AİLE HEKİMLİĞİ ANABİLİM DALLARININ AİLE HEKİMLİĞİ UYGULAMASI VE EĞİTİMLERİNİN BUGÜNÜ VE GELECEĞİ İLE İLGİLİ DEĞERLENDİRMELERİ, GÖRÜŞ VE ÖNERİLERİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Program Geliştirme “uzmanlık eğitimi”
Advertisements

Sağlık Bakanı Sayın Dr. Mehmet Müezzinoğlu ile görüşme 25 Şubat 2013-İstanbul Üniversitesi Balta Limanı Tesisleri Prof.Dr.Şükrü Hatun Kocaeli Üniversitesi.
GRUP 6 GURUPLANDIRMA SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
BİR UZMANLIK SEÇENEĞİ OLARAK AİLE HEKİMLİĞİ
XI. Ulusal Halk Sağlığı Kongresi, Denizli Nisan-2007 SAĞLIKTA DÖNÜŞÜM ve HALK SAĞLIĞI EĞİTİMİ Dr. Ferruh N. Ayoğlu.
AİLE HEKİMLİĞİ EĞİTİMİ: GÜNCEL DURUM VE YENİ AÇILIMLAR
AHEK KURULTAYININ ARDINDAN (9 haziran 2008). TTB-AHEK (Asistan Hekimler Eşgüdüm Kurulu) tarafından 09/06/2008 tarihinde AÜTF (Ankara Üniversitesi Tıp.
Uzmanlık Öğrencisi Eğitimi “Strateji” M. Erdal GÜZELDEMİR
Sayın Sağlık Bakanının katılımı ile yapılan Kocaeli İl Sağlık Koordinasyon Toplantısı- 26 Ocak 2014 Kocaeli Üniversitesi Ekibinin Görüş ve önerileri Prof.Dr.Sezer.
AİLE HEKİMLİĞİ UYGULAMASINDA KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ ÇALIŞTAYI 15 – 16 KASIM 2011 GRUP 2 İDARİ VE MALİ İŞ VE İŞLEMLER HAKKINDA SORUNLAR.
Aile Hekimliğinin Tanımı ve Temel İkeleri
TAM GÜN YASASI VE ASİSTAN HEKİMLER DR.AYSUN ERBAHÇECİ.
Prof. Dr. YUNUS SÖYLET İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ REKTÖRÜ
11 Üniversite hastanelerinin organizasyonu
SAĞLIK HİZMETİNİN İYİLEŞTİRİLMESİNE YÖNELİK UZMANLIK EĞİTİMİ gazanfer aksakoğlu.
EVDE SAĞLIK HİZMETLERİ NEDEN ? NASIL?
2008’ in Sağlık Ortamında Üniversite Hastaneleri Dr. Zafer SINIK.
SAĞLIK TURİZMİ VE ÜNİVERSİTELER
SAĞLIK HİZMETLERİNİN İYİLEŞTİRİLMESİ GRUBU ÇALIŞTAY RAPORU Prof. Dr
ERCİYES ÜNİ. TIP FAKÜLTESİ TIP EĞİTİMİ ANABİLİM DALI
Tıpta Uzmanlık Eğitimi ve Çalışma Süreleri
Prof.Dr.Şükrü Hatun Dekan. Geçen Çalıştaydan bugüne.. Fakültemizde “canlı ve etkin bir eğitim” için heyecan sürüyor Öğrenci sayılarındaki artış eğitimle.
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ UZMANLIK EĞİTİMİ 9 Ocak 2013.
ÜNİVERSİTE SAĞLIK MERKEZLERİ ÇALIŞANLARININ ÇALIŞMA KOŞULLARI VE ÖZLÜK HAKLARI Başkan: Dr. Rüştü Güner Raportörler: Dr.Özlem Elçin Dr. Sare Mıhçıokur.
STRATEJİK PLAN SUNUMU ME. Ü. SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU SAĞLIK PROGRAMLARI BÖLÜMÜ ANESTEZİ PROGRAMI STRATEJİK PLAN SUNUMU.
İ.Ü. HASTANELERİ 2. ÇALIŞTAYI STRATEJİK PLANI Şubat.2013 ENEZ.
Kaynaklar 1- Aile Hekimliğinin Kilometre Taşları, Millis Ve Willard Raporları, Aktürk Z., Dağdeviren N. (Çeviri Editörleri). Türkiye Aile Hekimliği Uzmanlık.
ÜNİVERSİTE HASTANELERİ Mali Durumları
2009 Eğitim Yılı Çalıştayı Dönem 4 ve 5 Raporu. Başlıklar  Stajlar  Teorik dersler  Pratik eğitimi  Sınavlar  Yardımcı eğitim alanları  Öğretim.
08-09 Temmuz 10 AİLE GEKİMLİĞİ UYGULAMASI VE EĞİTİMLERİNİN BUGUNÜ VE YARININI DEĞERLENDİRME TOPLANTISI 1. Grup Görüşleri.
22 – 24 Aralık 2010 Antalya Aile Hekimli ğ i De ğ erlendirme Toplantısı 1 AİLE HEKİMLERİ ÇALIŞMA GRUBU SORUN VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ.
Aile Hekimliğinin Tanımı ve Temel İlkeleri
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Klinik Bakteriyoloji ve Enfeksiyon Hastalıkları Anabilim Dalı Stratejik Plan Taslağı.
Asistan ve Öğretim Üyesi İhtiyacı Açısından Gelecekte Aile Hekimliği
Dünyada ve Türkiye’de Aile Hekimliği
ÜNİVERSİTE HASTANESİNDE ÇALIŞMA KOŞULLARI VE UZMANLIK EĞİTİMİ
BİRİNCİ BASAMAK HEKİMLİĞİ
2. GRUP Prof. Dr. Selma ÇİVİ Prof. Dr. Dilek GÜLDAL Doç. Dr. Yeşim UNCU Yrd. Doç. Dr. Nazlı ŞENSOY Yrd. Doç. Dr. Muharrem.
EVDE HASTA BAKIMI.
AİLE HEKİMLİĞİ TANIMI VE İLKELERİ
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ UZMANLIK EĞİTİMİ 4 Ocak 2013 Tarihindeki Fakülte Kurulu’nda kabul edilen ilkeler ve çalışmalar.
STRATEJİK PLAN SUNUMU ME. Ü. SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU SAĞLIK PROGRAMLARI AMBULANS ACİL BAKIM TEKNİKERLİĞİ PROGRAMI STRATEJİK.
BAZI ÜLKELERDE SAĞLIK SİSTEMLERİ
İç Hastalıkları Klinik Stajı GİRİŞ DERSİ
KOÜ TIP FAKÜLTESİ ÇOCUK CERRAHİSİ ANABİLİM DALI STRATEJİK PLAN TASLAĞI
Uzmanlık Eğitiminin Akreditasyonu süreci neden gerekli ?
TTB-UDEK “İnsangücü Planlaması” Çalışma Grubu Raporu XII. Tıpta Uzmanlık Eğitimi Kurultayı 1-3 Aralık 2006 / İzmir.
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Farmakoloji Anabilim Dalı Stratejik Planı Misyon
Yüksek kalite standartlarında tanı ve tedavi hizmeti sunmak
Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Adli Tıp Anabilim Dalı Stratejik Plan Formatı
İÇERİK Akademik Birimler Bazında Stratejik Plan’da Yer Alan Amaçlara Yönelik Eylemler Devlet Konservatuvarı Fakülteler Meslek Yüksekokulları Enstitüler.
İstanbul Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi Anabilim Dalı 16 Mart 2006 “İstanbul Tıp Fakültesi’nde Eğitim Merkezi’nden Anabilim Dalına”
Aile Hekimliğinin Temel Esasları
SAĞLIK HİZMETLERİNİN ÖRGÜTLENMESİ
ÜNİVERSİTE HASTANELERİ MALİ YAPISI 26 Şubat 2016.
İlker KÖSE Bilgi Sistemleri Danışmanı Sağlık Bakanlığı
Çalıştay, Mayıs, 2016 VI. DÖNEM Doç. Dr. Cem Cerit Doç. Dr. Yiğit Çakıroğlu Yrd. Doç. Dr. T. Utku Yılmaz İnt. Dr. Emre Eserli.
/ 181 Zekeriya Aktürk, Prof. Dr. Şifa Üniversitesi Tıp Fakültesi, Aile Hekimliği AD , İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Asistan ve Öğretim Üyesi.
Aile Hekimliği Zekeriya AKTÜRK Prof. Dr. 1.
Aile Hekimliğinde Sürekli Sağlık Bakımı
EVDE SAĞLIK HİZMETLERİNDE KOORDİNASYON VE KURUMLARARASI İŞBİRLİĞİ.
Hastane Kullanımındaki Artış - Kalite İlişkisi Hastane Kullanımındaki Artış - Kalite İlişkisi Sakarya KHB Genel Sekreteri Doç Dr Hasan S.SAĞLAM.
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
EKİP ÇALIŞMASI Ekip çalışmasının önemini gözeterek meslekler arası işbirliği yapabileceksiniz.
HASTALIKLAR VE HEMŞİRELİK BAKIMI UYGULAMA MODÜLÜ DEĞERLENDİRME SONUÇLARI Ders Koordinatörleri Prof. Dr. Asiye AKYOL Prof. Dr. Gül ERTEM Ölçme.
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE TEMEL ÖZELLİKLERİ. AMAÇ Bu oturum sonunda katılımcıların; Aile Hekimi ve Aile Hekimliğinin tanımını yaparak bugünkü durumunu.
Tıp Fakültelerinde ve Üniversite Hastanelerinde Durum Değerlendirmesi
Üniversite Hastanelerinin Finansal Sürdürülebilirliği
Tıp Eğitimi İstanbul Tıp Fakültesi’ndeki 7 yıllık gözlem
Sunum transkripti:

AİLE HEKİMLİĞİ ANABİLİM DALLARININ AİLE HEKİMLİĞİ UYGULAMASI VE EĞİTİMLERİNİN BUGÜNÜ VE GELECEĞİ İLE İLGİLİ DEĞERLENDİRMELERİ, GÖRÜŞ VE ÖNERİLERİ 4. GRUP ÇALIŞMA RAPORU Prof. Dr. Rengin ERDAL, Prof. Dr. Erol SEZER, Prof. Dr. Nafiz BOZDEMİR, Doç. Dr. Ayşe PALANDUZ, Y. Doç. Dr. Ayşe ÇAYLAN

I. MEVCUT AİLE HEKİMLİĞİ UYGULAMASININ OLUMLU YÖNLERİ Aile Hekimliği uygulaması ile sağlık hizmetlerinde birinci basamağa verilen önem artmaktadır. Aile Hekimliği uygulaması ile kapsamlı, sürekli, kesintisiz, bütüncül hizmet sağlanmaktadır. Birinci basamakta çalışan hekimlerin ellerine geçen ücret artmıştır. Birinci basamakta çalışan hekimlerin hekimlik hizmeti üretme süresi ve klinik açıdan verimlilikleri artmıştır.

I. MEVCUT AİLE HEKİMLİĞİ UYGULAMASININ OLUMLU YÖNLERİ Vatandaşın hekime ulaşma olanağı ve sağlık hizmetleri ile ilgili memnuniyetleri artmıştır. Vatandaşın laboratuar hizmetlerinden yararlanma olanağı artmıştır. Kayıtların elektronik ortamda yapılması önemli bir avantajdır. “İkinci Aşama Uyum Eğitimi” adıyla hekimlerin eğitilmeleri olumludur.

II. Mevcut Aile Hekimliği uygulamasının olumsuz yönleri ve uygulamadaki sorunlar, aksaklıklar Aile Hekimliği Anabilim Dalları Aile Hekimliği Uygulaması’na entegre değil. Aile Hekimlerinin hekimlik hizmetinin kalitesine önem verilmiyor, kalite ölçülmüyor, denetlenmiyor. Aile Hekimlerine bağlanan nüfus sayısı yüksek olduğu için günlük hasta sayısı yüksek. Sevk zinciri getirildiğinde bu sayı daha da artacak.

II. Mevcut Aile Hekimliği uygulamasının olumsuz yönleri ve uygulamadaki sorunlar, aksaklıklar 1. basamakta çalışan hekimler tıp fakültelerinde aldıkları eğitimden kaynaklanan sorunlar nedeniyle yetersizlik yaşıyorlar. İkinci aşama uyum eğitiminin varlığı olumlu olsa da bunu sürekli mesleki eğitim izlemezse eksik kalacaktır. Mevcut uygulamada sürekli mesleki eğitim özendirilmemiş. İlaç kullanımında kısıtlamalar var.

II. Mevcut Aile Hekimliği uygulamasının olumsuz yönleri ve uygulamadaki sorunlar, aksaklıklar Mevcut kayıt sistemi yetersiz. Hastanın klinik verileri ayrıntılı olarak yer almalı ve program geri bildirime olanak sağlamalı. Olumlu performans eksik. Aile Sağlığı Merkezleri için özel elemanlar eksik: Diyetisyen, fizyoterapist, sosyal hizmet uzmanı, psikolog, diş hekimi, özel amaçlı eğitim almış hemşire (diyabet, hipertansiyon, kronik hastalık, sigara bırakma,…) gibi

III. Mevcut Aile Hekimliği uygulamasının olumsuz yönleri, uygulamadaki sorunlar, aksaklıklarla ilgili çözüm önerileri Aile Hekimliği Anabilim Dalları Aile Hekimliği Uygulaması’na entegre olmalı ve onlara bağlı ASM’ler oluşturulmalı. Aile Hekimliği Anabilim Dallarındaki öğretim üyelerine Aile Hekimlerinin hekimlik hizmetlerinin kalitesinin ölçme ve değerlendirmesinde yer verilmelidir. Aile Hekimliği Anabilim Dallarına Aile Hekimliği uygulamasının geliştirilmesi, hizmet kalitesinin yükseltilmesi konusunda proje üretme ve uygulama olanağı sağlanmalıdır.

III. Mevcut Aile Hekimliği uygulamasının olumsuz yönleri, uygulamadaki sorunlar, aksaklıklarla ilgili çözüm önerileri Birinci basamakta hekim başına düşen nüfus azaltılmalıdır. Birinci basamakta çalışan Aile Hekimliği Uzmanı oranı hızla arttırılmalıdır. Uzmanlık eğitimi teşvik edilmelidir. Bu amaçla Aile Hekimliği uzmanlarına yapılacak ödemelerin uzman olmayanlara yapılacak ödemeden farkı arttırılmalı, aile hekimliği uzmanlarına mecburi hizmet kaldırılmalıdır.

III. Mevcut Aile Hekimliği uygulamasının olumsuz yönleri, uygulamadaki sorunlar, aksaklıklarla ilgili çözüm önerileri Sürekli mesleki eğitim etkinlikleri kurgulanmalı, Aile Hekimliği Anabilim Dalları burada etkin görev almalıdır. Kayıt sistemi hekime klinik destek sağlayacak şekilde geliştirilmeli. Kayıt sisteminin geliştirilmesinde bu hizmeti veren Aile Hekimliği Anabilim Dalları danışman olarak yer almalı. İlaç kullanımında kısıtlamalar kaldırılmalı ancak kötüye kullanımı engelleyecek önlemler alınmalı.

III. Mevcut Aile Hekimliği uygulamasının olumsuz yönleri, uygulamadaki sorunlar, aksaklıklarla ilgili çözüm önerileri Olumlu performans hayata geçirilmeli. Buna özellikle kronik hastalık takibinde yer verilmeli. Örnek: izlenen diyabetli hastaların HbA1c düzeyleri A ve B grubu ASM’lerde ekibe diğer ASM’lere de hizmet verecek yeni elemanlar kazandırılmalı: Diyetisyen, fizyoterapist, sosyal hizmet uzmanı, psikolog, diş hekimi, özel amaçlı eğitim almış hemşire gibi…

IV. Sorunların çözümünü kolaylaştıran durumlar, fırsatlar ve olanaklar Ülkemizdeki tıp fakültelerinin çoğunda Aile Hekimliği Anabilim Dallarının bulunması ve öğretim üyelerinin sayısının giderek artması, Sağlık Bakanlığı’na bağlı Eğitim ve Araştırma Hastaneleri’nde Aile Hekimliği Klinik Şefliklerinin açılması, Sağlık Bakanlığı, Aile Hekimliği Anabilim Dalları ve çalışan hekimlerin motivasyonu,

IV. Sorunların çözümünü kolaylaştıran durumlar, fırsatlar ve olanaklar Bu alanda görev yapan sivil toplum kuruluşlarının (TAHUD, Aile Hekimliği Akademisi,…) faaliyetleri, kongrelerin düzenlenmesi, Bazı Aile Hekimliği Anabilim Dallarının tıp fakültesi hastanesi dışında 1. basamak polikliniklerinin olması, aktif olarak 1. basamak hizmetinin verilmesi.

IV. Sorunların çözümünü zorlaştıran durumlar Aile Hekimliği Anabilim Dalları Aile Hekimliği Uygulamasına entegre olamadı. Aile Hekimliği asistan kadroları az. Aile Hekimliği asistanlığı cazip değil. Uzmanlık eğitimin külfetine katlanmadan Aile Hekimliği Uygulamasında yer almak ekonomik olarak avantajlı. Sürekli Tıp Eğitimi planlanmamış, özendirici önlemler yok.

V. Uzmanlık eğitimi için gerekli finansman ve personel ihtiyacı gibi sorunlara çözüm önerilerimiz Aile Hekimliği asistan kadroları arttırılmalı. Aile Hekimliği asistan kadroları rektörlük veya YÖK tarafından başka anabilim dallarına tahsis edilememeli. Aile Hekimliği Anabilim Dallarına özgü öğretim üyesi kadroları açılmalı. Aile Hekimliği Anabilim Dallarında Aile Hekimliği uzmanları için mecburi hizmet kadroları oluşturulmalı. Bu kadrolara atananlar ücret yönünden mağdur edilmemeli.

V. Uzmanlık eğitimi için gerekli finansman ve personel ihtiyacı gibi sorunlara çözüm önerilerimiz Aile Hekimliği uzmanlığı özendirilmeli. Asistanların 1. basamak uygulamaları sırasında alacakları ücret diğer uzmanlık dallarının asistanlarınınkinden fazla olmalı. Bunu mümkün kılabilmek için uzmanlık öğrencileri hastane rotasyonlarını tamamladıktan sonra Anabilim Dallarına bağlı ASM’lerde sözleşme ile çalışmalı ve kendilerine Aile Hekimliği Ödeme ve Sözleşme Yönetmeliğindeki ücretler ödenmeli. Tıp Fakültelerindeki aile hekimliği asistanları ile Eğitim ve Araştırma Hastanelerindeki asistanların gelirleri (maaş + döner sermaye) eşitlenmeli.

V. Uzmanlık eğitimi için gerekli finansman ve personel ihtiyacı gibi sorunlara çözüm önerilerimiz Geçiş döneminin biteceği tarih kesin olarak resmen ilan edilmeli, TUK’a bildirilmeli ve ÖSYM kılavuzu gibi resmi evraklara kaydedilmeli Gelecekte ihtiyaç duyulacak sağlık insan gücü planlanmalı, bu plana uygun olarak istihdam sağlanmalı.

VI. Aile Hekimliği Eğitimlerinde Aile Hekimliği Anabilim Dallarının Yeri A. Geçiş dönemi eğitimi: 2011 yılından itibaren Aile Hekimliği uygulamasına katılacak hekimlere 1. aşama uyum eğitimi Aile Hekimliği Anabilim Dalları tarafından verilmeli. Aile Hekimliği Anabilim Dalları 2. aşama uyum eğitimlerinde de rol almalı.

VI. Aile Hekimliği Eğitimlerinde Aile Hekimliği Anabilim Dallarının Yeri B. Mezuniyet öncesi eğitim: 1. aşama uyum eğitimi 2011 yılından başlayarak 6. sınıfa kaydırılmalı ve bu eğitim görevi Aile Hekimliği Anabilim Dallarına verilmeli. Mezuniyet öncesi eğitimin bileşenleri Aile Hekimliği Disiplini ile ilgili temel ilkeler, birinci basamakta hastaya yaklaşım ve 6. sınıflar için ASM’lerde yapılacak staj olmalıdır.

B. Mezuniyet öncesi eğitim: VI. Aile Hekimliği Eğitimlerinde Aile Hekimliği Anabilim Dallarının Yeri B. Mezuniyet öncesi eğitim: Tıp Fakültelerinin 6. sınıfı Aile Hekimliği dönemi olarak adlandırıldığı için 6. sınıf eğitim koordinatörleri Aile Hekimliği Anabilim Dalı öğretim üyelerinden seçilmelidir. Tıp Fakültesi öğrencilerinin 6. sınıfta yapacakları Aile Hekimliği stajları için Halk Sağlığı Anabilim Dalları ile yapılan protokole benzer protokoller yapılmalıdır. Öğrencilerin gönderileceği ASM’lerin sayısı gönderilecek öğrenci sayısı ile uyumlu olmalı ve Aile Hekimliği uzmanlarının çalıştığı ASM’ler tercih edilmelidir.

VI. Aile Hekimliği Eğitimlerinde Aile Hekimliği Anabilim Dallarının Yeri C. Uzmanlık eğitimi: Uzmanlık eğitiminin niceliği arttırılırken nitelikten ödün verilmemeli. Hastane rotasyonlarını tamamlayan asistanlar burada sözleşme ile nüfus bağlanarak çalıştırılmalı ve kendisine Aile Hekimliği Ödeme ve Sözleşme Yönetmeliğinde tanımlanacak ücretler ödenmeli. Böylece diğer dallardaki uzmanlık öğrencilerinden biraz fazla gelirleri olacak ve aile hekimliği uzmanlık eğitimi özendirilecektir.

VI. Aile Hekimliği Eğitimlerinde Aile Hekimliği Anabilim Dallarının Yeri C. Uzmanlık eğitimi: Aile Hekimliği uygulamasındaki tıpta uzmanlık öğrencilerinin hekimlik hatalarındaki sorumluluğu tanımlanmalı, uzmanlık öğrencileri buna karşı sigortalanmalı ve sigorta giderlerinin karşılanacağı bir kaynak temin edilmeli.

VI. Aile Hekimliği Eğitimlerinde Aile Hekimliği Anabilim Dallarının Yeri D. Sürekli Tıp Eğitimi: Aile Hekimliği uygulamasında “Sürekli Tıp Eğitimi” tanımlanmalı, planlanmalı ve özendirilmelidir. Aile Hekimliği Anabilim Dalları, TAHUD ve Aile Hekimliği Akademisi bütün aşamalarda etkin rol oynamalıdır.