KATILIM MÜZAKERELERİ & TARIM SEKTÖRÜ CEVDET YILMAZ DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI MÜSTEŞARLIĞI (AB ile İlişkiler Genel Müdürü) Nisan, 2005.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
19.FASIL : Sosyal Polİtİka ve İstİhdam “AçIlIş Krİterlerİnde Gelİnen Son Aşama” ÇALIŞMA ve SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI AVRUPA BİRLİĞİ KOORDİNASYON.
Advertisements

AB Katılım Müzakereleri
Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
Avrupa Birliği.
TÜRKİYE-AB İLİŞKİLERİ
 Önemli siyasi ve ticari bir partner olan AB’nin KOBİ ve esnaf-sanatkar mevzuatını ve ilgili diğer mevzuatını incelemek, gerekli olanlarını tercüme etmek,
Bölgesel Rekabet Edebilirlik Operasyonel Programı
TÜRKİYE ve AVRUPA BİRLİĞİ İLİŞKİLERİ ÇEVRE SEKTÖRÜ Sedat KADIOĞLU Dış İlişkiler ve AB Dairesi Başkanı Tel: Faks: e-posta:
AVRUPA BİRLİĞİ TÜKETİCİ POLİTİKASI
İŞ KANUNUNDA ÜÇLÜ DANIŞMA KURULU VE EKONOMİK SOSYAL KONSEY AYŞE KÜÇÜK ZİYA AK MEHMET ÜSTBAŞ
AB MÜKTESEBATININ ÜSTLENİLMESİNE İLİŞKİN ULUSAL PROGRAM 2008 T.C. AVRUPA BİRLİĞİ GENEL SEKRETERLİĞİ.
Uluslararası İşbirliği Faaliyetleri
Hayatboyu Öğrenme Programı Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı Leonardo da Vinci Genel Tanıtım.
AB MÜZAKERE SÜRECİNDE SON GELİŞMELER
eAvrupa, eAvrupa+ ve Türkiye
AVRUPA BİRLİĞİNE KATILIM MÜZAKERELERİNİN TEKNİK ÖZELLİKLERİ
E Y L E M 5. 1 Gençlerin ve Gençlik Politikalarından Sorumlu Olanların Toplantıları PROGRAMI.
Serdar Yegül & Soner Tümüklü
I. AVRUPA BİRLİĞİ 1) AB Nedir ve Kısa Tarihçe:
AB ÜYELİĞİNİN TÜRK VATANDAŞLARINA FAYDALARI
AB Destekli Bölgesel Kalkınma Programları
HAYAT BOYU ÖĞRENME (LLP) Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı
MALİYE BAKANLIĞI TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME SÜRECİ
Strateji Geliştirme Başkanlığı
T.C. ANKARA KALKINMA AJANSI DOĞRUDAN FAALİYET DESTEK PROGRAMI-2010 ANKARA İLİ SEKTÖREL REKABET ANALİZİ FİZİBİLİTE PROJESİ ANKARA TİCARET ODASI 15 NİSAN.
1 Hububat ve Çeltik Alım ve Satış Esaslarına İlişkin Uygulama Yönetmelikleri İle Gelen Yenilikler
Türkiye’nin AB Üyeliği Süreci
AB ÇEVRE FASLININ AÇILMASI VE Prof. Dr. Hasan Z. SARIKAYA
PERFORMANS BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ
TÜRKİYE-AB KATILIM SÜRECİ VE KADIN İSTİHDAMI I
Valilikler koordinasyonunda illerde yapılan çalışmaların Türkiye’nin Yeni AB Stratejisi ve AB İletişim Stratejisi’ne katkı sağlaması İçişleri Bakanlığı.
Türkiye ile Avrupa Birliği Arasında Hizmet Sunumu Serbestisi
AVRUPA BİRLİĞİ İLE KATILIM MÜZAKERELERİ SÜRECİ
SEI T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI
 Jean Monnet Burs Programı, AB üyesi bir ülkedeki üniversitede ya da üniversiteye e ş de ğ er bir kurulu ş ta yüksek lisans e ğ itimi veya ara ş tırma.
5’nolu Kamu Alımları Faslı Avrupa Birliği Genel Sekreterliği.
AVRUPA BİRLİĞİ EĞİTİM VE GENÇLİK PROGRAMLARI MERKEZİ BAŞKANLIĞI Hayatboyu Öğrenme Leonardo da Vinci (Mesleki Eğitim) Programı.
AVRUPA BİRLİĞİNİN ORTAK POLİTİKALARI
AVRUPA BİRLİĞİNE KATILIM MÜZAKERELERİNİN TEKNİK ÖZELLİKLERİ ve TÜRKİYE’NİN MÜZAKERE SÜRECİNDEKİ NİHAİ DURUMU Seval IŞIK TOBB- TAIEX Seminer-24 Kasım 2008.
AB MÜZAKERE SÜRECİ Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı AB ve Dış İlişkiler Genel Müdürlüğü AB Uyum Dairesi Başkanlığı Mart 2013, Ankara.
AVRUPA BİRLİĞİNDE ÜYELİK
TOBB AB ÇALIŞMALARI : NASIL HAZIRLANIYORUZ? FAALİYETLERİMİZ 23 Şubat 2007.
1 KURUMSAL YÖNETİM KOMİTESİ EYLEM PLANI (Yapılan Çalışmalar, Mevcut Durum ve Planlanan Çalışmalar) Ender ÇOLAK Sermaye Piyasası Kurulu Başkan Yardımcısı.
Oslo Bakanlar Kararları
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük AVRUPA BİRLİĞİ VE TÜRKİYE
Kopenhag Kriterleri Ümit Boynukalın.
IPA II Dönemi Hazırlıkları
PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIK SÜRECİ Nisan, Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı Üzerine Genel Bir Değerlendirme Ana Hatlarıyla Performans Programı Performans.
Bankacılık sektörü 2010 yılının ilk yarısındaki gelişmeler “Temmuz 2010”
AB’YE DOĞRU BAHRİ ÇAĞLAR.
1 20 EKİM 2004, ANKARA T. Uzm. Deniz YANIK Lisans ve Sözleşmeler Dairesi Başkanlığı TELEKOMÜNİKASYON KURUMU TÜRKİYE’DE TELEKOMÜNİKASYON POLİTİKASI ALANINDA.
Özlem Keçim.
AB MALİ İŞBİRLİĞİ ULAŞTIRMA OPERASYONEL PROGRAMI
TÜRKİYE-AB KATILIM MÜZAKERELERİNDE MEVCUT DURUM
AB GENİŞLEME POLİTİKASI VE TÜRKİYE İLE KATILIM MÜZAKERELERİ SÜRECİ
Soru 7 Gümrük Birliğinin Türkiye’nin ekonomisi üzerinde etkilerini Türkiye’nin beklentileri ve gerçekleşenler üzerinden tartışınız?
TÜRKİYE-AB İLİŞKİLERİ Avrupa Birliği Genel Müdürlüğü
Müzakere Sürecinin Aşamaları
AVRUPA B İ RL İĞİ VE TÜRK İ YE İ L İ ŞK İ S İ Ahmet Dragu ş a
Gümrük Birliği’nin Güncellenmesi Süreci
AB Avrupa’nın siyasi ve ekonomik bütünleşmesini insan hakları ile hukukun üstünlüğü ilkeleri çerçevesinde sağlamak amacındaki demokratik Avrupa ülkelerinden.
KURULUŞ VE YAPISI Türkiye 1999 Helsinki Zirvesi’nde Avrupa Birliği’ne adaylık sürecinin başlaması ile topluluk programlarından yararlanmaya başlamıştır.
1 Türkiye’de Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Reform Programı.
AB PROGRAMLARI VE TÜRKİYE Çisel İLERİ 28 Mart 2017.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Ortak Piyasa Düzeni (OPD) Gerekliliklerine Uyum için
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

KATILIM MÜZAKERELERİ & TARIM SEKTÖRÜ CEVDET YILMAZ DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI MÜSTEŞARLIĞI (AB ile İlişkiler Genel Müdürü) Nisan, 2005

2 MüzakerelerMüzakereler

3 Müzakereler Müzakereler; aday ülke ile üye devletler arasında, aday ülkenin AB müktesebatını ne şekilde üstleneceğine ilişkin olarak yapılan görüşmelerdir. Kural, aday ülkenin AB müktesebatını tamamen üstlenmesi ve üyelik gerçekleştiğinde uygulayacak durumda olmasıdır. Bununla birlikte, aday ülke, müktesebatın üstlenilmesine ilişkin olarak derogasyon talebinde bulunabilir. AB tarafı da, aday ülkenin üyeliğiyle birlikte ortaya çıkabilecek yeni koşulları göz önüne alarak derogasyon talebinde bulunabilir.

4 Müzakereler Müzakereler, müktesebat başlıkları itibarıyla açılmakta, yürütülmekte ve kapatılmaktadır. Bütün başlıkları üzerinde anlaşma sağlanmadıkça, müzakereler tamamlanmış sayılmamaktadır. Beşinci genişleme sürecinde 31 başlık altında yürütülen müzakerelerin, bu müzakerelerden elde edilen tecrübeler çerçevesinde, Hırvatistan ve Türkiye için daha fazla (muhtemelen 36) başlık altında yürütülmesi öngörülmektedir.

5 Müzakereler Müzakere sürecinin resmen başlatılmasından önce aday ülke için AB tarafından bir Müzakere Çerçevesi hazırlanmakta ve aday ülkeye bildirilmektedir. Müzakereler, söz konusu Müzakere Çerçevesinde ortaya konulan ilke ve usuller uyarınca yürütülmektedir. Türkiye’ye yönelik Müzakere Çerçevesinin, müzakerelerin resmi başlama tarihi olan 3 Ekim 2005’den önce (muhtemelen Haziran sonu) açıklanması beklenmektedir.

6 Müzakereler Müzakereler tarama süreci ile başlamaktadır. Tarama sürecinde, AB müktesebatı ile aday ülkenin mevzuatı karşılaştırılmaktadır. Bu çalışma, Avrupa Komisyonu yetkilileri ile Türk tarafı arasında gerçekleştirilen toplantılar vasıtasıyla yapılmaktadır. Tarama süreci sonunda, aday ülkenin mevzuatının AB müktesebatı ile ne ölçüde uyumlu olduğu ve müzakereler sırasında sorun teşkil edebilecek konular ortaya çıkmaktadır.

7 Müzakereler Tarama sürecinin tamamlanmasını takiben, fiili müzakere aşamasına geçilmektedir. Müzakereler genel olarak aday ülkeler için kolay sayılabilecek (eğitim, bilim ve araştırma gibi) müktesebat başlıkları itibarıyla başlatılmakta, tarım ve bütçe gibi sorunlu alanlar ise daha sonraya bırakılmaktadır.

8 Müzakereler Müzakereler, “Katılım için Hükümetlerarası Konferans” adı verilen toplantılar aracılığıyla yürütülmektedir. Toplantılarda, bir tarafta aday ülke, diğer tarafta AB üyesi devletler yer almaktadır. Söz konusu toplantılar üç düzeyde gerçekleştirilmektedir: 1) Bakanlar seviyesinde 2) Baş müzakereciler seviyesinde 3) Uzmanlar seviyesinde

9 Müzakereler 1) Bakanlar seviyesinde: Aday ülke ve üye ülkeler, kendi dışişleri bakanları aracılığı ile temsil edilmektedir. Bu düzeydeki müzakerelerde, müzakerelerin genel gidişatı değerlendirilmekte, müzakere pozisyonları sunulmakta ve hassas konular tartışılmaktadır. Bu toplantılar genellikle 6 ayda bir yapılmaktadır. 2) Baş müzakereciler seviyesinde: Aday ülke baş müzakerecisi tarafından, üye ülkeler ise AB Nezdindeki Daimi Temsilcileri tarafından temsil edilmektedir. Bu düzeyde, her bir başlık tartışılmakta, müzakere pozisyonları ve ilave bilgiler sunulmaktdır. Bu toplantılar genellikle yılda 4 kez yapılmaktadır. 3) Uzmanlar seviyesinde: Aday ülke uzmanları ile AB uzmanları arasında ihtiyaç duyulan sıklıkta gerçekleştirilmektedir.

10 Müzakereler Aday ülke ve AB tarafı kendi müzakere pozisyonlarını hazırlamaktadır. Aday ülke, her bir müktesebat başlığı itibarıyla müzakere pozisyonunu belirlemektedir. Söz konusu pozisyonlar belirlenirken, derogasyon ihtiyacı duyulan alanların tespiti amacıyla, aday ülkeler etki analizleri yapmaktadırlar.

11 Müzakereler Aday ülke pozisyon metinleri iki kısımdan oluşmaktadır: Birinci kısımda, söz konusu müktesebat başlığında AB’ye uyum için kaydedilen gelişmeler, mevcut durumun özeti ve varsa derogasyon talepleri yer almaktadır. İkinci kısımda ise, söz konusu derogasyon taleplerinin gerekçesi ortaya konulmaktadır. Derogasyon taleplerinin AB tarafına kabul ettirilebilmesi, burada sıralanan gerekçelerin ikna ediciliğine bağlıdır. Bu da, aday ülke tarafından yapılan etki analizlerinin ve ortaya konulan istatistiki verilerin sağlıklı olmasını gerekli kılmaktadır.

12 Müzakereler AB tarafında ise, Komisyon, her bir müktesebat başlığı için müzakere pozisyonları önermekte ve bu pozisyonlar Konsey tarafından oybirliğiyle karara bağlanmaktadır. Müktesebat başlıkları itibarıyla oluşturulan müzakere pozisyonları, müzakerelerde AB Konseyi Dönem Başkanlığı tarafından sunulmaktadır.

13 Temmuz Ocak Müzakere Zaman Çizelgesi KOB (?) Nisan Müzakere Çerçevesi Müzakere Çerçevesi Hükümetlerarası Konferans Hükümetlerarası Konferans Ekim Ocak Nisan Tarama Birleşik KrallıkLüksemburg UP (?) Avusturya Ekim Almanya Fiili Müzakere

14 Mevzuat uyumunun doğuracağı ekonomik ve sosyal etkilerin ölçülmesidir Etki analizleri sayesinde, kamu ve özel kesim için ortaya çıkacak maliyetler görülebilecektir Bunun sonucunda, AB’den talep edilecek derogasyonlar gerekçelendirilebilecektir Etki analizleri, Çalışma Grupları tarafından yapılacaktır Etki analizlerinin standardı ve entegrasyonu temin edilecektir Etki Analizi

15 I. (Ekim 1998) Bilim ve Araştırma Eğitim ve Mesleki Eğitim KOBİ Kültür ve Görsel-İşitsel Politika Telekomünikasyon Sanayi Politikası Ortak Dış ve Güvenlik Politikası Müzakere Başlıklarının Açılma Sırası (ADAY ÜLKELER) II. (1999'un ilk yarısı) Şirketler Hukuku İstatistik Tüketicinin ve Sağlığın Korunması Balıkçılık Rekabet Politikası Malların Serbest Dolaşımı Gümrük Birliği Dış İlişkiler III. (1999'un ikinci yarısı) Sosyal Politika Ekonomik ve Parasal Birlik Sermayenin Serbest Dolaşımı Enerji Ulaştırma Vergilendirme Hizmetlerin Serbest Dolaşımı Çevre IV. (2000) Tarım Bölgesel Politika Kişilerin Serbest Dolaşımı Adalet ve İçişleri Mali Kontrol Mali ve Bütçesel Hükümler Kurumlar

16 Tarım Sektörü Müktesebat açısından ağırlıklı bir alan Ekonomik ve sosyal uyumun sağlanmasında son derece önemli

17 Tarım Sektörü Ülkemizin katılmı ile AB’nin tarımsal alanı 39 milyon hektar artacak (% 23) Tarımda önemli düzeyde bölgesel farklılıklarımız var Ülkemizde çoğunu ailelerin oluşturduğu 3 milyon işletme bulunmaktadır (AB’de 13 milyon) Ortalama işletme büyüklüğümüz 6 hektar (AB’de 13 hektar) Toplam istihdamın üçte biri tarımda (AB’de % 5’in altında) Kırsal alanda eğitim düzeyi düşük nüfus Verimlilik ve rekabet gücü açısından önemli sorular Hem ülkemizi hem de AB’yi etkileyecek en önemli alanlardan biri

18 Tarım Sektörü Önemli düzeyde ekonomik, sosyal ve bütçesel etkiler Şok etkiler oluşmaması için geçiş süreci çok iyi planlanmalı ve aşamalandırılmalı Karşılıklı derogasyonların olması muhtemel Sadece müktesebata uyum değil, “ekonomik ve sosyal uyum” da düşünülmeli (kırsal kalkınma başta olmak üzere) Büyüme ile uyumlu bir müzakere ve uyum süreci

19 Tarım Sektöründe Süreç 1)Tarama sürecine hazırlık yapılması 2)Uyum sağlanması gereken farklılıkların tespiti 3)Zorluk oluşturabilecek ve yüksek kaynak maliyeti olan uyum konularının belirlenmesi 4)İlgili tarafların katılımı ile çalışma grupları oluşturulması 5)İyi seçilmiş konularda etki değerlendirme çalışmaları yapılması 6)Taslak müzakere pozisyonları hazırlanması

20 Temel Başarı Faktörleri İstatistik altyapısının geliştirilmesi Tercüme faaliyetlerinin yürütülmesi Üye ülkelerle ilgili analizler ve ilişkiler Üretici kesimler, özel sektör ve toplumla iyi bir iletişim stratejisi Komisyonla iyi ilişkiler İnsan kaynaklarının geliştirilmesi Danışmanlık hizmetlerinden yararlanma Kaynakların verimli kullanımı (ulusal kaynaklar + AB fonları)

21 Mali İşbirliğinde Yapılması Gerekenler 1. 1.Ulusal Kalkınma Planı ( ) 2. 2.Sektörel Stratejilerin hazırlanması 3. Proje Havuzu oluşturulması 4. Uygulamaya ilişkin yapıların tanımlanması ve kapasitesinin geliştirilmesi

22 TEŞEKKÜRLER...