzerliği ile dikkat çekmektedir
FLAVİANUS: İtalya'nın başkenti Roma'da bulunan Flavianus Amfitiyatro olarak da bilinen Kolezyum bir arenadır. Günümüzde depremden dolayı harap vaziyette olmasına ve taşlarının çalınmasına rağmen Kolezyum, Roma İmparatorluğu'nun uzun zaman-dan beri ikonik sembolü olarak görülür. Avrupa Parlamentosu (Louise Weiss Binası) Louise Weiss Binasının tasarımı 1991 yılında açılan mimarlık yarışmasını Paris'te yer alan bir mimarlar grubu olan Avrupa Mimarlık Stüdyosu kazandı. Mayıs 1995'te başlayan inşaat 14 Aralık 1999 tarihinde tamamlandı.Yapının formu Flavianus ile benzerlik taşımaktadır. İki kulede doğuya doğru yükselmektedir, Louise Weiss Binasında bu durum o dönemde henüz Avrupa Birliği'ne üye olmamış Doğu Avrupa ülkelerini sembolize ediyordu.
Partenon, Perslilerin MÖ 480'de eski Athena tapınağını yok etmesinden sonra yapılmıştır. Birçok Yunan tapınağı gibi Partenon da hazine olarak kullanılmıştır. MS 6. yüzyılda Partenon Bakire Meryem`e adanan bir kiliseye çevrilmiştir. Anıt Kabir:1944-1953 yılları arsında Prof. Dr. Emin Onat ve Doç. Dr. Ahmet Orhan Arda tarafından yapılmıştır.Anıtkabir'in genel mimarisi Türk mimarlığında 1940-1950 yılları arasındaki "II. Ulusal Mimarlık Dönemi" olarak adlandırılan dönemin özelliklerini yansıtır. Bu dönemde daha çok anıtsal yönü ağır basan, simetriye önem veren, kesme taş malzemenin kullanıldığı binalar yapılmıştır, Anıtkabir de bu özelliklere uymaktadır. Ayrıca kullanılan altın oran ve sütun dizisi ile oluşturulan cepheler Antik Yunan Tapınaklarına atıfta bulunmaktadır
Home Insurance:İlk gökdelen olarak Şikago‘da 1884-1885’te inşa edilen on katlı “Home Insurance” binası kabul edilmektedir. Günümüz koşullarıyla ilk gökdelen ise New York’taki “Woolworth Building” dir. Bir gökdelen için en düşük yükseklik 305 metre (1000 fit) olarak kabul edilmektedir. BURÇ HALİFE 828 metrelik yüksekliğe sahiptir ve 160 katı kullanılabilir bir yapıdır. Binanın yaklaşık 150. kattan sonra geri kalan katları çelik olarak yapılmıştır. Bu da dünyada ilk defa betonarme kütle üzerine çelik konstrüksiyonla devam edilen ilk bina özelliğini kazandırmıştır.
Antik Efes Kenti’nin en üst tarafında yer alan Antik Tiyatro, günümüze kadar sağlam kalmış en güzel eserlerden biridir. İlk tiyatronun yapıldığı tarih Helenistik döneme aittir. Efes Antik Tiyatrosu İmparator Cladius döneminde yeniden inşa edilmeye başlanmış ve Günümüzde ki Efes Antik Tiyatronun tamamlanması MS 98 ile 117 yıllarında gerçekleşmiştir. Oditoryum: konferans, konser ya da tiyatro gösterilerinin yapılabileceği gibi düzenlenmiş büyük salon. Bir yanında sahne, bir yanında izleyiciler bölümü yer alır. İzleyiciler bölümü localar, balkonlar ve galeriden (en üst katta ayakta durulan balkon) oluşabilir. Daha iyi bir görüş sağlamak içi oditoryumların zemini sahneye doğru eğimli ya da basamaklar halinde alçalacak gibi yapılır. Duvarlarda ve tavanda gizli olarak yerleştirilmiş ışıklandırma aygıtları, ses yükselticiler, havalandırma bacaları vb. bulunur.
Kaynakça www.anitkabir.org/ http://tr.wikipedia.org/wiki/Oditoryum www.arkitera.com http://www.boyutpedia.com/default~ID~936~aI D~8058~link~mimarlik,_sanallik_ve_sanal_me kanlarin_tasarimi.html Yüksek Lisans Tezi MİMARİDE BİÇİMİN GÖRSEL ETKİSİ:TASARIMCI HEDEFİ VE KULLANICI ÜZERİNDEN BİR ARAŞTIRMA Mukaddes ÇIRAKSelçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Mimarlık Anabilim Dalı