“Türkçe Öğrenirken Köprü Dil Olarak İngilizce” ”English As A Bridge Language Between Turkish And Other Languages” Dr. Hüseyin ARAK.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
Advertisements

Cümlenin ögeleri(dolaylı tümlec ve edat tümleci)
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
Kilis 7 Aralık Üniversitesi Dış İlişkiler Ofisi Erasmus Birimi
Uygulama: Bir kitap olarak HAYATIM
Yıldız Teknik Üniversitesi
Temel Kavramlar: Öğrenme İlkeleri
SİMPLE PRESENT TENSE (GENİŞ ZAMAN)
İNGİLİZCE PROJE ÖDEVİ HazIrlayan:onur rahman gürcan SInIf:9-e no:1106 konu:Simple present tense.
SİMPLE PRESENT TENSE (GENİŞ ZAMAN)
Dış İlişkiler ve AB Koordinasyon Birimi Kırıkkale Üniversitesi.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
2.Hafta. Kaynaştırma ve Destek Özel Eğitim Hizmetleri
Melikşah Üniversitesi
Study Turkish © 2010 Study Turkish To want to do sth. -mek istemek Part II.
WILL FUTURE TENSE ÜNİTE ÜRÜN DOSYASI ZEYNEP BEKTAŞ.
Öğretimde Kullanılan Yaklaşımlar (Stratejiler)
BÖLÜM 16 Dil, Okuryazarlık ve Okullaşma.
İNGİLİZCE BİRİMİ EĞİTİM PROGRAMI Tel: ORTAK DERSLER.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
SIMPLE PRESENT TENSE.
SIMPLE PRESENT TENSE (GENİŞ ZAMAN)
Çiğdem EROL HAYATBOYU ÖĞRENME ERASMUS WEB SİTESİ 13 Mart 2008 Tanışma Toplantısı.
Karabük Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü
CÜMLENİN YARDIMCI ÖGELERİ
THE SİMPLE PRESENT TESNSE
Hazırlayan: Serkan Aslan
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
DİLLERİN SINIFLANDIRILMASI Hazırlık Çalışmaları
Fen ve Teknoloji Derslerinde Öğretimin Planlanması
DİL ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
CÜMLENİN ÖĞELERİ /ÖZNE
Üniversitelerde e-öğrenmenin yayılımı
THE SIMPLE PAST TENSE.
E-ÖĞRENME SİSTEMİNİN HİZMET İÇİ EĞİTİMDE KULLANILMASI VE E-ÖĞRENME SİTELERİNİN KULLANIM KOLAYLIĞI AÇISINDAN İNCELENMESİ Yasemin BOY Yaşar ARSLAN Doç. Dr.
SÖZCÜKTE ANLAM (Mecaz-Soyut-Somut)
THE SIMPLE FUTURE TENSE
NOUN CLAUSES (İSİM CÜMLECİKLERİ).
SORU CÜMLESİ (?) (QUESTIONS)
SIMPLE PRESENT TENSE ZAMAN İFADELERİ (Tıme Expressıons)
THE PRESENT CONTINuOUS TENSE POSITIVE aND NEGATIVE SENTENCES
İlkokuma Yazma Öğretiminin İlkeleri
YAZMA ÖĞRENME ALANI Yrd. Doç Dr. Özcan PALAVAN. YAZMA NEDİR? Yazma, bireylerin konuşma ve düşüncelerini yazılı olarak anlatmalarıdır.
TÜBİTAK Doç. Dr. Eyüp ARTVİNLİ
DİL BİLGİSİ ÖĞRETİMİ Yrd. Doç Dr. Ş. Dilek BELET.
İNGİLİZCE WANT, WOULD LIKE
FUTURE SIMPLE tense (wıll)
İNGİLİZCE EXPRESSING PURPOSE
YETİŞKİN EĞİTİMİ Yard. Doç. Dr. Samiye METE
Öğrenme Düzeyi Araştırması 3:
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
Bu bölümün sonunda şu amaçlara ulaşmanız beklenmektedir: Hayat bilgisi dersinde öğrencilerin özelliklerini tanıyabilme,
CÜMLENİN ÖGELERİ.
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
SOSYAL KABUL SINIF İÇİ ETKİLEŞİMİN ARTTIRILMASI
Dr. Ahmet Başal Yıldız Teknik Üniversitesi
Milli Eğitim Dergisi Yıl 2000 Sayı 146.
Temel Eğitim Genel Müdürlüğü
Simple Present Tense Simple Present Tense (Basit Geniş Zaman)
TURKISH 1 (UHF1271) GÜNLER&DERSLER DAYS&SUBJECTS
Dilin Bileşenleri Dr. Gökçe Karaman Benli
Neden kitap okuyoruz.
GENEL ÖĞRETİM İLKELERİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
BİLGİSAYAR PROGRAMLAMA ÖĞRETİMİNDE YENİ BİR YAKLAŞIM
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
YAPLANDIRMACILIK VE TÜRKÇE ÖĞRETİMİ
Karabük Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü
Yabancı Dil I Dersi.
5.SINIF 1.ÜNİTE POWERPOİNT SUNUSU
Sunum transkripti:

“Türkçe Öğrenirken Köprü Dil Olarak İngilizce” ”English As A Bridge Language Between Turkish And Other Languages” Dr. Hüseyin ARAK

Konuşma Özeti  Giriş: Dil edinimi  Çokdillilik: Yabancı dil  Türkçe öğretirken İngilizceden niçin yararlanılmalı?  İngilizceden edinilen yabancı dil öğrenme yöntemlerinin aktive edilmesinin sağladığı yararlar * Ortak Özellikler * Benzerlikler  Sonuç ve Öneriler

GİRİŞ: Dil Edinimi / Spracherwerb Tek dilli / Monolingual İki dilli / Bilingual Ana dili edinimi = L1-Edinimi = Birinci dil edinimi Yabancı dil edinimi = L2-Edinimi = İkinci dil edinimi İngilizceden sonra ikinci yabancı dil olarak Türkçe= L3

Çokdillilik: L2 ve L3 öğretimindeki farklılıklar Çokdillilik, büyük bir sorunla karşılaşmadan kendini iki dilde ifade etme becerisidir. Belirli özellikleri: Dilbilgisi ve sözcük öğretimi yanında İngilizce öğrenirken elde edilen dil öğrenme becerileri de dikkate alınmalıdır. Öğrencilerin dil öğrenme ile ilgili elde ettikleri beceriler:  Paraphrase (açınlama): Bir sözcüğü başka sözcüklerle açıklayabilme becerisi.  Foreignizing: Bir sözcüğün hedef dildeki dil kurallarına uyarlama becerisi.  Ana dili dışında başka bir dilin leksikal ve dil bilgisine de sahiptir.

Niçin Türkçe öğrenirken İngilizceden yararlanılmalı? Karşılaştırmalı Analizler ne kazandırır?  Öğrenciler Türkçe önbilgisi olmadan, ancak en az 7-8 yıllık İngilizce önbilgisi ile gelmektedirler, bundan dolayı “Köprü dil” olarak İngilizce devreye sokulmalıdır.  L3 olarak Türkçe öğrenimi sırasında öğrenci isteyerek veya istemeyerek L2 İngilizce ile karşılaştırma yapar.  Eğer bu aşamada öğretmen desteği ile süreç doğru yönlendirilir ise L2’den elde edilen “yabancı dil öğrenme” deneyiminden olumlu transferler yapılabilir.  L2-İngilizce ve L3-Türkçenin dilbilgisel yapıları karşılaştırmalı analiz yöntemiyle incelenebilir.

L2-İngilizce ve L3-Türkçe ile benzerlik göstermediğinden,  Türkçe ile farklı olan yönlerine (SOV) karşılaştırmalı örneklerle dikkat çekmeliler.  Her iki dil aynı ağırlıkta çeşitli yönlerden ele alınmalıdır.  Karşılaştırmalı analizin amacı, dil öğrenme sürecinin belirli hedeflere yönlendirmektir.  Böylece dilbilgisel fenomenler açıklığa kavuşturulur ve eksiklikler tamamlanır.

İngilizceden sonra Türkçe İngilizcenin Türkçe öğrenirken “Köprü Dil” görevi görebileceği ortak yönlere ilişkin somut örnekler.

 Hint-Avrupa dil ailesinden olan İngilizcenin SVO dizilişine karşılık Türkçede SOV cümle dizilişi vardır.  Standart Türkçe bir cümlede yüklem cümlenin en sonundadır.  Türkçede pragmatik unsurlara bağlı olarak oldukça serbest bir cümle dizilişi de söz konusudur. 1) Söz dizimsel karşılaştırma

Söz dizimsel örnekler L3: Tükçe (SOV): Ali bir aslan görüyor. ÖzneNesne Yüklem L2: İngilizce (SVO): Ali sees a lion. subject verb object

 L3: Ali Kayseri’de oturuyor. (SOV)  L2: Ali lives in Kayseri. (SVO) Sözcük dizimine örnekler  L3: O kitabı okuyor. (SOV)  L2: He reads the book. (SVO)

L3: Emel nerede oturuyor? L2: Where lives Emel? L3: O kaç yaşında? L2: How old is she? L3: Bunu kim söylüyor? L2: Who says this? Soru zarflarında sözcük dizimi

 “Olumlu transferlerin” farklı etkileri olacaktır: L2-İngilizce öğreniminde elde edilen mevcut yabancı dil öğrenme bilgisi olumlu katkı sağlar, hedefe yönelik  Mecvut İngilizce dil bilgisine ve yabancı dil öğrenme deneyimine hedefe yönelik olarak başvurulmalıdır.  Öğrenilmesi sözde zor olan Türkçeye karşı oluşacak engellemelerin ve önyargıların ortadan kaldırılmasına da katkıda bulunabilir. Sonuç ve Öneriler

İletişim: Doç. Dr. Hüseyin ARAK Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Kayseri Tel: /37370 Web: Çok Teşekkürler!