Uzaktan Eğitimde Akreditasyon

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
T.C. KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ MÜDEK AKREDİTASYONU
Advertisements

Kalite Koordinasyon Grubu, Genel Bilgilendirme Toplantıları
Stratejik planlama sürecinde dikkat edilecek hususlar
ULUSAL MESLEKİ YETERLİLİK SİSTEMİ (UMYS) AÇISINDAN ECVETİN ÖNEMİ

AKREDİTASYON SİSTEMİNDE BALIKESİR SANAYİ ODASININ KALİTE UYGULAMALARI Konya.
Avrupa Yükseköğretim Alanı’nın Faaliyetleri Kapsamında Türk Yükseköğretim Sistemi’nin Değerlendirilmesi Yeterlilikler / Öğrenme Kazanımları Prof. Dr.
Dünyada Açık ve Uzaktan Eğitimin Durumu
BOLOGNA SÜRECİ BİLGİLENDİRMESİ ( ) MUŞ ALPARSLAN ÜNİVERSİTESİ.
T.C. Yükseköğretim Kurulu Prof. Dr. Hasan MANDAL Bologna Uzmanı AVRUPA YÜKSEK ÖĞRETİM ALANININ FAALİYETLERİ KAPSAMINDA TÜRK YÜKSEK ÖĞRETİM SİSTEMİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ.
ÜNİVERSİTELERDE İŞ MÜKEMMELLİĞİ MODELİ 2 MART 2003.
BOLOGNA SÜRECİ KALİTE GÜVENCESİ & AKREDİTASYON
AKREDİTASYON ve EĞİTİM STANDARTLARI
MERSİN ÜNİVERSİTESİ DENİZCİLİK MESLEK YÜKSEKOKULU AKADEMİK DEĞERLENDİRME ve KALİTE GELİŞTİRME TOPLANTISI NİSAN 2010.
 BÜTÜNLEŞME Çevrenin taleplerinin karşılanması için gerekli bölümler arasındaki birliğin kalitesini ifade etmektedir. Bu tanım, bağımsız birimler arasındaki.
Tanı ve tedavi için gerekli olan laboratuvar hizmetlerini yapmak.
Yerel ihtiyaçlara uygun kalite güvencesi:
AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÜST DÜZEY YÖNETİCİ SEMİNERİ 1-2 MART 2003 ANTALYA.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL SİSTEMİ
Öğretim Tasarımı
MUHARREM AKMAN KİMYA TEZSİZ AKREDİTASYON VE EĞİTİM STANDARTLARI (YARARLARI VE SÜREÇLERİ)
TÜRKİYE YATIRIM DESTEK VE TANITIM AJANSI
İstanbul Ticaret Üniversitesi 15 Nisan 2011 Ankara
İSTANBUL SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
Bologna Eşgüdüm Komisyonu Başkanları Toplantısı Turgut Özal Üniversitesi 20 Mayıs Mayıs 2011 A. Bülent Özgüler Bilkent Üniversitesi Mezunları ile.
Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü
ULUSAL YETERLİLİK SİSTEMİ KALİTE GÜVENCESİ
AKREDİTASYON VE EĞİTİM STANDARTLARI NURCAY KURU EĞİTİM BİLİMLERİ.
MÜDEK Mühendislik Dekanları Konseyi Toplantısı Ege Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi 11 Mayıs 2012, İzmir Dr. M. Yavuz Erçil Genel Sekreter.
İKS İLKÖĞRETİM KURUMLARI STANDARTI
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Adli Tıp Anabilim Dalı Stratejik Plan Formatı
AB VE AKREDİTASYON MUSTAFA ÇÖL
PERFORMANS DEĞERLENDİRMESİ
Sunum İçeriği Mühendislik Eğitimi Akreditasyonu ve MÜDEK
Ulusal Eczacılık Eğitimi Akreditasyon Kurulu (ECZAK) –
Avrupa 2020 Vizyonu ve hayat boyu öğrenme stratejisi Avrupa 2020 Vizyonu (EC, 2010a; EC, 2010b), üç önceliğe sahiptir: Akıllı büyüme: Akıllı büyüme: Bilgi.
BİRİNCİ BÖLÜM Sağlıkta Kalite Akreditasyon Daire Başkanlığı
PERŞEMBE MESLEKİ TEKNİK ANADOLU LİSESİ
KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
BOLOGNA BİRİM KOORDİNATÖRLERİ TOPLANTISI OCAK, 2016 Kırklareli Kırklareli Üniversitesi Bologna Eşgüdüm Koordinatörlüğü.
Topluluk İnovasyon Girişimi Süreç Açıklaması ve Yol Haritası Dokümanı 26 Mayıs
Toplam Kalite Yönetimi
Erasmus + Yetişkin Eğitimi Stratejik Ortaklıklar Erasmus + Yetişkin Eğitimi Stratejik Ortaklıklar.
17 NİSAN 2015 EDU SUMMIT-II. Eğitim Zirvesi 1 FEN, EDEB İ YAT, FEN-EDEB İ YAT, D İ L VE TAR İ H CO Ğ RAFYA FAKÜLTELER İ Ö Ğ RET İ M PROGRAMLARI DE Ğ ERLEND.
TS EN ISO/IEC Personel belgelendirme sertifikalandırma işi yapmak isteyen kurum ve kuruluşların akreditasyon şartlarını içeren uluslararası bir standarttır.
Öğrenme Çıktılarına Dayalı Program Geliştirme Süreci Yrd.Doç.Dr.Ömer Açıkgöz Muş Alparslan Üniversitesi Bologna Uzmanı.
05 Kasım 2010, Muş BOLOGNA SÜRECİ ve MUŞ ALPARSLAN ÜNİVERSİTESİ DENEYİMİ.
AVRUPA ÜNİVERSİTELER BİRLİĞİ KURUMSAL DEĞERLENDİRME PROGRAMI DENEYİMLER-KAZANIMLAR Prof. Dr. Selda Önderoğlu Hacettepe Üniversitesi HÜADEKK Üyesi Özdeğerlendirme.
STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLARININ BOLOGNA SÜRECİNDEKİ ROLÜ Sabancı Üniversitesi 22 Ekim 2010.
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SORULARI
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
MİMARLIK BÖLÜMÜNE HOŞGELDİNİZ
STRATEGIC PARTNERSHIPS IN THE FIELD OF EDUCATION, TRAINING AND YOUTH
MİSYONUMUZ VİZYONUMUZ Özgün Değerlerimiz Etkinliklerimiz
NİĞDE ZÜBEYDE HANIM SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULUNA HOŞGELDİNİZ
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
Yükseköğretim Kurulu Kalite Çalışmaları
VEHBİKOÇ VAKFI (VKV) AMERİKAN HASTANESİ
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
T.C. Yükseköğretim Kurulu
T.C. KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ MÜDEK AKREDİTASYONU
Avrupa Yükseköğretim Alanı’nın Faaliyetleri Kapsamında Türk Yükseköğretim Sistemi’nin Değerlendirilmesi Yeterlilikler / Öğrenme Kazanımları Prof. Dr.
TALIS (The Teaching and Learning International Survey )
Yükseköğretim Kalite Kurulu DIŞ DEĞERLENDİRME SÜRECİ
KALİTE KOORDİNATÖRLÜĞÜ KALİTE KOMİSYONU BİLGİLENDİRME TOPLANTISI
IŞIK Üniversitesi & Bologna Süreci
İSTANBUL GEDİK ÜNİVERSİTESİ KALİTE ÇALIŞMA SÜREÇLERİ
Eurocert European Academy
Sunum transkripti:

Uzaktan Eğitimde Akreditasyon Asel TURATBEKOVA Aidai BAATYRBEKOVA

Akreditasyon Nedir? Bir öğretim kurumunun yada öğretim kurumu tarafından uygulanmakta olan herhangi bir programın, ulusal ve/veya uluslararası düzeyde belirli performans standartlarına (kalite, verimlilik, etkinlik vb.) sahip olduğunu ortaya koymayı amaçlayan ve böylece yüksek öğretime talepte bulunanlar ve aynı zamanda kamuoyu nezdinde güven tesis etmeye yönelik bir sistemdir.

Akreditasyon Nedir? Akreditasyon, hem öğretim kurumunun kendi kendini dönemsel olarak öz değerlendirmesine hem de öğretim kurumunun kurum dışı bağımsız akreditasyon ajansları tarafından dönemsel değerlendirilmesine imkan veren bir gönüllü kalite güvence sürecidir. Başka bir ifade ile akademik kalitenin iyileştirilmesi, saydamlık ve hesap verme sorumluluğunun aracıdır.

EĞİTİMDE AKREDİTASYON NEDİR? Günümüz Bilgi Çağındaki egitiminin; Eğitim kalitesini sürekli yükseltmek, Etkin ve sorgulayıcı yöntemlerle, Uygulama ve araştırmayı teşvik ederek öğrencilere aktarmak, Doğru ve hedefe yönelik yöntemlerle ölçmek ve değerlendirmek, Elde edilen bilgi birikimi ve deneyimlerin sürekli iyileitirme için kullanılmasını saglamak. Eğitim akreditasyonu yukarıda belirtilen maddeleri sorgulayan bir süreçtir.

EĞİTİMDE AKREDİTASYON Eğitimde Akreditasyona; Eğitim kalitesinin tescilinde, Diploma denkliğinde, Hayati önem taşıyan mesleklerin icrasında, Mesleki yeterlilik kapsamında, Hayati önem taşıyan mesleklere ait verilen eğitimlerin yetki ve/veya yetkinlik ifadelerinde, İhtiyaç duyulmaktadır.

Akreditasyonun Özellikleri Öğretim kurumlarının performans standartları açısından kendi kendilerini değerlendirmelerine ve aynı zamanda bağımsız akreditasyon kuruluşlarınca dış değerlendirme yapılmasına imkan verir. Öğretim kurumunun güvenilirliğini ve tanınmasını sağlayan bir sistemdir. Kurumun belirli mükemmeliyet standartların sahip olduğunu belgeleyen saygın bir sertifikanın verilmesi sürecidir.

Akreditasyonun Özellikleri Bir defaya mahsus bir işlem değildir, tam aksine uzun dönemli ve periyodik olarak iç-dış değerlendirmelere dayanır. Öğretim kurumunda kalitenin sürekli geliştirilmesini amaçlayan bir süreç ve kalite güvencesi sağlayan bir araçtır. Öğretim kurumunda dürüstlük ve etik standartları yerleştirmeyi amaçlayan bir sistemdir.

AKREDİTE OLMAK... Yetkili bir kuruluş tarafından Kabul edilmiş kalite standartlarına uygun Dönemsel akademik değerlendirmeler sonucunda bir kurumun / programın kalitesi hakkında formel olarak yapılan yetkin kılma beyanını almaktır.

AKREDİTASYONUN AMAÇLARI Eğitim-öğretim ve araştırmaların niteliğini arttırmak, sistematik bir yaklaşımla sürekli geliştirerek kaliteyi güvence altına almak. Öğretim kurumlarının karşılıklı birbirlerini tanıma sürecini kolaylaştırmak ve hızlandırmak. Diplomaların ve unvanların karşılaştırılabilirliğine yardımcı olmak Mezunların meslek yaşamına girişlerinde temel standartları belirlemek En yüksek standartların garanti edilmesi gerektiğinde bir “mükemmeliyet etiketi” sağlamak ve karşılaştırma yapmayı ve üst düzey işbirliğini kolaylaştırmak

AKREDİTASYONUN FAYDALARI Tanınma ve mükemmeliyet standartlarını sağlayıp sağlamadığı konusunda bilgilendirir İş sektörlerine kaliteli insan gücü istihdamı yönünden kolaylık ve güven sağlar Öğretim kurumları arasında kredi transferi işlemleri kolaylaşır Kaliteyi güvence altına alır Öğretimin uluslararasılaşmasını ve kültürlerarası işbirliğini sağlar

AKREDİTASYONUN FAYDALARI Öğrenci ve öğretim elemanlarının değişim programlarının uygulanmasını kolaylaştırır Öğretim kurumlarının saygın bir kuruluş tarafından akredite edilmesi veli ve öğretmenlerin okula yönelik güvenini arttırır Yüksek öğretim kurumlarında çalışanlara sorunları ortaya koyma ve çözüm üretme imkanı verir, çalışanların süreçlere katılımını teşvik eder Uluslararası derece ve diplomalar arasında uyum sağlar ve geçerliliğini karşılaştırmayı kolaylaştırır

DÜNYA’DA EĞİTİM AKREDİTASYONU Ulusal eğitim politikaları akreditasyonu şart koşabilmektedir; ABD‘ de geçerli bir diploma veren tüm okullar akredite olmak zorundadır. Kurs ve uzaktan eğitim diplomaları, diploma veren kurumun akredite olması durumunda tüm ülkede geçerli olmaktadır. Özel eğitim kurumları daha fazla tercih edilmek için akreditasyon almaktadır. Diğer eğitim kurumları ile işbirligi yapmak isteyen okullar akreditsyonu kullanmaktadırlar. Diğer ülkelerde okul açmak isteyen kurumlar akreditasyon almaktadır.

Uzaktan eğitim akreditasyonunda kullanılan yaklaşımlar ve standartlar/ ölçütler

Uzaktan Eğitimde Akreditasyon Uzaktan eğitimde kalite ve akreditasyon sürecinde ölçütler oluşturulurken sadece çıktılara değil; girdi ve süreçlere de odaklanılması gerek

Kalite güvencesi dokümanları genellikle ortak öğeler içermekte; politika ve planlama, insan kaynakları, öğrenme ortamları, öğrenci desteği ve başarının değerlendirilmesi

Uzaktan eğitimde teknoloji ve kullanılan yaklaşımlar sürekli değişme potansiyeline sahip olduğundan, akreditasyonda kullanılan standartların alanın değişen gereksinimlerine yanıt verebilecek şekilde dinamik olması ve akreditasyon kuruluşları tarafından sürekli güncellenmesi gerekir.

7 temel alanı denetlemektedir: ABD’de faaliyet gösteren CHEA’nın raporuna göre akreditasyon kuruluşları uzaktan eğitimin kalitesini incelerken kurumsal etkinliklerle ilgili 7 temel alanı denetlemektedir: Kurumsal misyon: Uzaktan eğitim sunmak kuruma bir anlam katmakta mıdır? Kurumsal organizasyon yapısı: Kurum, kaliteli uzaktan eğitim vermek için uygun şekilde yapılandırılmış mıdır? Kurumsal kaynaklar: Kaliteli uzaktan eğitim sunmak için kurum yeterli finansman sağlayabilmekte midir? Öğretim programı ve öğretim: Kaliteli uzaktan eğitim sunmak için kurum uygun öğretim programı ve tasarımına sahip midir?

5. Öğretim kadrosu desteği: Öğretim kadrosu uzaktan eğitim verme konusunda yeterli midir ve yeterli kaynaklara, imkân ve araçlara sahip midir? 6.Öğrenci desteği: Öğrenciler uzaktan eğitim yapmak için danışmanlığa, araç gerece, imkânlara ve öğretim materyallerine sahip midir? 7. Öğrenme çıktıları: Kurum, öğrenci başarısının kanıtlarına dayalı olarak sürekli bir şekilde uzaktan eğitimin kalitesini değerlendirmekte midir?

ABD’de uzaktan eğitim kurumlarının akreditasyonunu sağlayan DETC, genel olarak kurumsal düzeyde akreditasyon vermektedir. DETC’nin kullandığı ölçütler oldukça ayrıntılıdır; bu ölçütler 12 bölümden oluşmaktadır. (DETC, 2009).

Ana başlıklar aşağıdaki gibidir: 1. Kurumsal misyon, amaç ve hedefler 2. Eğitim programı hedefleri, öğretim programı ve materyalleri 3. Eğitsel hizmetler 4. Öğrenci hizmetleri 5. Öğrenci başarısı ve tatmini 6. Kurumun yeterlikleri, sahipleri, yönetim kurulu üyeleri, yöneticileri, öğreticileri ve kadrosu

7. Kuruma kabul uygulamaları ve kayıt anlaşmaları 8. Reklam, promosyon faaliyetleri ve personelin işe alımı 9. Finansal sorumluluk 10. Harç politikaları, harç toplama prosedürleri ve geri ödemeler 11. İşletme ve malzeme 12. Araştırma ve öz-geliştirme

ABD’de Yüksek Eğitimde Politika Enstitüsü (Institute for Higher Education Policy- IHEP)ölçütlerini 7 başlık altında yayınlamıştır: Kurumsal destek Ders geliştirme Öğretme/öğrenme Ders yapısı, Öğrenci desteği Öğretim kadrosu desteği Başarının değerlendirilmesi ve program değerlendirme

EADTU’nun, Avrupa Komisyonu’nun desteğiyle yürütülen E-xcellence projesi kapsamında 2009 yılında geliştirdiği ilkeler, e-öğrenme uygulamalarında mükemmellik düzeyine nasıl ulaşılabileceğini ortaya koymaktadır. Bu ilkeler stratejik yönetim, öğretim programı tasarımı, ders tasarımı, ders sunumu, personel desteği ve öğrenci desteği olmak üzere 6 bölümden oluşmaktadır. (EADTU, 2009).

Türkiye’de Uzaktan Eğitimde Akreditasyon Türkiye’de uzaktan yüksek eğitimde kalite güvencesi ve akreditasyon faaliyetlerinin,henüz gelişme aşamasında olduğu söylenebilir. Mevcut uzaktan eğitim programları için bir değerlendirme ve akreditasyon süreci olmayıp, yeni açılacak programlar YÖK bünyesinde faaliyet gösteren Uzaktan Eğitim Komitesi tarafından değerlendirilmekte ve bu değerlendirme sonucunda programların açılıp açılmaması konusunda karar verilmektedir.

Türkiye’de Uzaktan Eğitimde Akreditasyon Bazı Üniversitelerde mühendislik bölümleri ABET(Acredition Board for Engineering and Technolojy) tarafından akredite edilmiştir. Türkiye’de tüm mühendislik programları akredite olan üniversiteler ise ODTÜ ve Boğaziçi Üniversitesi'dir. Türkiye’de şu an itibarıyla 51 program bu akreditasyona sahiptir Üniversite ABET akr. Sahip Program Sayısı ODTÜ 13 İTÜ 24 BOĞAZİÇİ 6 DOĞU AKDENİZ (KKTC) 5 BİLKENT 3

Türkiye’de Uzaktan Eğitimde Akreditasyon MÜDEK Mühendislik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneğidir MÜDEK'İN AMACI MÜDEK'in amacı, farklı disiplinlerdeki mühendislik eğitim programları için akreditasyon, değerlendirme ve bilgilendirme çalışmaları yaparak Türkiye'de mühendislik eğitiminin kalitesinin yükseltilmesine katkıda bulunmak, böylece, güncel ve gelişmekte olan teknolojileri kavrayan, daha iyi eğitilmiş ve daha nitelikli mühendisler yetiştirilerek toplumun refahının ileri götürülmesini sağlamaktır.

Öz-değerlendirme Uzman incelemesi Ekip ziyareti Karar Sürecin tekrarı Akreditasyon Süreci

Dünyada uzaktan eğitimde akreditasyon uygulamaları Ülkelere göre farklılık gösteren akreditasyon ve benzeri uygulamalar 3 grupta incelenebilir: 1. Uzaktan eğitimi mevcut akreditasyon ve kalite güvencesi kuruluşları bünyesinde örgün eğitimle aynı biçimde akredite eden ülkeler (Örn. Avustralya, Hong Kong, Tayvan) 2. Mevcut akreditasyon ve kalite güvencesi kuruluşları bünyesinde uzaktan eğitimle ilgili ölçütlerin geliştirildiği ülkeler (Örn. İngiltere, Romanya, Avusturya)

Dünyada uzaktan eğitimde akreditasyon uygulamaları Ülkelere göre farklılık gösteren akreditasyon ve benzeri uygulamalar 3 grupta incelenebilir: 3. Birinci ve ikinci maddelerdeki uygulamaların yanı sıra, uzaktan eğitim için ayrı bir kalite güvencesi ve akreditasyon kuruluşuna sahip ülkeler (Örn.ABD, İngiltere, Hindistan)

Dünyada uzaktan eğitimde akreditasyon uygulamaları Yüksek Öğretim Kurumları Derece/ Sertifika Veren Kurumlar Lise (Orta Öğretim Kurumları) Askeri Öğretim Kurumları Toplam ABD 28 68 14 3 113 Avustralya 1 Japonya Kanada 29 70 116

Teşekkür ederiz…