GELİŞEN VE DEĞİŞEN ÜNİVERSİTELER VE TÜRKİYE’DE YÜKSEK ÖĞRETİMDE ÇEVRİM-İÇİ ÖĞRETİMİN DURUMU Hatice Gökçe Bilgiç Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi,

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
Advertisements

UZAKTAN EĞİTİM.
KONU: UZAKTAN EĞİTİM TÜRLERİ
Finansal Eğitim Merkezi ve Eğitim Teknolojileri 2012 – 2013 Dönemi Değerlendirmesi Mesleki Gelişim ve Kurumsal İletişim Grup Başkanlığı Temmuz 2013.
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
Sistem Analizi ve Planlama
Eğitim Programı Kurulum Aşamaları E. Savaş Başcı ASO 1. ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ AVRUPA BİLGİSAYAR YERKİNLİĞİ SERTİFİKASI EĞİTİM PROJESİ (OBİYEP)
FAKÜLTE/BÖLÜM/ YÜKSEKOKUL ADI STRATEJİK PLANLAMA SUNUMU Not:Süreçler değişebilir…
DERSİN AMACI: - Çeşitli öğretim teknolojilerinin özellikleri, öğretim süreçlerindeki yeri ve kullanımı, öğretim teknolojileri yoluyla kendi branşınızla.
Yıldız Teknik Üniversitesi
DERSLERDE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİNİN KULLANIMI İLE İLGİLİ ÖĞRENCİ BEKLENTİLERİ: ODTÜ ÖRNEKLEMİ Nergis A. Gürel Köybaşı, Öğretim Teknolojileri Destek Ofisi,
Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
Öğr.Gör.Dr. S. Sadi SEFEROĞLU & Arş. Gör. Fatih GÜRSUL
Elif AKYOL & Halil BİLİR
Öznur TOPER Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Dünyada Açık ve Uzaktan Eğitimin Durumu
Örgün Eğitimde Verimliliğin Uzaktan Eğitim İle Artırılması
İZMİR EKONOMİ ÜNİVERSİTESİ TEKNİK ve İDARİ İŞLER MÜDÜRLÜĞÜ (T.İ.İ.M) “HİZMET MEMNUNİYETİ ÇALIŞMASI” Temmuz, 2010.
UZAKTAN EĞİTİME GİRİŞ VE KAVRAMSAL ÇERÇEVE
KÜTÜPHANELERDE HALKLA İLİŞKİLER ve PAZARLAMA ANKARA ÜNİVERSİTESİ KÜTÜPHANESİ ÖRNEĞİ Tuna CAN & E.Erdal AYDIN
Ankara Üniversitesi Açık Arşiv Uygulaması
Öğretİm Materyallerİ Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Verimli Ders Çalışma Teknikleri.
Eğitimde Hedefler ve Hedef Türleri
Türkiye'de Büyük Kentler Dışında Kurulan Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümlerinin Özellikleri ve Kurulmakta Olan Bölümlere Öneriler 50.Kütüphane Haftası Doç.
MERSİN ÜNİVERSİTESİ DENİZCİLİK MESLEK YÜKSEKOKULU AKADEMİK DEĞERLENDİRME ve KALİTE GELİŞTİRME TOPLANTISI NİSAN 2010.
ARALARINDA ASAL SAYILAR
Gün Kitabın Adı ve Yazarı Okuduğu sayfa sayısı
Atatürk Üniversitesi KKEF BÖTE-2
EĞİTİM VE ÖĞRETİM FAALİYETLERİNDE TEKNOLOJİ KULLANIMI
Temel Bilişim Eğitiminde Enformatik Bölümlerinin Rolü
Eyvah Öğrenciler Küçüldü: Üniversite Öğrencilerinin Çok-Kullanıcılı Sanal Bir Bilgisayar Ortamında Bilgisayar Okuryazarlığı Eğitimi Alması Araş. Gör. Gonca.
Bulut bilişim için Üniversitelerimizde bilişim personeli yeterlikleri 18 Aralık 2013 – Aksaray Üniversitesi Bilişim Teknik Personeli Yeterlik Ölçeği Toplantısı.
22 Eylül 2006 TBB BANKACILIK ALT ÇALIŞMA GRUBU Nurhan Aydoğdu
TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU İzmir Bölge Müdürlüğü 1/25.
A.Ekrem ÖZKUL Kürşat ÇAĞILTAY
Company name UZAKTAN E Ğİ T İ M. İ Ç İ NDEK İ LER Uzaktan Eğitimde Öğretmen Rolleri Uzaktan Eğitimin Kullanım Alanları? Uzaktan Eğitim Nasıl Yapılır?
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
Tam sayılarda bölme ve çarpma işlemi
Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı
YAZAR: Aylin TUTGUN ÜNAL
Yükseköğretimde Çevrim-içi Öğrenme: Sistemde Yaşanan Sorunlar ve Bu Sorunları Çözmeye Yönelik Öneriler Fatma Kübra ÇELEN Aygül ÇELİK Doç. Dr. Süleyman.
İLKÖĞRETİMDE TEKNOLOJİNİN KULLANILMASI VE UYGULANMASI
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
BÖTE BÖLÜMÜ ÖĞRETİM ELEMANLARININ WEB SİTELERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
  İLKÖĞRETİM BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ Hasan KARAL a*; İlknur REİSOĞLU b; Ebru GÜNAYDIN a a Karadeniz Teknik Üniversitesi,
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ FORMATÖR ÖĞRETMENLERİNİN BAKIŞ AÇISI İLE OKULLARDAKİ BİLGİ TEKNOLOJİSİ SINIFLARI.
ÖZET TÜBİTAK EVRENA projesinin temel amacı eğitim fakültelerinin sınıf öğretmenliği bölümlerinde okuyan öğretmen adaylarına sürekli, sistemli ve yapıcı.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci Görsel Tasarımın Unsurları: Görsel Unsurlar Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU.
Yüz yüze Akademik Danışmanlık Hizmetleri Öğrenme-öğretme süreçlerinin ve uygulamalarının öğretmen ve öğrencilerle bir arada yürütülmesi.
Bankacılık sektörü 2010 yılının ilk yarısındaki gelişmeler “Temmuz 2010”
SÜLEYMAN DEMİREL ÜNİVERSİTESİ TEKNOLOJİ FAKÜLTESİ
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
MESLEK ANALİZİ ÇALIŞTAYI III 21 – 25 Ocak 2013 Ankara
SLAYT 1BBY220 OCLC WorldCat Yaşar Tonta Hacettepe Üniversitesi yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/ BBY220 Bilgi Erişim İlkeleri.
Trabzon Bölge 9. Sınıf Anketleri
Türkiye’deki Üniversitelerde İnternet Tabanlı Akademik Kayıt ve Not Takip Sistemleri (IANTS) Y.Doç.Dr.Ender Özcan Yeditepe Üniversitesi.
OKULLARIN INTERNETE TAŞINMASINDA BÖTEB’ LERİN (BİLGİSAYAR ve ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ BÖLÜMÜ) ROLÜ.
Sefa BARIŞ U Eşref TİRYAKİ U Taha AKKOL U
Uzaktan Eğitim Çalışmaları ve Başlanan e-Eğitim Projesinin İçeriği
Akademik Bilişim Muğla Üniversitesi
PANEL KONUSU: TÜRKİYE’DE AÇIK VE UZAKTAN EĞİTİM TEMEL POLİTİKASI Modelleri – Kurumları – Mevzuatı KATILIMCILAR Prof. Dr. Üstün ÖZEN-Atatürk Üniversitesi.
Uzaktan Eğitim Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık. Uzaktan eğitim, öğrenme ve öğretme süreçlerinin farklı yerlerde gerçekleştiği, öğrenenle öğretenin çoğu zaman.
MORE ENSTİTÜ UZAKTAN EĞİTİM
ADIYAMAN ÜNİVERSİTESİ
DİLEK DİKEÇ Matematik Öğretmeni
Hülya Aybek*, Nural Cevahir**
Fatma GÖLPEK SARI Fırat KIZILTEPE Gülhan DÖNMEZ
Ocak, 2013 Akdeniz Üniversitesi
Fatma Kübra ÇELEN, Aygül ÇELİK & Prof. Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU
Sunum transkripti:

GELİŞEN VE DEĞİŞEN ÜNİVERSİTELER VE TÜRKİYE’DE YÜKSEK ÖĞRETİMDE ÇEVRİM-İÇİ ÖĞRETİMİN DURUMU Hatice Gökçe Bilgiç Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü, 06800, Ankara Hgokcebilgic _at_ hacettepe.edu.tr Dilek Doğan Atatürk Üniversitesi, K.K Eğitim Fakültesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Böl., 25240, Erzurum Dilekdogan _at_ atauni.edu.tr Doç. Dr. S. Sadi Seferoğlu Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü, 06800, Ankara Sadi _at_ hacettepe.edu.tr

2 Sunu Planı Çalışmanın Amacı Çevrim-içi Öğretim Yükseköğretim Kurumları ve Uzaktan Eğitim Yöntem Bulgular Öneriler

3 Çalışmanın Amacı Çalışma da yüksek öğretim kurumlarının çevrim-içi öğretim sundukları uzaktan eğitim programlarındaki durumu, öğretim üyelerinin sorunları, beklentileri ve ihtiyaçlarının ortaya konması amaçlanmıştır.

4 Çevrim-içi Öğretim Çevrim-içi öğretim, farklı öğretim teknolojilerinin öğrenme sürecine katılarak, farklı bilgi ve iletişim teknolojileri ile yapılandırılan, bireylere esnek olarak yapılandırılmış eğitsel materyallerin sunulduğu, zaman ve mekândan bağımsız 7/24 uygun olunan zamanda alınabilen eğitimler (Yamamoto, Demiray ve Kesim, 2010) şeklinde tanımlanabilir.

5 Yükseköğretim Kurumları ve Uzaktan Eğitim (1) Gelişen teknolojiler, artan ve değişen eğitim ihtiyaçları ve bu paralelde yaşam boyu öğrenme ilkesinin yaygınlaşmasıyla birlikte üniversiteler uzaktan eğitim (UE) programları başlatmaya ve var olanlarını da geliştirmeye başlamışlardır.

6 Yükseköğretim Kurumları ve Uzaktan Eğitim (2) Yıldırım (2010) uzaktan eğitimin günümüz dünyasında üniversite eğitiminde vazgeçilmez bir eğitim yöntemi olarak karşımıza çıkmakta olduğunu ve uzaktan eğitim sisteminin, gelecekte geleneksel eğitim sisteminin yerini alacağı görüşünün yanında, geleneksel eğitim ile birlikte destek bir eğitim sistemi olarak sunulmasını savunanların da olduğuna dikkat çekmektedir.

7 Yükseköğretim Kurumları ve Uzaktan Eğitim (3)

8 Yöntem (1) Bu çalışmada üniversitelerin uzaktan eğitim merkezlerinde çalışan alan uzmanları, çevrim-içi eğitim alanında çalışmalar gerçekleştiren öğretim elemanları ve çevrim-içi eğitim ile ders sunan öğretim elemanlarına araştırmacılar tarafından hazırlanmış bir anket elektronik ortamda uygulanarak veriler toplanmıştır.

9 Yöntem (2) Uygulanan anketle üniversitelerde kullanılan çevrim-içi eğitim teknolojileri, kullanılan sistemler, öğrenci sayıları, öğretim elemanlarının ihtiyaçları ve yaşanan sorunlar gibi konularda bilgiler toplanmıştır.

10 Katılımcılar (1)

11 Katılımcılar (2)

12 Veri Toplama Aracı (1) Veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen “Türkiye’de Yüksek Öğretimde Çevrim-içi Öğretimin Durumu: Öğretim Elemanlarının Görüşleri” başlıklı anket aracılığıyla toplanmıştır. Anket açık uçlu ve yarı yapılandırılmış 36 sorudan oluşmaktadır.

13 Veri Toplama Aracı (2) Anket soruları geliştirilirken ilgili alanyazından yararlanılmış, anket geliştirme sürecinde 4 alan uzmanından görüş ve önerileri alınmış, daha sonra gelen geri bildirimler doğrultusunda ankete son hali verilmiştir.

14 Veri Analizi Elektronik ortamda uygulanan anket aracılığıyla toplanan verilerin analiz edilmesinde araştırmanın amacına uygun olarak frekans ve yüzde dağılımı kullanılmıştır. Ayrıca açık uçlu soruların veri analizinde içerik analizi yapılmıştır.

15 Bulgular Bir Dersi Çevrim-içi Sunan Bir Öğretim Elemanının İçerikle İlgili İhtiyaçları Bir Dersin Çevrim-içi Sunulması Sürecinde Karşılaşılan Teknik İhtiyaçlar Uzaktan Eğitimde En Çok Karşılaşılan Aksaklıklar Çevrim-içi Eğitimde Başarıyı Etkileyen Unsurlar Çevrim-içi Eğitimde Eğitmenlerin Karşılaştıkları Sorunlar Uzaktan Eğitim Merkezinde Çalışan Görevliler Açısından Görev Dağılımları Çevrim-içi Eğitimde Kullanılan Materyaller ve Video Konferans Araçları Çevrim-içi Eğitimde Kullanılan Öğrenme Yönetim Sistemleri (ÖYS) Uzaktan Eğitim Merkezlerindeki Geri Dönüt Sistemi

16 Bir Dersi Çevrim-içi Sunan Bir Öğretim Elemanının İçerikle İlgili İhtiyaçları İhtiyaç Alanlarıf% Uzaktan eğitime yönelik pedagoji desteği ve eğitimi823 Görsel materyal tasarımı720 İçeriğin hangi standartlara uygun hazırlanacağı514 Çevrim-içi ortamda içerik sunumu514 İçerik geliştirme411 ÖYS yönetim desteği39 Öğretim tasarımı26 Temel bilgisayar becerileri13 Toplam35100

17 Bir Dersin Çevrim-içi Sunulması Sürecinde Karşılaşılan Teknik İhtiyaçlar Öğretim Elemanlarının Teknik İhtiyaçlarıf% Kullanılan sistem (ÖYS ortamı) hakkında eğitim1250 Senkron bileşenler hakkında eğitim313 İçerik hazırlanması29 Temel bilgisayar bilgisi28 Yazılım desteği28 Donanım desteği14 Temel internet kullanımı14 Öğrencilere teknik destek için 7/24 çağrı merkezi desteği14 Toplam24100

18 Uzaktan Eğitimde En Çok Karşılaşılan Aksaklıklar (1) Öğretim elemanlarının; Uzaktan eğitim konusundaki eksiklikleri, Teknoloji konusundaki yetersizlikleri ve Zaman sıkıntısının en öne çıkan aksaklıklar olduğu görülmüştür. Bununla birlikte Ders içeriklerinin istenen kalitede hazırlanamaması Uzaktan eğitim alanında personel eksikliği gibi aksaklıklar da görülmektedir.

19 Uzaktan Eğitimde En Çok Karşılaşılan Aksaklıklar (2) Teknik bağlamda belirtilen aksaklıklar içinde özellikle internet bağlantısından ve alt yapıdan kaynaklı yaşanan sorunlar vurgulanmıştır. Katılımcıların uzaktan eğitimde aksaklık olarak belirttikleri bir diğer sorun ise uzaktan eğitim konusundaki yönetmelik eksikliği ve ders içerikleri konusundaki akreditasyon çalışmalarının eksikliği olarak görülmektedir.

20 Çevrim-içi Eğitimde Başarıyı Etkileyen Unsurlar (* Katılımcılar birden fazla seçenek seçebildikleri için yanıtların toplam sayısı katılımcı sayısından fazladır.) Başarıyı Etkileyen Unsurlarf*% Eğitmenlerin pedagojik yeterlilik durumları1721 Eğitmenlerin teknik yeterlilik durumları1620 Çevrim-içi ortam teknolojilerindeki gelişmeler1518 Kurum Yönetiminin Desteği1417 Finansal Destek1012 Diğer67 Piyasanın durumu45 Toplam83100

21 Çevrim-içi Eğitimde Eğitmenlerin Karşılaştıkları Sorunlar (*Katılımcılar birden fazla seçenek seçebildikleri için yanıtların toplam sayısı katılımcı sayısından fazladır.) Karşılaşılan Sorunlarf*% Teknik sorunlar1231 İçerik hazırlama1128 Kullanılan çevrim-içi ortamla ilgili sorunlar820 Öğrenci değerlendirilmesi410 Geri dönüt için yeterli zamanın ayrılamaması38 Diğer13 Toplam39100

22 Çevrim-içi Eğitimde Kullanılan Materyaller ve Video Konferans Araçları Verilere göre Türkiye’de en yaygın kullanım alanı bulan eş zamanlı görüntülü konuşma programı: Adobe Connect Open Meetings BigBlueButton Perculus gibi programlar da kullanılmaktadır. Araştırmalar sonucunda en çok kullanılan materyaller Grafik Video E-kitap

23 Çevrim-içi Eğitimde Kullanılan Öğrenme Yönetim Sistemleri (ÖYS) (1) Bu öğretim yönetim sisteminin tercih edilmesinin başlıca nedeni ücretsiz olarak sunulması ve karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik bilgilerin anında bulunabiliyor olması olabilir. Araştırma sonuçlarından elde edilen verilere göre bu ortamlar içerisinde en çok kullanılan %48 ile Moodle’dır.

Çevrim-içi Eğitimde Kullanılan Öğrenme Yönetim Sistemleri (ÖYS) (2) Moodle dışında katılımcılardan bazıları E-nokta, Meteksan gibi firmalar tarafından hazırlanan programları kullandıklarını belirtirken, Akademik LMS (SAUPORT) gibi kendi yazdıkları ÖYS sistemlerini kullananlar da bulunmaktadır.

25 Uzaktan Eğitim Merkezlerindeki Geri Dönüt Sistemi (1) Bu çalışmada katılımcıların genellikle haftalık ve aylık dönüt verildiği belirtilirken, bunun yanı sıra ihtiyaç duyulduğunda veya öğretim elemanları her istediğinde çeşitli zaman aralıklarında ayda ya da yılda bir kez geri dönüt verildiğini belirtilmiştir.

26 Uzaktan Eğitim Merkezlerindeki Geri Dönüt Sistemi (2) Uzaktan eğitim merkezlerinin aldığı geri dönüt sayısı bir sistemin düzenlenmesi için yetersiz kalmaktadır. Bununla beraber yine içerikle ilgili öğrencilerden alınan geri dönüt sayıları da yetersiz kalmaktadır. Katılımcılar genellikle sorun çıktığında içerikle ilgili güncellemeleri yapmayı tercih etmektedirler.

27 Öneriler (1) Uzaktan eğitim programlarında başarıyı etkileyen en önemli üç unsurun sırasıyla: Eğitmenlerin pedagojik yeterlilik durumları, Eğitmenlerin teknik yeterlik durumları ve Çevrim-içi ortam teknolojilerindeki gelişmeler olduğu görülmektedir.

28 Öneriler (2) Bu bağlamda üniversitelerin uzaktan eğitim programlarında etkili olabilmeleri için sistemde ders verecek eğitmenlere yönelik hem pedagojik hem de teknik anlamda destek programları sunmalarının önemli olduğu anlaşılmaktadır.

29 Öneriler (3) Uzaktan eğitim merkezlerinde daha nitelikli eğitimlerin sunulabilmesi için eğitim verecek olan öğretim elemanlarına oryantasyon amaçlı eğitimlerin verilmesi sistemin etkili olmasında önemli katkılar sağlayabilecek bir unsur olacaktır. Bununla birlikte ayrıca öğretim elamanları ve öğrencilere istedikleri her an teknik destek verilip yaşadıkları sorunlar giderilmeye çalışılmalıdır. Bu da ancak eğitmenler ve öğrencilerden düzenli olarak alınacak geri dönütlerle gerçekleştirilebilir.

30 Öneriler (4) Çevrim içi derslerdeki verimliliği artırmak için sürece başlamadan önce; görev dağılımı, içeriklerin oluşturulması, kullanılacak araç gereçlerin belirlenmesi ve eğitmenlerin çevrim-içi derslere hazırlanması süreci çok iyi bir şekilde planlanmalıdır. Çünkü planlama başarılı olmanın en önemli ön koşuludur.

Teşekkür Ederiz! Hatice Gökçe Bilgiç Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü, 06800, Ankara Dilek Doğan Atatürk Üniversitesi, K.K Eğitim Fakültesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Böl., 25240, Erzurum Doç. Dr. S. Sadi Seferoğlu Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü, 06800, Ankara