Yrd. Doç. Dr. MURAT TUNCER Yrd. Doç. Dr. Mustafa DOĞAN

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
Advertisements

Performans Değerlendirme
Test Geliştirme ve Madde Analizi
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
Yapılandırılmış Grid.
SİZİN ÇOCUKLARINIZ! BİZİM ÖĞRENCİLERİMİZ! ÖĞRETMEN PDR PGB ÖDB.
ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
K. K. T. C MİLLİ EĞİTİM, GENÇLİK VE SPOR BAKANLIĞI EYLÜL 2010.
Yeni Test Teknikleri Sabiha Odabaşı Çimer.
Zihinsel Engellilerde Disiplin Alanlarının Öğretimi
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
VÜCUDUMUZDA SİSTEMLER
Öğrenme-Öğretme Süreci
POZANTI ATATÜRK ORTAOKULU
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
EĞİTİMDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
ÖLÇME DEĞERLENDİRME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Solunum Sistemi
NASIL SOLUK ALIP VERİRİZ?
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
DEĞERLENDİRME ARAÇLARININ GELİŞTİRİLMESİ
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -9-
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
FEN VE TEKNOLOJİ DERSİ VÜCUDUMUZUN BİLMECESİNİ ÇÖZELİM
CANLILAR DÜNYASINI GEZELİM TANIYALIM
İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi
MUTLAK DEĞERLENDİRME Elif Tuba BEYDİLLİ.
1.SOLUK ALIP VERMEDE GÖREVLİ YAPI VE ORGANLAR
Eğitimde Program Geliştirme Ölçme ve Değerlendirme Boyutu
Proje, Performans Değerlendirme
Atatürk ilke ve İnkılapları Ünite Tanıtım Sunusu
PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ
ÜNİTE ÜRÜN DOSYASI SUNUMU
İçerik Öğrenme Öğrenme Teorileri
DEĞERLENDİRME ARAÇ VE YÖNTEMLERİ
Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri: Alternatif Ölçme ve Değerlendirme
S OLUNUM SISTEMI ŞEHİT POLİS İSMAİL ÖZBEK ORTA OKULU GÜRKAN AKKAŞ 6/C MEHMET YAZICI ÖMER GÜNEŞ.
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
Aşağıdaki numaralandırılmış kutucuklarda fotosentez sonucu çıkan ürünler verilmiştir. Tabloya göre aşağıda verilen soruları kutucuk numaralarını kullanarak.
Solunum Sistemi ve Yardımcı Organlar Ali Metin ÇEVİK /B
12 - KELİME İLİŞKİLENDİRME TESTLERİ
11 - YAPILANDIRILMIŞ GRİD
10 - TANILAYICI DALLANMIŞ AĞAÇ
MESLEKLER.
GÜNÜMÜZDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
ÖLÇME DEĞERLENDİRME Yard. Doç.Dr. Deniz Özcan.
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
ÇAĞDAŞ DEĞERLENDİRME YAKLAŞIMLARI
A. Gaz Alışverişi Gaz alış verişi: Canlılar hücresel solunumda kullanılan oksijeni hücre içine almak ve oluşan karbondioksiti hücreden uzaklaştırmak amacıyla.
KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 15 Fen Bilimlerinde Bilişsel Yaklaşımlar.
Alternatif ölçme ve değerlendirme yöntemleri
BÖLÜM 10 AÇIK SALDIRGANLIK ve ÖRTÜK ANTİSOSYAL DAVRANIŞ.
SERCAN ERTÜRK GÜNÜMÜZDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME. Ölçme ve Değerlendirmenin İlkeleri Amaçlar ilkesi Devamlılık ilkesi Genişlik – kapsamlılık ilkesi Kendi.
Beyin için Zenginleştirme. Beyin ile ilgili yapılan araştırmalar ortamın beyin gelişimi üzerinde etkisinin olabileceğini ortaya koymuştur. Daha iyi bir.
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TASARIMI
ÖĞRETİM TASARIMI DERSİ PROJE SUNUMU
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 10
Yeni Test Teknikleri Sabiha Odabaşı Çimer.
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
ÖLÇEK Bazı ölçme araçlarına verilen ad.
EĞİTİMDE KULLANILAN ÖLÇME ARAÇLARI
Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri: Alternatif Ölçme ve Değerlendirme
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri: Alternatif Ölçme ve Değerlendirme
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Eşleştirme ve Doğru/Yanlış Maddeleri
Sunum transkripti:

Yrd. Doç. Dr. MURAT TUNCER Yrd. Doç. Dr. Mustafa DOĞAN YAPILANDIRILMIŞ GRİD

Fen ve Teknoloji Ağırlıklı Dersler yapılandırıcı anlayışı temel almıştır. Yapılandırıcı anlayış, öğrenci merkezli öğrenme ve öğretme stratejilerini vurgulamaktadır. Yapılandırıcı anlayış, öğrencilerin bireysel farklılıklarını dikkate alır ve öğrencilerin yeni aldığı bilgileri, sahip oldukları bilgilere ekleyerek kendilerine özgü biçimde yapılandırdığını öne sürer.

Programdaki bu anlayış değişikliği göz önüne alındığında ölçme ve değerlendirmede de değişim kaçınılmazdır. Yapılandırıcı anlayışa göre öğrencilere çoklu ölçme değerlendirme fırsatları sunulmalıdır. Ölçme değerlendirme için kullanılacak olan soru tipleri çeşitlendirilmeli, geleneksel ölçme değerlendirme metotlarının yanı sıra alternatif ölçme değerlendirme metotları da kullanılmalıdır.

Yeni öğretim programlarında benimsenen ölçme ve değerlendirme yaklaşımının özellikleri aşağıdaki gibi sıralanabilir: 1. Sonucun yanı sıra sürece de odaklanma, 2. Bilginin hatırlanmasından ziyade uygulanmasına, yapılandırılmasına ve öğrencilerin üst düzey becerilerini sergilemelerine önem verme,

3. Yazıya dayalı soyut görevlerden çok, gerçek hayata ilişkin, performansa dayalı görevlere önem verme, 4. Örtülü, belirsiz ölçütlerden ziyade açık ve belirgin ölçütleri tercih etme,

5. Sadece öğretimin sonunda değil, öğretimin her aşamasında sürekli ölçme ve değerlendirme etkinlikleri gerçekleştirme, 6. Not vermenin yanı sıra etkili ve zamanında geri bildirime ağırlık verme,

7. Tek yöntemle ölçme yerine çok yöntemle ölçme yapma, 8. Ne kadar öğrenildiğini tespit etmenin yanı sıra nasıl öğrenildiğini de belirleme, 9. Rekabet yerine is birliğini destekleme.

Geleneksel Ölçme Değerlendirme Metodları Çoktan seçmeli sorular Doğru yanlış soruları Eşleştirme soruları Tamamlama (boşluk doldurma) soruları Kısa cevaplı sorular Uzun cevaplı sorular Alternatif Ölçme DeğerlendirmeMetodları Performans değerlendirme Ürün seçki dosyası (portfolyo) Kavram haritaları Yapılandırılmış grid Tanılayıcı dallanmış ağaç Kelime ilişkilendirme Proje Drama Gösteri Poster Grup ve/veya akran değerlendirmesi Kendi kendini değerlendirme

YAPILANDIRILMIŞ GRİD Neden? Bu tekniğin en önemli amacı, öğrencilerin bilgi seviyesini, eksikliklerini, ve kavram yanılgılarını tespit etmektir. Nasıl? Bu teknikte, öğrencinin seviyesine uygun olarak 9 ya da 12 kutucuk hazırlanır. Gridi hazırlamak üzere öğretmen, konuyla ilgili bir soru hazırlar ve sorunun yanıtını rastgele, kutucuklara yerleştirir. Daha sonra ikinci soruyu hazırlar ve yine kutucuklara yanıtları yerleştirir. İkinci sorunun yanıtını teşkil eden kutucuklardan bir kısmı birinci soru için de geçerli olabilir.

Sonuç (Değerlendirme) YAPILANDIRILMIŞ GRİD Süreç? Öğrencilerden, her soru için doğru kutucuğu bulmaları ve kutucuk numaralarını mantıksal ve işlevsel olarak sıralamaları beklenir Sonuç (Değerlendirme) Öğrencilerin verdiği cevap o konudaki bilgi seviyesini , bilgi eksikliğini, kavramsal bağları veya yanlış kavramları gösterir.

YAPILANDIRILMIŞ GRİD ÖRNEĞİ

YAPILANDIRILMIŞ GRİD ÖRNEĞİ

1. Hangileri solunuma yardımcı organlardır? YAPILANDIRILMIŞ GRİD ÖRNEĞİ Aşağıdaki soruların cevapları tabloda gizlidir. Soruları cevaplayın ve cevaplarını boşluklara yazınız. BURUN 1 OKSİJEN 2 HAVA İLETİMİ 3 AKCİĞERLER 4 HAVA ALIŞVERİŞİ 5 YUTAK 6 KARBONDİOKSİT 7 GÖĞÜS KAFESİ 8 ALIŞVERİŞİ 9 GIRTLAK 10 HAVANIN TEMİZLENMESİ 11 SOLUK BORUSU 12 1. Hangileri solunuma yardımcı organlardır? …………………………………………………………………………………………………... 2. Hangileri solunum organlarının görevidir? 3. Havanın iletimi hangi solunum organının görevidir? ……………………………………………………………………………………………………

Öğrenci 5 kutucuk seçmiş, bunlardan 3’ü doğru, 2’si yanlış olsun. 3 2 5 4 = 0.60 – 0.50 = 0.10 Şimdi önce 1 eklenip sonra 5 ile çarpılsın. = 5 x 1.10 = 5.50 veya yuvarlak olarak 6 alabiliriz. Bir başka öğrenci 7 kutucuk seçmiş, bunlardan 3’ü doğru, 4’ü yanlış olsun. 3 4 5 4 = 0.60 – 1 = - 0.40 Şimdi önce 1 eklenip sonra 5 ile çarpılsın. = 5 x (0.60) = 3

5 numara 6’ dan önce mi? Cevap evet ise, art arda mı geliyor? Değerlendirmede ikinci aşama (mantıksal veya işlevsel sıraya koyma). cevap 5, 6, 9, 7 ve 2 5 numara 6’ dan önce mi? Cevap evet ise, art arda mı geliyor? 6 numara 9’ dan önce mi? Cevap evet ise, art arda mı geliyor? 9 numara 7’ den önce mi? Cevap evet ise, art arda mı geliyor? 7 numara 2’ den önce mi? Cevap evet ise, art arda mı geliyor? Varsayalım ki öğrencinin cevabı 5, 9, 6, 7, 1 şeklinde. Her evet cevabı 1 puan, her hayır cevabı 0 puan ile değerlendirildiği için, bu öğrenci 8 üzerinden 2 puan almıştır.

YAPILANDIRILMIŞ GRİD ÖRNEĞİ

Örneğin başka bir öğrenci bu soru için 3 doğru ve 2 yanlış kutucuk seçti. Yukarıda verilen formül kullanılarak;

YAPILANDIRILMIŞ GRİD ÖRNEĞİ: fen ve teknoloji dersi Aşağıdaki numaralandırılmış kutucuklarda çeşitli hayvan isimleri verilmiştir. Tabloya göre aşağıda verilen soruları kutucuk numaralarını kullanarak cevaplayınız. 1. Yukarıdaki kutucuklardan hangisi/hangileri omurgalı hayvanlar sınıfına dahil olan canlıları içerir? 2. Birinci soruda seçtiğiniz hayvanları balık-sürüngen-kurbağa-kus- memeli doğrultusunda sıralayınız 3. Yukarıdaki kutucuklardan hangisi omurgasız hayvanlar sınıfına dahil olan canlıları içerir?

YAPILANDIRILMIŞ GRİD ÖRNEĞİ: 9. Sınıf biyoloji

YAPILANDIRILMIŞ GRİD ÖRNEĞİ (9. Sınıf Biyoloji Dersi)

YAPILANDIRILMIŞ GRİD ÖRNEĞİ: 10. Sınıf biyoloji

YAPILANDIRILMIŞ GRİD ÖRNEĞİ: 10. Sınıf biyoloji

YAPILANDIRILMIŞ GRİD -AVANTAJLARI- Bu teknik ile hazırlanmış sorularda kutucukların içerisine kelimeler, resimler, sayılar, eşitlikler, tanımlar veya formüller konulabilir. Hem doğru kutucukların seçimi, hem de bunların mantıksal sıraya dizilmesi konuyu çok iyi bilmeyi ve anlamayı gerektirir. Yanlış seçilen kutucuklar öğrencilerin konu hakkındaki eksik veya yanlış bilgilerini ortaya çıkarır. Yapılandırılmış grid tekniğinde kısmi bilgi de değerlendirilir ve ödüllendirilir. Öğrenci seçtiği her doğru kutucuk için puan alır.

YAPILANDIRILMIŞ GRİD -AVANTAJLARI- Bu teknikte çoktan seçmeli testlerin aksine doğru olmayan bilgiler sorulmaz; yani kutucuklardaki her bilgi bir soru için gerekli cevap olmayabilir; ama diğer bir soru için mutlaka cevap teşkil eder. Bu nedenle yanlış şıkları eleyerek doğru cevabı bulma stratejisi saf dışı edilmiş olur. Bu teknikte soru hazırlanması başlangıçta öğretmenler için biraz zahmetli olabilir, ama zamanla bu metot etkili bir biçimde kullanılabilir. Hazırlanan sorular çok kısa zaman diliminde uygulanabilir.

Yapılandırılmış Grid: Sınırlılık • Bu teknikte soru hazırlanması başlangıçta öğretmenler için biraz zahmetli olabilir, ama zamanla bu metot etkili bir biçimde kullanılabilir.