Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
Advertisements

Ahmet YORDAM EVRENİN YARATILIŞI
AHLAK, MANEVİYAT ve MANEVİ HAYAT
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
İLMİHAL Bir müslümanın dinini en güzel şekilde yaşaması için öğrenmesi.
RAMAZAN AYI VE ORUÇ İslam dininde ramazan ayına niçin önem verilmektedir? İmsak, İftar, Sahur, Mukabele, Teravih namazı ve Fitre kavramlarının anlamlarını.
ÜNİTE DEĞERLENDİRMESİ 1.Sınıf Türkçe
Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla
Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla
PAYLAŞMA VE YARDIMLAŞMA İBADETİ OLARAK ZEKAT
ÇAYIROVA İNSANA HİZMET DERNEĞİ
Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla
MELEKLERE İMANIN, FERT VE TOPLUM HAYATINDAKİ ETKİLERİ
Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla
Din Kavramı ve Gerçek Dinin Esasları
PROF.DR.SÖNMEZ KUTLU ANKARA ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ
ALLAH İLE İLETİŞİM YOLLARI
Vahiy Süreci- Anlam arayışı
Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla
Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla
KUR’AN-I KERİMİN İÇERİĞİ
MEDİNE’DE İLK İCRAATLAR
KURAN VE YORUMU 10. SINIF 4. ÜNİTE pedagojiformasyon.com.
VAHİY Allah’ın peygamberlerine gönderdiği bilgilere ve mesajlara vahiy denir. Vahiy meleği Cebrail’dir.
Temel Eğitici Nitelikleri
10. SINIF DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ
Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla
CAMİYİ TANIYALIM.
TEST – 1.
ÖĞRENME ALANI İNANÇ 7.SINIF 1.ÜNİTE MELEK VE AHİRET İNANCI
Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla
Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla
Zekat, Hac ve Kurban ibadeti
8 ? E K S İ L E N EKSİLEN _ 5 5 ÇIKAN FARK(KALAN) 8.
5. SINIF 1. ÜNİTE ALLAH İNANCI.
İlköğretim DKAB Dersi 5. Sınıf 3. Ünite Sunusu
PEYGAMBERLERE VE İLAHİ KİTAPLARA İMAN
ÖĞRENME ALANI İNANÇ 7.SINIF 1.ÜNİTE MELEK VE AHİRET İNANCI
Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla
Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla
Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla
ZEKAT.
Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla
Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
AKLIN DİNİ SORUMLULUKTAKİ YERİ VE ÖNEMİ
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi.
Haccın İnsan Davranışları Üzerindeki Etkisi
ÖĞRENME ALANI İNANÇ ÖĞRENME ALANI İNANÇ 7.SINIF 1.ÜNİTE 7.SINIF 1.ÜNİTE MELEK VE AHİRET İNANCI MELEK VE AHİRET İNANCI pedagojiformasyon.com.
2. Ünite: İslam’da İman Esasları
KURANIN TEMEL KONULARI
- Kumar Oynamak KUMAR OYNAMAK.
İNSANIN PAYLAŞMA VE YARDIMLAŞMA İHTİYACI
Malların Zekât Miktarları Kimlere Zekât Verilmez?
Kur’an’a Göre Cin ve Şeytan
KUR’AN’ IN ANA KONULARI
Sorumluluk Bilinci.
Namaz Nedir ve Niçin Kılınır?
4. İyiliğe Karşılık Beklememek
Peygamberlere Gelen İlahi Mesajların Ortak Amaçları
Paylaşma ve Yardımlaşma
HZ. MUHAMMED (s.a.v.) HAKKI GÖZETİRDİ
KUMAR OYNAMAK * Para, mal veya değerli bir eşya karşılığı şansa ve tahmine dayalı olarak oynanan oyunlara kumar denir. Kumarda amaç başkasının parasını,
ZEKAT. Paylaşma ve Yardımlaşma İbadeti Olarak Zekat Zekatın terim anlamı: Zengin Müslümanların yılda bir kez malının veya parasının belli bir miktarını.
Bugün neler öğreneceğiz?
AHİRET GÜNÜNE (HAŞRE) İMAN
İSLAM KÜLTÜR VE MEDENİYETİNİN ESASLARI
ZEKÂT; Kelime anlamı: ‘Artma, çoğalma, arınma ve bereket’
İ slamda ibadetin amacı ve önemi. İ badetin insanlar için önemi nedir?  Kur’an-ı Kerim’in temel konularından biri de ibadettir. İbadet; Allah’a sevgi,
2.ÜNİTE: ZEKAT,HAC,KURBAN
Sunum transkripti:

Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla MAUN SURESİ

اَرَاَيْتَ الَّذٖى يُكَذِّبُ بِالدّٖينِ ﴿١ MAUN SURESİ اَرَاَيْتَ الَّذٖى يُكَذِّبُ بِالدّٖينِ ﴿١ 1 Dini (Allah’a karşı borçluluk sorumluluğunu – Ahirette yargılanmayı) Yalanlayanı görüyorsun, değil mi? فَذٰلِكَ الَّذٖى يَدُعُّ الْيَتٖيمَ ﴿٢ 2 İşte böyle biridir; yetimi itip kakan, وَلَا يَحُضُّ عَلٰى طَعَامِ الْمِسْكٖينِ ﴿٣ 3 Ve yoksulu doyurmaya gayret etmeyen (ön ayak olmayan).

فَوَيْلٌ لِلْمُصَلّٖينَ ﴿٤ MAUN SURESİ فَوَيْلٌ لِلْمُصَلّٖينَ ﴿٤ 4 İş bu yüzden, yazıklar olsun (böyle olup da) ibadet edenlere! اَلَّذٖينَ هُمْ عَنْ صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ ﴿٥ 5 Bu gibiler, (yaptıklarını sandıkları) ibadetin amacından gafildirler (habersizdirler). اَلَّذٖينَ هُمْ يُرَاؤُنَ ﴿٦ 6 Bunlar öyle kimseler ki, (ibadeti) gösteriye dönüştürürler, (gösteriş yaparlar)

MAUN SURESİ وَيَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ ﴿٧ 7 Ve en küçük yardımı bile esirgerler. (Hayra engel olurlar)

MAUN SURESİ Nuzul Sıra 17 Ayet Sayısı 7 Nuzul Yılı 2 Mushaf Sıra 107 SURENİN KİMLİĞİ MAUN SURESİ Nuzul Sıra 17 Ayet Sayısı 7 Nuzul Yılı 2 Mushaf Sıra 107

NÜZUL YERİ

MAUN SURESİ KONUSU 1. İnkar – Yetim – Yoksul İlişkisi 2. Bireysel İbadetle Toplumsal yükümlülük arasındaki kopmaz bağ (ilişki). 3. Kulun Allah ve toplumla olan ilişkilerinin parçalanamamazlığı. Eğer kişi insanlara olan yükümlülüklerini yerine getirmiyorsa ibadet bir gösteriden ibarettir:

Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla MAUN SURESİ

MAUN SURESİ اَرَاَيْتَ الَّذٖى يُكَذِّبُ بِالدّٖينِ ﴿١ 1 Dini (Allah’a karşı borçluluk sorumluluğunu – Ahirette yargılanmayı) Yalanlayanı görüyorsun, değil mi? Ed-Dîn; Allah-insan-servet ilişkisinin ele alındığı bu bağlamda “insanın Allah’a karşı fıtrî borçluluğu” anlamına gelir.

MAUN SURESİ اَرَاَيْتَ الَّذٖى يُكَذِّبُ بِالدّٖينِ ﴿١ 1 Dini (Allah’a karşı borçluluk sorumluluğunu – Ahirette yargılanmayı) Yalanlayanı görüyorsun, değil mi? Eraeyte; Gördün mü? Gördün değil mi? Fark ettin değil mi? Düşünebilirmisin?   İbret içerikli bir bakış manasında kullanılmıştır.

MAUN SURESİ اَرَاَيْتَ الَّذٖى يُكَذِّبُ بِالدّٖينِ ﴿١ 1 Dini (Allah’a karşı borçluluk sorumluluğunu – Ahirette yargılanmayı) Yalanlayanı görüyorsun, değil mi? Ellezi Yukezzibu; Yalanlayan   Yalanlama işlemini bir alışkanlık haline getiren ve davranışlarına yansıtan kişi. Ed-Din; Din Hesap ve borç Hesap ve ceza (günü) Allah’a karşı borçluluk sorumluluğu Hesap ve yargılanma

فَذٰلِكَ الَّذٖى يَدُعُّ الْيَتٖيمَ ﴿٢ MAUN SURESİ فَذٰلِكَ الَّذٖى يَدُعُّ الْيَتٖيمَ ﴿٢ 2 İşte böyle biridir yetimi itip kakan, وَلَا يَحُضُّ عَلٰى طَعَامِ الْمِسْكٖينِ ﴿٣ 3 Ve yoksulu doyurmaya gayret etmeyen (ön ayak olmayan). Dini Yalanlayanların Davranışları;   Yetimi İtip Kakarlar. Yoksulu gözetmezler. Bu eylemleri alışkanlık haline getirmek anlamı vardır.

فَذٰلِكَ الَّذٖى يَدُعُّ الْيَتٖيمَ ﴿٢ MAUN SURESİ فَذٰلِكَ الَّذٖى يَدُعُّ الْيَتٖيمَ ﴿٢ 2 İşte böyle biridir yetimi itip kakan, وَلَا يَحُضُّ عَلٰى طَعَامِ الْمِسْكٖينِ ﴿٣ 3 Ve yoksulu doyurmaya gayret etmeyen (ön ayak olmayan). Ahiret sorgulamasını inkar eden, yalanlayan bir kişinin bu dünyadaki en tehlikeli uygulaması;   Yetimi itip kalkması veya onunla ilgilenmemesi. Yoksulu (miskini) gözetmemesi. Toplumsal yardımlaşmalara katılmamak. Toplumsal yardımlaşmayı teşvik etmemek.

فَذٰلِكَ الَّذٖى يَدُعُّ الْيَتٖيمَ ﴿٢ MAUN SURESİ فَذٰلِكَ الَّذٖى يَدُعُّ الْيَتٖيمَ ﴿٢ 2 İşte böyle biridir yetimi itip kakan, وَلَا يَحُضُّ عَلٰى طَعَامِ الْمِسْكٖينِ ﴿٣ 3 Ve yoksulu doyurmaya gayret etmeyen (ön ayak olmayan). Miskinlik; gününü geçirmeye mecali olmamayı, yoksulluktan dolayı yerinden kımıldayamamayı ifade eder. Yoksulu gözetmek; öncelikle kişinin bizzat kendisini bu işe motive etmesini gerektirir.   Kendisini bu işle görevli saymayan birinin, başkasını teşvik etmesi samimiyetten uzak ve etkisiz bir istek olacaktır.

فَذٰلِكَ الَّذٖى يَدُعُّ الْيَتٖيمَ ﴿٢ MAUN SURESİ فَذٰلِكَ الَّذٖى يَدُعُّ الْيَتٖيمَ ﴿٢ 2 İşte böyle biridir yetimi itip kakan, وَلَا يَحُضُّ عَلٰى طَعَامِ الْمِسْكٖينِ ﴿٣ 3 Ve yoksulu doyurmaya gayret etmeyen (ön ayak olmayan). Garibanlara yardım etmek imkanla sınırlı ve bağımlı değildir, imanın bir parçasıdır.   Kur’an’ın toplumsal anlamda en önemli önceliği; yetimlerin, fakirlerin ve yoksulların gözetilmesidir.

فَوَيْلٌ لِلْمُصَلّٖينَ ﴿٤ MAUN SURESİ فَوَيْلٌ لِلْمُصَلّٖينَ ﴿٤ 4 İş bu yüzden, yazıklar olsun (böyle olup da) ibadet edenlere! اَلَّذٖينَ هُمْ عَنْ صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ ﴿٥ 5 Bu gibiler, (yaptıklarını sandıkları) ibadetin amacından gafildirler (habersizdirler). اَلَّذٖينَ هُمْ يُرَاؤُنَ ﴿٦ 6 Bunlar öyle kimseler ki, (ibadeti) gösteriye dönüştürürler, (gösteriş yaparlar)

MAUN SURESİ Ahiret yargılamasını yalanlayanların davranış bozuklukları;   İbadetlerinin içi boştur. İbadetlerini ne için yaptıklarından habersizdirler. İbadetleri bir gösterişten öteye geçmemektedir.

MAUN SURESİ Önceki ayetlerle birlikte okursak; Yetimi itip kalkanın (2), Yoksulu doyurmaya gayret sarf etmeyenin (3) En küçük yardımı bile esirgeyenin (7); Yaptığı ibadetler gösterişten ibarettir. Yaptıkları ibadetin amacından gafildirler. O kişinin salatı (namazı) ikame edilmemiş bir namazdır. Bu namaz, dini desteklemeyen ve din tarafından desteklenmeyen bir namazdır.

MAUN SURESİ وَيَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ ﴿٧ 7 Ve en küçük yardımı bile esirgerler (Hayra engel olurlar). İnsanlar görsün diye saçıp savuranlar Allah için zırnık vermiyorlarsa, üç ihtimal vardır: 1) Ya Allah’ın varlığına inanmıyorlar, 2) Ya Allah’ın kendilerini gördüğüne inanmıyorlar, 3) Ya da Allah’ın ödüllendirme vaadine güvenmiyorlar. Doğrusu her üçü de vahimdir, çok vahim!

MAUN SURESİ Kınananlar Kimler?   Bu ayetler indirildiğinde; Mekke’de hem de ilk yıllarda Peygamberin etrafındaki Müslümanların ne kadar samimi ve ne kadar fedakar olduklarını biliyoruz. Bu surede kınananlar bunlar olamazlar. Bu surede asıl kınananlar; şeytana veya putlara yaslanan (musallin = yaslanmak) ve içi boş bazı hareketleri ibadet sanan (el çırpmak) Mekke’li müşriklerdir.

MAUN SURESİ Yukarıda sayılan bu davranışlar; şirkin ve inkarın sonucu olan bozuk inanç ve davranışlardır.   Kur’an ayetlerini iniş zamanı ve iniş sebebiyle sınırlı tutmamak adına buradan dersler çıkartmak gerekmektedir. Olumsuz davranışların hatırlatılma sebebi onları yapmamayı sağlamaktır. Kınanan tutum ve davranışlardan uzak durmak Müslümanların asli görevlerindendir. İbadetin hikmet, illet ve gayesini unutup, kendi kafasına yaptığının adını ibadet koyanlar dikkat etsinler. İbadette duyarlı olmak ve yapılanların içini doldurarak yapmak gerekmektedir.