Öğretimde Kullanılan Araçlar

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MATERYAL VE ETKİNLİK HAZIRLAMA
Advertisements

ÖĞRETİM MATERYALLERİNİN SEÇİMİ ve GELİŞTİRİLMESİ
ÖĞRETİM ARAÇLARI VE ETKİLİ KULLANIMI
Öğretim Tasarımı (Instructional Design)
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı İletişim Teknolojileri ve Uygulamalar Teknoloji Destekli Araçlar Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
EBA nedir? Eğitim Bilişim Ağı (EBA) sınıf seviyelerine uygun, güvenilir ve incelemeden geçmiş doğru e-içerikleri bulabileceğiniz sosyal bir platformdur. 
Duran Uygur
Uzaktan Eğitimde Yayın Yolu ile Öğrenme Ortamları
AKILLI TAHTA Orhan YORULMAZ Semih ŞENGİDER Nazar SALPİYEV Berk HERAL
Öğretİm Materyallerİ Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Görsel-İşitsel Araçlar
ÖĞRETİM ARAÇLARI VE ETKİLİ KULLANIMI
Eğitim Öğretimde Planlama
Öğretim Araç Gereç ve Materyalleri
GÖRSEL MATERYAL TASARIMI
BASILI MATERYALLER.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 1.Temel Kavramlar
Öğretimde Kullanılan Yaklaşımlar (Stratejiler)
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretimde Görsel-İşitsel Araçlar 12.Görsel Araçlar: Grafikler.
MERHABA.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretimde Görsel-İşitsel Araçlar Görsel Materyallerin Katkıları Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN STRATEJİ, YÖNTEM VE TEKNİKLER
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretimde Görsel-İşitsel Araçlar Görsel Araçlar: Kitaplar, Tahtalar Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretimde Görsel-İşitsel Araçlar 10.Görsel Araçlar: Kitaplar, Tahtalar.
Öğretim Durumlarını Planlama
UZAKTAN EĞİTİMDE YAZILI-BASILI ORTAMLAR
EĞİTİMDE MATERYALİN YERİ VE ÖNEMİ
Araçları Sınıflandırma İşlemi
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 15
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci Görsel Tasarımın Unsurları: Görsel Unsurlar Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU.
EĞİTİM ORTAMLARININ DÜZENLENMESİ
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretimde Görsel-İşitsel Araçlar Gerçek Eşyalar ve Modeller Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
ÖĞRETİM MATERYALLERİNİN TASARLANMASI, HAZIRLANMASI VE SEÇİMİ
Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
Öğretimde Teknoloji Kullanımı
Yansıtıcılar (Projektörler)
Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
ÇAĞDAŞ EĞİTİMDE YENİ TEKNOLOJİLER
ÖĞRETİMDE GÖRSEL-İŞİTSEL ARAÇLAR
EBA nedir? Eğitim Bilişim Ağı (EBA) sınıf seviyelerine uygun, güvenilir ve incelemeden geçmiş doğru e-içerikleri bulabileceğiniz sosyal bir platformdur. 
Öğrenme Öğretme Süreci
UZAKTAN EĞİTİM.
ÖĞRETİMİN MATERYALLERLE DESTEKLENMESİ
Öğretim Materyalleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Öğretim Materyallerinin Değerlendirilmesi
Çalışma Yaprağı.
SAĞLIK EĞİTİMİNDE KULLANILAN ARAÇLAR – GEREÇLER VE ÖNEMİ
EBA nedir? Eğitim Bilişim Ağı (EBA) sınıf seviyelerine uygun, güvenilir ve incelemeden geçmiş doğru e-içerikleri bulabileceğiniz sosyal bir platformdur. 
GÖRSEL TASARIM.
BÖLÜM 10 UZAKTAN EĞİTİM √ Uzaktan Eğitim Nedir? √ Uzaktan Eğitim Etkili mi? √ Uzaktan Eğitim Teknolojileri Nelerdir? √ En İyi Uzaktan Eğitim Teknolojisi.
BÖLÜM 6 ÖĞRETİM ARAÇ- GEREÇLERİNİN SEÇİMİ. BÖLÜM 6 ÖĞRETİM ARAÇ- GEREÇLERİNİN SEÇİMİ.
Öğretim Yazılımları Hiper metin Hiper ortam Zeki Öğretim Sistemleri Yapay ZekaBenzetişim Sanal Gerçeklik.
Öğretimde Kullanılan Araçlar Görsel Araçlar İşitsel Araçlar Görsel-İşitsel Araçlar.
Bölüm IV Öğretimde Görsel İşitsel Araçlar
ARAÇ - GEREÇLERİNİN SEÇİMİ ve HAZIRLANMASI
Marmara Üniversitesi Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
Bilgi ve İletişim Teknolojileri
Öğretimin Planlanması
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİNİN TARİHSEL GELİŞİMİ
Bölüm IV Öğretimde Görsel İşitsel Araçlar
Öğretimde Araç-Gereçlerin Yeri ve Önemi
YANSITILAN GÖRSEL MATERYALLER
EĞİTİMDE BİLGİSAYAR KULLANIMI
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci Görsel Tasarımın Unsurları: Yazılı Unsurlar Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Temel Kavramlar
Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
Yazı Tahtası Hem öğrencinin hem de öğretmenin aynı anda aynı konu üzerinde çalışabilmesine olanak sağlayan en etkili sınıf içi iletişim aracıdır. Her öğretmen,
GÖRSEL-İŞİTSEL ARAÇLAR.
Sunum transkripti:

Öğretimde Kullanılan Araçlar Görsel Araçlar İşitsel Araçlar Görsel-İşitsel Araçlar

Görsel, İşitsel, Görsel-İşitsel Materyallerin Önemi Öğrencinin etkin katılımı Öğrenmelerin somutlaştırılması Bireysel farklılıklar (farklı öğrenme düzeyi, ilgi, gereksinim, beklentiler…)

GÖRSEL ARAÇLAR

Görsel Araçlar Elde edilmesi ve taşınması kolaydır. Yazılı Materyaller Yararları Elde edilmesi ve taşınması kolaydır. Uygun tasarlanmış olanların kullanımı kolay ve etkilidir. Öğretime destek amacıyla yararlanılabilir. Tekrarlara olanak sağlar.

Görsel Araçlar Okur-yazarlık gerektirir. Ezberi destekleyebilir. Yazılı Materyaller Sınırlılıkları Okur-yazarlık gerektirir. Ezberi destekleyebilir. Kavrama olmadan pasif şekilde kullanılabilir. Programı desteklemek yerine dikte edebilir. Gelişigüzel seçimi amaçlara yeterince ulaştıramayabilir.

Görsel Araçlar Yazılı Materyaller Amaç ve davranışlara uygunluk Yazıların büyüklüğü ve okunaklılığı Uygun görsel kullanımı Gerekli bilgilerin yer alması Öğrenci düzeyine uygunluk Birden çok kaynak kullanımı Ekonomiklik Çağdaş bilgilerle donatma

Görsel Araçlar Tebeşirle kullanılan geleneksel tahtalardır. Tahtalar Yazı Tahtası (Kara Tahta) Tebeşirle kullanılan geleneksel tahtalardır.

Görsel Araçlar Tahtalar Çok Amaçlı Tahta (Beyaz Tahta) Birden fazla amaç için kullanılan beyaz tahtalardır.

Görsel Araçlar Tahtalar Manyetik Tahta Manyetik alana sahip, öğretimsel materyallerin mıknatısla tutturabildiği tahtalar.

Görsel Araçlar Tahtalar Beyaz cam yüzeylidir. Elektronik Tahta Beyaz cam yüzeylidir. Hem yazı hem fotokopi makinesi işlevi vardır.

Görsel Araçlar Tahtalar Dosya Tahta (Dönen Levha) Büyük boy kağıtların dosya şeklinde ayaklı portatif bir tahtaya tutturulmasıyla geliştirilmiş bir tahta türüdür.

Görsel Araçlar Tahtalar Kumaş Kaplı Tahta Pazen ya da çuha gibi kumaşlarla kaplanmış tahtalardır.

Görsel Araçlar Tahtalar Bülten Tahtası Sınıf içinde ya da sınıf dışında genel duyurular ve kısa haberler asılmak üzere hazırlanan tahtalardır.

Görsel Araçlar Tahtalar Yazılacaklar önceden planlanmalı Kapsamlı çizim ya da yazılar önceden hazırlanmalı, kullanılıncaya kadar üstü kapatılmalı Yazı yazılırken konuşulmamalı Sürekli kullanılmamalı Yazı ve çizimler temiz, anlaşılır ve düzenli olmalı Vurgulamalar için renkli tebeşir/kalem kullanılmalı Yazılanların önü kapatılmamalı

Görsel Araçlar Resimler Çizgisel, illüstrasyonlar, panolar, posterler, afişler, tablolaştırılmış resimler.

Görsel Araçlar Resimler İçeriği görselleştirme, Somutlaştırma, Sadeleştirme, Algıları güçlendirme, Mesajı basitleştirme, İfade gücünü artırma.

Görsel Araçlar Resimler Düz Resimler İnsanları, yerleri, nesneleri gösteren fotoğraf benzeri resimler Çizgi Resimler Bir kişiyi, bir objeyi ya da bir olayı basit çizgilerle anlatan resimler

Görsel Araçlar Resimler Şimşek Kartlar Bir kişiyi, bir objeyi ya da bir olayı sıra ile gösteren ufak tablolardan oluşan resimler dizisi Figürünler Bir kişi ya da obje figürünü kenarlarından keserek elde edilen resimler

Görsel Araçlar Resimler Poster ve Afişler Her türlü canlı ve cansız varlıklar ya da yerleşim yerlerini gösteren büyük ya da küçük boy resimler

Görsel Araçlar Resimler Çizimler Kişileri, yerleri, nesneleri ve kavramları göstermede kullanılır. İlişkilerin gösterilmesi ya da süreçlerin açıklanmasında yardımcı olur.

Görsel Araçlar Resimler Çizelgeler (Şemalar) Kronoloji, nicelik, hiyerarşi gibi soyut ilişkileri görsel olarak sunar.

Görsel Araçlar Resimler Grafikler Grafikler, sayısal verileri görselleştirerek veriler arasındaki ilişkilerin kavranmasını kolaylaştırmak için kullanılır. Grafiklerin etkiliği amaca uygun seçimine ve tasarım kalitesine bağlıdır.

Görsel Araçlar Resimler Grafikler Pasta (dilim) ve halka grafikleri verinin miktarını göstermek için kullanılır.

Görsel Araçlar Resimler Grafikler Çizgi ve alan grafikleri verideki eğilimleri ve dalgalanmaları göstermek için kullanılırlar

Görsel Araçlar Resimler Grafikler Sütun, çubuk ve resimli grafikler verileri karşılaştırmak için kullanılır.

Görsel Araçlar Gerçek Eşya ve Modeller Gerçek Eşyalar Çevremizde öğretme-öğrenme amaçlı kullanabileceğimiz her şey gerçek eşya olarak kullanılabilir. Modeller Modeller, gerçek eşyaların üç boyutlu temsilcileridir.

Gerçek Eşyalar ve Modeller Numuneler Basitleştirilmiş modeller Büyütülmüş modeller Küçültülmüş modeller Küre Kabartma haritalar

Modeller Modeller gerçek cisimden daha büyük, küçük ya da aynı büyüklükte olabilen başka bir maddeden yapılmış örneklerdir. Soyut kavramların somutlaştırılarak öğrenilmesinde oldukça yararlı olan modeller, öğrencilerin dokunarak, yaşantı geçirmelerini sağlarlar.

Numuneler Numuneler doğal ortamdan alınıp, sınıfa getirilmiş cisimlerdir. Somut kavramların öğrenilmesinde oldukça yararlı olan bu materyaller, öğrencilerin dokunarak, koklayarak, tadarak yaşantı geçirmelerini sağlarlar.

Gerçek Eşyalar ve Modeller

Gerçek Eşyalar ve Modeller-2

Gerçek Eşyalar ve Modeller-3

Gerçek Eşyalar ve Modeller-4

Gerçek Eşyalar ve Modeller-5

Gerçek Eşyalar ve Modeller-6

Gerçek Eşyalar ve Modeller-7

Gerçek Eşyalar ve Modeller-8

Gerçek Eşyalar ve Modeller-9

Görsel Araçlar Yansıtıcılar Tepegöz Saydam bir madde üzerindekileri büyüterek yansıtmak amacıyla kullanılır. LCD Panel (Data Show) Tepegöz yardımıyla bilgisayar ekranındaki görüntüleri üzerindekileri büyüterek yansıtmak amacıyla kullanılır. Slayt Makinesi 35 mm’lik slayt filmlerini duvara ya da perdeye yansıtmak amacıyla kullanılır.

Görsel Araçlar Yansıtıcılar Opak Projektör Saydam olmayan materyallerin çok kuvvetli bir ışık kaynağı yardımı ile büyütülerek yansıtılmasını sağlayan cihazdır. Video Projektörü Bilgisayar ekranında yer alan görüntülerin büyütülerek yansıtılmasını sağlar.

İŞİTSEL ARAÇLAR

İşitsel Araçlar Radyo Manyetik ve elektromanyetik dalgalarla sesin iletimini ve dinlenmesini sağlayan uzaktan iletişim sistemidir. Belirli bilgileri anında yayma ve dinleme, bunların kasetlere alınıp daha sonra yayınlanmasına olanak sağlar. Tamamlayıcı eğitim programları daha çok haber ve genelkültür veren programlardır. Doğrudan ders vermek amacıyla yayınlanan programlardır.

İşitsel Araçlar Radyo Eğitim amaçlı radyo programları iki grupta toplanmaktadır. Tamamlayıcı Eğitim Programları: Eğitsel işlevi olan, daha çok haber ve genel kültür veren programlarıdır. Doğrudan Eğitim Programları: Ders vermek amacıyla yayınlanan programlardır.

İşitsel Araçlar Teyp, Kaset ve CD Teyp, sesleri bir manyetik bant üzerine kaydeden ya da bir banda kaydedilmiş sesleri okuyan araçtır. Bu araçlar, öğrencilerin kendi konuşmalarını dinleyip değerlendirmelerine, dersler için hazırlanmış kaset/CD’lerin sınıf ortamında dinlenmesine, radyo programlarının kaydedilip arşivlenmesine ve daha sonra sınıfta dinletilmesine kaydedilmiş seslerin düzenlenmesine olanak sağlar.

İşitsel Araçlar Teyp, Kaset ve Cd Yararları Hazırlanması ve kullanılması kolay ve ekonomiktir. Dil eğitiminde, okuma-yazma bilmeyenler ve özel eğitime gereksinim duyanların eğitiminde etkilidir. Doğrudan erişilemeyecek seslerin sınıf ortamına getirilmesini sağlar. Derste işlenen konuları pekiştirmede yararlıdır. Hem bireysel hem de gruplarla kullanılabilir.

İşitsel Araçlar Teyp, Kaset ve Cd Sınırlılıkları Öğrencilerin dikkatini uzun süre canlı tutmak zordur. Dikkatli kullanım ve iyi bakım gerektirir. Çizilir ya da bozulursa onarımı olanaklı olmayabilir. Beceri veya konuyu derinlemesine kazandırmada çok etkili değildir. Tekrar dinlenilmesi gerektiğinde, ses kasetlerini doğru yerden tekrar başlatmak ve bitirmek kolay değildir. .

GÖRSEL-İŞİTSEL ARAÇLAR

Görsel-İşitsel Araçlar Film Makinesi Hareketli ve sesli görüntü yansıtan makinelerdir. Öğrencilerin güdülenmelerini ve dinlediğini anlama becerilerini geliştirir.

Görsel-İşitsel Araçlar Televizyon Eşya,olgu ve olayların bir ekranda iki boyutlu, sesli ve renkli görüntüler halinde izlenmesini sağlar. Eğitimde kullanılma amaçları; Temel eğitim sorunlarını çözme Eğitim hizmetlerini yaygınlaştırma Eğitimde maliyeti düşürme Eğitimin kalitesini yükseltme Öğretmenin yeni bilgilerden haberdar olmasını sağlama

Görsel-İşitsel Araçlar Kapalı Devre Televizyon Kablo ya da mikrodalga bağlantısıyla bir video yada bir stüdyodan doğrudan doğruya izleyiciye gönderilen yayınlardır. Çok sayıda sınıfı olan bir okulda aynı dersin aynı anda tüm sınıflarda izlenmesini sağlar.

Görsel-İşitsel Araçlar Kapalı Devre Televizyon Kullanımı Öğretmen içerikten haberdar olmalı Farklı materyaller önceden hazırlanmalı Öğrenciler konuyla ilgili bilgilendirilmeli Öğretmen ana noktaları ve tartışma konularını not etmeli Ders sırasında öğrencilerin tepkileri gözlenmeli Gerektiğinde açıklama yapılmalı Öğrencinin katılımı sağlanmalı Ders sonunda öğrenmeler sınanmalı

Görsel-İşitsel Araçlar Video Görsel-İşitsel Araçlar Bir kameradan aldığı görüntü ve sesi manyetik bir bant ya da disk üzerine kaydederek gerektiğinde bir alıcıya ileten araçtır. Hareketli görüntü ve sesin bir sentez içinde eşzamanlı sunumunda çok etkilidir. Yararları Öğrenmeyi zaman ve mekandan kurtarır. Mikro öğretimde kullanılır. Bireysel ve grupla öğretime yeni olanaklar sağlar Bilginin sunuluşunda ve akışında düzen sağlar Hareket,ses ve renk boyutlarıyla öğrenmeyi kolaylaştırır. Sınıf dışı olgu ve olayları sınıf içine getirir. Somut ve kalıcı öğrenmeler sağlar.

Görsel-İşitsel Araçlar Video Görsel-İşitsel Araçlar Kullanımı Öğretim amaçları ve öğrenci özellikleri dikkate alınmalı Öğrenci amaçlardan haberdar edilmeli Ses sınıftaki herkes tarafından duyulabilmeli Kullanılacak film dersten önce incelenmeli ve hazırlık yapılmalı Bir ders saatinde 20 dakikadan fazla video izlenmemeli Yararları Öğrenmeyi zaman ve mekandan kurtarır. Mikro öğretimde kullanılır. Bireysel ve grupla öğretime yeni olanaklar sağlar Bilginin sunuluşunda ve akışında düzen sağlar Hareket,ses ve renk boyutlarıyla öğrenmeyi kolaylaştırır. Sınıf dışı olgu ve olayları sınıf içine getirir. Somut ve kalıcı öğrenmeler sağlar.

Görsel-İşitsel Araçlar Video Görsel-İşitsel Araçlar Yararları Öğrenmeyi zaman ve mekandan kurtarır. Mikro öğretimde kullanılır. Bireysel ve grupla öğretime yeni olanaklar sağlar. Bilginin sunuluşunda ve akışında düzen sağlar. Hareket,ses ve renk boyutlarıyla öğrenmeyi kolaylaştırır. Gerçek hayatı sınıf içine getirir. Somut ve kalıcı öğrenmeler sağlar.

Görsel-İşitsel Araçlar Bilgisayar Görsel-İşitsel Araçlar Sayısal ve alfabetik verileri belirli yönergelere göre işleyen elektronik araç

Görsel-İşitsel Araçlar Çoklu Ortamlar Görsel-İşitsel Araçlar İki veya daha fazla türden aracın bir araya getirilerek öğretimsel bir programın oluşturulmasıdır. Yararları; Öğrenmeyi kolaylaştırır. Öğrencinin ilgi ve güdülenmesini artırır. Öğretme-öğrenme sürecini zenginleştirir. Aktif ve etkileşimli öğretim sağlar. Öğrencilerin farklı gereksinimlerini karşılar.

Görsel-İşitsel Araçlar Konferanslar Görsel-İşitsel Araçlar Mekan olarak birbirlerinden uzakta bulunan kişilerin aynı ortamda bulunuyormuş gibi bilgi alışverişinde bulunmasına olanak sağlayan sistemlerdir. Telefon hatları, televizyon yayını, uydular, mikrodalga, kapalı devre televizyon ve kablo yayıncılığı gibi yollarla gerçekleşmektedir.

Öğretim Araçlarının Özellikleri

Çalışma Kaynakları Seferoğlu, S. Sadi. Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı, Ankara: PegemA Yayıncılık. 2006. (4-5. Bölümler) İşman, Aytekin. Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: PegemA Yayıncılık. 2005. (5-6-7- 8. Bölümler). Kaya, Zeki. Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: PegemA Yayıncılık.2005. (2-3-4- 5-7. Bölümler)

Bir Sonraki Ders… Sunum Materyallerinin Hazırlanması