GELİR VERGİSİNİN YENİDEN YAPILANDIRILMASI MODEL ÖNERİSİ YABANCI DANIŞMAN GÖRÜŞLERİ VERGİ KONSEYİ 30 Haziran 2006 İSTANBUL.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
PERFORMANS KRİTERLERİ
Advertisements

İŞ SOHBETİ: DÜNYA VE TÜRKİYE’DEKİ SON EKONOMİK GELİŞMELERE BAKIŞ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI İş Dünyası Vakfı, İstanbul 30 Ocak 2009 T.C. MALİYE.
Öğretim Görevlisi Süleyman DAL
Bireysel Emeklilik Sistemine Yönelik Vergi Düzenlemeleri İstanbul 2002.
GELİR VERGİSİ BEYANI İ.Halil BAĞDINLI Eski Gelirler Başkontrolörü, YMM
ORGANİZE SANAYİ BÖLGELERİNE SAĞLANAN DESTEK UNSURLARI
Öğretim Görevlisi Süleyman DAL
TAM MÜKELLEF GERÇEK KİŞİLERİN 2006 YILI GELİRLERİNİN BEYAN DURUMU Maliye Hesap Uzmanları Derneği & İTO 12 Ocak 2007 YMM Erdoğan Sağlam.
TÜRK TİCARET KANUNU DEĞİŞİKLİĞİ
STOK BEYANI-DÜZELTMESİ
DOLAYSIZ VERGİLER VAKIFLARIN VERGİLENDİRİLMESİ
ERK İSG&İK –
RUS-TÜRK İŞ VE YATIRIM ZİRVESİ 'Rusya'ya Yatırımlarda Vergisel Yapılanma Alternatifleri' Ersin NAZALI, LL.M., MSc Vergi Bölümü Yöneticisi, Avukat, E.Hesap.
KONTROL EDİLEN YABANCI KURUM KAZANCI (1)
Vergi Ödeme Gücü ve Ulaşma Yolları
Menkul Sermaye İradı.
DİĞER KAZANÇ VE İRATLAR
ALMANYA VERGİ SİSTEMİNİN
Finansal Planlama Birimi Sorumlusu HOŞGELDİNİZ
TÜRKİYE’DE GAYRİMENKULLERİN VERGİLENDİRİLMESİ Vergi Bölümü Yöneticisi
2013 YILINDA UYGULANACAK YENİ YASAL DÜZENLEMELER
GELİR VERGİSİNİN YENİDEN YAPILANDIRILMASI MODEL ÖNERİSİ VERGİ KONSEYİ 30 Haziran 2006 İSTANBUL.
HOLLANDA KURUMLAR VERGİSİ GENEL ÖZELLİKLER
Büyüme, İşsizlik ve İşgücü Piyasası Reformları
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
ÇALIŞANLAR AÇISINDAN SAĞLIKTA DÖNÜŞÜM
GELİR VERGİSİ KANUNU SEMİNERİ
Finansal Yönetim Risk Yönetimi Etkin Borç Yönetimi Büyüme Hukuki Danışmanlık Modern Finans; sahip olduğu geniş müşteri portföyü ve güçlü referanslarıyla.
TÜRK VERGİ SİSTEMİ Hazırlayan Sevda AKAR Copyright©
Çalışma Sermayesi Yönetimi
Hüseyin Gürer, Deloitte Türkiye 22 Ocak 2006 Kayıtdışı ile Mücadele Stratejisinin Ana Unsurları ve Çözüm Önerileri.
ENFLASYON MUHASEBESİ NEDEN TALEP EDİLİYOR?. Enflasyonun başlıca zararları.
VERGİ (devam).
MUHASEBENİN UZMANLIK ALANLARI
2010 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Gerçekleşmeleri ve Beklentiler Raporu.
ÜNİTE 5 (Bölüm 1) FİNANSAL ANALİZ
Uluslararası İşletmecilik Kısım 3 Bölüm 9 – Ödemeler Dengesi
7 Eylül 2005, Çarşamba Litvanya Cumhuriyeti Muhasebe Enstitüsü Avrupa Birliği’nde Ulusal Bir Muhasebe Standartları Belirleyicisinin Rolü.
 GVK 94 üncü maddesi GENEL TEVKİFAT uygulaması olmakla birlikte 2006 yılı başından itibaren uygulamaya giren GVK Geçici 67’inci maddesi de SPESİFİK-KISMİ-
Süleyman hacIfettahoğlu Ayşe Özer
YATIRIM KARARLARINDA PARANIN ZAMAN DEĞERİ
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2009 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 30 Ocak 2009 – İSTANBUL T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Gelir Vergisi Yasa Tasarısı Hazırlayan Mehmet Çağlar BÜYÜK 11/2013
DOLAYSIZ VERGİLER OTOKONTROL ARAÇLARI 07 HAZİRAN HAZİRAN 2003.
TİCARİ KAZANCIN TESPİTİ ÜYELER (Alfabetik Sıra) Şinasi AYDEMİR Erdal ÇALIKOĞLU Can DOĞAN (Koordinatör) Sait ÖCAL Hayati ŞAHİN Kürşad ŞAHİN İbrahim YELMENOĞLU.
Ar-Ge FAALİYETLERİNE İLİŞKİN VERGİSEL TEŞVİKLER
Gelir Vergisi.
KONTROL EDİLEN YABANCI KURUM KAZANCI
Av. Prof. Dr. Mustafa AKKAYA. VERGİ HUKUKU TİCARET HUKUKU.
Soru 7 Gümrük Birliğinin Türkiye’nin ekonomisi üzerinde etkilerini Türkiye’nin beklentileri ve gerçekleşenler üzerinden tartışınız?
Türk İşçilerin Serbest Dolaşım Hakkı Engellenebilir mi?
GELİR-GİDER HESAPLARINI KAPATILMASI
TÜRK VERGİ SİSTEMİ 1. ÜNİTE:
TÜRK VERGİ SİSTEMİ Doç. Dr. İrfan TÜRKOĞLU 5. ÜNİTE: KURUMLAR VERGİSİ
TÜRK VERGİ SİSTEMİ 4. ÜNİTE: GELİR VERGİSİNİN TARHI
YILLIK GELİR VERGİSİ BEYANI
BÖLÜM 9 Hisse Senetleri ve Değerlemesi Bu bölümü bitirdiğiniz zaman aşağıdakileri yapabilmelisiniz: Hissedarların yasal haklarını tartışmak Bir hisse.
TÜRMOB - TESMER 2014 YILI ŞAHSİ GELİRLERİNİN BEYANI ve veVERGİLENDİRİLMESİNDE ÖZELLİKLİ KONULAR Bölüm 1 – 1 1 A. Murat YILDIZ Yeminli Mali Müşavir.
1 of 31 PART VII The World Economy © 2012 Pearson Education Dış Ticaret Teorisi ve Dış Ticaret Politikası: Mutlak ve Mukayeseli Üstünlük teorileri.
Rize RTEÜ Pedagojik Formasyon Programı Muhasebe ve Finansman Bölümü
İŞLETMELERİN SINIFLANDIRILMASI
T. C. BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ BAKANLIĞI AR-GEREFORMPAKETİ Araştırma ve Geliştirme Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Kanun ve Bazı Kanun Hükmünde.
18 Haziran 2015 İSTANBUL. 2 GİRİŞİMCİLER İÇİN TEMEL VERGİ MEVZUATI EĞİTİMİ NEURA YUSUF SAHIN 18 Haziran 2015 İstanbul.
ADI : RİFAT ÇABAS SINIF :MALİYE BÖLÜMÜ ŞUBE :E NO : DERS : EĞİTİMDE TEKNOLOJİ KULLANIMI DERSİN ÖĞRT:SUAT ÇAPUK MUHASEBE VE FİNANSMAN VERGİ.
YATIRIMLARDA DEVLET YARDIMLARI
YENİ TEŞVİK SİSTEMİ (BÖLGESEL TEŞVİK UYGULAMASI)
Hayrullah DOĞAN Erdal MALKOÇ Mehmet APAN
Güncel Teşvik Bilgilendirme Sunumu
İÇİNDEKİLER KISIM-I Faaliyet Raporu, Finansal Tablolar, Amortismanlar, Vergiler, Nakit Akımları Finansal Tablolar ve Yıllık Raporlar Amortismanlar Firmalarda.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

GELİR VERGİSİNİN YENİDEN YAPILANDIRILMASI MODEL ÖNERİSİ YABANCI DANIŞMAN GÖRÜŞLERİ VERGİ KONSEYİ 30 Haziran 2006 İSTANBUL

ANDREW MILES İngiliz, Danışman, PwC Kökenli Çeşitli Ülkelerin Maliye Bakanlığı Danışmanı PETER BIRCH SORENSEN Danimarkalı, Akademisyen (Profesör) Özellikle ikili sistem konusunda otorite, IMF heyeti ile Türkiye’de incelemeleri var.

Hiçbir ülkede “vergi sistemi mükemmel” değildir. Bir yerde başarılı olmuş bir politikayı aynen alıp diğer yerde uyguladığınızda başarılı olmayabiliyor. (A. Miles) Başka ülkelerdeki deneyimlere baktığınızda göreceksiniz ki, bu sorunların net bir çözümü yok. Bütün ülkeler önemli bir mücadele veriyorlar. Her ülkeye uygun tek bir sistem bulmak hiç kolay değil. (P.B. Sorensen) Genellikle mevzuatı yazanlar çok küçük bir grup oluyor. Vergi Konseyi bu tabanı genişletti. Mükellefler niye konulduğunu bilmedikleri mevzuata uymak zorundalar. Mükellefler bir sorun getirdiklerinde sorunu, mevzuatı yazanlar da bilmiyorlar. Mevduat yazıldıktan sonra bütün teşkilatın çok iyi eğitilmesi çok önemli. Zannediyorum bu konu Türkiye’de ihmal ediliyor. Kanunların niye yazıldığını hangi amaca hizmet ettiğini teşkilata anlatmak gerekir. (A. Miles) GENEL

Türkiye’de kayıtlı ekonomiye geçiş süreci çok kritik ve daha fazla insanın vergi ağına girmesi, sermaye kaçışının önlenmesi, yabancı sermaye girişine de öncelikler tanınması gerekiyor. Bunun için -vergi oranlarının düşük tutulması, -vergi tabanının genişletilmesi, -istikrarlı bir hukuk ve vergi sisteminin kurulması, -vergi kanunlarının yalın anlaşılabilir hale getirilmesi, -muafiyet, istisna ve özel vergi indirimlerinin kaldırılması gerekiyor. Bunlar yapıldığında vergi tabanı genişleyecek, tahsilat artacak ve vergi kanunları stabil hale gelecektir. (P.B. Sorensen) Vergi sistemini belirli kesim veya faaliyetleri teşvik için kullanırsanız siyasi konjonktür ve siyasetçiler değiştikçe vergi sistemi daha da karmaşık hale gelecektir. (P.B. Sorensen) GENEL

VERGİ SİSTEMLERİ Dünyada global vergi sistemi uygulanan ülke kalmadı. Sermayeye uygulanan vergiler düşürüldü. Global vergi sisteminin pratikte uygulanabilmesi çok zordur. Avrupa ülkeleri düz veya ikili vergi sistemi konusunda seçim yapmak zorunda. Dünyada ikili vergi sistemi uygulamaları son yıllarda gelişmeye başladı. Bu yıl başından itibaren menkul sermayede % 15 sabit vergi getirmeniz ikili vergi sistemine doğru gittiğinizin bir göstergesidir. (P.B. Sorensen) İkili vergi sisteminde amaç vergi oranını düşürüp, her türlü sermaye gelirini yeknesak vergilendirmektir. Tavizler vermeden, muafiyet tanımadan. (P.B. Sorensen)

VERGİ SİSTEMLERİ İsterseniz ikili-düz-global vergi sistemi hangisi olursa olsun sermayenin iki kere vergilendirilmemesi için tedbirlerin alınması gerekiyor. Bir çok ülke son yıllarda vergi reformu yaptı, vergi dilimlerinin sayısını azalttı ki bu da sistemi yalınlaştırıyor. Ancak bunun gelir dağılımı üzerinde olumsuz etkisi olabilir. Dual sisteme geçilmesiyle birlikte Kuzey ülkelerinde öncelikle iki daha sonra üç vergi dilimi devreye sokuldu. (P.B. Sorensen)

GELİR UNSURLARI Gelir kategorilerini farklı şekilde tanımlamak için üç sebep görüyorum: Verginin kapsamını belirlemek, Kazanç tespitini farklılaştırmak, Tahsil yöntemini farklılaştırmak. Farklı vergi oranlarını ve vergi tiplerini uygulamak söz konusu olduğunda iki tip gelir olabilir: Birisi sermaye iradı, Diğeri bütün tür gelirler. Vergi tarifesi de “sermaye iradı ve diğerleri” şeklinde olmalı. (P.B. Sorensen)

GELİR UNSURLARI Siz dört kategori tespit etmişsiniz. Ben olsam sabit oranı menkul ve gayrimenkul sermaye iratlarına uygularım, ücret ve faaliyet kazançlarına da üniter bir vergi sistemi uygularım. Burada getirilen öneri ile ikili gelir sisteminde fark yok diyenler haklı. Aynı zamanda aktif ve pasif arasında ayrım yapmak sermaye geliri ve diğerleri arasında ayrım yapmaya çok benzer. Serbest meslek kazançlarının hepsi ücretliler gibi vergilendirilirse, ikili vergi sisteminden sapılmış olur. Defter tutan serbest meslek erbabının gelirlerinin bir kısmının sermaye iradı olarak değerlendirilmesi mümkün kılınabilir. (P.B. Sorensen)

TARİFE Birden fazla gelir vergisi dilimi olacaksa kaç dilim olması gerekiyor? Uluslar arası trendde giderek dilimler azalıyor.Uluslar arası trendde giderek dilimler azalıyor. Avrupa’da 2-3 dilim uygulanıyor.Avrupa’da 2-3 dilim uygulanıyor. Dilim sayısı ne kadar azalırsa gelir dağılımı açısından o kadar artar.Dilim sayısı ne kadar azalırsa gelir dağılımı açısından sorunlar o kadar artar. En fazla 3 hatta 2 vergi dilimi olması düşünülmeli.En fazla 3 hatta 2 vergi dilimi olması düşünülmeli. (P.B. Sorensen)

BEYAN ESASI Türkiye daha modern vergi sistemine ilerlemek istiyorsa, yapılması gereken bütün mükelleflerin beyanname vermesi usulüne geçmesidir. (P.B. Sorensen)

TİCARİ KAZANÇ Genel olarak çok küçük kuruluşların muaf tutulması mümkün. Ciroya bakmak gerekiyor. Batı Avrupa’da belli bir muafiyet düzeyi var, en küçük tüccarlar vergi ödemiyorlar. Daha sonra belli ciro düzeyine kadar olan firmalarda nakit akışı muhasebesi uygulanıyor. Cirosu belli bir sınırı aşan kurumlarda muhasebe defterlerinin tutulması şartı getiriliyor. Aynı temel prensipler Türkiye’de de uygulanabilir. (P.B. Sorensen) İkili bir vergi olacaksa, başlangıç noktası olarak ticari geliri istihdam geliri olarak vergilendirebilirsiniz. Ticari gelirin ikili vergi sistemi olarak ele alınmasında sorun yoktur. Elinde menkul kıymetler olanlar sermaye kazancı olarak değerlendirilebilir. (P.B. Sorensen)

TİCARİ KAZANÇ Yatırım indirimleri öyle bir düzenlenmeli ki; Yatırım indirimi yatırımın ömrünü kapsayacak şekilde olmalıdır. Eski türdeki genel yatırım indirimine Avrupa Birliği de izin vermiyor. Belli kriterler koymak zorundasınız. Türkiye’deki gibi %40 gibi bir oran yok. (A. Miles)

ZİRAİ KAZANÇLAR Genel anlamda vergi miktarını artırmak istemiyorsanız; Stopajı azaltabilir veya tarımdaki girdiler üzerindeki vergileri azaltabilirsiniz. Minimum vergi oranı koymak ve daha sonra tam gelir muhasebesine geçirmek gibi iki aşama uygulanabilir. (P.B. Sorensen)

ÜCRETLER Türkiye daha modern bir vergi sistemini hedefliyorsa ücretliler dahil her türlü çalışan için beyan sistemine geçilmesi daha iyi olur. Ücretlilere standart bir vergi indirimi önerilmeli. Bu, sistemi daha basitleştirir ve ücretliler için ayrı bir tarife oluşturma riskini kaldırır. Kısa vadede işveren açısından emek ya da istihdam maliyetini düşürmek istenirse, direkt yöntem, işverenin sosyal güvenlik katkısını azaltmaktır. Bölgesel asgari ücret uygulamaları faydalı olabilir. Temel harcamaların daha düşük olduğu bölgelerde asgari ücret düşürülebilir. (P.B. Sorensen)

MENKUL SERMAYE İRATLARI Saf ikili sistem uygulayan ülkelerde sermaye geliri vergisi kurumlar vergisi ile aynı oranda olabiliyor, o zaman kurumlar vergisinden muaf tutulabiliyor. Bu durumda şirketlere vergilendirilmiş kar payları hesabı tutulması zorunluluğu getirilebilir. Kar payı eğer kurumlar vergisine tabi tutulmuş gelirlerden dağıtılırsa, vergiden muaf tutulabilir. İkili sistem oluştuktan sonra ne yapılacağına bakmak gerekiyor. Kar payları için mevcut uygulamanız AB ile uyumlu, ancak çifte vergileme söz konusu, uzun vadede bunu terk etmeniz gerekiyor. (P.B. Sorensen)