ÇOCUKLARDA ÖLÜM VE YAS TUTMA

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bunu okursanız iyi olur
Advertisements

Canım OĞLUMA/KIZIMA Speakers On.
ÖFKEYLE BAŞ ETME.
? ? ? Bugünlerde şu soruları kendinize soruyor musunuz?
ÇOCUKLA İLETİŞİMDE KULLANILAN DİL.
4-5 YAŞ ÇOCUĞUNUN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
AİLE EĞİTİM SUNUSU 5.
OKUL KORKUSU NEDİR? Uzm. Psikolog Arzu YILDIRIM
ÇOCUKLARDA YAS VE KRİZ TEPKİLERİ
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
PSİKO SOSYAL BİLGİLENDİRME TOPLANTISI
Çocuklarda Ölüm ve Kayıp Kavramı
ANAOKULUNA UYUM SÜRECİNDE ANNE ÇOCUK İLİŞKİSİ
Hazırlayan Psk.Dan. Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
Travma nedir? Travma sonrası tepkiler nelerdir?
BOŞANMIŞ AİLELERİN ÇOCUKLARININ YAŞADIĞI SORUNLAR
TRAVMA SONRASI NORMAL TEPKİLER
Hazırlayan Psk.Dan. Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
YETİŞKİN EĞİTİMİ (ANDROGOJİ)
ŞAHİNBEY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
EĞİTİM ÖĞRETİM YILI ANASINIFI VELİ SEMİNERİ
KAYIP VE YASLA BAŞA ÇIKMA
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
CÜMLEDE ANLAM 1.SORU: Aşağıdaki cümlelerin hangisinde küçümseme anlamı vardır? A.Bütün gün uğraştım ,ödevlerimi hala bitiremedim B.İnsanlara zor zamanlarında.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Sınav Kaygısı ve Önleme Yolları.
ÇOCUKLAR VE YAS ÇOCUKLARIN ÖLÜME TEPKİLERİ
YEDİEYLÜL İLKOKULU Kişisel Sınırlarımız
Kendimizi Koruma Yolları ve Güvenli Yaşam
ÖZGÜVEN GELİŞTİRME EĞİTİMİ
Çocuk ve Yas.
ALKOL ve MADDE KULLANAN ÇOCUĞUN AİLESİNE YAKLAŞIM ALKOL ve MADDE KULLANAN ÇOCUĞUN AİLESİNE YAKLAŞIM ALİAĞA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ Rehberlik ve.
SORUN YOKTUR BAKIŞ AÇILARI VARDIR.
KAYIP VE YASLA BAŞA ÇIKMA
Çocuklarda Travma sonrası stres bozukluğu
PSİKO SOSYAL OKUL PROJESİ
KISKANÇLIK VE UTANGAÇLIK. KISKANÇLIK  İnsanların sahip oldukları ya da sahip olmak istedikleri şeyleri paylaşma durumunda kaldıklarında duydukları hisler.
KARTAL ATATÜRK İLKOKULU DEĞERLER EĞİTİMİ
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
ERGENLİK DÖNEMİ VE ÖZELLİKLERİ
OKUL REHBERLİK SERVİSİ
ZEYNEP YILMAZ PSİKOLOJİK DANIŞMAN
OKULA UYUM SÜRECİ.
ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR
“OKUL KORKUSU” SEMİNERİ
Çocuğun gelişim dönemine uygun bilgilendirme yapılmalıdır.
ANNE BABA TUTUMLARI VE OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ÖNEMİ
ERGENLİK DÖNEMİ.
DUYGULARI İFADE EDEBİLME
ÖFKENİ KONTROL ET 1. Üzgün olduğunuzda neler yaparsınız ? Söyleyiniz.
Mehmet Akif Ersoy İlkokulu Sunar. ÇOCUĞUN GELİŞİM DÖNEMLERİ 0 – 2 YAŞ BEBEKLİK DÖNEMİ 2 – 6 OYUN DÖNEMİ 6 – 12 OKUL DÖNEMİ 12 – 18 ERGENLİK.
OKUL KORKUSU VE BAŞ ETME YOLLARI
YUMAKLICERİT ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ Hazırlayan: Ayşegül ATA
KONU : YÜZÜMÜZ NE ANLATIYOR KAZANIM :
ÇOCUKLARIYLA İLETİŞİMDE AİLELERE ÖNERİLER
ÇOCUKLARA ÖLÜM NASIL ANLATILMALI.
KAYIP Her birey ölümün kendisinden ve sevdiklerinden uzak olmasını ister fakat yaşamının farklı dönemlerinde kayıp veya kayıp tehdidi ile karşılaşabilir.
SERVET AKAYDIN ORTAOKULU
Kardeşler,engelli kardeşlerin bakımı konusunda aldıkları sorumluluktan dolayı baskı hissedebilirler. Engelli olmayan çocuklar,engelli kardeşinden ailenin.
YENİ KARDEŞ DÜNYAYA GELDİĞİNDE... UYUM SÜRECİNİ KOLAYLAŞTIRAN 23 YOL
ERGENLİK.
ERGENLİK.
ZORBALIK –AKRAN ZORBALIĞI VE BAŞ EDEBİLME YÖNTEMLERİ
GELİŞİM VE ÖĞRENME Ders 4
Canım OĞLUMA/KIZIMA Speakers On.
YENİ KARDEŞ DÜNYAYA GELDİĞİNDE... ÇOCUĞUN UYUM SÜRECİNİ KOLAYLAŞTIRAN 23 YOL KARDEŞ İLİŞKİLERİ YAZI DİZİSİ - 2 Davranış Bilimleri Uzmanı ve Çocuk Gelişimci.
DUYGULARIM BEDENİMİ ETKİLER Mİ ?.
Sunum transkripti:

ÇOCUKLARDA ÖLÜM VE YAS TUTMA Psk.dan.Mehmet Turgut

ÇOCUKLARDA ÖLÜM VE YAS TUTMA

Çocuklarda Ölüm Ölüm, çocukların küçük yaşlardan itibaren bir ebeveyninin, bir yakınının, sevdiği bir arkadaşının, beslediği hayvanın veya evdeki çiçeğinin kaybı karşısında tanıştıkları bir durumdur.

Çocuğun ölüm kavramıyla karşılaşması, bu beklenmedik ve acı veren olayı nasıl algılayacağı, yorumlayacağı ve nasıl bir tepki vereceği, büyük ölçüde çevresindeki yetişkinlere, onların içinde de özellikle anne-babaya bağlıdır.

Çocuk bir kayıpla karşılaşmadan önce ona ölüm kavramı nasıl anlatılabilir? Evcil bir hayvanın ölümü, çocuğa bu kavramı anlatmak için en uygun zaman olabilir.Böyle bir durumda tüm aile bu ölüm karşısında üzüntüsünü dile getirebilir.Hayvan bir çeşit törenle evden uzaklaştırılabilir. Ölen hayvanın yerine hemen yeni bir hayvan alınmamalı, aile üyelerinin vedalaşmaları sağlanmalı ve bu ölüm karşısında duyguların yaşanması için zaman verilmelidir.

Çocukların ölüm hakkında neler düşündükleri yaşlarına ve konumlarına değişir: 0-2 Yaş:Ölümü anlayamazlar. Ölüm uzun süreli bir yolculuk olarak algılanır. 3-5 Yaş:Ölüm kavramını yaşamlarında fark ederler; ama doğasını anlayamazlar. Ölümü geçici bir durum olarak görür ve ölen kişinin geri döneceğini düşünürler. Örnek;Annesini kaybeden çocuk şöyle diyebilir, ‘Annem öldü biliyorum; ama telefon da mı açmayacak?’

5-9 Yaş:Ölümün gerçek olduğunu kavrar 5-9 Yaş:Ölümün gerçek olduğunu kavrar.Ölenin geri dönmeyeceği ve bunun bir son olduğunu anlamaya başlar; ancak kendisinin de ölebileceğini kavrayamaz. 10-13 Yaş:Ölümü anlarlar. Yani ölümün bir son olduğunu ve herkesin başına geleceğini(kendileri dahil) bilirler. Ama bir kayıp karşısında verdikleri tepki bir yetişkinin tepkisinden farklıdır.

14-18 Yaş:Bir yetişkinin anladığı gibi ölümün doğasını tam anlamıyla ve soyut biçimde anlar. Tehlikeli durumlar sonucu ölebileceğini bilir.

Bir Kayıp Karşısında Çocuklarda En Sık Görülen Yas Tepkileri Reddetmek:Çocuk, kaybettiği yakınını bir daha göremeyeceğini aklına getirmek istemez; o kişi ile yeniden bir araya geleceğinin hayalini kurar ve bu yönde oyunlar oynar, resimler çizer ya da öyküler anlatır.

Kaygı:Sevilen birinin kaybı çocuklarda temel güven duygusunu sarsabilir.Çocuklar kayıptan sonra kendilerinin ve diğer sevdiklerinin başına bir şey gelebileceği kaygısına kapılabilirler.Korku ve kaygı düşünceleri; okula gitmek istememe, evde tek başına kalmak istememe, karanlıktan korkma, inatçılık vb. şekilde ortaya çıkabilir. Uyku sorunları:Çocuğun ölümle ilgili güçlü anıları varsa gece saatlerinde çocuğun aklına gelip uykuya dalmasında sıkıntı yaratabilir.

Üzüntü ve Özlem:Kayıptan sonra çocuk daha çok içine kapanabilir. Öfke ve Dışa vurma:Çocuklar öfkelerini çevrelerine saldırarak gösterebilirler.Sevdiği kişiyi aldığı için Allah’a ya da ölüme kızabilir, kendilerini terk ettiği için ölen kişiye öfke duyabilirler. Suçluluk, Kendini kınama ve Utanç:Suçluluk tepkileri, genellikle çocukla ölen kişi arasındaki önceki ilişkiye bağlı olarak ortaya çıkabilen tepkilerdir.

Kaybı Olan Çocuğa Nasıl Yaklaşılmalıdır? Çocuğa ölüm haberi sakin bir ortam ve zamanda, sevdiği bir yetişkin tarafından verilmelidir. Çocuğun sorduğu sorulara yaşına uygun olarak kısa, basit,açık ve somut cevaplar verilmelidir. Eğer sorunun cevabı bilinmiyorsa bu da ifade edilmelidir. Çocuğa ölüm kavramı, ölmüş bir hayvan ya da bitkiden yola çıkarak anlatılabilir.

Uyku, yolculuk, Allah, melekler, cennet vb Uyku, yolculuk, Allah, melekler, cennet vb. soyut ve anlaşılması zor kavramlar ölüm olayı ile ilgili çocuğa kullanılmamalıdır. Ölüm, bedensel faaliyetlerin son bulması şeklinde anlatılabilir: ölen kişinin artık nefes alamayacağı, yemek yiyemeyeceği, oynayamayacağı, yürüyemeyeceği vb.

Çocuğun yaşı ve ortam uygunsa, cenazenin defin törenine ve dini ritüellere çocuğun da katılmasında fayda vardır.Törende çocuğun yanında sevdiği bir yetişkinin de bulunmasına dikkat edilmelidir. Örnek:Çocuğun tabuta dokunmasına ya da ölüye bir hediye verilmesine izin verilmelidir. Eğer çocuk ölüyü görmek istiyorsa, ölü gösterilmeden önce, ölen kişinin nasıl göründüğü ve uykudan farklı olduğu bir yetişkin tarafından anlatılmalı ve aynı yetişkin çocuğun yanında bulunmalıdır.

Çocuğun yaşama dair kaygıları giderilmelidir. Çocuğun duygularının ortaya çıkması sağlanmalıdır.Yetişkin biri kendi başından geçen yas olayını çocukla paylaşıp o zamanda yaşadığı duyguları ifade edebilir. Çocuğa ‘Ağlamamalısın, sen ağlasan o da üzülür’ gibi sözler söylenmemelidir.Çocuğun ağlamasına izin verilmeli, hiç kimse çocuğa susmasını söylememelidir.Çocuk ağlarken ona sarılmak daha yerinde olur.

Çocukta görülebilecek saldırgan ve diğer duygulara karşı hazırlıklı olup bu durumun geçici olduğu akılda tutulmalıdır. Ortalama yas sürecinin 6 ay kadar süreceği unutulmamalıdır. Ölen kişiye ait eşyalar, fotoğraflar belli bir süre ortada kalmaya devam etmelidir. Gerekirse bunların sayısı azaltılabilir; ama kaybın yaşandığı gün, ölen kişiye ait bütün eşyaların hemen ortadan kaldırılması uygun değildir.

Çocuğun duygularını yansıtması için oyun oynaması, resimler yapması sağlanmalıdır. Tensel temas çok fazla kullanılmalıdır. Yetişkinler sanki bir şey olmamış gibi davranarak kendi duygularını çocuktan saklama yoluna gitmemelidir. Böyle davranmak, çocuğun kendi duygularını bastırmasına ve iç huzursuzluğuna neden olabilir.

Özellikle okulöncesi çocuklarda, kendilerinin yaptığı yaramazlıklar ve hatalar sonucunda sevdikleri kişinin öldüğünü düşünebilir ve kendilerini suçlu hissedebilirler. Bunu böyle olmadığı çocuğa anlatılmalıdır. Çocuğa sık sık sarılıp onunla ilgilenerek, kimsenin onu bırakmayacağı, onu seveceği inancı tekrardan oluşturulmalıdır.

Mümkün olduğunca hem çocuk hem de diğer bireyler normal gündelik yaşama devam etmelidir. Çocuk uzun süre evden uzaklaştırılmamalı, evde normal yaşamına devam etmelidir. Çocuk tekrar tekrar soru soracaktır. Yetişkin sabırla yaklaşmalı ve cevap vermelidir.Ayrıca çocuğun ifade edemediği duygular varsa da yetişkin tarafından bunun ifade edilmesi sağlanmalıdır.