Yazışma Teknikleri Doç. Dr. Hüseyin Odabaş.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
EĞİTİM YÖNETİMİNE KATILIM
Advertisements

Belge Envanteri ve Saklama Planları
YAPI İŞLERİ VE TEKNİK DAİRE BAŞKANLIĞI
Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
Sistem Analizi ve Planlama
Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı
DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI MÜSTEŞARLIĞI
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
KAMU İÇ KONTROL SİSTEMİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
YÖNETİM VE ORGANİZASYON
TAPU VE KADASTRO GENEL MÜDÜRLÜĞÜ V. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ
BELGELEME Ian Sommerville, “Software Documentation”,
Yerel Yönetimlerde Yeniden Yapılanma Perspektifi
T.C. KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Birimi Başkanlığı
6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu
Belge Yönetimi Programı ve Yaşam Döngüsü
Ankara Üniversitesi Açık Arşiv Uygulaması
Belge Yönetimi Disiplini ve Sistemi
PARÇADA ANLAM.
Bilgi Yönetimi Ve Yüksek Öğrenim Kurumlarında Kurumsal Açık Erişim Knowledge Management And Institutional Open Access In Higher Learning Institutions Yrd.
ARAŞTIRMA RAPORUNUN HAZIRLANMASI
ETKİ DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
Kullanıldığı Durumlar? Tekniğin Dezavantajları?
Kamuda e-Belge Çalışmaları
Sistem Geliştirme Sistemin tanımı. Sistemin Temel özellikleri
Yazışma Teknikleri Doç. Dr. Hüseyin Odabaş. Yönetimde Bilgi Üretim ögeleri, 3M [insan (men), para (money), hammadde-malzeme (materials)] olarak sınıflandırılırken,
MAHALLİ İDARELER (Yerel Yönetimler)
İZLEMEİZLEME Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
T.C. Erciyes Üniversitesi Ziya Eren Eğitim Fakültesi
İç Kontrol Nedir? İdarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin; - etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesini,
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL SİSTEMİ
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ
Internet Projeleri Projeler, öğrencilerin belirli bir konuyu araştırmak amacıyla çeşitli türdeki (görsel, işitsel, görsel ve işitsel) kaynaklardan elde.
Öğretim Tasarımı
PROGRAM TASARIMI
Veri tabani nedir? Veritabanı basit olarak bilgi depolayan bir yazılımdır. Bir çok yazılım bilgi depolayabilir ama aradaki fark, veritabanın bu bilgiyi.
EŞGÜDÜMLEME FONKSİYONU
ETKİLİ OKUMA.
Gündem Belge, herhangi bir bireysel veya kurumsal fonksiyonun yerine getirilmesi için alınmış veya fonksiyonun sonucunda üretilmiş, * içerik, * ilişki.
Bölüm 12 Stratejilerinin Uygulanması-1 İşletme Yapıları ve Sistemler
Kurumsal İçerik Yönetimi Kapsamında Bilgi Güvenliği
DESTEK EĞİTİM ODASI VE ÖZEL EĞİTİM SINIFLARI AÇILMA SÜRECİ VE BU SINIFLARDA DERSE GİRECEK ÖĞRETMENLER Destek eğitim odası: Kaynaştırma uygulamaları yoluyla.
Yazışma Teknikleri Doç. Dr. Hüseyin Odabaş.
KONU BAŞLIKLARI Özel eğitimin tanımı ve önemi
KUBAŞIK ÖĞRENME Sınıf ortamında; küçük karma kümeler oluşturarak
Geçmişten günümüze pek çok tanım ile açıklanan bilgi politikası bilginin üretilmesine, yönetilmesine, işaretlenmesine ve kullanılmasına öncülük eden; birbiri.
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
KONULARIMIZ BEP Tanımı Amacı BEP nedir? \ ne değildir?
Ş AH İ NBEY REHBERL İ K VE ARA Ş TIRMA MERKEZ İ. KAYNAŞTIRMA Kaynaştırma yoluyla eğitim nedir? Kaynaştırma yoluyla eğitim; özel eğitime ihtiyacı olan.
YÖNETİMİN ALT İŞLEVLERİ
BÜRO YÖNETİMİ VE SEKRETERLİK
Henri Fayol ve Yönetim Süreci “Sınai ve Umumi İşlerde İdare” ( )
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgütlerin nasıl değiştiğini ve yöneticilerin yenilik ve değişim sürecini nasıl yönettiklerini keşfetmektedir.
Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı
YENİ ORGANİZASYON YAKLAŞIMLARI
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERS KİTAPLARI
Hafta 1: Dizinleme ve Özler BBY 264 Dizinleme ve Sınıflama.
KAMU YÖNETİMİNDE İÇ KONTROL SİSTEMİ ve İÇ KONTROL EYLEM PLANININ UYGULANMASI KAMU YÖNETİMİNDE İÇ KONTROL SİSTEMİ ve İÇ KONTROL EYLEM PLANININ UYGULANMASI.
Doç. Dr. Mehmet Barış HORZUM. BİLGİSAYAR TABANLI BELGE YÖNETİMİ Belge yönetimi, gerekli belgelerin üretimi ve kullanılmasında bir sistem ve bu sistemin.
Hafta 2: Dizinleme ve Öz Hazırlamaya Giriş BBY 306 Dizinleme ve Öz Hazırlama
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ
BÜRO YÖNETİMİ Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Programı
BİLGİ YÖNETİMİ KAVRAMI ve GELİŞİMİ
SAĞLIK, KÜLTÜR VE SPOR DAİRE BAŞKANLIĞI
Makale ve Deneme Makale nedir? Deneme nedir? Makale ve deneme arasındaki farklar nelerdir?
Hemşirelik Kayıtları Planlama aşamasında hemşirelik girişimleri saptanırken, bunlardan kimlerin, hangi işlevlerden sorumlu olacağı ve ne zaman yerine.
SOHBET (SÖYLEŞI). SOHBET NEDIR?
Eşgüdümleme ve Kontrol
Sunum transkripti:

Yazışma Teknikleri Doç. Dr. Hüseyin Odabaş

YAZIŞMA YÖNETİMİ Hemen her gün posta, faks ve e-posta yoluyla çok sayıda belgenin geldiği veya aynı yollarla yüzlerce belgenin gittiği bir kurumda, bilgi ve belgelerin uygun nitelik ve nicelikte üretilmesi, doğru kişilere ulaştırılması, tasnif edilip dosyalanması, değerlendirilmesi, elektronik ortamlarda paylaşımı belge yönetimi sisteminin vazgeçilmez işlemleri olarak değerlendirilmektedir. Bütün bu işlemlerin bir sistem içinde yapılandırılması ve sistemin bağlı olduğu birim tarafından başarılı bir şekilde yönetilmesi ile kurumsal verim elde edilebileceği gibi, arşivsel işlemlerin sürdürülmesinde de başarı sağlanacaktır.

Kurumsal bilgi ve belgelerin yasal zorunluluk, idari ve kültürel gereksinimler gereğince derlenmesi, korunması, değerlendirilmesi, arşivlere nakledilmesi ve düzenlenmesi için belge yönetimi programları oluşturulur. Belge yönetimi programları, belgeleri üretimlerinden arşivlere nakline kadar denetim altına alma işlevini yürüten, belge üretim ve kayıt gereçlerini, veri tabanları ve iletişim gereksinimlerinin tümünü içinde barındıran bir belge yönetimi sisteminin parçasıdır. Üretim gereçlerinden depolama şartlarına kadar planlanmış bir sistemin parçası olarak tasarlanan belge yönetimi programı, belgeleri üretimlerinden imhasına veya arşivlere devrine kadar bütün bir yaşam döngüsü içinde kontrol altına alınarak, üretim, dosyalama, değerlendirme ve düzenleme işlemlerinin belli bir sistem içinde yürümesini sağlar.

Kurumlarda iç ve dış iletişimin gerçekleştirilmesi için kullanılan yazışmalar, belge yönetiminin en önemli unsurlarından biridir. İdari işlemlerin kanıtları olarak üretilen yazışmalar, gerek yazım öncesi tasarım, üretim, dosyalama, ayıklama veya düzenleme açısından, gerekse yazım kuralları, postalama ve elektronik ortamlara aktarımı işlemleri açısından maliyeti yüksek olan belgelerdir. Ülke genelinde veya büyük kurumlarda üretilen yazışma miktarı göz önüne alınırsa ve bunların büyük bir kısmının kurumlarda sorunlar yumağı oluşturduğu düşünülürse, yazışmaların hiyerarşik bir yapı içinde kurumsal ve ulusal düzeyde denetim altına alınmaları kaçınılmaz bir zorunluluktur.

Belge yönetimi, kurum ve kuruluşlarda idari işlemlerin düzenlenmesi için gereksinim duyulan programlardan biridir. Yazışma yönetimi ise belge yönetiminin en önemli unsurları arasında yer almaktadır. Yazışma yönetimi, kurumlarda yazışma üretimini kişisel yaklaşımlardan uzaklaştırarak, belirli kurallar çerçevesinde sürdürülen doğal bir faaliyete dönüştürür.

Yazışmalar, üretilmekte olan kurumsal belgelerin en önemli türlerinden biridir. Yazışma üretiminde dikkat edilmesi gereken en önemli özellik, yazı dilinin nitelikli olmasıdır. Yazım kurallarına uymak, düzenli ve anlaşılır cümleler kurmak yazışma üretiminde dikkate alınması gereken temel unsurlardan bir kaçıdır.

Kuruluşlarda yazışma üretimini kontrol altında tutmakla sağlanacak yararlar şu şekilde sıralanabilir: Üretilen yazışmaların biçimlerinde standartlaşma sağlanabilir, Yazılar, yalın ve okunaklı olarak üretilebilir, Daha uygun bir iş akışı sisteminin kurulması ile gereksiz imza, parafe ve belge dolaşımına son verilebilir, Yazışmaların gereğinden fazla çoğaltılması önlenebilir, Üretilecek yazışmalar için daha uygun bir form tespiti yapılarak, kullanışlı kırtasiye malzemesi ve yazım donanımı sağlanabilir,

Kurumda yapılan dosyalamanın aksaksız işlemesi sağlanarak, dosyalanmış belgelere erişim olabildiğince hatasız ve hızlı biçimde gerçekleştirilebilir, Yazışmaların üretiminden sorumlu olan personel tespit edilerek, görev-yetki-sorumluluk dağılımındaki dengesizlik önlenebilir. Bunun yanısıra yazışma üretiminde başvurulan geleneksel anlayışa son verilebilir ve kuruluşta sürekli büyüyen yazışma üretim miktarı göz önüne alınarak modern çalışma yöntemlerinin kullanımı sağlanabilir.

İyi bir yazının özellikleri: Belirli bir amaca sahip olmalı. Doğruluk ilkesine uygun olmalı. İnandırıcı olmalı. Kısa (özlü) olmalı. Açık olmalı. Canlı olmalı. Saygılı ve içten bir dile sahip olmalı. Tam olmalı. Planlı olmalı. Doğal olmalı. Kesin olmalı.

Yazının Netlik Endeksinin Ölçülmesi - 100 sözcüklü bir örnek seçilir (ya da yazılan yazının ilk 100 sözcükten oluşan kısmı örnek seçilir). (a) - Temel noktalama işaretleri sayılır. (Nokta, iki nokta üst üste, noktalı virgül, ünlem ve soru işareti) (b) - Sözcük sayısı (100), noktalama işaretlerine bölünür. Bu (a/b), ortalama cümle uzunluğunu verir. (X=100/b) - Beş ve daha çok heceli sözcükler sayılır. ( C ) - Toplam sözcük sayısı uzun hece sayısına bölünür. (a/c) - Toplam sözcük oranı y=a/c’dir. (y=100/c) - Ortalama cümle uzunluğu (X), uzun sözcük oranı ile toplanır (y) - Netlik Endeksi=x+y’dir.

İnsanların konuşmalarının netlik endeksi genelde 30’dur. İş notları (hatırlatmalar) 20-25’lik endeks, İş mektupları 23-28’lik endeks, İş raporları 30-35’lik endeks, İş makale ve kitapları 35-40’lık endeksle yazılır. Genel ilke olarak 20 endeksin altına ve 40 endeksin üzerene çıkılmaması yararlı olacaktır. Yöneticiler kendilerine sunulacak iş raporlarını okumakta güçlük çekerler. Çünkü, iş raporları genellikle uzundur ve yöneticinin zamanı kısadır. İş raporları okumayı kolaylaştırıcı bir formda yazılmalıdır.

Örnek: Bu sorunların geleneksel çözüm arayışlarıyla çözümlenememesi ve gelişen teknolojilerin cazip imkânlar sunması, toplumsal eğitim sistemini yeni arayışlara yöneltmiştir. Geleneksel uzaktan eğitim sistemi ve sonrasında ortaya çıkan Internet tabanlı uzaktan eğitim sistemi, bu arayışlar sonucunda geliştirilen eğitim sistemleri olarak değerlendirilmektedir. İletişim ve enformasyon teknolojisinin bireysel ve kurumsal hayatın ayrılmaz bir parçası olduğu günümüzde, teknolojik yetenekler sürekli gelişmekte, kurumsal işlemler hızla elektronik ortama doğru kaymakta ve buna bağlı olarak yapılan işlemlerden daha fazla verim elde edilebilmektedir. Internet tabanlı uzaktan eğitim veya çevrimiçi eğitim, gerek bilgi merkezlerinde daha iyi bir hizmet vermek, gerekse bilgi yönetimi bölümlerinde eğitimin çağın koşullarına göre yapılmasını sağlamak için (değerlendirilmesi geren popüler eğitim modellerinden biridir). a=100 (toplam sözcük sayısı) b=10 (noktalama işaretleri x=100/10 X=10 (ortalama cümle uzunluğu) c=13 (beş ve beşten fazla sözcük sayısı) y=100/13 y=7,7 (ortalama uzun sözcük oranı) Netlik endeksi=10+7,7 (x+y) Netlik endeksi=17,7

Örnek: Kamusal beşeri sermayenin büyük kısmı, bireyler açısından piyasalaştırılmaz nitelik taşır. Örneğin siyasal karar süreçlerini biçimlendiren toplum yararına olacak kararların neler olduğuna dair bilgi, düşünce veya görüşler, onlara sahip olan bireylerin, bu düşüncelerinden dolayı piyasada gelir ve kazanç temin etmelerine imkan vermeyebilir. Örneğin en iyi devlet yönetiminin yolsuzluklara bulaşmayan, devleti kişisel çıkarlarına göre fırsatçı biçimde kullanmayan yöneticilerin, piyasaları geliştirici politikaları yürürlüğe koymasıyla sağlanacağını düşünen birisi, bu düşüncelere sahip olduğu için, akranlarına göre piyasada daha iyi bir iş bulamayabilir. Tersine sahip olduğu eğitim ve teknik donanım nedeniyle piyasada çok iyi para kazanan birisinin ekonominin ve sosyal değişimin önünü tıkayacak, sonuçta toplumun fakirleşmesine (yol açacak politikaların lehine oy kullanması, o politikaların uygulanması için değişik düzeylerde destek vermesi de mümkündür). a=100 (toplam sözcük sayısı) b=13 (noktalama işaretleri x=100/13 X=7,7 (ortalama cümle uzunluğu) c=19 (beş ve beşten fazla sözcük sayısı) y=100/19 y=5,25 (ortalama uzun sözcük oranı) Netlik endeksi=7,7+5,25 (x+y) Netlik endeksi=12,95

Örnek: Yazıların üretim ve son düzenleme işlemleri arasındaki bütün evrelerin idari ve arşivsel kontrolü yazışma yönetimi ile sağlanabilir. Ülkemizde resmi yazı konusu geçmiş yıllarda çeşitli yönleriyle ele alınmış, resmi yazıların üretim miktarını ve biçimini düzenlemeye yönelik bir takım çalışmalar yapılmıştır. Ancak bugüne kadar resmi yazılar konusunda yapılan çalışmaların hemen hepsi idarenin geliştirilmesine yöneliktir. Resmi yazıların yalnızca güncel evrelerini düzenlemeye yönelik yapılan bu çalışmaların hiçbirinde belge yönetimi yaklaşımı yoktur. Bu çalışmalarda arşivsel işlemler dikkate alınmamış, yalnızca resmi yazıların idari kullanımı esas alınmıştır. Bu nedenle ülkemizde resmi yazıları her yönüyle düzenleyen, üretimlerini belli kurallara göre yönlendiren, uygun dosyalama ve düzenleme sistemini öneren bir (yazışma yönetimi yoktur). a=100 (toplam sözcük sayısı) b=10 (noktalama işaretleri x=100/10 X=10 (ortalama cümle uzunluğu) c=10 (beş ve beşten fazla sözcük sayısı) y=100/10 y=10 (ortalama uzun sözcük oranı) Netlik endeksi=10+10 (x+y) Netlik endeksi=20

İş raporu yazım kılavuzu: İçindekiler sayfası olmalı, Paragraf kısa olmalı, Bilgi aktarılan paragrafta, paragrafın tüm mesajı birinci cümlede yer almalı, İkna etmeye yönelik paragrafta, paragrafın mesajı son cümlede yer almalı, Mümkün olduğunca 30 endeksle yazılmalı, Bölümlerin ilk ve son paragrafları önemli noktaları kapsamalı, Her raporda, ayrıntılı sonuç bölümü ve öneriler bulunmalıdır.

Yazı Kontrol Listesi İyi bir yazının, her kısmı bu sorulara “evet” cevabı vermelidir. Yazı tamam mı? - Gerekli bütün bilgiyi veriyor mu? - Okuyucunun aklından geçirebileceği her soruyu cevaplandırıyor mu? Yazı öz mü? - Sade gereken fikir ve olguları mı kapsıyor? - Yalnız gerekli kelime ve cümleleri mi kaysıyor? Yazı açık mı? - Kullanılan dil okuyucunun bilgi, kültür ve seviyesine uygun mu? - Fikirlerin ulaştırılması için uygun kelimeler seçilmiş midir? - Kelimeler, belirtmek istenen fikri tamamen açıklıyor mu? Cümle kuruluşları açık mı? - Her paragraf sadece bir ana fikre mi ayrılmıştır? - Fikirler iyi bir sırada mı okuyucuya sunuluyor?

Yazı doğru mu? - Verilen bilgiler doğru ve kesin mi? - Yazı garmer ve noktalama bakımından doğru mudur? Yazının üslubu uygun mu? - Üslup istenen sonucu sağlıyor mu? - Yazı okuyana kötü etki yapabilecek kelime ve ağır ifadelerden uzak mı? Yazı bütün olarak ne derece etkilidir? - Yazı tatminkar mıdır? - Tekrar gözden geçirilmeye ihtiyacı yok mudur? - Yazı istenen fikri karşıdakine aktarabilmekte midir? Eğer bu sorulardan herhangi birine evet denemiyorsa, yazının o kısmı gözden geçirilerek evet cevabı alınacak hale getirilmesi gerekir.