YETKİN MÜHENDİSLİK KONUSUNDAKİ KAVRAMLAR VE YAKLAŞIMLAR

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
LİSANSÜSTÜ EĞİTİMDE STAJ EĞİTİMİNİN YERİ VE ÖNEMİ
Advertisements

Prof.Dr.Erdal BEŞER ADÜ Tıp Fakültesi ADÜ SEM Müdürü
Bakanlık Düzeyinde Rehberlik Örgütü (Milli Eğitim Bakanı)
Ülkemizdeki Mühendislik Eğitiminde Akreditasyon
SÜREKLİ MESLEKİ GELİŞİM Dipl.-Ing. Architect Mesut TANYEL Mimar Sinan Üniversitesi Mimarlık Fakültesi University of Applied Sciences Dortmund Serbest Mimar.
SAKARYA ÜNİVERSİTESİ’NDE
ULUSAL MESLEKİ YETERLİLİK SİSTEMİ (UMYS) AÇISINDAN ECVETİN ÖNEMİ
AKREDİTASYON SİSTEMİNDE BALIKESİR SANAYİ ODASININ KALİTE UYGULAMALARI Konya.
Dünyada Açık ve Uzaktan Eğitimin Durumu
27 Haziran 2008, Prof. Dr. A.S.GÖKALP BOLOGNA SÜRECİ VE KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ Prof. Dr. Ayşe Sevim Gökalp Prof. Dr. Ayşe Sevim Gökalp.
BOLOGNA SÜRECİ BİLGİLENDİRMESİ ( ) MUŞ ALPARSLAN ÜNİVERSİTESİ.
T.C. Yükseköğretim Kurulu Prof. Dr. Hasan MANDAL Bologna Uzmanı AVRUPA YÜKSEK ÖĞRETİM ALANININ FAALİYETLERİ KAPSAMINDA TÜRK YÜKSEK ÖĞRETİM SİSTEMİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ.
Bozok Üniversitesi Kütüphane Binası
Ö ğ retim Üyesi Dı ş ındaki Ö ğ retim Elemanı Kadrolarına Yapılacak Atamalar PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI ERZ İ NCAN ÜN İ VERS İ TES İ REKTÖRLÜ Ğ Ü.
Tıpta Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği Taslağı Dr.İskender Sayek TTB Merkez Konseyi Üyesi TUEK 2008 Ankara.
Ardahan ÜNİVERSİTESİ Yaz Okulu YÖNETMELİĞİ
Uluslararası Muhasebeciler Federasyonu
TÜRKİYE YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ HAZIRLAMA ÇALIŞMALARI
Bulut bilişim için Üniversitelerimizde bilişim personeli yeterlikleri 18 Aralık 2013 – Aksaray Üniversitesi Bilişim Teknik Personeli Yeterlik Ölçeği Toplantısı.
A.Ekrem ÖZKUL Kürşat ÇAĞILTAY
YILDIZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
Edirne Koleji Rehberlik Servisi Elektrik-Elektronik Mühendisliği MF-4 Edirne Koleji Rehberlik Servisi.
24. MÜHENDİSLİK DEKANLARI KONSEYİ TOPLANTISI Mayıs 2012, Ege Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Mühendislik Eğitiminde Tasarım Dersleri Prof. Dr.
Yaşar Üniversitesi Finans, Bankacılık ve Sigortacılık Bölümü
Türk yükseköğretim sisteminin Bologna karnesinde yaşam boyu öğrenim Sorunlar ve çözüm önerileri Ayşe Soysal Boğaziçi Üniversitesi.
ISCED ve MYO Bölüm-Program İsimleri
UYEK 5. Dönem Yönetim Kurulu Faaliyet Sunumu.
Prof.Dr. Kırali MÜRTEZAOĞLU Mühendislik Fakültesi Dekanı
ESPAÑA SİSTEMA DE EDUCACİÓN LA EDUCACİÓN SUPERİOR LA FORMACİÓN DE LOS DOCENTES AB Ülkelerinde Eğitim Prof. Dr. Mustafa ERGÜN Nurcan BUNAR.
TÜRKİYE YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYÇ)
Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi Özdeğerlendirme Kurulu Raporu 30 Haziran 2010 Ankara.
5. Ulusal Meslek Yüksekokulları Müdürleri Toplantısı 1. Komisyon Raporu Meslek Yüksekokullarında İşyeri Eğitimi -İşyeri eğitiminin planlanması ve kredilendirilmesi.
YETKİN MÜHENDİSLİK PANELİ MUSTAFA ÇOBANOĞLU MÜDEK MAK ÜYESİ.
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ UZMANLIK EĞİTİMİ 4 Ocak 2013 Tarihindeki Fakülte Kurulu’nda kabul edilen ilkeler ve çalışmalar.
SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ GELİŞMELER VE FAALİYETLER ( SONRASI) Prof Dr Halit Tanju Besler ( ) Sağlık Bilimleri Fakültesi Dekanı
KOÜ TIP FAKÜLTESİ ÇOCUK CERRAHİSİ ANABİLİM DALI STRATEJİK PLAN TASLAĞI
ULUSAL YETERLİLİK SİSTEMİ KALİTE GÜVENCESİ
AKREDİTASYON VE EĞİTİM STANDARTLARI NURCAY KURU EĞİTİM BİLİMLERİ.
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Farmakoloji Anabilim Dalı Stratejik Planı Misyon
Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Adli Tıp Anabilim Dalı Stratejik Plan Formatı
PERFORMANS DEĞERLENDİRMESİ
DOLAYSIZ VERGİLER OTOKONTROL ARAÇLARI 07 HAZİRAN HAZİRAN 2003.
YAPI İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Türk Eğitim Sisteminin Yapısı ve Yönetimi
TEKSTİL MÜHENDİSLERİ ODASI /
MESLEKİ YETERLİLİK MEB ÖZEL EĞİTİM REHBERLİK VE DANIŞMA HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
1/13. SUNUM İÇERİĞİ Modelleme Şube Müdürlüğü Modelleme Bilimsel Çalışma Grubu’nun Teşekkülü SÇD ve Modelleme Modelleme Bilimsel Çalışma Grubu 1’inci Toplantısının.
Ö ğ retim Üyesi Dı ş ındaki Ö ğ retim Elemanı Kadrolarına Yapılacak Atamalar GÜMÜ Ş HANE ÜN İ VERS İ TES İ REKTÖRLÜ Ğ Ü PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI.
GAZ VE TESİSATI TEKNOLOJİSİ PROGRAMI BİLGİLERİ. Amaç ve Hedefler Amaç: Gelişen teknolojiye ve piyasaya uyumlu, temel bilgilerle donatılmış, karşılaştığı.
Öğrenme Çıktılarına Dayalı Program Geliştirme Süreci Yrd.Doç.Dr.Ömer Açıkgöz Muş Alparslan Üniversitesi Bologna Uzmanı.
Standardizasyon.
TRAKYA ÜNİVERSİTESİ TÜBİTAK ARDEB PROJELERİ ARAŞTIRMA SUNUMU (Ağustos -2016)
Ö ğ retim Üyesi Dı ş ındaki Ö ğ retim Elemanı Kadrolarına Yapılacak Atamalar GÜMÜ Ş HANE ÜN İ VERS İ TES İ REKTÖRLÜ Ğ Ü PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI.
Çankaya Üniversitesi Personel Daire Başkanlığı
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
2017/2018 AKADEMİK YILI ERASMUS+ STAJ HAREKETLİLİĞİ
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
İnşaat Mühendisliği Bölümü
Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
Ondokuz mayıs üniversitesi Havza meslek yüksek okulu
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
Mesleki Yeterlilik Kurumu Nedir?
Büro Yönetimi ve Yönetici AsistanLIğI PROGRAMI
TÜRKİYE YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ HAZIRLAMA ÇALIŞMALARI
Düzce Üniversitesi Gümüşova MYO
Eurocert European Academy
Sunum transkripti:

YETKİN MÜHENDİSLİK KONUSUNDAKİ KAVRAMLAR VE YAKLAŞIMLAR Prof. Dr. Mehmet Nuri BODUR Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi Dekanı 14. MÜHENDİSLİK DEKANLARI KONSEYİ TOPLANTISI 4 - 5 Mayıs 2007 Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon

MÜHENDİSLİK Temel ve Doğal bilimlerde (Matematik, Fizik, Kimya, Biyoloji, Jeoloji) Eğitim-öğretim, uygulama ve deneyim ile edinilen mühendislik bilgileri sonucu kazanılan formasyonun; toplum yararına ve gereksinimlerine yanıt vermek üzere ekonomik değerleri esas alınarak; araç-gereçlerin, ürünlerin, işlem ve usullerin, sistemlerin yada hizmetlerin tasarımı, hayata geçirilmesi, işletilmesi, bakımı, dağıtımı, teknik satışı yada danışmanlık ve denetiminin yapılması ve bu amaçlarla araştırma-geliştirme etkinliklerinde kullanılması şeklinde ifade edilebilmesidir diyebiliriz. Bir başka ifadeyle, ABET’ e göre; Eğitim, deneyim ve uygulama ile edinilen matematik ve doğa bilimler bilgisinin, doğal güç ve kaynakların insanlık yararına ve sürdürülebilirlik ilkeleri dikkate alınarak ve mühendislik etiği gözetilerek kullanılması için yöntemler geliştirilme uğraşıdır

YETKİNLİK Akreditasyon, belirli standartların üzerinde niteliklere sahip insan gücü yetiştirmeyi garanti eden, özellikle yükseköğretimde, niteliği artırmayı teşvik etmenin çok etkili olmayı ifade eden bir kavramdır. Yetkinlik terimi ise; akreditasyonun anlamı düşünülerek önerilmiş bir Türkçe karşılık olup; eğitim tarihimiz içerisinde değerlendirildiğinde de bir anlamda icazetnamede karşılık bulmaktadır.

YETKİN MÜHENDİSLİK Yetkin Mühendislik, mühendislik alanında mesleki yeterliliği de ifade eden bir kavram olup; sürdürülebilirlik ölçüsünde belirli bir mesleği yapabilmek için yeterli koşullara sahip olma, mühendislik açısından belli yetkileri kullanabilecek olgunluğa erişmiş olmak şeklinde ifade edilebilir. Bu kavramı kısaca ifade etmeye çalışırsak; uzman mühendislik, profesyonel mühendislik, sertifikalı mühendislik gibi tanımlarla karşılaşabiliriz. mühendislerin bilgi düzeyini, deneyim birikimini, teknik düzeyini sürekli geliştirmelerini sağlamaya yönelik çözümlerden biri olarak algılandığını görürüz. Böylece bilgi ve tecrübe birikimini kanıtlamış, mesleki ahlak ve teknik düzeyi yüksek mühendis olarak da ifadesini bulmuş oluruz.

YETERLİLİK ve TANINIRLIK Mesleki Yeterlilik; sürdürülebilirlik ölçüsünde belirli bir mesleği yapabilmek için yeterli koşullara sahip olma şeklinde ifade edilebilir. Yeterlilik için ek eğitimler ve/veya uygulama yapılması gibi koşulların gerçekleştirilmesi sonucu belgelendirilme ve sonrasında meslek odaları tarafından sertifikalandırılarak meslekte yetki kullanımının mümkün kılınması yönünde girişimler sürdürülmektedir. Bu anlamda belgelendirmenin; Ülkemizde TMMOB, Avrupa ölçeğinde ise; FEANI (Ulusal Mühendislik Birliklerinin Avrupa Federasyonu) tarafından gerçekleştirilmesi sağlanmıştır. Mesleki Tanınırlık ise; mesleki temel eğitime bağlı olarak bir diploma ve ekleri ile belgelendirilmektir. AB, bu konuda bir sistem oluşturmuş ve sadece mühendisler; eğitime ek olarak mesleki deneyim bazında tanımlanmış ve genel sistem içerisinde değerlendirilerek hem akademik hem de mesleki tanınırlık ile ilgili koşulların yerine getirilmesini ve bunun denetlenebilir bir ortamda sürdürülebilirliğinin sağlanmasını gündeme getirmiştir.

ÜNİVERSİTELERDE MÜHENDİSLİK EĞİTİMİ Bu tanımlar kapsamında; ülkemizdeki devlet ve vakıf üniversitelerinin tamamı dikkate alınacak olursa; bugün sadece 93 mühendislik veya mühendislik-mimarlık fakültelerinde mühendislik eğitimi verilmekte olduğu bilinmektedir. Ki; Ziraat ve Orman mühendisliği eğitimi veren fakülteler de mühendis yetiştirdiklerini belirtmektedirler. Tabi; her yıl bu fakültelerden, yaklaşık 25.000 - 30.000 mezun verilmekte olup, TMMOB bünyesindeki meslek odalarına 300.000 civarında üyenin kayıtlı olduğu bilinmekte olup, ancak; mezun olanların tamamının kayıtlı olmadığı da düşünülecek olursa 600.000 – 700.000 civarında mühendisimizin bir şekilde toplum yaşamında yer aldığını söyleyebilmek mümkündür.

MÜHENDİSLİK ve MİMARLIK HAKKINDA KANUN Ülkemizde; mühendisliği tanımlayan, yetki ve sorumlulukları belirleyen ve temel olarak ele alınan 28 Haziran 1938 tarih ve 3458 sayılı Mühendislik ve Mimarlık Hakkındaki Kanun olup; dört yıllık mühendislik eğitimini tamamlayıp “mühendis” unvanı almış her kişiye “mühendislik yapma ve imza atma” yetkisi verilmiştir. Oysa; diplomalara artık unvan yazılmamaktadır. Mühendislik diploması alan herkesin sınırsız mesleki yetkiyle donatılması gelişmiş hiçbir ülkede olmamakla birlikte, bu uygulamanın ülkemizdeki yaygınlığı tabi ki çok fazla olumsuzluklarla birlikte kısmi menfaatleride ortaya çıkardığı bir gerçektir. Ancak; son yıllarda yaşanan olumsuz durumlar sonucu gelişen süreçte ciddi anlamda tartışılmaya başlanılan; birçok ülkede başta ABD olmak üzere farklı modellerle uygulanan bir Yetkin (uzman, profesyonel, sertifikalı) Mühendislik kavramı ortaya çıkmıştır. Dolayısıyla bu kanunun, günümüz koşullarındaki gereksinimleri karşılayamayacağı anlaşıldığından; 601 sayılı KHK çıkarılarak Mühendislik ve Mimarlık Hakkındaki Kanun ile 6235 sayılı Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği kanununun bazı maddeleri değiştirilerek uzman mühendis ve mimar olma koşulları yeniden belirlenmiş, hizmet kalitesini yükseltmek ve üyeleri üzerinde etkin mesleki denetimin yapılmasını sağlamak amacıyla mühendis ve mimar odalarına geniş yetkiler verilmiştir. Yetkin Mühendislik kavramını düzenleyen 601 sayılı KHK gibi çağdaş yasal düzenlemeler yapılmış olmasına rağmen, zaman içerisindeki bu olumlu gelişmelerin yeniden uygulanamaz hale getirildiği de açıkça görülebilmektedir.

AB’ ye uyum sürecinde konuyla ilgili benzer yasa ve yönetmelikler Mesleki Yeterliliklerin Düzenlenmesi ve Tanınması Hakkında Kanun Tasarısı, Bu tasarının temel ilkesinde “mesleği yapabilmek için diplomanın gerekliliğini belirtmekte, ancak yeterli olmadığını da vurgulamaktadır. Yeterlilik için ise uygulama yapılması gerekliliği ifade edilmektedir”. Yeterlilik aynı zamanda yetkinlik kavramını da ortaya çıkarmaktadır. TMMOB Yetkin Mühendislik , Meslek İçi Eğitim ve Belgelendirme Çerçeve Yönetmeliği Taslağı, ki bu taslak; TMMOB’ un 38.Olağan Genel Kurulunda 430 No’ lu kararla kabul edilmiş olduğu bilinmektedir. Yetkin Teknik Eleman Kanunu Tasarısı Taslağı ise; Bu kanun tasarısı taslağının amacı: Ülke ve toplum yararları doğrultusunda meslek alanları ile ilgili denetimin yapılabilmesi, yetkili üyelerin tanımlanması, üyelerin mesleki ve bilimsel çalışmalarına yaptıkları işlere ve tamamlayıcı eğitimlerine dayanan uzmanlıklarının Meslek Odalarınca belirlenmesi, belgelendirilmesi ve gerektiğinde yetkili üyelerin kamuoyuna önerilmesinin sağlanmasıdır.

TMMOB’nin Meslek Odalarında genelde tartışılan YETKİN MÜHENDİSLİĞİN Yasallaşmaya çalıştırılan KRİTERLERİ Dört yıllık temel üniversite eğitiminin sonucunda Mühendislik-mimarlık diploması sahibi olmak, ancak bunun yetersizliği ifade edilmektedir. Dolayısıyla; belirli bir alanda belirli bir süre çalışma/staj süreci içerisinde uygulamalı olarak eğitimini tamamlama zorunluluğu ortaya çıkmakta olup; bu süreci sertifika ile belgelendirmiş olmak, Mesleki yeterlilik açısından gerekli belirli meslek-içi eğitimleri almış olmak, Yetkinlik sınavında başarılı olmak. YASAL ANLAMDA oluşturulmaya çalışılan durum şöyle dir; Mühendis unvanı almak için mevcut yasalarda iki şart aranmaktadır: (1) Kamu kurum ve kuruluşlarında çalışanlar hariç Türk Mimar ve Mühendis Odaları Birliği’ne üye olmak ve (2) yüz kızartıcı bir suçtan hüküm giymemiş olmaktır. Ancak Yetkin Mühendislik Kanun tasarısıyla da (3) ilgili meslek alanlarında, uzman mühendisler veya uzman mimarlar denetiminde en az beş yıl çalışmak ve bunu da belgelemek, (4) uzman mühendis ve mimar sınavında başarılı olmak.

İMO’ nun Yetkin İnşaat Mühendisliği Yönetmeliği Konuyla ilgili henüz bir yasanın çıkarılmamış olmasına rağmen TMMOB üyesi İnşaat Mühendisleri Odası, sadece 27.01.1954 tarihli ve 6235 sayılı Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Kanununun 39. maddesine dayanılarak 10 Eylül 2006 tarih ve 26285 sayılı resmi gazetede Yetkin İnşaat Mühendisliği Yönetmeliğini yayınlatmıştır. Ayrıntılar ilgili yönetmelikte incelenebilir. Ancak uygulamanın diğer odalar bazında çokça tartışılan bir konu olduğunu da unutmamak gerekir.

SONUÇ Mühendislik deneyimleri ancak ve ancak uygulamada kazanılabilmektedir. Ki bu da, yeni mezunların uygulama yetkisi olmadan deneyimli mühendislerin yanında yetişmelerini gerektirmektedir. Tabi bu durumda iş ortamlarının, yeni mezun mühendisleri uygulamaya yönelik çalıştır(ıl)abilme özelliğine sahip olmaları gerekliliğini ortaya çıkarmaktadır. Ağırlıklı olarak teorik bilgilerle donatılmış, uygulamada karşılaşabilecekleri problemlerden haberi olmayan yeni mezun mühendisler, çoğu kez meslek yaşamlarının daha başlangıcında işe uyum kursu ya da semineri gibi eğitim alamayarak birçok hataların oluşmasına neden olmaktadırlar. Dolayısıyla; ciddi anlamda maddi ve manevi kayıplara neden olabilmektedirler. Bu kapsamda; Yetkin Mühendislik, her ne kadar tartışmalı bir durumdaysa da;

Sonuç ve Öneriler Her şeyden önemlisi başta; konuyla ilgili yasa ve yönetmeliklerin çıkarılmasını desteklemek ve uygulamak bir anlamda özellikle mühendis yetiştiren fakültelerimizin kendi içerisinde çok net bir şekilde öz-eleştirisinin yapılarak ve gerçeklerin tüm çıplaklığıyla ortaya konularak tartışılması gerekliliği dikkate alınmalıdır. Bunun yanı sıra, Mühendislik meslek odaları, mühendislik büroları ve mühendislik hizmetlerinden yararlanan kurum ve kuruluşların etik kurallar kapsamında beceri değerlendirmelerini üniversitelerin sürekli eğitim merkezlerine bildirmeleri ile oluşturulacak bir program çerçevesinde yetkinliklerin arttırılması sağlanmalıdır. Ayrıca; mezuniyet sonrası kazanılan kişisel deneyimlerin mesleki dayanışma ve geliştirme kapsamında bir platform oluşturularak mühendisler arasında paylaşılmasına olanak sağlanması yönünde bir oluşum gerçekleştirilmelidir.

TMMOB ve bağlı odaların, üyeleri hakkında mesleki açıdan hangi eğitimlerden geçtiğini sicil dosyalarına işleyerek hangi iş deneyimlerine sahip olduğu konusunda bilgilenmesi gerekli olup, ayrıca; mühendislik hizmetlerinin gerçekleştirildiği tüm alanlarda mesleki denetimin, bir fiil üyelerinin katılımının sağlanmasıyla da yetkinlik arttırılmalıdır. Odalarca oluşturulacak sürdürülebilir meslek eğitimine yönelik merkezler ve temsilcilikleri aracılığıyla yetkinlik konusundaki eğitimler de yaygınlaştırılmalıdır. Tabi şunu da göz ardı etmemek gerekiyor: Ülkemizde mühendis de olsa yoğun bir işsizlik olduğu ya da meslek dışı farklı alanlarda çalışma dikkate alındığında Yetkin Mühendislik, mühendisler ve mimarlar arasında bir kastlaşmaya ve bölünmeye de yol açabilir dolayısıyla bu konuda dikkatli olmak gereklidir. Taslak Yasalarda, yetkin olmayan mühendislerin ara teknik eleman konumuna getirilmek istenmesi nedeniyle bu durumun sosyal eşitsizlik olarak algılanması oldukça büyük sorunların ortaya çıkabilirliğini göz önünde tutmak gerekmektedir. Genel anlamda; birçok kaygıların bulunmasıyla birlikte yetkin mühendislik alanlarına yönelik bütüncül politikaların üretilmesi zorunluluğu apaçık ortadadır.

TEŞEKKÜRLER