KAVRAM HARİTALARI Kavram: Olayları, eşyaları, insanları, düşünceleri benzer özelliklerine göre gruplandırma sonucu bu gruplara verilen addır. Kavram haritaları:

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KAVRAM HARİTALARI NEDİR?
Advertisements

Uzaktan eğitim için çalışma rehberleri hazırlanması
Hazırlayan: Yrd. Doç. Dr. Mustafa SÖZBİLİR
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
Birlikler ve onluklar Aşağıdaki tabloyu inceleyerek, sonuçları üzerinde konuşalım.
DERSİN AMACI: - Çeşitli öğretim teknolojilerinin özellikleri, öğretim süreçlerindeki yeri ve kullanımı, öğretim teknolojileri yoluyla kendi branşınızla.
ASELSAN- TOKİ YAPRACIK KONUTLARI KOORDİNASYON KURULU
Resimlerin Kullanımı.
BASİT MAKİNELER.
CANLILARIN ORTAK ÖZELLİKLERİ
Canlının en küçük yapı birimine ne ad verilir
AKILLI TAHTA Orhan YORULMAZ Semih ŞENGİDER Nazar SALPİYEV Berk HERAL
Prof. Dr. Leyla Küçükahmet
Bilgi ve İlişkilerin Gösterimi
ZİHİN HARİTALAMA TEKNİĞİNİN KULLANIMI
KAVRAM ÖĞRETİMİ.
ARALARINDA ASAL SAYILAR
6.SINIF FEN ve TEKNOLOJİ TESTİ
Gün Kitabın Adı ve Yazarı Okuduğu sayfa sayısı
FİİLİMSİLER (EYLEMSİLER)
GÖRSEL MATERYAL TASARIMI
Matematik 2 Örüntü Alıştırmaları.
Formül Hazırlama ve Kullanma
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci 4.Görsel Tasarımın Unsurları: Görsel Unsurlar.
Tam sayılarda bölme ve çarpma işlemi
Öğretim Materyallerinin Tasarlanması, Hazırlanması ve Seçimi
Üst Düzey Düşünme Becerilerine Odaklanma
SINAVI BAŞLATMAK İÇİN AŞAĞIDAKİ
ÖĞRENME YÖNTEMLERİ.
Mandalanın Ölçme Değerlendirme Sürecindeki Rahatlatıcı Etkisi
HÜCRE Hücre;Canlının en küçük yapı taşıdır.Bütün canlılar hücreden yapılmıştır.Hücre,gözle görülemeyecek kadar küçüktür.Mikroskop ile görülebilir. Hücre,insan.
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
Kavram Haritası Tekniği
HÜCRE.
3.Ünite Öğrenme,Bellek,Düşünme DÜŞÜNMENİN YAPITAŞLARI
Kavram Haritası Tekniği
Ali DAĞDEVİREN- HÜCRE Ali DAĞDEVİREN-
HAZIRLAYAN : ARKIN KURT Fen ve Teknoloji/Fen Bilgisi Öğretmeni
HÜCRE NEDİR YAPISINDA NELER VARDIR
Bankacılık sektörü 2010 yılının ilk yarısındaki gelişmeler “Temmuz 2010”
HÜCRE VE YAPISI.
HÜCRE Bitki hücresi Hayvan hücresi Doku Organ Sistem Temel kısımları
HÜCRE Bitki Hücresi Hayvan Hücresi.
KAVRAM HARİTALARI Doç. Dr. Ömer Faruk KESER.
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
İSMİN HALLERİ.
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
KAVRAM HARİTALARI NEDİR?
CEBİRSEL İFADELERİ ÇARPANLARINA AYIRMA
ÖĞR. GRV. Ş.ENGIN ŞAHİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİSİ.
FEN BİLİMLERİ DERSİ 5.SINIFLAR HAFTALIK KONU DAĞILIMI 15 Eylül Eylül 2014 (1) İlk ders genelgesi, 5.Sınıf Fen Bilimleri müfredatının.
HÜCRE Hücre;Canlının en küçük yapı taşıdır.Bütün canlılar hücreden yapılmıştır.Hücre,gözle görülemeyecek kadar küçüktür.Mikroskop ile görülebilir. Hücre,insan.
14 - KAVRAM HARİTALARI KAVRAM HARİTALARI.
HÜCRE VE HÜCRE ORGANELLERİ
Hücre Vücudumuz hücrelerden oluşmuştur.
Analoji Kavram Haritası Zihin Haritası
Analoji Kavram Haritası Zihin Haritası.
HÜCRE NEDİR?.
AKIL (ZİHİN) HARİTASI.
HAYVAN HÜCRESİNİ TANIYALIM….
HÜCRE.
A- Hücre Zarı:  Hücreyi Dış Etkilere Karşı Korur. Esnek Bir Yapısı Vardır, Üzerinde Geçitler (Por) Bulunur. Porlar Aracılığı İle Madde Alışverişi Yapar,
Zihin Haritası Bu sunumda yer alan ana başlıklar:
HÜCRE VE HÜCRE ORGANELLERİ
Zihin Haritalama Tekniği. 1.Kavramı merkeze yerleştirin.
HÜCRE VE ORGANELLER DEĞERLENDİRME
KAVRAM HARİTALARI.
Sunum transkripti:

KAVRAM HARİTALARI Kavram: Olayları, eşyaları, insanları, düşünceleri benzer özelliklerine göre gruplandırma sonucu bu gruplara verilen addır. Kavram haritaları: Kavramlar arasındaki ilişkiyi genelden özele doğru ele alıp görsel hale getirerek somut veriler sunmayı amaçlayan bir öğretim yöntemi.

(Önceki bilgilerle yeni bilgiler arasında bağlantı kurma) Kavram haritalarının temel dayanağı ANLAMLI ÖĞRENME (Önceki bilgilerle yeni bilgiler arasında bağlantı kurma) 1960 yılında Joseph D. Novak tarafından geliştirildi. Novak: “Yeni bilginin oluşumu önceki bilinen bilgi yapısı ile ilgilidir”

En temel işlev

KAVRAM HARİTASININ KULLANIM AMAÇLARI ☞Yeni ünitenin kapsamının tanıtılması ☞Öğrencilerin hazırbulunuşluk düzeyinin belirlenmesi ☞ Öğrencilerin kavram yanılgılarının belirlenmesi ☞Öğrencilerin bilgiyi nasıl yapılandırdıklarını ortaya koyma ☞ Öğrenilenleri özetleme ☞Öğrenmenin değerlendirilmesi

KAVRAM HARİTASI OLUŞTURMA SÜRECİ Konuyla ilişkili tüm kavramların listesinin çıkarılması Kavramlar listesinden seçilen en genel kavramın sayfanın üstüne yazılması En genel, alt ve özel kavramların tanımlanması Eşit genellikteki kavramların aynı sırada yer alması Genellik derecelerine göre (genelden özele doğru) kavramların sayfanın altına doğru yazılması Kavramların daire ya da kutu içerisine alınması Kavramlar arasındaki ilişkinin yönünün oklarla belirtilmesi Okların üzerine kavramlar arasındaki ilişkilerin fiillerinin yazılması

Haritanın değişik bölümleri arasında çapraz bağlar kurulabilir. Önermeler çoğunlukla yukardan aşağıya doğru okunur. Bir kavrama yalnızca bir defa yer verilmelidir. Çapraz bağlantıları kurmak, bütün kavramları içeren alanların birbirleri ile ilişkilerini ortaya koymak ve bağlantı yönlerini belirlemek için önem taşımaktadır. Çapraz bağlantılar, anlamlı öğrenmenin gerçekleşebilmesi için, kavramlar arasındaki ilişkileri sembolize eder

HÜCRE Bitki hücresi Hayvan hücresi Doku Organ Sistem 2 çeşittir birleşerek oluşturur birleşerek oluşturur birleşerek oluşturur HÜCRE Doku Organ Sistem birleşerek oluşturur Temel kısımlarıdır Organizma Canlılık olayları gerçekleşir Hücreyi korur Hücreyi yönetir Hücre içi sindirim yapar Lizozom Enerji üretir Mitokondri Hücre zarı Çekirdek Sitoplazma Atık maddeleri depo eder Koful Protein üretir Ribozom Hayvan hücrelerinde bölünmeyi sağlar Sentrozom Bitki hücrelerine yeşil renk verir Kloroplast

DEĞERLENDİRME ARACI OLARAK KAVRAM HARİTALARI Kavram haritaları, bir öğrenme-öğretme aracı olduğu kadar, bir değerlendirme yöntemi olarak da kullanılır. Öğrencilerin varolan kavramları yeni kavramlarla ilişkilendirme becerilerini ölçmeye yönelik araçlar kavram haritaları yardımıyla kolayca oluşturulabilir. Böylece öğrenciler cesaretlendirilerek, anlamlı bir öğrenmenin gerçekleşmesi sağlanabilir.

1. Öğretmenleri tarafından sağlanan kavram adlarını, Öğrenciler, genellikle beş farklı yaklaşım içerisinde kavram haritalarını oluşturabilirler. 1. Öğretmenleri tarafından sağlanan kavram adlarını, 2. Kısmen tamamlanmış bir kavram haritasını, 3. İskeleti oluşturulmuş bir kavram haritasını, 4. Kitap veya bir metinde bulunan kavram sözcüklerini, 5. İki veya üç kişiden oluşan bir grupta tartışarak ve yardımlaşarak

Yandaki kavram haritasındaki boşluklara, verilen kavramlardan uygun olanlarını yerleştiriniz ve kavram haritasını kullanarak bir metin yazınız. Teknoloji mineral karalar Kaya demir Taş elmas

Aşağıdaki sözcükleri genelden özele doğru sıralayarak kavram haritası biçiminde düzenleyelim. (5. Sınıf Dengeli Beslenme) Besinler Enerli verici Karbonhidrat Vitamin Havuç Yumurta Yapıcı ve onarıcı A Vitamini Düzenleyici Protein Ekmek

Aşağıdaki sözcükleri genelden özele doğru sıralayarak kavram haritası biçiminde düzenleyelim. (5. Sınıf Dengeli Beslenme) Besinler çeşididir çeşididir çeşididir Yapıcı ve onarıcı Düzenleyici Enerli verici dır dır dır Karbonhidrat Protein Vitamin çeşididir örnektir örnektir Yumurta A Vitamini Ekmek örnektir Havuç

KAVRAM HARİTASI DEĞERLENDİRME FORMU ÖĞRETMEN DEĞERLENDİRMESİ GÖZLENECEK DAVRANIŞ   1. Ünitede geçen tüm kavramlar dahil edilmiş. 2. Kavramlar arasındaki ilişkiler doğru belirtilmiş. 3.Kavramlar arasında kurulan ilişkiler konuyu anladığını gösterir.. 4. Okların yönü, kavramlar arası ilişkileri gösterir şekilde çizilmiş. 5. Kavramlar arası ilişkilere uygun bir harita çizilmiş. 6. İmla hatası yapılmamış. 7. Kavram haritası sergilenecek durumdadır. Öğrencinin Adı Ve Soyadı

1.Kavramı merkeze yerleştirin.

2.Hayallerinizi yazın.

3. İlişkilerini yazın.

TONY BUZAN (1991) ZİHİN HARİTALARI

Zihin Haritaları: Ana fikirlerin yazılması ve bu ana fikirle ilgili fikirlerin ve yeni düşüncelerin bu ana fikir etrafında düzenlenmesi Zihin haritalama, temel bir düşünce ve düşünceye bağlı fikirleri detaylandırarak, ilişkiler kurma yöntemidir. Kişiye özel anahtar kelimeler ve simgeler kullanılarak gerçekleştirilir. Uzun, uzun cümleler yerine, en fazla üç kelimeden oluşan anahtar kelimeler kullanılır. Ardından, oklar, dallar ve bağlayıcılar aracılığı ile fikirler birleştirilir

KULLANIM AMAÇLARI ▶Hedef Oluşturma ▶ Sunum Hazırlığı ▶ Raporlama ▶ Not Tutma

ZİHİN HARİTASI OLUŞTURMA SÜRECİ Öncelikle, boş beyaz bir A4 yada A3 kağıdı ve birkaç renkli kalem alalım. Ana konu merkeze yerleştirelim (KALIN BÜYÜK HARFLER, resim ya da simge) Temel başlıkları, merkez etrafındaki kollara büyük harflerle yazarak yerleştirelim 3. Temel Başlıklar, ince dallar yardımıyla detaylandırılır. İnce dallara, temel başlıkları destekleyici alt başlıklar yazılım. Sembol yada şekillerle görselleştirelim. 4. Haritanızın tümünü inceleyerek alt başlıkları birbirleriyle ilişkilendirelim. 5. Tüm yönlere doğru ağlar kurarak ana fikir geliştirilir.

Mind manager

ZİHİN HARİTALARININ FAYDALARI Bir konu üzerinde odaklanmayı sağlar. Tüm zihni harekete geçirir. Üzerinde çalışılan konunun ayrıntılı bir organizasyonunu oluşturmayı sağlar. Hem büyük hem ayrıntılı açık bir resim sunar. Konu hakkında neler bilindiğinin grafik sunumunu verir ve eksik olan bilgi parçalarının kolaylıkla tanıyabilmeyi sağlar. Konu üzerinde odaklanmayı sağladığından bilginin kısa süreli bellekten uzun süreli belleğe transferine yardımcı olur. Yaratıcı düşünmeyi geliştirir. Her fikrin belki de binlerce farklı bağı vardır. Bu bağların bir kısmını görsel olarak görmemize yardım eder.

Aşağıdaki harita zihin haritası mıdır?

SONUÇ Zihin haritasının tersine, kavram haritası içindeki kavramlar mutlaka okların yönü belirtilerek bağlanır. Kavram haritalarında kavramlar arasındaki ilişkilerin fiilleri okların üzerinde belirtilir. Kavram haritası zihin haritasına göre bir konu üzerine daha fazla bilgi verir. Kavram haritaları, zihin haritalarına göre konuyla ilişkili olan yeni bir fikrini kolayca eklemesine izin verebilen açık bir yapıya sahip değildir. Buna ek olarak, kavram haritası zihin haritası gibi bireylerin yaratıcılığına izin vermez.

DOĞAL SİSTEMLER DOĞAL ÇEVRE Hava Küre Su Küre Taş Küre Canlı Küre DOĞAL SİSTEMLER ‘yi inceler Klimatoloji Hidrografya Jeomorfoloji Biyocoğrafya DOĞAL ÇEVRE

Kavram Haritalarının Hazırlanması Öğrencilerin aşina oldukları, öğrenebilecekleri ve ön bilgilerinin olduğu bir konu seçilmelidir. Konuyla ilgili kavramların bir listesi oluşturulmalıdır. En önemli kavram sayfanın en üst ve en orta kısmına yazılıp kutucuk içine alınmalıdır. Kavramlar haritada hiyerarşik bir sırayla yazılmalıdır. Kavramlar arasındaki ilişkileri göstermek için çizgiler veya oklar çizilerek bunların üzerlerine önermeler yazılmalıdır. Kavram haritası gereğinden fazla genişletilmemelidir.

Kavram Haritalarının Kullanım Alanları Öğretmen tarafından; Konu anlatılırken adım adım çizilir. Konu anlatımı bittikten sonra adım adım çizilir. Öğrenci tarafından; Bireysel veya grup çalışması olarak çizilir. Konuların nasıl ve ne kadar öğrenildiğini belirtmek için (sınav şeklinde) çizilir.