Çağdaş Türk Eğitimcileri - II

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Ey kahraman Türk kadını,
Advertisements

Yaşa – Hisset – Öğret Projesi; Kocaeli Disleksi Derneği’nin 2013 yılı teklif çağrısı döneminde Gençlik Programı çerçevesi altında başvurusunu yaptığı ve.
“YAZARLAR OKULLARDA’’ PROJESİ
Atatürk İlkelerinin Ortak Özellikleri
ÇOCUĞUNUZUN OKUL BAŞARISINDA ÖNEMLİSİNİZ!!!
BAŞÖĞRETMEN ATATÜRK’TEN ÖZDEYİŞLER
Baş Öğretmen Atatürk.
DRAMA 1.HAFTA EĞİTİMDE DRAMA Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ.
KAZANIMLAR 14.Atatürkçü düşünce sisteminden yola çıkarak Atatürk ilke ve inkılaplarını oluşturan temel esasları belirler. 15.Atatürk ilkelerinin modern.
TÜRKİYE’DE ÖĞRETMEN YETİŞTİRME REFORMLARI
EN BÜYÜK BAŞÖĞRETMENİN ŞAHSINDA TÜM ÖĞRETMENLERE İTHAF EDİLMİŞTİR
TÜRK MİLLİ EĞİTİMİNİN İLKELERİ
K. K. T. C MİLLİ EĞİTİM, GENÇLİK VE SPOR BAKANLIĞI EYLÜL 2010.
Eğitimde Hedefler ve Hedef Türleri
Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi I
İLKÖĞRETİM REFORMLARI
SPOR SOSYOLOJİSİ. SOSYOLOJİ: Kelime anlamı toplumbilimidir. Latince toplum anlamına gelen Socius ile Yunanca bilgi demek olan logos sözcüklerinin birleşmesinden.
SOSYAL BİLGİLER NEDİR?.
KUANTUM FİZİĞİ ve BİLİNÇ İLİŞKİSİ
Natüralist eğitim felsefesi
BAŞÖĞRETMENİMİZ MUSTAFA KEMAL ATATÜRK’ÜN ÖZLÜ SÖZLERİ VE FOTOĞRAFLARIYLA ÖĞRETMENLERLER GÜNÜNDE BİZLERLE....
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
Sosyalbilgiler Öğreniyorum
BAŞÖĞRETMEN ATATÜRK’TEN ÖZDEYİŞLER
Etkili İletişim Yrd. Doç. Dr. Kenan TAŞTAN
Felsefe Performans Ödevi
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük TÜRK ÇAĞDAŞLAŞMASI
ÇAĞDAŞ ÖĞRETMEN PROFİLİ
BİR SOSYAL KURUM OLARAK
HALK EĞİTİMİ ve HALK EĞİTİM REFORMLARI
TÜRK MİLLİ EĞİTİM SİSTEMİ ÇAĞDAŞ EĞİTİM AKIMLARI
ÇAĞDAŞ EĞİTİM AKIMLARINI ORTAYA ÇIKARAN FAKTÖRLER POLİTİK, İDEOLOJİK FAKTÖRLER, KİTLE EĞİTİMİ - SEÇKİN EĞİTİMİ, HAYAT BOYU EĞİTİM Prof. Dr. Mustafa ERGÜN.
1- İmam Hatip Okulları nedir?
ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ ALANI ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ ALANI
İLKÖĞRETİM REFORMLARI
‘’……eski dönemin hurafelerinden ve doğuştan var olan özelliklerimizle hiç de ilişkisi olmayan yabancı fikirlerden, doğudan ve batıdan gelebilen etkilerden.
NURETTİN TOPÇU Eğitim ve Kültür Değişmeleri.
Genel Öğretim Yöntemleri [Öğretim Stratejileri]
TEVHİD-İ TEDRİSAT KANUNU’NUN HAZIRLIKLARI
Eğitim Alanındaki Yenilikler
İkinci Dil Olarak Türkçe Öğretimi
EĞİTİMDE AİLENİN ÖNEMİ
İlköğretim Fen ve Teknoloji Öğretim Programı
ATATÜRKÇÜLÜK.
ATATÜRK İLKELERİ Atatürkçülük, Türkiye’nin gerçeklerinden doğmuş bir düşünce sistemidir. Türk milletinin iradesiyle oluşmuş, tarihi bir gelişmenin ürünüdür.
DERS SEÇİMİ GALATASARAY LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ.
1.ÜNİTE BİR KAHRAMAN DOĞUYOR ÖZET
MAARİF NAZIRI EMRULLAH EFENDİ VE TUBA AĞACI NAZARİYESİ
EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR
BÖLÜM 1 Sosyal Bilgiler Nedir?. BÖLÜM 1 Sosyal Bilgiler Nedir?
YENİLENEN SOSYAL BİLGİLER PROGRAMINDA TARİH ÖĞRETİMİ
Okula neden devam ediyorsunuz? “Eğitim görmek için.”… Okul bizi hayata hazırlamada laboratuvar görevi görür. Sorunlara uygun çözüm yolları geliştirmemize.
TÜRK MİLLÎ EĞİTİM SİSTEMİNİN GENEL AMAÇ VE İLKELERİ
Okul Öncesi Eğitim Dr. Burcu Çabuk.
FAKÜLTEMİZ HAKKINDA Fakültemiz tarihinde kabul edilen ve tarihinde Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Bakanlar Kurulu Kararı.
GÜZEL SANATLAR VE EDEBİYAT GÜZEL SANATLAR İÇİNDE EDEBİYATIN YERİ
TÜRK Eğitim Sistemi.
Eğitim Kültür Alanında İnkılaplar
BEDEN EĞİTİMİ VE SPORUN TEMELLERİ
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
ATATÜRKÇÜ DÜŞÜNCE SİSTEMİ ATATÜRKÇÜ DÜŞÜNCE SİSTEMİ Mehmet DİNÇ Mehmet DİNÇ.
Karşılaştırmalı Eğitim
T.C İnkılap Tarihi Ve Atatürkçülük
10 Kasım Atatürk’ü Anma Töreni Prof. Dr. Tülay Alim BARAN
İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AHLAK ALGILARI
TÜRK MİLLÎ EĞİTİM SİSTEMİNİN YAPISI VE ÖZELLİKLERİ
BÖLÜM HAKKINDA 2004 yılında kurulan bölümümüzde; dilin bir araç olarak kullanıldığı sözel anlatımlar, geleneksel gösteri sanatları, toplumsal uygulamalar, festivaller.
TOPLUMSAL BİR BİLİM OLARAK SOSYOLOJİ
TÜRKİYE'DE ERGEN PROFİLİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

Çağdaş Türk Eğitimcileri - II Mustafa Ergün, 20.Yüzyıl Başlarında Türk Milli Eğitiminin Amaçları Tartışması.Belgelerle Türk Tarihi Dergisi. 20,1986. S.63-67. http://www.egitim.aku.edu.tr/ergun9.htm

Emrullah Efendi (1858-1914)‏ Mustafa Ergün, Emrullah Efendi - Hayatı, Görüşleri, Çalışmaları. A.Ü.Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi. 1-2,1982. S.7-36. http://www.egitim.aku.edu.tr/ergun9.htm Emrullah Efendi'ye göre eğitimin amacı bir fertteki bedenî ve nefsanî güçleri olgunluk derecesine çıkartmaktır. Eğitim, fıtrat ve hürriyet üzerine kurulmalı; kişinin tabiî hürriyetini sağlamalıdır.

Emrullah Efendi, genellikle "Tûba Ağacı Nazariyesi" denilen bu görüşü ile tanınmıştır. Ona göre eğitimin gelişmesi öğretmenden öğrenciye, üniversiteden liseye, yukarıdan aşağıya doğrudur. Eğitim kademeleri arasında yukarıdan aşağıya, aşağıdan yukarıya kuvvetli bağlar vardır Ama "İlim yukarıdan başlar. Fakat ben bu nazariyeyi söylediğim vakit mekâtib-i ibtidaiyeye ehemmiyet vermeyeceğim demedim. En ziyade oraya ehemmiyet vereceğim. Mekâtib-i ibtidaiye içindir ki ben yukarıdan başlıyorum. Evet, şecere-i marifet şecere-i Tûba gibidir, onun kökü yukarıdadır. Bugün tarih tedkik olunsun, bütün fünun meydana konsun; acaba ilm-i beşer nasıl terakki etmiştir?" .

Emrullah Efendi, İlköğretimde parasız mecburî öğretim sistemini getiren bir düşünürümüzdür. Ona göre ilköğretimin temeli parasız-mecburi öğretimdir. Devlet, suç işleyen çocuğu nasıl zorla hapishaneye götürüyorsa, onları zorla okula da götürmelidir.

Sâtı Bey (1880-1969)‏ Mustafa Ergün, "Sati' Bey- Hayatı ve Türk Eğitimine Hizmetleri." İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 1,1987. 4-19. http://www.egitim.aku.edu.tr/sati1.pdf Sâtı Bey, eğitimi bir "telif iş" olarak görüyor. Eğitici psikolojik ve sosyal hayatın gereklerine göre, bu iki ilme (psikoloji ve sosyoloji) dayanarak eğitim yapmalıdır. Duygu ile aklı, disiplin ile hareketi, samimiyet ile girişkenliği, ülkücülük ile iktisatperverliği aşırı yönlerine kaçmadan ferdin ruhunda birleştirmelidir.

Eğitici, hastaya ilaç veren doktor gibidir; hiçbir zaman ölçüyü kaçırmamalıdır. Sâtı Bey'e göre eğitim mutlak surette millî değildir; eğitimin millî bir bölümü vardır ama lâmillî bölümleri de vardır. Millî eğitim, vatan eğitimini aşmamalıdır.

Sâtı Bey, ilkokullarda öğretim, liselerde eğitim verilmesi önerisine de karşıdır. Ona göre çocukluk çağı doğrudan doğruya terbiyenin zamanıdır; duygular ve alışkanlıklar burada verilir. Ancak gençlere ise fikirler verilmeli, kanaatler doğurtulmalıdır. Gençlik, "talim vasıtasıyla terbiye"nin zamanıdır. Sâtı Bey, eğitim tarihimizde Emrullah Efendi'nin "Tûba Ağacı Nazariyesi"ne ve Ziya Gökalp'in eğitim ve toplum anlayışına karşı çıkmaları ile tanınmıştır. Ona göre: "Çürük bir tahsil-i ibtidaiye istinad edecek bir tahsil hiç bir zaman âlileşemez; hakikî bir zümre-i münevvere Tûba Ağacı gibi değil tabiî ağaçlar gibi yetişir."

Ziya Gökalp (1876-1924)‏ Ona göre; "Terbiye, bir cemiyette yetişmiş neslin henüz yeni yetişmeye başlayan nesle fikirlerini ve hislerini vermesi demektir." Hakikî ferdiyetler ancak millî fertlerdir, diğerleri dejeneredir. O halde “terbiyenin gayesi millî fertler yetiştirmektir.”

Ziya Gökalp, eğitim olayına sosyal açıdan yaklaşmakta, fertlerin eğitiminde psikolojik unsurlar yerine sosyolojik unsurlar kullanmaktadır. Ziya Gökalp, modern eğitimin millî kültüre dayanması gerektiğini; millî kültürün de milletin hayatından belirdiğini; Avrupa'dan kültür ve eğitim alamayacağımızı ileri sürmektedir. Ancak, fertlerin teknolojiye intibakı olan öğretim lâmillidir ve bunu Avrupa'dan aynen almalıyız. Bu çerçevede öğretmen (muallim) fennin temsilcisidir, eğitici (mürebbi) millî kültürün temsilcisidir; profesör her ikisinin birden temsilcisi olmalıdır.

M. Sabahattin Bey (Prens Sabahattin) (1877-1948)‏ Mustafa Ergün, "Prens" Sabahattin Bey'in Eğitim Üzerine Düşünceleri Kuramsal Eğitimbilim, 1,2,2008, 1-9. http://www.keg.aku.edu.tr/yayinlar/2008/cilt1/sayi1/c1s2_1.pdf Eğitimin temel amacı; beden, düşünce ve ahlâk yönünden kişisel yetenekleri artırmaktır. Eğitimin iki asıl uygulayıcısı olan aile ve okul bunu ihmal ediyor. Aileler çocuklarına girişkenlik öğretecekleri yerde gelenek ve göreneğe bağlılık öğretiyor. Gelecek yerine geçmiş öğretiliyor ve çocukların ruhuna geçmişin dertleri yükleniyor.

Sabahattin Bey, Türk düşünce hayatında ferdiyetçiliğin temsilcisi olmuştur. Ona göre, Batının gerçek üstünlüğünü sağlayan, aslında onun bireyci yapısı idi. Oradaki bütün fikri, siyasî ve ekonomik üstünlüklerin temelinde bu vardı.