Düzenleyici Etki Analizi ve Sivil Toplum Kuruluşları

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Olgun ŞENER Kamu Yönetimi Uzmanı
Advertisements

BİREYSEL EMEKLİLİK SİSTEMİ: Sosyal Güvenlikte Yeni Bir Dönemin Başlangıcı R.Hakan ÖZYILDIZ Müsteşar Yardımcısı Hazine Müsteşarlığı “Bireysel Emeklilik.
Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
SAİT FAİK GÜLŞEN Dış Ticaret Uzmanı
DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI MÜSTEŞARLIĞI
TÜRKİYE ve AVRUPA BİRLİĞİ İLİŞKİLERİ ÇEVRE SEKTÖRÜ Sedat KADIOĞLU Dış İlişkiler ve AB Dairesi Başkanı Tel: Faks: e-posta:
Eylem Planı Sonraki Adımlar
Kamu Personeli Verimlilik Projesi
Yenilikçi Yöntemlerle Kayıtlı İstihdamın
KSS ve KOBİ. Kurumsal Sosyal Sorumluluk (KSS) Avrupa Komisyonu’na göre KSS; “Şirketlerin gönüllü olarak toplumsal ve çevresel konuları, operasyonlarına.
İŞ KANUNUNDA ÜÇLÜ DANIŞMA KURULU VE EKONOMİK SOSYAL KONSEY AYŞE KÜÇÜK ZİYA AK MEHMET ÜSTBAŞ
TAYYAR KUZ Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Serdar Yegül & Soner Tümüklü
AB ÜYELİĞİNİN TÜRK VATANDAŞLARINA FAYDALARI
İç Güvenlik Sektörünün Sivil Gözetiminin Geliştirilmesi Projesi Aşama II Rahmi Doğan İller İdaresi Genel Müdürlüğü Daire Başkanı.
Stratejik Analiz (SWOT Analizi)
AB Destekli Bölgesel Kalkınma Programları
AVRUPA BİRLİĞİ BAKANLIĞI Valiliklerde AB İşleri İçin Kapasite Oluşturulması Projesi Tanıtım Toplantısı Antalya 22 Ocak 2013.
Valiliklerde AB İşleri İçin Kapasite Oluşturulması Projesi VABpro KAPASİTE GELİŞTİRME FAALİYETLERİ TEKLİF ÇAĞRISI Proje Uygulama Başkanlığı 26 Haziran.
ANKARA İLİ SEKTÖREL REKABET ANALİZİ FİZİBİLİTE PROJESİ
Prof. Dr. Habip ASAN, TPE Başkanı 31 Ekim2013, İZMİR Türkiye’de Yenilikçi Üretim Yapısına Geçişte Sınai Mülkiyet Alanında Yaşanan Gelişmeler.
KÜÇÜK YATIRIMLAR FONU ORMANLARIMIZIN EKONOMİK, SOSYAL VE ÇEVRESEL KATKILARI ÜZERİNE YEREL UYGULAMALAR PROJESİ “Yaşam için Fırsat, Doğa için Destek” İÇERİK.
Strateji Geliştirme Başkanlığı
T.C. ANKARA KALKINMA AJANSI DOĞRUDAN FAALİYET DESTEK PROGRAMI-2010 ANKARA İLİ SEKTÖREL REKABET ANALİZİ FİZİBİLİTE PROJESİ ANKARA TİCARET ODASI 15 NİSAN.
“Kümelenme ve Uluslararasılaşma”
KALICI ORGANİK KİRLETİCİLERE İLİŞKİN STOCKHOLM SÖZLEŞMESİ ULUSAL UYGULAMA PLANI GÜNCELLENMESİ PROJESİ ÇALIŞMA PROGRAMI Melih ORAL Proje Koordinatörü
AB-TÜRKİYE ODA FORUMU PROJESİ 1/51 DEĞERLENDİRME TABLOSU Başvuru Rehberi içinde yer alan ve proje tekliflerinin hangi kriterlere göre değerlendirileceğini.
DIŞ TİCARET MÜSTEŞARLIĞI
Stratejik Planlama Pilot Kuruluş Uygulamaları: Genel Bakış Nahit BİNGÖL DPT Müsteşarlığı 12 Ocak 2005.
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
1 ÇEVRE ANALİZİ Ocak-2007 T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANLIĞI.
TÜRKİYE-AB KATILIM SÜRECİ VE KADIN İSTİHDAMI I
Büyüme, İşsizlik ve İşgücü Piyasası Reformları
Türkiye ile Avrupa Birliği Arasında Hizmet Sunumu Serbestisi
Üye Paylaşım Toplantısı 11 Kasım Misyon Bilgi teknolojileri ve telekomünikasyon sektörlerini ülkemizin büyümesinin temel bileşeni olarak konumlandırırken,
Rekabet Politikasının Artan Önemi Güven Sak TEPAV Ekonomi Politikaları Araştırma Enstitüsü Ankara, 4 Mart 2005.
“Genel DEA Eğitimi” EuropeAid/125317/D/SER/TR Oturum 4 Politika Sürecinde DEA Organize Edilmesi: Kurumsal Stratejiler.
Türk Patent Enstitüsünün Teknoloji Transferine Yönelik Çalışmaları Prof. Dr. Habip ASAN Türk Patent Enstitüsü Başkanı.
ULUSAL İSTİHDAM STRATEJİSİ EYLEM PLANLARI ( ) Eğitim İstihdam İlişkisinin Güçlendirilmesi 24 Aralık 2014.
Çalıştay: Başbakanlık Uzmanları için DEA 13 Ekim 2009 EuropeAid/125317/D/SER/TR Oturum 1 DEA Projesi Bileşenleri ve Çıktılar.
Küresel kriz ve Türkiye ekonomisinin büyüme sorunu
Çalıştay: Başbakanlık Üst Düzey Yöneticileri için DEA Oturum 2: DEA konusunda bazı Uluslar arası Deneyimler 14 Ekim 2009 EuropeAid/125317/D/SER/TR.
Economic Policy Research Foundation of Turkey DERYA SEVİNÇ DIŞ İLİŞKİLER KOORDİNATÖRÜ Ankara, 2009.
TOBB AB ÇALIŞMALARI : NASIL HAZIRLANIYORUZ? FAALİYETLERİMİZ 23 Şubat 2007.
1 KURUMSAL YÖNETİM KOMİTESİ EYLEM PLANI (Yapılan Çalışmalar, Mevcut Durum ve Planlanan Çalışmalar) Ender ÇOLAK Sermaye Piyasası Kurulu Başkan Yardımcısı.
HAVZA ÖLÇEĞİNDE STRATEJİK PLANLAMA VE KALKINMA ‘Kelkit Havzası Örneği’
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
IPA II Dönemi Hazırlıkları
Avrupa Konseyi Destekli Hibe Projesi KAMUDA ETİK KÜLTÜRÜN GÜÇLENDİRİLMESİ.
Çalıştay: Başbakanlık Uzmanları için DEA 13 Ekim 2009 EuropeAid/125317/D/SER/TR Oturum 2 DEA Süreci – Önerilen Yönetmelik ve Rehber.
Çalıştay: Başbakanlık Üst Düzey Yöneticiler için DEA Oturum 2: DEA Projesi Bileşenleri ve Çıktılar 14 Ekim 2009 EuropeAid/125317/D/SER/TR.
Afrika Sanayici ve İşadamları Derneği «Türk Özel Sektörünün Afrika’ya Açılan Kapısı» THE GATEWAY TO AFRICA.
TÜRKİYE – AVRUPA BİRLİĞİ – ABD İlişkiler Nereye Gidiyor? 21 Mart 2006, Salı TOBB EKONOMİ VE TEKNOLOJİ ÜNİVERSİTESİ ULUSLARARASI İLİŞKİLER BÖLÜMÜ.
Düzenleyici Etki Analizi’nin Türk Hukuk Sistemine Tanıtılması “Eğiticilerin Eğitimi” Kasım 2008 EuropeAid/125317/D/SER/TR.
İçerik Proje Genel Bilgileri Proje Genel Amaçları Proje Hedef Grubu
Bayram AKBAŞ MYK Başkanı MÜSİAD Mesleki Eğitimde Yeni Açılımlar Çalıştayı, Şubat 2011/İstanbul MESLEKİ EĞİTİME İLİŞKİN ANAHTAR KAVRAMLAR 1.
TÜRKİYE-AB KATILIM MÜZAKERELERİNDE MEVCUT DURUM
1 T.C. GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI ESNAF VE SANATKÂRLAR GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 14 Ocak 2016.
Gümrük Birliği’nin Güncellenmesi Süreci
KURULUŞ VE YAPISI Türkiye 1999 Helsinki Zirvesi’nde Avrupa Birliği’ne adaylık sürecinin başlaması ile topluluk programlarından yararlanmaya başlamıştır.
Katılım Öncesi Mali Yardım Aracı (IPA). AB ve Türkiye Sivil Toplum Diyaloğu IV.
T.C. Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Verimlilik Genel Müdürlüğü Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Türkiye Cumhuriyeti VERİMLİLİK GENEL MÜDÜRLÜĞÜNÜN.
1 Türkiye’de Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Reform Programı.
- 1 - ESKI Bu proje Avrupa Birliği ve Türkiye Cumhuriyeti tarafından ortaklaşa finanse edilmektedir.
GIDA GÜVENLİĞİ PROJESİ KOBİ EĞİTİM SEMİNERİ
Türkiye’de Afet Yönetim Sistemi
TÜRKİYE YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ HAZIRLAMA ÇALIŞMALARI
OTP karar alma süreci Ortak Piyasa Düzeni (OPD) Gerekliliklerine
Ortak Piyasa Düzeni (OPD) Gerekliliklerine Uyum için
Nükleer Güvenlik ve Mevzuat
Sunum transkripti:

Düzenleyici Etki Analizi ve Sivil Toplum Kuruluşları tepav türkiye ekonomi politikaları araştırma vakfı Düzenleyici Etki Analizi ve Sivil Toplum Kuruluşları Bengisu Vural 2 Ekim 2009, İstanbul

İçerik Etki Analizi: Genel Çerçeve Türkiye’de DEA İhtiyacı DEA ve STKlar İçerik Etki Analizi: Genel Çerçeve Türkiye’de DEA İhtiyacı TEPAV’ın Genel Amaçları TEPAV Etki Analizi Çalışmaları

Etki Analizi: Genel Çerçeve DEA ve STKlar Etki Analizi: Genel Çerçeve Daha iyi düzenleme Etkili: planlanan hedefe ulaşmalı Etkin: hedeflere en az maliyetle ulaşmalı Etkili ve etkin düzenleme için etkiler sistematik olarak değerlendirilmeli Düzenleyici Etki Analizi (DEA): Yeni bir kanun veya mevzuat değişikliği gibi uygulanması düşünülen tedbirlerin/politikaların Olumlu ve olumsuz muhtemel etkilerini Bu etkilerin toplum kesimleri arasında dağılmını Sistematik olarak değerlendiren mantıksal bir süreç Karar verme aracı değil, daha iyi karar vermede yardımcı bir araç İlk soru: veriler ne soyluyor İkinci soru: biraz daha spekulatif

Etki Analizi Süreci DEA ve STKlar Aşama 1: Sorunu tanımlama Düzenleme gerekli mi? Düzenleme red EVET HAYIR Düzenlemeden etkilenebilecek tüm kesimler müzakerelerde yer aldı mı? Aşama 2: Müzakere süreci Düzenleme geçersiz veya müzakere tekrar EVET HAYIR Düzenleme tüm değerlendirmeleri içeriyor mu, sorunun tarifi uygun mu? Aşama 3: Mevzuatın hazırlanması Düzenleme geçersiz veya taslak yeniden EVET HAYIR Aşama 4: Parlemento sürecinde mevzuatın yeniden değerlendirilmesi Düzenleme halen asli amaçlarına hizmet ediyor mu? Düzenleme geçersiz veya taslak yeniden EVET HAYIR Aşama 5: Düzenlemenin takip edilmesi Düzenleme halen beklenmedik etkileri olmadan sorunu çözebiliyor mu? Düzenleme uygun, ancak periyodik olarak değerlendirmeye devam et Düzenlemeyi kaldır veya değiştir EVET HAYIR Source: Kirkpatrick, 2007

DEA ve STKlar Türkiye’de DEA Politika üretim süreçlerinde “daha iyi düzenleme” ilkelerinin öne çıkması Hukuki zorunluluk: “Mevzuat Hazırlama Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik” (Şubat 2007) Türkiye’de dönüşüm süreci İkinci nesil reformlar (Sağlık, Sosyal Güvenlik, İşgücü, Eğitim…) AB müktesebatına uyum Ve kriz: Kriz sürecinin yönetimi Kriz sonrasına ilişkin düzenlemeler

TEPAV’ın Temel Amaçları DEA ve STKlar TEPAV’ın Temel Amaçları TEPAV’ın temel amacı: politika tasarımı sürecine katkı Nasıl? Alınacak politika kararlarının sektörel ve makro etkilerini analiz ederek Uygulanması önerilen politikaları değerlendirerek Politika seçeneklerinin fayda ve sakıncalarını ortaya koyarak Politika oluşturma sürecinin iyileştirilmesine katkıda bulunarak Kararların gerekçelerinin kamuoyuna daha iyi anlatılmasını sağlayarak

Etki Analizi Etki analizi ile DEA ve STKlar Etki Analizi Etki analizi ile Politika tasarım amaçlarının netleştirilmesi Uygulanabilecek politika seçeneklerinin belirlenmesi Ekonomik, sosyal ve çevresel fayda ve sakıncaların tespiti Toplumun hangi katmanlarının ne şekilde etkilendiğinin tespiti Seçeneklerin değerlendirilmesi Tedbirin gerekçelerinin kamuoyuna daha iyi anlatılması Politika kararlarının kalitesinin arttırılması amaçlanmaktadır TEPAV’ın temel amaçları ile etki analizinin işlevleri örtüşmektedir

TEPAV Etki Analizi Çalışmaları DEA ve STKlar TEPAV Etki Analizi Çalışmaları AB Müktesebatına Uyum Sürecinde Etki Analizi Kapasitesini Güçlendirerek, Çevre Başlığında Uygulama ve Farkındalık Yaratma Projesi Eğitim Pilot Uygulama: LCPD REACH Tüzüğü’nün Türk Kimya Sektörüne Ekonomik Etkisinin Değerlendirilmesi Projesi (ERCIT) Değer Zinciri Analizi Firma Düzeyinde Strateji Geliştirilmesi TEPAV|MOD Çalışmaları Genel Denge Modeli çalışmaları Eğitim Çalışmaları Sektörel Politika Analiz ve Değerlendirme Modelleri Geliştirme Projesi Seminerler

DEA ve STKlar LCPD Projesi AB Müktesebatına Uyum Sürecinde Etki Analizi Kapasitesini Güçlendirerek, Çevre Başlığında Uygulama ve Farkındalık Yaratma Projesi Büyük Yakma Tesisleri Direktifi (LCPD) Termal girdisi 50 MW’a eşit ya da daha fazla olan yakma tesislerinden kaynaklanan PM, SO2 ve NOx emisyonlarına sınır değerler getirerek insan sağlığına ve ekosisteme verilen zararların önüne geçilmesi hedeflenmektedir.

DEA ve STKlar LCPD Projesi Amaç: Kamu kurum ve kuruluşlarında, özel sektörde, üniversitelerde ve düşünce kuruluşlarında, yerel idare ve sivil toplum örgütlerinde, bölgesel kalkınma ajanslarında ve medyada etki analizi konusunda farkındalık yaratılması İlgili kurum ve kuruluşlardaki karar alıcıların etki analizi konusunda eğitilmesi Çevre başlığında örnek bir uygulama ile ilgili kurum ve kuruluşlarda etki analizi yapabilecek kapasitenin geliştirilmesi

LCPD Projesi Projenin amacı doğrultusunda DEA ve STKlar LCPD Projesi Projenin amacı doğrultusunda Çeşitli seminer, çalıştay ve toplantılar yapıldı Büyük Yakma Tesisleri Direktifi (LCPD) uyumlaştırılması konusunda pilot etki analizi çalışması yürütüldü DEA konusunda eğitim verildi LCPD’nin paydaş kuruluşlarının yönetici ve temsilcilerinden Danışma ve Çalışma Kurulları oluşturuldu 4 örnek termik santral (Yatağan, Soma, Çan, Seyitömer) incelendi

LCPD: Pilot Uygulama Türkiye’de mevcut durum tespiti DEA ve STKlar LCPD: Pilot Uygulama Türkiye’de mevcut durum tespiti Enerjide dışa bağımlılık, arz güvenliği, yerli kaynak kullanımı, mevcut santrallerin durumu Sorunun tanımlanması Kamu kurumlarının çelişen öncelikleri (Maliye Bakanlığı, Enerji Bakanlığı, Çevre ve Orman Bakanlığı) Alternatiflerin belirlenmesi Paydaşların belirlenmesi ve sürece katılımlarının sağlanması ÇOB, ETKB, EÜAŞ, DPT, Hazine Müsteşarlığı, Tarım ve Köy İşleri Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, TKİ, TOBB, EMO’dan oluşan danışma kurulu ve teknik çalışma grupları Fayda ve maliyetlerin belirlenerek kazanan ve kaybedenlerin tespiti Seçilen alternatiflerin açıklanması

DEA ve STKlar ERCIT Projesi REACH Tüzüğü’nün Türkiye Kimya Sanayiine Ekonomik Etkisinin Değerlendirilmesi Projesi REACH nedir? REACH, AB’de üretilen veya AB’ye ithal edilen kimyasalların kayıt, değerlendirme, test İzin Kısıtlama prosedürlerini bir takvime bağlı olarak yeniden düzenleyen bir AB direktifidir.

ERCIT Projesi Projenin amacı: DEA ve STKlar ERCIT Projesi Projenin amacı: Türk kimya sektörünün tedarik zincirinin incelenmesi Sağlıklı bir değer zinciri analizi için gereken çerçevenin oluşturulması Türk kimya sektörünün REACH’e uyumlu hale getirilmesi REACH’in öngördüğü farklı maliyetlerin değerlendirileceği bir araştırma yapılması Ekonomik etki analizi Prototip firma bazında strateji geliştirilmesi AB mevzuatına ve REACH tüzüğüne uyumlaşırken şirketlerimizin, özellikle KOBİ’lerimizin nesnel analizlerle bilgilendirilmesi

ERCIT Projesi Sorunun tanımı Türkiye’de mevcut durum tespiti DEA ve STKlar ERCIT Projesi Sorunun tanımı Sadece ihracatçı firmalar etkilenmiyor Sadece kimyasal üreticisi firmalar etkilenmiyor Türkiye’de mevcut durum tespiti Değer zinciri analizi Mevcut verilerin yetersizliği: Anket çalışması ihtiyacı Paydaşlarla ortak çalışma Çevre ve Orman Bakanlığı, Dış Ticaret Müsteşarlığı, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği, Sektör Dernekleri ve Firmalar

TEPAV|MOD Çalışmaları DEA ve STKlar TEPAV|MOD Çalışmaları TEPAV’da sektörel etki analizi çalışmaları dışında makro değerlendirmelere olanak sağlayacak model çalışmaları da sürdürülmektedir. Türkiye Hesaplanabilir Genel Denge Modeli Ekonomideki tüm Akımların Piyasaların Aktörlerin Davranışlarını modelleyen çok sektörlü, sağlam mikroekonomik temellere dayalı dış dünyayla etkileşimli bir simülasyon modeli

TEPAV|MOD Çalışmaları DEA ve STKlar TEPAV|MOD Çalışmaları Geliştirilen bu model Politika kararlarının ya da dışsal şokların, sektörel üretim, istihdam, dış ticaret, tüketim, tasarruf vb. üzerindeki tüm etkilerini hem yön, hem de mertebe olarak hesaplayabilecek Kısmi denge analizi ile öngörülemeyen etkileri, kazanan ve kaybeden aktörleri belirleyecek Politik önermelerin farklı toplumsal katmanlara etkisinin ölçülmesine olanak sağlayacak

DEA ve STKlar Eğitim Çalışmaları Sektörel Politika Analiz ve Değerlendirme Modelleri Geliştirme Projesi Kapsamında verilen Fayda-Maliyet analizi dersleri Yürütücü: TOBB-Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi Amaç: Kamu kurumlarında sektörel politika analizi modellerinin ve modelleri kullanabilecek kapasitenin geliştirilmesi Katılımcı kurumlar: Maliye Bakanlığı, TBMM, Başbakanlık, Sağlık Bakanlığı, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı, Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu, Hazine Müsteşarlığı, Sosyal Güvenlik Kurumu Seminerler

DEA Deneyiminden Öğrendiklerimiz DEA ve STKlar DEA Deneyiminden Öğrendiklerimiz Kamuda ortak akılla sorunların çözülmesi fikri yaygınlaştırılmalıdır Kurumlar arası iletişim geliştirilmeli Kamu kurumları dışındaki paydaşların görüşlerinin de alınması gerektiği anlaşılmalıdır Sivil toplum da karar alma süreçlerinde etkin olmak için müzakerelere katılmalıdır Etki analizi iş yükü olarak görülmemeli, herkes sürece sahip çıkmalıdır Aksi taktirde beklenmeyen etkiler, yanlış düzenlemeler ve kaybedenler dönüşüm sürecini ve hatta AB üyelik sürecini olumsuz bir şekilde etkileyecektir.

Bengisu Vural - bengisu.vural@tepav.org.tr Need for RIA and Public Consultation in Turkey Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı Söğütözü Cad. No:43 TOBB-ETÜ Yerleşkesi TEPAV Binası 06560 Söğütözü – Ankara Tel: 312 – 292 5500 Fax: 312 – 292 5555 www.tepav.org.tr Bengisu Vural - bengisu.vural@tepav.org.tr