Türk yükseköğretim sisteminin Bologna karnesinde yaşam boyu öğrenim Sorunlar ve çözüm önerileri Ayşe Soysal Boğaziçi Üniversitesi
Bologna süreci yükseköğretim karnesinin başlıkları: Derece sistemi Kalite güvencesi Tanıma Yaşam boyu öğrenim Ortak derece
Bologna Süreci Durum Değerlendirme Raporu
YeşilAçık YeşilSarıTuruncuKırmızı Mükemmel Performans Çok İyi Performans İyi performansGelişme Var Az Gelişme Var Derece Sistemi’nin Değerlendirmesi
BOLOGNA KARNESİ Derece SistemiKalite GüvencesiTanıma TÜRKİYE Türk Yükseköğretiminin Bologna Süreci Durum Değerlendirmesi Bologna Ülkeleri 2007 Ortalaması Yaşam BoyuÖğrenim Ortak Derece Uygulama Erişim Yeterlilik. Çerçevesi AvrupaStand. v e İlkeleri DışDeğerlen. ÖğrenciKatılımı Ulusl. K atılım DiplomaEki LizbonTanımaAnl. AKTS YaşamBoyuÖğrenim OrtakDerec.
Neden Türkiye’nin karnesindeki yaşam boyu öğrenim notu tatmin edici değil? Bu notun yükseltilmesi için ne yapmamız gerekiyor?
Üniversite öğretim üyelerinin bilgi birikimlerini sektör ile paylaşabilmeleri için yeni yasal düzenlemeler yapılması gerekiyor sayılı Yüksek Öğretim Yasası’nın 38. ve 58. maddeleri değiştirilmelidir.
Üniversite öğretim üyelerine, maaşları ve telif ödemeleri dışında ancak görevlendirmeler çerçevesinde ödeme yapılabilir. Bu ödemeler, 3 ayrı yasa maddesi ile düzenlenmiştir: 2547 sayılı yasanın 38. maddesi 2547 sayılı yasanın 58. maddesi 4691 sayılı Teknopark Geliştirme Bölgeleri Kanunu’nun ilgili maddesi
38. madde 38. madde, kamu kurumları, kamu yararına çalışan kurumlar ve vakıflar, sosyal güvenlik kurumları, kamuya yararlı dernekler ve bunların iştirakleri, ile araştırma kurumları geçici olarak görevlendirilen öğretim üyelerinin alabilecekleri ücreti tanımlamaktadır. Bugün ayda brüt 380 YTL kadar olan bu sınır, öğretim üyelerinin sektöre yapabilecekleri katkıları karşılamak açısından yetersizdir ve caydırıcı olmaktadır.
58. madde 58. madde, üniversitelerin Döner Sermaye’leri ile ilgilidir ve yapılan iş karşılığında alınan ücretten yapılan kesintileri belirlemektedir. 58. maddeye göre, bir öğretim üyesine, yürüttüğü bir Döner Sermaye projesinden ancak %37 oranında ödeme yapılabilmektedir. Bu oran, teşvik edici olmaktan uzaktır.
Öneri: Öğretim üyelerinin 38. madde çerçevesinde alacakları ücretlere uygulanan üst tavan kaldırılmalıdır (aynen Teknoparklarda olduğu gibi). Döner Sermaye projelerine uygulanan kesintiler indirilerek öğretim üyelerine ödenebilecek oran arttırılmalıdır (hem hazine payı, hem de üniversitenin aldığı birim payı azaltılmalıdır).