ÇAĞDAŞ EĞİTİM AKIMLARINI ETKİLEYENLER II Prof. Dr. Mustafa ERGÜN
G.W. Friedrich H E G E L (1770-1831) “Eğitim, insanı ahlâklı yapmak sanatıdır.” ferdiyetçiliğe karşı toplumcu, tabiata değil kültüre uygunluk, Eğitim, devletin bir fonksiyonudur.
Johann Friedrich HERBART (1776-1841) Eğitimin amacı ahlâktır Johann Friedrich HERBART (1776-1841) Eğitimin amacı ahlâktır. Eğitim, psikoloji ve etik üzerine kurulur. Öğretim, “eğitici öğretim” olmalıdır.
Lew Nikolayeviç T O L S T O Y (1828-1910) İnsanlık tabiattan uzaklaşıp medeniyete girdikçe bozulmuştur. Tanrı kanunları, insan kanunlarından daha mükemmeldir. (Öfkelenmeyeceksin, zina etmeyeceksin, yalan söylemeyeceksin, şiddet yapmayacaksın, kimsenin düşmanı olmayacaksın) Devlet, organize olmuş şiddettir.
Lew Nikolayeviç T O L S T O Y Eğitimin temel ilkesi özgürlük olmalıdır Lew Nikolayeviç T O L S T O Y Eğitimin temel ilkesi özgürlük olmalıdır. Yasnaya Polyana’da bir reform okulu kurmuştur. Başarı ve yeteneğe göre gruplar var, devam serbest, karşılıklı güven ve saygı esas, yönetim öğrencilerde.
Karl M A R X (1818-1895) Ekonomik yapı, bir toplumda devleti, hukuku, dini, ahlâkı, sanatı, eğitimi vs belirler. Tarih bir sınıflar ve sermaye savaşıdır.
Karl M A R X Feodalizm kapitalizme dönüşmüştür Karl M A R X Feodalizm kapitalizme dönüşmüştür. Kapitalizm, “işbölümü” (uzmanlaşma) ile insanı köleleştirmekte, kendine yabancılaştırmaktadır.
Karl M A R X İnsan, çok yönlü ve derin duygulu yetiştirilmelidir (şahsiyet bütünlüğü). Kapitalist eğitim tek yanlıdır. Eğitim, politeknik okullarda üretim (iş) ile birleştirilsin.
Arthur SCHOPENHAUER (1788-1860) Hayat acı ve ıstırapla doludur Arthur SCHOPENHAUER (1788-1860) Hayat acı ve ıstırapla doludur. İnsanın karakteri doğuştandır ve eğitimle değiştirilemez. Erdem ve kötülükler doğuştandır. Eğitim, ancak sınırlı bir güce sahiptir.
Friedrich NIETSCHE (1844-1900) Örgütlenmiş okul eğitiminden ziyade, insanın kültür içinde şekillenmesi önemlidir. Kültür, eğitici olmalı. Eğitim “İskenderiye ağı”na (teorik bilgi) düşmüştür, kurtarılmalıdır. Kitle eğitimi değil seçkin eğitimi