S TRATEJIK P LANLAMA VE P ERFORMANS İ ZLEME Nedim ÖZDEMİR Altındağ RAM Ar-Ge Birimi.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Stratejik Planlama.
Advertisements

EFQM MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI EĞTİMDE MÜKEMMELLİK MODELİ
STRATEJİK PLAN STRATEJİK PLANLAMA EKİBİ
STRATEJİ NEDİR ? Strateji kavramı yüzyıllar boyunca askeri bir kavram olarak kullanılmıştır. Buna göre strateji, savaş sanatı ve bir savaşta sonuca gitmek.
KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK Kamu idarelerinde stratejik planlamaya ilişkin usul ve esaslar hakkında.
YASAL TEMELLER BİTLİS AR-GE BİRİMİ STRATEJİK PLANLAMA EKİBİ.
BELEDİYELERDE FAALİYET RAPORU
T.C. Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı 14 Aralık 2010
İÇ KONTROL STANDARTLARI
KİLİS 7 ARALIK ÜNİVERSİTESİ
Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
STRATEJİK PLANLAMA TAHSİN YAZIR – KEMAL GÜRGENCİ
G E L E C E Ğ İ N İ Z M İ R İ N İ Y A R A T I Y O R U Z
PERFORMANS ESASLI BÜTÇELEME (PEB) (YAPI-REHBER-PİLOT UYGULAMA)
TAYYAR KUZ Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Stratejik Planlama Doç. Dr. Mehmet İ. YAĞCI Mersin Üniversitesi
Ahmet Emre Öz Maliye Uzmanı 21 kasım 2013
Strateji Geliştirme Başkanlığı
Bütçe Sisteminin Yasal Düzenlemesi
TÜRK Eğitim Sistemi.
AMASYA ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜ
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ İÇ KONTROL SİSTEMİ
İÇ KONTROL SİSTEMİ ve KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI
İç kontrol Bilgilendirme Toplantısı 10 Nisan 2014 Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı.
KIRIKKALE İL ÖZEL İDARESİ
İLKÖĞRETİM KURUMLARI STANDARTI
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDA ETKİLİ YÖNETİM
MALİYE BAKANLIĞI TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME SÜRECİ
Strateji Geliştirme Başkanlığı
STRATEJİK YÖNETİM Aracı Olarak STRATEJİK PLANLAMA.
Başbakanlık Proje Grubu Ankara 3 Şubat Mevzuat Merkezî yönetim bütçe kanununda; yılı ve izleyen iki yılın gelir ve gider tahminleri, varsa bütçe.
STRATEJİ Strateji, örgütlere geleceği tahmin etme, çalışmalara belirli yön verme ve kendini bir bütün olarak görebilme olanağı veren araçtır. Örgütler;
“İYİ YÖNETİŞİM SİSTEMİ” GIDA TARIM VE HAYVANCILIK BAKANLIĞI ÖRNEĞİ
PERFORMANS BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ
5018 Kapsamında Stratejik Planlama
ARTVİN İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
İKS İLE İLGİLİ YASAL DÜZENLEMELER ROL VE SORUMLULUKLAR
İL DÜZEYİNDE KAMU KURUM VE KURULUŞLARININ YÜRÜTTÜKLERİ FAALİYETLERİN STRATEJİK PLAN VE PERFORMANS PROGRAMLARINA UYGUNLUĞUNA İLİŞKİN DEĞERLENDİRME RAPORU.
Prof.Dr. M.Kamil Mutluer Sayıştay Başkanı 2 Kamu Harcamalarının Tarihsel Gelişimi t 1929 ÖNCESİ t DÖNEMİ t 1980 SONRASI.
PLANLAMA VE STRATEJİK PLANLAMA S.Nazik Işık Nisan 2008.
15 Ekim 2012 Afyonkarahisar ENGELLİLERİN HAKLARINA İLİŞKİN SÖZLEŞMENİN UYGULANMASININ TEŞVİK EDİLMESİ VE İZLENMESİNE İLİŞKİN ULUSLARARASI VE ULUSAL MEKANİZMALAR.
T.C. Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı 14 Aralık Aralık 2010.
5018 Kapsamında Stratejik Planlama Tuğba DİNÇER 25 Nisan 2011
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
Stratejik Planlama. Stratejik Planlama-1 A: İşi doğru yapma B: Doğru işi yapma A: Etkinlik B: Etkililik.
PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIK SÜRECİ Nisan, Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı Üzerine Genel Bir Değerlendirme Ana Hatlarıyla Performans Programı Performans.
KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK ATİLLA BACAK İNSAN KAYNAKLARI GENEL MÜDÜRLÜĞÜ EĞİTİM UZMANI.
ARTVİN İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ STRATEJİK PLANLAMA.
Stratejik Yönetim.
MEVCUT DURUM ANALİZİ-1 İlçe MEM SP Üst Kurul Üyeleri İlçe Mem Müdürü
STRATEJİK PLANLAMA.
Strateji Geliştirme Başkanlığı PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIKLARI VE İZLEME SÜRECİ 25 Kasım 2014 Antalya Coşkun KARAKOÇ İl Planlama Uzmanı.
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI KAMU İDARELERİ İÇİN STRATEJİK PLANLAMA KILAVUZU GELECEĞE YÖNELİM 2 1 Mehmet ÇİÇEK Millî Eğitim Uzman Yardımcısı.
Strateji Geliştirme Başkanlığı
STRATEJİK PLANLAMA.
Kamu Kuruluşlarında Stratejik Yönetim
Merkezî yönetim bütçesinin hazırlanması
T.C MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI KIRKLARELİ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ ARAŞTIRMA ve GELİŞTİRME BİRİMİ KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR.
OKUL/KURUMDA STRATEJİK PLANLAMA SÜRECİ “GELECEĞE YÖNELİM” MİSYON BİLDİRİSİ MANAVGAT İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ Ar-Ge BİRİMİ Mart 2012.
BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA UYUM EYLEM PLANININ HAZIRLANMASI BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA.
Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı
FAALİYET RAPORLARI ve HAZIRLAMA ESASLARI
Yönetim Kurulu Toplantısı 16 Aralık 2009 MEBGEP FAALİYETLERİNİN UYGULAMAYA YÖNELİK İLERLEMELERİ Yönetim Kurulu Toplantısı 16 Aralık 2009 MEBGEP FAALİYETLERİNİN.
STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLARININ BOLOGNA SÜRECİNDEKİ ROLÜ Sabancı Üniversitesi 22 Ekim 2010.
Karşılaştırmalı Eğitim
PERFORMANS ESASLI BÜTÇELEME VE FAALİYET RAPORU
Faaliyet Raporları Demet ARSLANTAŞ
STRATEJİK YÖNETİM SİSTEMİ
STRATEJİK PLANLAMA TAHSİN YAZIR – KEMAL GÜRGENCİ
Sunum transkripti:

S TRATEJIK P LANLAMA VE P ERFORMANS İ ZLEME Nedim ÖZDEMİR Altındağ RAM Ar-Ge Birimi

S UNU A KıŞı Tarihi Köken İş Dünyasında Benimsenmesi Kamu Sektörüne Transferi Yasal Mevzuat Performans İzleme Örnekleri

T ARIHI K ÖKEN Askeri Kökeni Stratejik Planlamanın çıkış noktası savaş zamanına dayanmaktadır. Kelime olarak “Strateji” Yunanca strategos ( stratos ’un bir bileşimi, ordu, agein, yönetmek) kelimesinden türetilmiştir. Bu kelime, savaş dönemlerinde Atina halkı tarafından seçilen ve liderliği üstlenecek sivil-askeri yetkililer için kullanılırdı. S trategoi ’den, genel olarak, savaşlar, müzakereler veya değişen durumlar karşısında, savaşı kazanmak gibi uzun vadeli bir hedefe ulaşmak için gerekli tüm üst düzey planları hazırlaması ve uygulaması beklenmekteydi. Yine bu sözcük, savaşta alt etme ve manevra sanatı anlamına gelen, Yunanca tactica kelimesinden türetilmiş askeri bir terim olan taktik kelimesini ifade ederdi (fiil tassein, düzenlemek).

Askeri kökleri, stratejik planlamanın en az iki temel özelliğini koruduğunu göstermektedir: mümkün olan tüm seçenekler ve değişen çevre göz önüne alınarak büyük düşünmek; sağlanabilir, net ve kesin bir uzun vadeli hedefe ulaşmaya odaklanmak.

1.2 İş Dünyasında Benimsenmesi Stratejik planlamanın iş dünyasında yerini bulması çok eski zamanlara denk gelmesine rağmen, yaygın kullanımı İkinci Dünya Savaşından sonradır. 1960’larda büyük küçük tüm şirketlerde herkesçe kabul gören standart bir yönetim aracı haline geldi ve kayda değer tüm iş okullarının müfredatına dahil olmaya başladı. O zamandan bu yana, stratejik planlama yaklaşımı birçok teoriye konu olmuştur ve farklı biçimlerde yol almıştır.

1.3 Kamu Sektörüne Transferi Stratejik planlamanın askeri ve iş dünyası dışındaki alanlara geçişi biraz zaman aldı. Beklendiği gibi, stratejik planlama, liberal piyasa felsefesinin yönetimsel düşünceye egemen olduğu 1980’lerin ortalarında kamusal ve yarı kamusal sektörlerde yer almaya başlamıştır. Anlaşılmıştır ki hükümet yönetimi uygun maliyetli olmalıdır ve bu, en iyi stratejik yönetim ilkelerinin uygulanmasıyla elde edilebilecek, sonuç (hizmet) odaklı olmayı ifade etmektedir.

1.4 Eğitim Sektöründe Kullanımı Eğitim alanında stratejik planlama, ABD’de 1970’lerin sonları gibi erken tarihlerde ortaya çıkmış fakat bu daha ziyade üniversiteler ve kolejler düzeyde gerçekleşmiştir. 1980’lerin ortalarında, tahmin edilen 500 bölge stratejik planlamanın bazı biçimlerini uyguluyordu. Özel el kitapçıkları hazırlanmış ve bunlar Amerikan Okul Yöneticiler Derneği (AASA) gibi mesleki kuruluşları tarafından geniş kesimlere dağıtılmıştır. Okul düzeyinde stratejik planlama, 1980’li yılların sonlarında daha kapsamlı bir yerelleşmenin ve okul temelli yönetim reformlarının parçası olarak diğer birçok ülkede uygulanmaya başlanmıştır.

SORULARPLANLAMA FAALİYETLERİ Şu anda neredeyiz? Tanı: Okul içi ve çevresinin mevcut durum analizinin yapılması Gelecekte nerede olmak istiyoruz? Politika Oluşturma: Tüm amaçların ve stratejilerin oluşturulması Oraya nasıl ulaşabiliriz? Plan Hazırlama: Net hedeflerin tanımlanması ve hedefler ile araçların dengelenmesi Doğru yönde ilerlediğimizi nasıl anlarız? İzleme: Sürecin ölçülmesi ve düzeltme faaliyetlerinin yapılması Tablo 1. Temel Stratejik Sorular ve Planlama Faaliyetleri

2.1. İzleme İzleme, planlanan sonuçlara ulaşmak için gerekli önlemlerin almasında (problemlerin düzeltilmesi ya da başarıların pekiştirilmesi) pratik önerilerin hazırlanması ile güçlü ve zayıf yönlerin belirlemesi amacıyla, uygulama hakkında sistematik bilgilerin toplandığı ve çözümlendiği içsel bir yönetim sürecidir.

İzleme, orta vadede ve yıllık eylem planlarında belirlenen amaç ve hedeflere ulaşmada çoğunlukla ölçmek için seçilen göstergelerin farklı türleri kullanılarak yapılır. Bu şekilde toplanan bilgiler daha sonra analiz edilir ve sonuçlar ilerleme raporları biçiminde sunulur (inceleme ya da performans raporları da denir.). Söz konusu raporlar, bir performans raporunun toplu olarak analiz edilmesi ve tartışılması ile herhangi bir eylem hakkında uygun kararların alınabilmesi adına düzenli aralıklarla gözden geçirilerek ortaya konur.

Sektör Analizi Politikaların İncelenmesi Politika Oluşturma Orta Vadeli Planın Hazırlanması (4 yıl +) Eylem Planın Hazırlanması: 1. yıl Düzenli İç Denetim Yıllık İnceleme Eylem Planın Hazırlanması: 2. yıl Yıllık Planın Tekrarı ve İzleme Döngüsü Orta Dönemli İnceleme Yıllık Planın Tekrarı ve İzleme Döngüsü Son Değerlendirme Şekil 1. Stratejik Planlama Süreci

Ülkemizde eğitim planlamasına ilişkin çalışmalar, Cumhuriyetin kuruluş yıllarında Atatürk’ün öncülüğünde başlatılmıştır yılında kurulan Maarif Vekaletinde planlama ile ilgili ilk birimler “Planlama Heyeti” ve “İstatistik Müdürlüğü” olmuştur. Ülkemizde Stratejik Planlama

Y ASAL Ç ERÇEVE Türkiye’de strateji geliştirme ile ilgili çalışmalar; 5018 sayılı “Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu”, 22/12/2005 tarihli ve 5436 sayılı Kanunun 15 inci maddesi, 14 Eylül 2011 tarihli ve sayılı Resmi Gazetede yayınlanan 652 sayılı “Milli Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname” nin 18.maddesi, 26/05/2006 tarihli ve sayılı Resmî Gazete’de yayımlan “Kamu İdarelerinde Stratejik Planlamaya İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik”, tarihli ve 847 sayılı Makam Oluru, 2006/55 sayılı Stratejik Planlama konulu genelge ve “Kamu İdareleri İçin Stratejik Planlama Kılavuzu” çerçevesinde ele alınabilir.

Genel Amaçlar: İlgili kanunlara göre strateji geliştirme çalışmalarının genel amaçları şu şekilde sıralanabilir: 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununa göre kamu idareleri, kalkınma planları, programlar, ilgili mevzuat ve benimsedikleri temel ilkeler çerçevesinde geleceğe ilişkin misyon ve vizyonlarını oluşturmak, stratejik amaçlar ve ölçülebilir hedefler saptamak, performanslarını önceden belirlenmiş olan göstergeler doğrultusunda ölçmek ve bu sürecin izleme ve değerlendirmesini yapmak amacıyla katılımcı yöntemlerle stratejik plan hazırlarlar.

Performans Göstergeleri Ölçü Birimi Okul öncesi eğitimde, öğretmen başına düşen öğrenci sayısı Sayı ay çağ nüfusundaki okullaşma oranıOran38,643,150,0 İlköğretimde net okullaşma oranıOran98,699,099,5 İkili öğretimde öğrenci oranı (ilköğretim)Oran52 50 YİBO kapasitelerinin kullanım oranıOran Ortaöğretimde kız-erkek brüt okullaşma oranları arasındaki fark Oran10,211,87,0 Ortaöğretim içindeki mesleki eğitimin payıOran MEB Stratejik Planında ( ), yer alan performans g ö stergeleri ile 2012 mali yılı performans hedeflerinin bir kısmı Tablo 2. ’ de sunulmaktadır. Tablo 2. MEB Stratejik Planı Performans G ö stergeleri

Performans Göstergeleri Ölçü Birimi Bir yılda gerçekleşen veli toplantısı sayısıSayı Sınıf başına okunan kitap sayısı (e-okul)Sayı sınıf SBS Türkçe net ortalamasıSayı99,29,4 Kompozisyon yarışmalarına katılım oranıOran gün ve üzeri devamsızlığı olan öğrencilerin oranı Oran9,29,08,5 Bir üst öğrenim kurumuna geçiş oranıOran9596 …..………. Tablo 3. Örnek Okul Performans Göstergeleri

N EDIM ÖZDEMİR A LTINDAĞ RAM A R -G E B IRIMI