DEĞER VE ENTELEKTÜEL SERMAYE Yıldız Teknik Üniversitesi Prof. Dr. Yonca GÜROL Yıldız Teknik Üniversitesi 30.06.2012
Firma Çıkarlarına Uygun Amaçlar Hissedar Çıkarlarına Uygun Amaçlar Firmanın Amaçları Firma Çıkarlarına Uygun Amaçlar Büyümek, Süreklilik, Rekabet üstünlüğü, Hissedar Çıkarlarına Uygun Amaçlar Daha Fazla Kazanç, İdeolojik Amaçlar - Sosyal Fayda, Çevreye Katkı,
1960’ lı Yılların Başı KAR MAKSİMİZASYONU 1930’ lu Yıllar KAR MAKSİMİZASYONU
1990’ lı Yılların Başı KAR MAKSİMİZASYONU 1960’ lu Yıllar KAR MAKSİMİZASYONU
Günümüzde, ekonomik amaçlar yerine sürdürülebilirlik önem kazanmaya başlamıştır. Firmaların amaçları artık yalnızca bilanço karı değildir. Yeni TTK ile birlikte dış denetim ve kurumsallaşma olguları, mali müşavirlik mesleğinin de boyutlarını değiştirmeye başlamış ve “değer” yaratmayı gerekli hale getirmiştir.
Peki “DEĞER” Nedir? Değer, bir şeyin önemini belirlemeye yarayan soyut ölçü, kıymet olarak tanımlanabilir.
Yeni ekonomide bir şirketin değeri; gelirleri, P/D oranları veya piyasa payı gibi ölçütlerle değil entelektüel sermeye, örgüt kültürü, müşteri sadakati ve marka gibi unsurlarla anlaşılmaktadır.
Piyasa Değerini Yükselten Faktörler Markaların tanınması Sanayide öncü vizyonları Patentleri ve hamleleri Müşterilerin sadakati, erişimi Yenilikçi iş yaratmaya dönük fikirleri Gelecek vaat eden ürünler üretmeleri
DEĞER KAVRAMI VE DEĞER ESASLI YÖNETİM Mali müşavirler, ilişkide bulunduğu kişi / kurumları göreceli önem derecesine göre bir sıralamaya tabi tutmalı ve öncelikli olarak kimin için değer yaratacağını belirlemelidir. İkinci olarak söz konusu müşterilerin beklentilerinin neler olduğu dikkate alınmalıdır.
GÜNÜMÜZDE GEÇERLİ FİRMA AMACI ÖYLE İSE, GÜNÜMÜZDE GEÇERLİ FİRMA AMACI ?
AMAÇ, DEĞER MAKSİMİZASYONU (Value Maximization)
FİRMANIN BUGÜNKÜ DEĞERİNİ, HİSSEDARLARI AÇISINDAN MAKSİMUM KILMAKTIR. FİRMANIN AMACI: FİRMANIN BUGÜNKÜ DEĞERİNİ, HİSSEDARLARI AÇISINDAN MAKSİMUM KILMAKTIR.
Günümüzde Değeri Yaratan Temel Unsur ENTELLEKTÜEL SERMAYE Klasik Üretim ve Klasik Pazarlama Devri Bitmiştir. Patent Marka Hak Know-How ve vb. Yaratamıyorsanız Rekabet Şansınız Çok Zordur.
Entelektüel Sermaye, Entelektüel Varlık ve Entelektüel Mülkiyet DEĞER Somut Sahiplik Entelektüel Mülkiyet Entelektüel Varlık Entelektüel Sermaye Soyut Stratejik Dizilim
Entellektüel Sermaye Unsurları İnsan Sermayesi Yapısal Sermaye Müşteri Sermayesi İlişki Sermayesi Sosyal Sermaye Rekabetçi Sermaye Diğer Unsurları
Ölçemediğimiz değeri yönetemeyiz. Entelektüel Sermaye Geliştirme Platformu’nun temel amacı, “değer”in ölçülmesine ve yönetilmesine olanak sağlamaktır.