ÖĞRETİM TASARIMI MODELLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖĞRETİM TASARIMI VE TEKNOLOJİLERİNİN TEMELLERİ
Advertisements

Derslere Etkin Teknoloji Entegrasyonu
ÖĞRETİM MATERYALLERİNİN SEÇİMİ ve GELİŞTİRİLMESİ
Dünyada Açık ve Uzaktan Eğitimin Durumu
Arş. Gör. Meryem YILMAZ SOYLU
Öğrenen Kişi ve Bağlam Analizi
Doç.Dr. Bülent ÇAVAŞ Fen Bilgisi Eğitimi ABD.
Proje Tabanlı Öğrenme Modeli ve Bilgisayar Destekli Eğitim
Öğretim Stratejileri ve Kavram Öğretimi
Öğretim Tasarımı (Instructional Design)
ÖĞRETİM ANALİZİ Amaçların Sınıflandırılması Bilişsel Öğrenmeler
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
PROGRAM TASARIMI YAKLAŞIM VE MODELLERİ
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TALİM VE TERBİYE KURULU BAŞKANLIĞI
ÖĞRENME ORTAMLARINDA ÖĞRENENİN ÖZELLİKLERİ
ASSURE Modeli Hayrettin Binzet.
Açık ve Uzaktan Öğretimde Öğrenme Kuramları ve Nasıl Öğretmeliyiz?
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 2
Güdülenme Dr. Şirin KARADENİZ.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 3
ÖĞRETİM TASARIMI MODELLERİ
BOLOGNA SÜRECİNDE ÖĞRENME ÇIKTILARINA DAYALI EĞİTİM
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
PROGRAM TASARIMI
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
ÖĞRETİM TASARIMI VE TEKNOLOJİLERİNİN TEMELLERİ
Doç. Dr. Arif ALTUN Arş. Gör. Meryem YILMAZ SOYLU
ÖĞRETİMİ TASARLAMA: SIRALAMA
Öğrenme Kuramları ve Nasıl Öğretmeliyiz?
Telif Hakkı  2008 Intel Firması. Tüm hakları saklıdır. Intel, Intel logosu (the Intel Logo), Intel Eğitim Girişimi (Intel Education Initiative) ve Intel.
PROGRAM GELİŞTİRME MODELLERİ
Doç. Dr. Arif ALTUN Arş. Gör. Meryem YILMAZ-SOYLU
Prof. Dr. Buket Akkoyunlu
AYŞEGÜL KAYA.  Çekirdek Modeller (addie, gagne, briggs,wagner mod.)  Doğrusal Modeller (dick and carrey)  Esnek Modeller (assure, morrison, ros mod)
Durumlu Öğrenme (Situated Learning)
Doç. Dr. Arif ALTUN Arş. Gör. Meryem YILMAZ-SOYLU
PROGRAM DEĞERLENDİRME
PROJE TABANLI ÖĞRENME. Proje tabanlı öğrenme, öğrenci merkezli bir öğretim modelidir.
Hazırlayanlar : Elmas SOFU Müjde BALBAROS
Kültürel amaçlı teknoloji kullanımı : çevrimiçi öğrenen toplulukları oluşturma.
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL GELİŞTİRME
ÖĞRETİM HEDEFLERİ ve ÖLÇME ARAÇLARINI GELİŞTİRME
Öğretim İlke ve Yöntemleri
Öğretim Materyallerinin Değerlendirilmesi
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM İÇİN ÖĞRETİM TASARIMI
GÜNÜMÜZDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
KISIM 3 Bilişsel Gelişimi Arttırma
Programlı Öğretim Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
EĞİTİM TEKNOLOJİLERİ VE ÖĞRETİM TASARIMI
ARCS Modeli.
KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 15 Fen Bilimlerinde Bilişsel Yaklaşımlar.
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERS KİTAPLARI
SERCAN ERTÜRK GÜNÜMÜZDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME. Ölçme ve Değerlendirmenin İlkeleri Amaçlar ilkesi Devamlılık ilkesi Genişlik – kapsamlılık ilkesi Kendi.
BASAMAKLI ÖĞRETİM PLANI
ADDIE. ADDIE MODEL İ (JENER İ K MODELLEME) 2 Analiz (Analysis) Tasarım (Design) Geliştirme (Development) Uygulama (Implementation) De ğ erlendirme (Evaluation)
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ
Yrd. Doç. Dr. Süleyman AKYÜREK
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
Teknoloji Nedir?.
GÖREV ANALİZİ.
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
Öğretimin Planlanması
YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM
Sağlık Bilimleri Fakültesi
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
Sunum transkripti:

ÖĞRETİM TASARIMI MODELLERİ BTÖ 312 ÖĞRETİM TASARIMI ÖĞRETİM TASARIMI MODELLERİ Doç. Dr. Arif ALTUN Arş. Gör. Meryem YILMAZ SOYLU

Modeller her zaman doğru işleri yapmamıza yardımcı olur mu? Yaşam boyunca birilerini ya da bir şeyleri model alma ihtiyacı duydunuz mu? Modeller her zaman doğru işleri yapmamıza yardımcı olur mu? BTÖ 212 Öğretim Tasarımı

Öğretim Tasarım Modelleri Hannafin ve Hill (2002) öğretim tasarımının iki farklı temel yaklaşım üzerine kurulu olduğunu belirterek bu çerçevede yapılan etkinlikleri de sınıflamışlardır. Sözü edilen evre ve etkinlikler tabloda gösterilmektedir. Hannafin ve Hill (2002) öğretim tasarımının iki farklı temel yaklaşım üzerine kurulu olduğunu belirterek bu çerçevede yapılan etkinlikleri de sınıflamışlardır. Sözü edilen evre ve etkinlikler tabloda gösterilmektedir. BTÖ 212 Öğretim Tasarımı

Geleneksel ve yapılandırmacı öğretim tasarımı evre ve etkinlikleri Öğretim Tasarımı Evreleri Geleneksel Tasarım Etkinlikleri Yapılandırmacı Tasarım Etkinlikleri Analiz İçerik Öğrenen Öğretsel ihtiyaç Öğretsel hedef Bağlam Problem tanımlanması Anahtar kavramların tanıtılması Tasarım Öğretsel hedefler İş analizi Ölçüt-dayanaklı değerlendirme Öğretsel kazanımlar Öğrenme sıralamasının yapılması (grup ve/ya da bireysel) Bağlama dayalı değerlendirme Geliştirme Öğretsel materyallerin geliştirilmesi Öğrenme kaynaklarının yapılandırılması Uygulama Öğretmen: ileten, yöneten Öğrenen: alıcı, kazanan Odak: hedefin kazandırılması Öğretmen: başvurulan, destekleyen Öğrenen: yöneten, kontrol eden Odak: problem çözme Değerlendirme Öğrenenin ne bildiği Neyi nasıl bildiği Öğrenenin nasıl öğrendiği Bilmenin girdisini çıktısını bilmesi

ADDIE Modeli BTÖ 212 Öğretim Tasarımı

ADDIE Modeli Aşama Gerekenler Analiz Hedef kitle kimdir? Neyi öğrenmeye ihtiyaçları var? Bütçe nedir? Ulaştırma olanakları nedir? Ne gibi sınırlılıklar vardır? Proje ne zaman tamamlanacak? Öğrenciler yetenekleri konusunda ne söylüyor? Tasarım Bilişsel becerilerin kazandırılmasına en uygun (web) ortamını seçin (Driscoll, 1998). Öğretimsel hedefleri yazın, ders planına ve modüllere göre bir yöntem seçin (Hall, 1997). Dersin içeriğine uygun etkileşimli bir (elektronik) ortam tasarlayın (Porter,1997). Geliştirme Gereken ortamı yaratın (İnternetin güçlü yanlarını kullanarak) öğrenenlerin tercihleri ile örtüşecek farklı çoklu ortam bileşenleri kullanarak bilgileri sunun (Porter, 1997). Uygun etkileşim yöntemlerini belirleyin. Bunlar, öğrenenleri yaratıcı, yenilikçi ve geleceği araştırmaya istekli kılsın (Porter,1997). Sosyal bir ortam yaratacak ve öğrenenlerin işbirliği yapmasını sağlayacak etkinlikler planlayın (Simonson ve diğerleri, 2000). Uygulama Gereken materyalleri çoğaltıp dağıtın. Teknik aksaklıklardan kaynaklanabilecek problemlere karşı yedek bir plan hazırlayın (Simonson ve diğerleri, 2000). Değerlendirme Öğrenenleri hedefler doğrultusunda sınayın. Süreci öğretimsel standartlara göre test edin.

ARCS Modeli ARCS modeli dört kategoriden oluşur. Bunlar: Dikkat Uygunluk Güven Doyum BTÖ 212 Öğretim Tasarımı

ARCS Modeli Dikkat Algısal uyandırma Onların ilgisini çekebilmek için ne yapmalıyım? Sorgusal uyandırma Sorgulama becerisini nasıl uyarabilirim? Değişkenlik Dikkatlerini sürekli uyanık tutabilmek için çeşitli taktikleri nasıl kullanabilirim? Uygunluk Kazanım (hedef) tanıtımı Öğrenenlerimin ihtiyaçlarını nasıl karşılayabilirim? Güdü eşlemesi Öğrenenlerime nasıl ve ne zaman uygun seçenek, sorumluluk ve etki sağlayabilirim? Benzerlik Öğrenenlerimin deneyimlerine dönük öğretimi nasıl düzenleyebilirim? Güven Öğrenme gereklilikleri Başarı için olumlu beklenti yapılandırılmasına nasıl yardımcı olabilirim? Başarı fırsatları Öğrenme deneyimleri, öğrenenlerin yeterliliklerine inancını nasıl destekleyip artırabilir? Kişisel kontrol Öğrenenler başarılarının kendi güç ve yeteneklerine bağlı olduğunu nasıl bilebilir? Doyum İçsel pekiştireçler Öğrenenlerin yeni edindikleri bilgi ve yetenekleri kullanmaları için nasıl fırsatlar sağlayabilirim? Dışsal ödüller Öğrenenlerin başarısı ne ile pekiştirilebilir? Adalet Öğrenenlerin başarıları ile ilgili olumlu duygular hissetmesine nasıl yardımcı olabilirim?

Dick ve Carey Modeli BTÖ 212 Öğretim Tasarımı

ASSURE Modeli Öğrenenlerin analizi Kazanımların belirlenmesi Genel özellikler Ön yeterlilikler Öğrenme stilleri S Kazanımların belirlenmesi Beklentiler Performans durumları Kabul edilebilir performans derecesi Öğretim yöntem, medya ve materyallerinin seçimi Elde edilebilir materyallerin seçimi Var olan materyallerin elden geçirilmesi Yeni materyallerin tasarlanması U Medya ve materyallerin kullanımı Materyallerin önizlemesi Materyal ve ortamın hazırlanması Öğrenme deneyimlerinin sağlanması R Öğrenen katılımı Sınıfta ya da etkinlikler sırasında öğrenenlerin bilgiyi işlemesi E Değerlendirme ve gözden geçirip düzeltme Öğretim öncesi, sırası ve sonrasında Öğrenen, medya ve yöntemlerin değerlendirilmesi

Seels Modeli BTÖ 212 Öğretim Tasarımı

Smith ve Ragan Modeli BTÖ 212 Öğretim Tasarımı

Gerlach & Ely Modeli BTÖ 212 Öğretim Tasarımı

Ayrıntılama Kuramı (Elaboration Theory) Ayrıntılama kuramı sıralanmış ve düzenlenmiş öğretim için bir model ortaya koymaktadır. Bilişsel alan için öğretim tasarımlarında kullanılabilir. Reigeluth kuramını, kavramsal, işlemsel, kuramsal tasarım ve planlama için ayrıntılı süreçler ortaya koyarak ifade etmiştir. BTÖ 212 Öğretim Tasarımı

Ayrıntılama Kuramı (Elaboration Theory) Ayrıntılama kuramının anahtar ilkesi, öğrenenler fikir ve becerilerin özümsendiği anlamlı bir bağlam geliştirme ihtiyacı hisseder cümlesidir. Bu ana fikirle yola çıkan Ayrıntılama kuramının sekiz ana strateji bileşeni vardır. Bunlar: Düzenlenmiş ders yapısı: dersin odağını yansıtacak organizasyon yapısı belirleyin. Basitten karmaşığa doğru sıralama: Düzenlenmiş yapıya göre hazırlanmış ders basitten karmaşığa doğru bir sıralama içermelidir. Ders içindeki sıralamalar: Bilgi bileşenleri tabana alınarak tasarımda kullanılmalıdır. Özetleyiciler: Ders ve ünite bazında içeriğin gözden geçirilmesi. Sentezciler: Sentezlemenin amacı öğrencilerin yeni öğrendikleri bilgiler ile önceki bilgilerini kaynaştırarak özümsemeleri sağlanmalıdır. Analojiler: İçerik ile öğrenenlerin önceki bilgileri arasında ilişki sağlayın. Etkinleştiriciler: Bilişsel strateji etkinleştiricileri Öğrenen kontrolü: Öğrenciler, hem içerik hem de öğretsel stratejileri kullanmak konusunda yüreklendirilmelidir. BTÖ 212 Öğretim Tasarımı

Evrensel Tasarım (Universal Design) Modeli Herhangi bir düzenleme ya da özel tasarıma gerek kalmaksızın bütün insanların kullanabileceği şekilde hazırlanmış bir ürün ya da ortam tasarımına verilen isimdir. Örneğin bilinen kapı kolları herkesin kullanabildiği yapıda değildir. Bu durumda evrensel tasarım prensiplerine göre hazırlanacak olan tasarım kapı kolu yerine kapıya yaklaşan nesneleri algılayan ve kapıyı açan bir sensörü kullanmak isteyecektir. Böylelikle engelliler, küçük çocuklar, yaşlılar, elinde ağır yük taşıyanlar kapıyı kolaylıkla açabilecektir. BTÖ 212 Öğretim Tasarımı

Evrensel Tasarım (Universal Design) Modeli Evrensel tasarıma gore tasarlanacak ortam ya da ürünleri biçimlenecek olan yedi ilke aşağıda sırasıyla ele alınmıştır. Adil kullanım (Equitable Use): Kullanımda esneklik (Flexibility in Use): Basit ve sezgi ile kullanılabilir (Simple and Intuitive): Algılanabilir bilgi (Perceptible Information) Hatalara karşı tolerasnlı (Tolerance for Error) Düşük fiziksel güç (Low Physical Effort) Kullanım ve yaklaşım için büyüklük ve alan (Size and Space for Approach and Use) BTÖ 212 Öğretim Tasarımı