SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ ÜRETİM YÖNETİMİ VE PAZARLAMA

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Lojistik Yönetimi Ders – III
Advertisements

TS EN ISO 9001:2008 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
Lojistik Yönetimi Ders – V
İmalat Planlama ve Kontrol Sistemi (İPKS)
TEMEL LOJİSTİK Doç. Dr. Murat ERDAL muraterdal.com.
YALIN YÖNETİM VE KAIZEN
Strateji Tasarımı İlker acar.
PAZARLAMAYA GİRİŞ PAZARLAMANIN TANIMI
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ.
BÖLÜM VI ÜRETİM YÖNETİMİ.
KalDer - Üye Memnuniyeti Araştırması TMME Araştırma, KalDer’in 2005 yılından bu yana KA Araştırma tarafından yürütülen TMME modelinin KalDer müşterileri.
SÜREÇ YÖNETİMİ Dr. Selami ERARSLAN İstanbul 2011.
İŞLETME YÖNETİMİ.
Yrd. Doç. Dr. Arzdar KİRACI Başkent Üniversitesi
Yazılım Proje Yönetimi
Yazışma Teknikleri Doç. Dr. Hüseyin Odabaş. Yönetimde Bilgi Üretim ögeleri, 3M [insan (men), para (money), hammadde-malzeme (materials)] olarak sınıflandırılırken,
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
KÜÇÜK İŞLETMELERDE ÜRETİM İŞLEVİ VE YENİ ÜRETİM SİSTEMLERİ
ÖĞRENME Yrd. Doç. Dr. Mukaddes Erdem H.Ü. Eğitim Fakültesi
FMEA Failure Mode and Effects Analysis-Hata Türü ve Etkileri Analizi
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
Akış Kontrol Mekanizmaları
Kalite Kültürüne Dönüşüm Stratejileri
Kalite Nedir? Furkan LEVENTOĞLU.
CUSTOMER RELATIONSHIP MANAGEMENT
5 Esneklik BÖLÜM İÇERİĞİ Talebin Fiyat Esnekliği
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ NEDİR?
STOK MALİYETİ.
VERİMLİLİK ARTIRMA TEKNİKLERİ
VERİMLİLİK ve VERİMLİLİK ÖLÇÜMÜ
Pazarlama ve Temel Kavramlar
Pazarlama nedir? iki veya daha fazla taraf arasında gerçekleşen bir değişim/mübadele sürecidir. Marketing mübadele sürecinde insan istek ve ihtiyaçlarını.
İşletmelerde Bilişim Sistemleri
Kalite Yönetimi Genel Tanımlar.
Pazarlama İlkeleri Pazarlamanın Tanımı Kapsamı ve Gelişimi
KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
Pazarlama nedir? iki veya daha fazla taraf arasında gerçekleşen bir değişim/mübadele sürecidir. Marketing mübadele sürecinde insan istek ve ihtiyaçlarını.
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
YALIN SİSTEMLER. YALIN SİSTEMLER - YALIN SİSTEM YAKLAŞIMINI KULLANARAK SÜREKLİ İYİLEŞTİRME - YALIN SİSTEMLERDE TEDARİK ZİNCİRİ KONULARI - YALIN SİSTEMLERDE.
Girişimcilik.
Yenilik ve Yeni Ürün Altunışık-Özdemir-Torlak.
Toplam Kalite Yönetimi
Manufacturing Planning and Control – İmalat/Üretim Planlama ve Kontrol
İŞLETMELERDE VERİMLİLİK: ÜRETİM YÖNETİMİ FONKSİYONU
KAL İ TE VE VER İ ML İ L İ K. Kaliteli ve daha verimli üretim ancak standardizasyon ve sürekli kaynak iyileştirilmesi (Makina,Teçhizat,İnsan, vb.)ile.
FABRİKA VE PROSES TASARIMI
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
Bilgisayar Mühendisliğindeki Yeri
Toplam çıktı Bir ekonomide belirli bir dönemde üretilen (arz edilen) toplam mal ve hizmet miktarıdır. toplam gelir Belirli bir dönemde üretim faktörlerinin.
İyi bir akla sahip olmak yeterli değildir
Tedarik ziNCİRLERİ yÖNETİmi
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ.
Bölüm 4 Fizibilite Analizi Gerçekleştirmek ve Kazançlı Bir İş Planı Oluşturmak.
ÜNİTE 2: ÜRETİM YÖNETİMİ.
TURİZM PAZARLAMASINDA GÜNCEL YALAŞIMLAR
PAZARLAMA KANALLARI VE FİZİKSEL DAĞITIM
Yenilik Türleri (Radikal &Artımsal ve Ürün&Süreç Yeniliği) Doç. Dr. Ayşe GÜNSEL.
6. HAFTA KALİTE MALİYETLERİ.
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Prof Dr Remzi ALTUNIŞIK
Günümüzün yükselen trendi Girişimcilik, hayallerini gerçekleştirmek ve fark yaratmak isteyen bir çok yetenekli genç için,artık bir kariyer fırsatı olarak.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Pazarlama İletişimi
Süreç Yönetimi Smith iş bölümü kavramının üç yararından bahsetmektedir.
Sunum transkripti:

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ ÜRETİM YÖNETİMİ VE PAZARLAMA İLERİ YÖNETİM TEKNİKLERİ Yrd.Doç.Dr.Kamil Oygur YAMAK YALIN DÜŞÜNCE VE İLKELERİ Ayşe YAŞAR PIRTI

YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI İÇİNDEKİLER… Giriş Yalın Düşünce Nedir? Yalın Düşünce/Yalın Üretim/Yalın Yönetim Yalın Düşünce Ne Değildir? Yalın Düşüncenin Varsayımları Yalın Düşüncenin İlkeleri Sonuç 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI

YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI GİRİŞ Bir süreçteki İSRAF ları yok ederek ürün ya da hizmetin müşteriye ulaşana kadar geçirdiği toplam süre ve maliyeti azaltmaktır. 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI

YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI Yalın Düşünce… Burada bilmemiz gereken japonca bir sözcük “MUDA” dır. Söylerken ürperti veren bu kelime dilimizde ki karşılğı israftır. İsraf:Değer yaratmayan ama kaynak harcayan herhangi bir insan faaliyetidir. 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI

YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI Yalın Düşünce… Muda bir hastalıksa, ona karşı güçlü bir panzehirdir Yalın Düşünce. Değeri tanımlamak Değer yaratan eylemleri en iyi sonucu verecek sıraya koymak Birisi talep ettiğinde bu faaliyetleri kesintisiz olarak uygulamak Kısacası Yalın Düşünce yalındır 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI

Yalın Düşünce/Yalın Üretim/Yalın Yönetim Yalın düşünce ; yalın üretim ve yalın yönetim kavramları ile de benzerlik göstermektedir. Yalın üretim, üretime yük getiren tüm israflardan arınmayı hedef alan bir yaklaşımdır. Yalın yönetim, daha az sürede,daha az emek ve daha az donanım kullanarak, müşterinin mutlak beklentisini gerçekleştirmeyi hedefleyen yönetim biçimidir. 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI

YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI Yalın Düşünce(!)… Yalın olmak; gerçekten ihtiyaç duyulmayan her şeyden arındırılmış olmak demektir. Bu bakımdan yalın üretim, yalın organizasyon veya yalın yönetim gibi benzer kavramların temelinde; “bu gereksiz işleri yapan ihtiyaç fazlası elemanlardan kurtulmak” düsüncesi yatmaktadır". 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI

YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI Yalın Düşünce(!)… İsrafın önlemlenmesi Yalın düşünce yöntemlerinin kullanılmasının bir sonucudur. Neyin "israf" olup neyin olmadığını belirlemesi gerekir. Eğer odak noktanız "masrafları" kısmaksa (israfı önlemek değil), bu beklenmedik farklı olumsuz durumlara sebeb olabilir. 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI

YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI Yalın Düşünce… “en az kaynakla, en kısa zamanda, en ucuz ve hatasız üretimi, müşteri talebine bire bir uyacak, yanıt verebilecek sekilde, israfsız ya da en az israfla ve tüm üretim faktörlerini en esnek sekilde kullanıp, potansiyellerinin tümünden yararlanıp nasıl gerçeklestiririz?” arayısının bir sonucudur. 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI

YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI Yalın Düşünce… Yalın Düşünce, bir kavramın somut ürün tasarımına, uzak bir yerlerde üretilen ham maddenin kullanıcının elindeki ürüne dönüşümünün gerçekleştiği ürün yaratma sürecindeki faaliyetlerin bütününe bakabilmeyi gerektirir 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI

YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI Yalın Düşünce… 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI

Yalın Düşüncenin Varsayımları Müşteriye "değer" sağladığınızda, işinizde daha iyi konuma gelirsiniz. Temelde insanlar "iyidir" ve işlerini daha iyi  bir şekilde yapmak isterler. Hataların / Problemlerin kaynağı çoğunlukla bireylerden ziyada bizzat sistemin kendisidir. 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI

Yalın Düşüncenin İlkeleri Değer Değer Akışı Sürekli Akış Çekme Mükemmellik 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI

YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI DEĞER… Yalın Düşünce'nin başlangıç noktası "değer"dir. Değeri üretici yaratır, ama değer ancak nihai müşteri tarafından tanımlanabilir. Değerin; müşterinin ihtiyaçlarını, belli bir zamanda ve belli bir fiyattan karşılayan belli bir ürün ya da hizmet cinsinden ifade edilmesi gerekir. Yanlış ürün ya da hizmetin doğru zamanda veya doğru ürünün zamanından önce üretilmesi sadece israftır. 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI

YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI DEĞER Ürün yada hizmetin son kullanıcıya sunduğu faydadır. Bu fayda fiziksel, psikolojik veya maddi olabilir. 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI

YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI DEĞER AKIŞI… Ham maddenin nihai ürüne dönüşme sürecindeki bir üreticiden diğer üreticiye ve son kullanıcıya kadar olan tüm aşamaları içerir ve inanılmaz boyutlarda muda “israf” barındırır. Değer akışı; belli bir ürünü elde etmek için gerekli olan somut eylemler dizisi olup, her işletmede bulunan üç kritik yönetim fonksiyonu aracılığıyla başarılır. 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI

YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI DEĞER AKIŞI… Sorun çözme görevi;kavramdan başlayarak ayrıntılı tasarım ve mühendislikten geçerek ürünün piyasaya çıkmasına kadar olan süreç Bilgi yönetimi görevi;sipariş almadan başlayarak ayrıntılı programlama yoluyla teslimata kadar geçen süreç Fiziksel dönüştürme görevi;hammaddeden başlayarak ürünün tamamlanıp müşterinin eline geçmesine kadar olan süreç 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI

YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI DEĞER AKIŞI Üretimde üç tip aktivite vardır: Müşterinin istediği yönde dönüşümü sağlayan "değer yaratan" aktiviteler Müşteri açısından anlamı olmayan ancak işin yapılabilmesi için gerekli olan "değer yaratmayan fakat zorunlu" işler Bekleme, sayma, sıralama, hata, tamir gibi "değer yaratmayan ve kaçınılabilir" işler Değer akışları incelendiğinde değer yaratmayan aktivitelerin yani israfın, zamanın ve kaynakların çoğunu tükettiği görülür. Bu israfların yok edilmesi zaman ve maliyet boyutunda radikal iyileşmeleri getirecektir. 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI

YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI SÜREKLİ AKIŞ… Değer tanımlanıp değer akışındaki israflar ayıklandıktan sonra geride kalan değer yaratan aşamaların art arda sürekli akış halinde gerçekleştirilmesini sağlamaktır. Yalın Düşünce'nin bir diğer ilkesi olan sürekli akış ilkesi önemli boyutta tasarruf potansiyeli taşıyan aşamasıdır. Amaç; Değer yaratan adımların akışını sağlamaktır. 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI

YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI SÜREKLİ AKIŞ Bir üründen milyonlarca yerine sadece onlarca veya yüzlerce talep edilen ufak parti üretim ortamında, tüm ürün çeşitleri için sürekli akışı gerçekleştirmek ve bunu müşteri talebindeki dalgalanmalara uydurmak gerekmektedir. Bunu başaran işletmelerde üretkenlik ve kalite düzeyinde ciddi sıçramalar sağlanabilmiştir. 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI

YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI ÇEKME… Değerin müşteri tarafından kaynağından çekilmesidir Sonraki aşamalarda yer alan müşteri istemeden önceki aşamalarda hiçbir şekilde ürün ya da hizmet üretilmemesidir Nihai müşterinin belli bir ürün için yaptığı taleple başlar, ürün müşteriye ulaşana kadar geçen tüm aşamaları geriye doğru izleyip her aşamanın bir öncekinden talep etmesiyle üretimi başlatması şeklindedir 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI

YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI ÇEKME Çekme uygulandığında stoklara gerek kalmaz, İstenmeyen üretimin yol açtığı hurda ve fireler engellenir, Her tezgah için çizelgeleme yapmak gerekmez, Prosesin baş tarafına doğru talep dalgalanmaları oluşumu engellenir, Tüm ürünlerin her türlü kombinasyonda üretilmesi mümkün olur Talepteki değişimlere anında uyum sağlanır 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI

YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI MÜKEMMELLİK Adım adım iyileştirme Sistem stok yapmadığından sürekli iyileştirmeye açıktır Verimliliği, işin tamamlanma zamanı, stoklar, müşteriye ulaşan hatalı ürünler ile hurda oranları, ürünü pazara sunma süresi gibi parametrelerin hepsinde birden radikal iyileşmelerin görülmesi 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI

YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI SONUÇ… Her adımda yöneticilerin görmeyi öğrenme ihtiyacına dikkat çekmek gerekmektedir. Değer akışının bütününü görmek Değerin akışını görmek Değerin müşteri tarafından çekilişini görmek 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI

YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI SONUÇ… Ve görmenin son biçimi mükemmelliği berrak olarak görülür hale getirmek,böylece iyileştirmenin amacının işletmenin tamamı için elle tutulur gözle görülür yani somut olmasını sağlamaktır. 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI

YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI SONUÇ… Yalın Düşünce Sistemi‘ ni uygulayan şirketlerin deneyimi üretim akış süresinde %90 azalma, üretkenlikte %100 artış, stoklarda %80 azalma, ürün geliştirme süresinde dört misli hızlanma ve kapasitede %30 artış sağlanabildiğini göstermektedir. 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI

YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI SONUÇ Yalın sistemler, ancak değer akışında yer alanların, yeni sistemin herkese eşit davranacağına ve insan ikilemleriyle ilgilenmek için ekstra çaba harcayacağına inanması halinde serpilip gelişeceği için, bu dönüşümde sadece iyilik yapan despotlar başarılı olacaktır. 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI

YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI KAYNAKÇA Womack, James P. , Jones, Daniel T. (2010):Yalın Düşünce, Optimist Yayın Dağıtım(462) Erkek, Seyida(2008): Yalın Üretim Anlayışı, Etüd-Araştırma Srevisi, 2008/36/465 Öncel, Şeyma(2005): 1 Mayıs 2005 tarihli Capital Dergisi; Yalın Tüketimin 6 Anahtar Kuralı Yaşar, Murat(2006): Yalın Üretim Dağada, Banu: Yalın Yönetim, VİZYON Danışmanlık Mühendislik ve Dış Ticaret Ltd.Şti. Özkol, A.Erdal(2004): Yalın Düşünce Ve İsrafın Tekdüzen Muhasebe Sistemi Çerçevesinde Kaydı : Bir Yaklaşım Ve Örnek Uygulama, D.E.Ü.İ.İ.B.F.Dergisi Cilt:19 Sayı:1, Yıl:2004, ss:119-138 URL 1: http://www.yalınzirve.org.tr URL 2: http://www.yalinenstitu.org.tr URL 3: http://www.muratyasar.org/ 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI

TEŞEKKÜRLER