Hacettepe Üniversitesi Bilgisayar ve öğretim teknoloıjileri bölümü BTÖ315 - Bilimsel Araştırma Yöntemleri Gözlem ve Görüşme Yrd.Doç.Dr Hakan TÜZÜN Hazırlayanlar.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
GÖZLEM ve GÖRÜŞME BTO_415 Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Advertisements

8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
EĞİTİM DENETİMİ VE SORUNLARI
Gözlem Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Veri Toplama Teknikleri
BİLİMSEL BİR MAKALE NASIL YAZILIR
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
Sistem Analizi ve Planlama
HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAMCILIKTA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Türkiye’de Liderlik ve İK Katkısı 25 Mart 2006 TÜRKİYE’DE LİDERLİK VE İK KATKISI 25 Mart 2006 Prof. Dr. Yeşim Toduk Akiş Amrop International 1.
GÜMRÜK KIYMETİ TEKNİK KOMİTESİ Ek:II. 1. Bu Anlaşmanın 18 inci Maddesine göre, teknik düzeyde yorum ve uygulama birliği sağlamak amacıyla Gümrük İşbirliği.
ARAŞTIRMA RAPORUNUN HAZIRLANMASI
Bir konuda bilgi edinmek ya da problemi çözmek için araştırma yaparız. Veri toplamak ve bu verileri yorumlamak araştırma sürecinin başında gelir.
Atatürk Üniversitesi KKEF BÖTE-2
VERİ TOPLAMA TEKNİKLERİ
PERFORMANS BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ
NİTEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2006/bby208/
VERİ TOPLAMA ARAÇLARI Yrd. Doç. Dr. Suat ÇELİK.
TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU İzmir Bölge Müdürlüğü 1/25.
Öğretim Materyallerinin Tasarlanması, Hazırlanması ve Seçimi
Gözlem.
TEST – 1.
Nitel Araştırma Teknikleri
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.). Okul Deneyimi Dersi Kaynakça: Aday Öğretmenler İçin Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması Editör: Yrd.Doç.Dr.
VERİ TABANI VE VERİ TOPLAMA YÖNTEMLERİ
Anket Tekniği.
5.GRUP Şule Şahin Tuğba Karakuş Gizem Osan
PROGRAM TASARIMI
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
Anket Geliştirme.
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
PROGRAM DEĞERLENDİRME
SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 Betimleme Yöntemi Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/
-İLETİŞİM- SUNUSU.
BİLGİ EDİNME İHTİYACI:
Anket Hazırlama.
Grup üyeleri: Selen ERGÜ Galip Kaya Nazgül BARPİEVA
NİTEL VERİ TOPLAMA ARAÇLARI
Erken çocuklukta gelişim
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri 6. Hafta- Örnekleme yöntemleri ve Anket Yrd. Doç. Dr. Bahadır Namdar Fen Bilgisi Eğitimi ABD.
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
ÖĞRENME AMAÇLARI Çeşitli veri toplama yöntemlerinin avantaj ve dezavantajlarını anlamak. Kişisel görüşme, telefonla anket ve çevrim içi anketleri.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
Grup 101 Berat Duman Salih Yartunç.   Bu çalışmanın temel amacı Melikşah Üniversitesi öğrencilerinin sosyal kaygı düzeyleri, kaygı duyarlılıkları ve.
BİLİMSEL ARAŞTIRMALARDA VERİ
NİTEL ARAŞTIRMADA VERİ TOPLAMA ARAÇLARI-II
DENEYSEL YAKLAŞIM (Kullanıcı Testleri)
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE TEKNİKLERİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Verilerin Toplanması GÖRÜŞME İ smail GÜLEÇ.
ANLATIMA HAZIRLIK.
Öğretim Tasarımı Problem Analizi ve İhtiyaç Değerlendirme.
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 6
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Verilerin Toplanması ANKET
VERİLERİN TOPLANMASI Doç. Dr. Ender DURUALP.
Etkileşime Dayalı Teknikler
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Verilerin Toplanması GÖZLEM
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTİMDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
EĞİTİMDE BİLGİSAYAR KULLANIMI
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Veri Toplama Araçları Anket, Gözlem vb.
Nicel ve Nitel Araştırmalar
Sunum transkripti:

Hacettepe Üniversitesi Bilgisayar ve öğretim teknoloıjileri bölümü BTÖ315 - Bilimsel Araştırma Yöntemleri Gözlem ve Görüşme Yrd.Doç.Dr Hakan TÜZÜN Hazırlayanlar Ayşe KARAGÜLLE Ayşe KARAPINAR Cemile POLAT Hacer ÖZTÜRK Özge ÇİMEN Sezgin ALTINKAYA

Etkinlik Zamanı 

GÖZLEM Gözlem: Araştırmada ihtiyaç duyulan verilerin insan, toplum ya da doğa gibi hedeflere odaklanılarak çıplak gözle ya da bir araç kullanılarak izlenmesi suretiyle, toplanması sürecini tanımlar.

GÖZLEM-2 Gözlem yönteminin avantajları Sözel olmayan davranışların da gözlemlenmesi. Doğal ortamda gözlemlenmesi, yapaylık unsurlarının diğer yöntemlere göre daha az olması . Zaman sınırının olmaması gibi

GÖZLEM-3 Yöntemin başlıca dezavantajları Gözlemcinin etkisinin diğer yöntemlere göre daha fazla olması, Zaman kaybının yaşanması, Gözlemin kontrol edilmesinin güç olması, Gözleme ilişkin verilerin sayısallaştırılması, Örneklemin sınırlı sayıda olması ifade edilebilir.

GÖZLEMİN SINIFLANDIRILMASI Gözlem yöntemi, bilgi toplamak için gözlemin önceden Yapılandırılma durumu Katılımcı rolü gibi iki farklı ölçüte göre sınıflandırılmaktadır.

YAPILANDIRILMA DURUMU Yapılandırılmış Gözlem Yapılandırılmamış Gözlem

KATILIMCI ROLÜ Gözlem durumundaki gözlemcinin bir rol üstlenmesi ve bu rolde katılımın ne kadar olacağın belli olmasını içeren bir yöntemdir. Katılımcı Gözlem Tam katılımcı Gözlemci olarak katılımcı Katılımcı olunmayan gözlem Katılımcı olarak gözlemci Etkisiz gözlemci

Katılımcı Gözlemin Aşamaları Başlangıç:Gözleme başlamadan önce en önemli çalışma araştırma sorularından "nasıl", "ne" ve "niçin" soruları arasında ayrım yapmaktır. Bilgi toplama: Bilgi veren kişilerin anlattıkları toplanır. Katılımcı gözlemin kaydedilmesi:Katılımcı gözlemde gözlemlerin kaydedilmesinde farklı yöntemler kullanmak mümkündür, içlerinde en çok tercih edilen yöntem ise not almadır.

Katılımcı Gözlemde Oluşabilecek Önyargılar Seçici dikkat: Katılımcı gözlemde temel amaç, dikkati yaygın ve eşit miktarda dağıtmak için çaba içinde olunmalıdır. Seçici kodlama: Beklentiler kaçınılmaz olarak görülenlere renk katar ve karşılığında bunun kodlanmasını ve yorumlanmasını etkiler. Seçici bellek: Bir anlatım bilgisinin yazılması için olaydan sonra ne kadar uzun sure beklenirse doğruluk ve tamlık açısından bu bilgiler o kadar zayıf olacaktır. Kişilerarası etkenler: Katılımcı gözlemin ilk aşamasında bazı grup Üyeleri ile iletişim kurulabilir.

Kodlama Sistemi Kodlama, bilgi toplama amacıyla kullanılması ve gözlemin yapılandırılması için önemli bir araçtır. Kodlama sistemini oluştururken çok geniş bir çerçevede bakmak mümkündür. Araştırmacılara örnek teşkil etmesi amacıyla aşağıdaki sınıflandırma verilmiştir: Sözlü olmadan davranışlar Uzamsal (Spatlal) davranışlar Dilbililimsel dışındaki (Extra-linguJstic) davranışlar Dilbilimsel (Linguistic) davranışlar

Kodlama Sistemi-2 Kodlama sistemini oluştururken kontrol listelerinden yararlanılmakta ve kaydedilmedi istenen davranışlardan kategoriler oluşturularak kullanılmaktadır. Bu kategorilerin araştırma sorusunu cevaplama için anlamlı olması ve gözlenebilmesi hedeflenmelidir

GÖRÜŞME Görüşme, en az iki kişi arasında sözlü olarak sürdürülen bir iletişim sürecidir. Görüşme, oldukça esnek bir araştırma aracıdır. Bu araç, araştırma sürecinin her basamağında kullanılabilir. Görüşmeler, anket ve gözlem gibi birçok yöntemle birleştirilerek de kullanılabilir. Görüşme, bütün araştırma yöntemlerinde olduğu gibi hatalara ve kişisel eğilimlere açıktır. Görüşmede güvenilir ve geçerli sonuçlar elde etmenin zorluğu vardır.

Görüşme tekniğinin avantajları; Görüşmeler araştırma sürecinin herhangi bir aşamasında kullanılabilmesi Görüşmecinin hazır olacağından katılımcıların sorularını anında cevaplandırabilmesi ve karmaşık yönergelerin görüşmeci tarafından anlaşılır kılınması Görüşmelerin, görüşmeci ile katılımcılar arasındaki işbirliğinde en etkili yol olması Görüşmeci ile katılımcılar arasında güven ve dostluk kurutması ile karmaşık ve hassas konuların ifade edilebilmesi gibi avantajlarından söz edilebilir.

Görüşmecinin eğitilmesinin ve hazırlanmasının zaman alması, Görüşme tekniğinin dezavantajları Görüşmecinin eğitilmesinin ve hazırlanmasının zaman alması, Tanışmanın, dostça ilişki kurabilmenin ve analizlerdeki veri yoğunluğunun zaman alması, Görüşmecinin görünüşü, konuşması, beklentileri, görüşme tipi/çeşidi, Görüşmecinin görüşülen kişi ile ayak uydurmak durumunda kalması,

Görüşmenin Sınıflandırılması Yapılandırılmış görüşmeler, Yapılandırılmamış görüşmeler, Yan yapılandırılmış görüşmeler, Etnografik görüşmeler Odak grup görüşmesinde

Görüşme öncesi Hazırlık Aşamaları 1- Genel ve Özel amaçlı araştırma sorularına karar vermek 2- Görüşme sorularını tasarlamak a.İlgili olma b.Uygun katılımcıların seçimi c.Cevaplama kolaylığı 3- Soruları sıralamak

Görüşme öncesi Hazırlık Aşamaları 4- Süreç ihtiyaçlarım düşünmek; Görüşülen kişi hiç kendi ile çelişti mi? Görüşülen kişinin beden dili nasıldı? Ne zaman değişti? Görüşülen kişinin konuşması nasıldı? Yavaş/hızlı, yumuşak/sert, Net/karışık, basit/karmaşık... 5 - Giriş ve kapanışları hazırlamak 6- Görüşülen kişilerin kayıtlan için hazırlanmak 7- Görüşme formu için pilot test yapmak

Görüşme Süreci Brewerton ve Millward’ a görüşme süreci: Görüşmeyi önceden hazırlayıp deneyin Tutarlılık için tasarım Görüşme yapılan kişiyi rahatlatın Dostça ilişki kurun Gizliliği temin edin ve görüşmeyi kesmeleri önleyin Mümkün olduğunca geçmiş bilgileri edinin Kontrolü elinizde bulundurun Her soru İçin maksimum cevabı alın Kişisel yönlendirmelerden kaçının Yansız olun Duyarlı olun Kendinize bir şans verin

Görüşme Anında Yapılması Gerekenler Teaching Clinical Psychology using Interviews Research GÖre 1. Görüşmeye hazırlama: 2. Konuyu tanımlama: 3. Bilgisinin olmasını sağlama: 4. Görüşmeyi yapma:

Görüşme Anında Yapılması Gerekenler Görüşülen kişilerin düşüncelerini ifade etmelerini sağlayan bazı yöntemler: Açıklama Yansıtma Cesaretlendirme Yorum Teşfik etme Özet 21 21

Görüşmenin Güvenilirliğini Kısıtlayabilecek Görüşmeci Özellikleri Hazırlıksız görüşmeci, Çok konuşan görüşmeci Tartışmacı görüşmeci Yönlendirici soru soran görüşmeci Kısıtlı soru soran görüşmeci Karmaşık dil kullanan görüşmeci Arkadaş canlısı görüşmeci Mahkum-çekingen görüşmeci Yönetici görüşmeci Görüşmeyi sonlandırma Not tutma

Görüşme Verilerinin Analiz Edilmesi Görüşme verilerinin analizindeki amaç, elde edilen görüşme berileri İla araştırma konusunu kaynaştırmaktır. Görüşme Verilerinin Analizi yapılırken göz önünde bulundurulması gerekenler: Görüşme verileri araştırma hipotezlerini destekliyor mu/çelişiyor mu? Görüşme verileri araştırma sorusuna ilişkin literatürü destekliyor mu? Her bir görüşülen kişinin söyledikleri makaleler ile çelişiyor mu? Bunun anlamı nedir?

Görüşme Verilerinin Analiz Edilmesi(2) Diğer yapılan benzeri görüşmeleri destekliyor mu? Her görüşmenin anlatmak istediği büyük resim.'ana tema nedir? Araştırma ile bağlantısı var mıdır? Farklı görüşmeler ile karşılaştırıldığında süreç nasıldı? Tüm paragrafı özetleyecek kısa cümlelere ulaşılıyorsa, cümlelerin paragrafın içinde yer alması sağlanır. Görüşler uzun cümleler (2 veya 3’den fazla) halinde ise ayrı paragraflarda verilir

Gözlem ve Görüşmede Geçerlik ve Güvenirlik Geçerliliği ve güvenirliği kontrol etme ve geliştirme yönelik yapılacak işlemler: Veri elde etmek için çeşitli araçlar kullanma. Gözlemleri ve görüşmeleri yaparken kişisel düşünceleri kaydetme. Sonuçların ve çıkarımların dayanak notlarını belgeleme. Mümkün ve uygun olduğunda ses ve video kayıtlarından yararlanma Bireylerle birden fazla görüşme yapma Konuya ilişkin ortamı ya da durumu bir süre gözlemleme

Sunum bitti  Kanlı göz yaşlarıyla sınıftan ayrılıyoruz