NAGİHAN AKARSU 06010015.  Polis görevlileri suç sanıklarını sorguladıklarında genellikle itiraf etmelerini, suçu işlediklerini kabul etmelerini isterler.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ETİK KARAR VERME.
Advertisements

HUKUK Hukuk Okuryazarlığı - Tarafım, Tarafsın, Taraf -
İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKULTESİ
İLETİŞİM NEDİR? İletişim,nesnel kriterlere dayalı aktaranın ve algılayanın,algısından bağımsız olan bilginin ve kişilerin özelliklerinin ifadesi olan duygu.
Doğru- Yanlış Testleri
HEMŞİRELERİN SÜREKLİ EĞİTİM ETKİNLİKLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ Gülşen Güner Üzel* , Resmiye Özdilek**,Nihal Öztürk***, Sevim Ulupınar Alıcı****
İnternet ve BİT Kullanım Kuralları
ÖRNEK OLAY TEKNİĞİ Nedir? Amaçları nelerdir? Kullanıldığı Durumlar
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
Uluslararası İş Etiği.
1 Yeniden Sağlık ve Eğitim Derneği 2 Koç Üniversitesi
1 Yeniden Sağlık ve Eğitim Derneği, 2 Koç Üniversitesi
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM -1-
DEĞERLER EĞİTİMİ DOĞRULUK VE DÜRÜSTLÜK.
Aileler İçin Güvenli İnternet Kullanımı
SUÇ ve CEZA DOSTOYEVSKİ
Tutuklu ve Hükümlü Ergenlerde Madde Kullanımı Özellikleri
HUKUK Hukuk Okuryazarlığı - Ceza Mahkemeleri -.
YANLIŞSIZ ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
MÜGENUR BAŞÇOBAN 162 6/B.
ANA BABA TUTUMU ENVANTERİ
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Duyarlı olalım, çocuk haklarına saygı duyalım…. Çocuğa yönelik şiddet için yaygın olarak kullanılan terim çocuk istismarıdır ve çocuğun ailesi ya da ondan.
500 KİŞİDEN BİRAZ FAZLA ÇALIŞANI OLAN VE BU ÇALIŞANLARIN ŞİMDİ OKUYACAĞINIZ SUÇLARI İŞLEDİĞİ BİR KURUM DÜŞÜNÜN ?????...
DEZAVANTAJLI VE RİSK ALTINDAKİ ÇOCUKLAR KİMLERDİR?NASIL TESPİT EDİLİR?
AVUKAT 1.AVUKAT KİMDİR 2.AVUKATIN GÖREVLERİ NELERDİR
ÖZGÜVEN GELİŞTİRME EĞİTİMİ
BİLİŞİM SUÇLARI ve ALINACAK TEDBİRLER
MOTİVASYON.
İnternetin Güvenli Kullanımı
Eğitimin anlamından bahsedile bilir eğitimde çocuğun özgür iradesinin de olması gerektiği vurgulana bilir ÇOCUĞA SINIR KOYMAK.
DEĞERLER EĞİTİMİ DÜRÜSTLÜK.
Oturum aç butonuna tıklayın.
HZ. MUHAMMED (s.a.v.) HAKKI GÖZETİRDİ
İyi İnsanlar Neden Etik Dışı Davranışlarda Bulunurlar
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
500’ DEN BİRAZ FAZLA ÇALIŞANI OLAN VE BU ÇALIŞANLARIN ŞİMDİ OKUYACAĞINIZ SUÇLARI İŞLEDİĞİ BİR KURUM DÜŞÜNÜN ?????...
GÖRGÜ TANIKLARININ HATALI TEŞHİSLERİ
NİÇİN DEĞERLER EĞİTİMİ ?
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
KADIN SUÇLULUĞU.
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
İnsan İradesi ve Kader İnsanı diğer varlıklardan ayıran en temel özellikler, -akıl -irade AKIL, iyiyi kötüden, güzeli çirkinden, doğruyu yanlıştan ayırt.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
BÖLÜM 1 DÜNYAYI KAVRAMAKBİLGİ KAYNAKLARIBİLİMSEL AÇIKLAMANIN DOĞASIPSİKOLOJİ BİLİMİ Birinci Bölüm Konuları.
Öğretmenlik Mesleği.
KLİNİK ARAŞTIRMALAR VE BİLİM ETİĞİ
DİĞER TUTUMLAR.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Uyma Nedir? Klasik Uyma Ve İtaat Araştırmaları Nelerdir? Uymayı Neler Yordar? Neden Uyarız? Kimler Uyar? Farklı.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Önyargının Gücü Ve Doğası Önyargının Sosyal Kaynakları Nelerdir? Önyargının Motivasyonel Kaynakları Nelerdir? Önyargının.
ICF Aylık Üye Toplantısı 11 Aralık 2012 Didem Şen Pamuk.
Görgü Tanığı İfadesi Ne Kadar Güvenilirdir? Jüri Üyelerinin Kararlarını Etkileyen Diğer Faktörler Nelerdir? Bireysel Jüri Üyesini Neler Etkiler?Grup.
ÇOCUK VE SUÇ.
Adem Göleç Doç.Dr. Katılımcılar: Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Senato Üyeleri 2015 KTMÜ ÖSYM Sınavı Aday Değerlendirme Anketi Sonuçları.
Metin eklemek için tıklayın BİRLEŞİK DEVLETLER CEZA ADALET SİSTEMİNİN GÖZDEN GEÇİRİLMESi John Engstrom Yerleşik Hukuk Müşaviri, Amerikan Büyükelçiliği,
1 David Debold Gibson Dunn Ankara, Türkiye – Nisan 2016.
BÖLÜM 2 NEREYE VARMAK ÜZEREYİZ: PROBLEM VE PROBLEMİN BÜYÜKLÜĞÜ.
ÖN YARGI NEDİR? Bir kişiyle veya olayla ilgili önceden olumlu veya olumsuz karar vermeye ön yargı denir. Ön yargı, gerekli bilgi edinilmeden ya da inceleme.
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE YAZILIM DERSİ
SOSYAL ALGI.
PRATİK ÇÖZÜMÜ
HABERİN NİTELİKLERİ DOĞRULUK
6.3. Şikayet ve Disiplin Şikayet: İşgörenlerin, iş, işletme ve yönetimle ilgili rahatsızlıklarını ifade biçimidir. Yönetim, işgörenlerden gelen tüm şikayetlere.
NESNELLİK KONUSU.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
NESİLDEN GELEN GÜNAHLAR
YALAN MAKİNESİ Televizyondan veya gazetelerden, bizde pek olmasa da ABD’de polis sorgulamalarında gerektiğinde bir sanığın yalan makinesine bağlanarak,
FİKRİ VE SINAİ HAKLAR MAHKEMELERİ
Sunum transkripti:

NAGİHAN AKARSU

 Polis görevlileri suç sanıklarını sorguladıklarında genellikle itiraf etmelerini, suçu işlediklerini kabul etmelerini isterler. Ancak bir kişinin işlemediği suçu itiraf edeceğini düşünmek biraz garip fakat yanlış itiraflar bir gerçektir.

Kassin ve Wrghtsman (1985) üç farklı yanlış itiraf türü:  Gönüllü yanlış itiraf: Bir babanın oğlunun hapis cezası çekmesini engellemek için yanlış itiraf verebilir.  Baskı sonucu yanlış itiraf: İnsanlara bir suçu kabul etmeleri yönünde baskı yapılırsa,  Baskı sonucu içselleştirilmiş yanlış itiraf: İnsanlar işlemedikleri suçları işlediklerine inanırlar. Paul Ingram örneği…

Kassin ve Kiecher (1996) ‘in çalışmasında;  Öğrencilere bir dizi harfi yazma yönergesi,  ALT tuşuna basmamaları,  Bu tuşa basmanın bilgisayarın bozulmasına ve araştırma verilerinin kaybına neden olacağı, bilgileri verilir.  Her öğrenci yaklaşık 60 sn yazdıktan sonra, bilgisayar arızalanır ve araştırmacı öğrenciyi ALT tuşuna basmakla suçlar.

 Araştırmacı, öğrenciye ALT tuşuna bastığını itiraf etmesi için 3 fırsat vermiştir: 1-) Öğrenciden ALT tuşuna basarak bilgisayarın bozulmasına neden olan yazılı bir itiraf imzalama, 2-) Başka katılımcı rolündeki yalancı deneğe ne olduğunu (olayı) anlatması, 3-) Öğrenciden ALT tuşuna nasıl basmış olabileceğini de içermek üzere anımsadığı her şeyi anlatması istenir. Bu çalışmanın sonucunda; öğrenciler arasında hem boyun eğmeye ve hem de içselleştirmeye dayalı itiraf oranları yüksek bulunmuştur.

 Deneysel koşulda yanlış itiraf oranı daha yüksek bulunmuştur.  Bu koşulda öğrencilere hızlı yazma yönergesi verilir.  Bu nedenle kaza eseri ALT tuşuna basmış olmaları daha inanılabilir bir olasılıktır.  Ek olarak çalışma sırasında odada bulunan ikinci bir yalancı denek öğrencinin tuşa bastığını gördüğünü söyler.

Bütün katılımcılar (%) İnandırıcı olay- tanık koşulu (%) İşaret yazılımlı itiraf Yalancı deneğe suçlu olduğunu kabul etme Kilide vurduğunu ‘anımsama’

 İnsanlar sık sık işlemedikleri suçları itiraf etmektedirler. Özellikle de davranış inanılabilir göründüğünde ve diğer insanlar suçlarına tanıklık ettiklerinde…  Bu tür yanlış itirafların yasal bağlamlardaki olası sonuçları nelerdir? Araştırmalar bir itirafın mahkemede sunulabilecek en güçlü kanıtlardan biri olduğunu göstermektedir.  Kassin ve Neuman (1997) itirafın jüri üyeleri üzerindeki etkisini araştırmışlardır. (%62-%27)

 Polis sanığın yalan söyleyip söylemediğini nasıl belirleyebilir?  Yalan söyleyen insanlar sık sık göz kırpma ya da başlarını yana eğme gibi sözsüz ipuçları verirler fakat bu ipuçlarına rağmen gözlemciler ve yasa uygulama profesyonelleri o kadar da kolay yalanı belirleyememektedirler.  Ekman ve O’Sullivan (1991) yasa profesyonelleriyle yaptıkları çalışmada…

 Değişik bir dizi yasa uygulama profesyonelinden bir filme tepkileri hakkında ya yalan söyleme ya da doğruyu söyleme yönergesi almış on kişinin video filmlerini seyretmeleri istenmiştir.  Bu profesyoneller; Gizli Hizmetler’den, yalan yakalamadan, CIA, FBI’dan, Ulusal Güvenlik Dairesi’nden ve Klaiforniya polis görevlilerinden oluşmaktaydı. Ayrıca yargıç, psikiyatrist ve öğrencilerde çalışmaya katıldılar.  Sadece Gizli Hizmetler’den uzmanlar yalanı şans eseri olabileceğinin üstünde yakalayabiliyorlardı. Onlar da bile doğruluk oranı %64’tü.  Diğer gruplararasında hiçbir fark yoktu; ayrıca öğrenci örnekleminin edimi CIA, FBI VE Ulusal Güvenlik Dairesi’nden yalan yakalama uzmanlarınki kadar iyiydi.

 Eğer polis görevlileri ve yargıçlar sanıkların yalan mı yoksa doğru mu söylediklerini güvenilir bir biçimde belirleyemiyorlarsa, suçsuz insanların tutukevlerine gönderilip suçluların sokağa bırakılmadıklarından nasıl emin olabiliriz?  Bunun için kullanılan bir teknik poligrafi ya da ‘yalan makinesi’dir. Ancak bu tekniğinde doğruluk derecesi tartışmalıdır. Tekniğin taraftarları doğruluk derecesini %90 olarak belirtirken, araştırma ların çoğu doğruluk oranının oldukça düşük olduğunu (%57 ile %72) belirtmiştir.

Jüri kararları üzerinde seksen çalışmayı kapsayan büyük bir çözümlemede;  Çekici sanıkların suçlu bulunma olasılıklarının çekici olmayanlarınkinden daha düşük olduğunu göstermiştir.  Irza tecavüz ve soygun gibi, belirli suçlar için fiziksel olarak çekici sanıklar da ayrıca daha ılımlı cezalar almaktadırlar (Mazzella ve Feingold, 1994).  Sosyoekonomik düzeyi yüksek sanıkların suçlu bulunma olasılıkları daha düşüktür ve suçlu bulunduklarında da sosyoekonomik düzeyi düşük olanlardan daha hafif cezalar almaktadırlar.

 Siyah sanıkların beyaz olanlarla karşılaştırıldığında, oransız bir biçimde sert cezalar aldıklarını göstermektedir.  Pfeifer ve Ogloff (1991) suçsuzluğun değerlendirilmesi ve kişisel önyargıları bir tarafa bırakma yönergeleri verilen jüri üyesi katılımcıların siyah ve beyaz sanıklar hakkında benzer yargılara vardıklarını ortaya koymuşlardır;  ancak böyle yönergelerin verilmediği katılımcıların siyah sanığı suçlu bulmaları olasılığı daha yüksekti. (olumsuz ırkçılık kuramı…)

 Fakat ırkın etkisinin olmadıklarında ya da davranışları ırk dışında başka etmenler nedeniyle haklı görülebildiğinde, bu bireyler hala ayrımcılık yapmaktadırlar.  Siyah sanıklara karşı yanlı yargılara varabilirler ve sonra bu kararlarını haklı gösterebilmek için ırksal olmayan açıklamaları kullanabilirler.  Sommers ve Elsworth (2000) bir saldırı davasında sanığın ırkının çarpıcılık derecesini değişimleyerek yaptıkları çalışma…

 Katılımcılardan yarısı “Bir adamın arkadaşları önünde böyle konuşamazsın” diyerek herkesin önünde kız arkadaşını tokatlayan siyah ya da beyaz bir sanık hakkında bir yazı okudu.  Diğer yarısı sanığın “Siyah (beyaz) bir adamın arkadaşları önünde böyle konuşamazsın” sözü dışında kesinlikle aynı yazıyı okudu.  Irkın çarpıcı olmadığı ilk koşulda, beyaz katılımcıların siyah sanığın suçlu olduğunu düşünmeleri olasılığı daha yüksekti.  Tersine, ırkın çarpıcı hale getirildiği ikinci koşulda, beyaz katılımcıların siyah ve beyaz sanıklara ilişkin yargıları arasında pek fark yoktu.

 Dikkate değer bir biçimde, siyah katılımcılar her iki koşulda da daha ılımlı yargılara varıyorlardı. Bunun nedeni, her iki durumu da ırksal olarak yüklü görmeleridir.  Son olarak bu araştırma; asliye hukuk ve ceza hukuku yargılamasında ırk ayrımcılığının görülebileceğine; ancak jüri üyelerinin yanlı kararlar verdiklerinin bilinçli olarak farkında olmayabileceklerine işaret etmektedir.