SORUN ÇÖZME ve YARATICI DÜŞÜNME

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
28 Ekip çalışması.
Advertisements

Yaşam Boyu Öğrenme S Kaynak II; Eğitimde Program Geliştirme Yazar;Ö.DEMİREL Hazırlayan; Cemil YAYLAR Ders Sor.; Doç. Dr. Nasip DEMİRKUŞ.
Menar Abaküs Mental Aritmetik Programı
ALTI ŞAPKALI DÜŞÜNME TEKNİĞİ
Din Hizmetlerinde SORUN ÇÖZME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
STRATEJİK YÖNETİM STRATEJİK PLANLAMA
1. GİRDİ KRİTERLERİ PUANLANDIRMA MATRİSLERİ
Sistem Analizi ve Planlama
KİŞİSEL SATIŞ Müşteri istek ve ihtiyaçları doğrultusunda gösterim ve ikna etmeye dayalı tutundurma çabalarına kişisel satış denir.
TEKNOLOJİ YÖNETİMİNE GİRİŞ HAFTA I-II
YÖNETİMİN İŞLEVLERİ- KARAR ALMA
DRAMA 1.HAFTA EĞİTİMDE DRAMA Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ.
6. Kaynak Yönetimi 1-İnsan kaynakları (görevlendirme, yeterlilik, eğitim) 2-Enformasyon 3-Alt yapı (işyeri, ekipman, devamlılık, destek hizmetler) 4-Çalışma.
Hüseyin ŞİRİN Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi EYTEP ABD.
LİDERLİK.
LİDERLİK’inEN YALIN HALİ
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
ROL OYNAMA.
Yaratıcı Düşünme.
Üst Düzey Düşünme Becerilerine Odaklanma
TEST – 1.
24 Kalite yönetimi.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları Eser ÇEKER (M.Sc.)
Problem Çözme Becerileri
Yönetim ve Eyleme Geçme
KURUMSAL AÇIDAN iKS Kurumsal Amaçlar
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
STRATEJİK PLAN ÇALIŞMALARI
MEB HİZMET İÇİ EĞİTİM SEMİNERİ
ÖĞRENEN ORGANİZASYONLAR
Yedinci Bölüm İşletme YÖNETİMİNİN FONKSİYONLARI.
Öğretim Modeli : Çoklu Zeka
KURUMSAL AÇIDAN iKS Kurumsal Amaçlar Öz Değerlendirme ve Teknik Özellikler.
Kalite Kültürüne Dönüşüm Stratejileri
Evrim Suna ARIKAN Özlem YAŞAR UĞURLU
Stratejik Yönetim.
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ NEDİR?
H.Ö.G.1 PERSONEL GENEL MÜDÜRLÜĞÜ. H.Ö.G TEKNİĞİN ÖZELLİKLERİ  EKİP BAZLI  PROJE BAZLI  KATILIMCI  İNNOVATİF  SÜREÇLERE YÖNELİK  ETKİN PLANLAMA.
Probleme Dayalı Öğrenme
Düşünme Becerileri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Prof. Dr. Fersun PAYKOÇ ODTÜ Eğitim Fakültesi Emekli Öğretim Üyesi.
Yaratıcı Düşünme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
Probleme Dayalı Öğrenme
Kişisel Rehberlik.
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
Bilgisayar Mühendisliğindeki Yeri
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Kurumsal Kültür Yapılandırma Projesi
MEB HİZMET İÇİ EĞİTİM SEMİNERİ
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
ALTI ŞAPKALI DÜŞÜNME TEKNİĞİ
Hüseyin ŞİRİN Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi EYTEP ABD.
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
Planlama.
Yakınsak düşünme ve Iraksak düşünme
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Altı Şapkalı Düşünme Tekniği
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
Eşgüdümleme ve Kontrol
İŞLETME FAKÜLTESİ İŞLETME BÖLÜMÜ TANITIMI
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

SORUN ÇÖZME ve YARATICI DÜŞÜNME Prof. Dr. Abdülkadir Varoğlu BAŞKENT ÜNİVERSİTESİ İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ

KARAR SÜRECİ KURUMSAL AMAÇ VE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ BİLGİ / GÖREVLENDİRME (AMAÇ VE HEDEFLERİN GÖZDEN GEÇİRİLMESİ) ALTERNATİFLERİN GELİŞTİRİLMESİ ALTERNATİFLERİN KARŞILAŞTIRILMASI VE DEĞERLENDİRİLMESİ BİLGİ / VERİ (YENİ ALTERNATİFLERİN GELİŞTİRİLMESİ) AMAÇ VE HEDEFLERİN GÖZDEN GEÇİRİLMESİ VE YENİ AMAÇ VE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ ALTERNATİFLER ARASINDAN SEÇİM BİLGİ / ÖLÇÜT KARARIN UYGULANMASI (DÜZELTİCİ FAALİYET) YÖNETİM BİLGİ / KULLANICI TEPKİSİ

ANALİTİK YÖNTEMLERE İHTİYAÇ BİLGİ İHTİYACI PROBLEM ÇÖZÜMÜ TECRÜBE, FİKİR YARGI, GÖRÜŞ PROBLEMİN BELİRLENMESİ MODEL GELİŞTİRME YÖNEYLEM TEKNİKLERİ PROBLEMİN TANIMI ALTERNATİF GELİŞTİRİLMESİ (HAREKET SEÇENEKLERİ, DEĞİŞKENLER, VARSAYIMLAR, ETKİLİLİK ÖLÇÜTÜ) TÜM BİLGİLERİN TOPLANMASI SEÇENEKLERİN ANALİZİ EN İYİ ÇÖZÜMÜN ELDE EDİLMESİ DENEYSEL VERİ VE BİLGİLER BİLGİSAYAR KULLANIMI DİĞER VERİ VE BİLGİLER ÇÖZÜMÜN UYGULANMASI UYGULAMA SONUÇLARININ DEĞERLENMESİ GERİ BESLEME

KARAR SÜRECİ TAHMİN SİSTEMİ ÇIKTI GİRDİ BİLGİ PLAN FİLTRE SİSTEMİ UYGULAMA ÇIKTI GİRDİ BİLGİ PLAN FİLTRE SİSTEMİ KARAR ÖLÇÜTÜ KARAR DEĞER SİSTEMİ GERİ BESLEME

YARATICILIĞI ARTIRMANIN İLKELERİ YARGILAMAYI ERTELEMEK 2. SAYISAL ARTIŞ İLE KALİTEYİ BESLEMEK 3. ÖNERİNİN YENİ VE ÇARPICI OLMASINI SAĞLAMAK 4. FİKİRLERİ BİRLEŞTİRMEK VE GELİŞTİRMEK 5. İNCELEME SÜRECİNE ARA VERMEK

Yaratıcı Düşünmenin Temelleri Bütün bilgi kanallarını açık tutmak, Az sayıda önemli soruna yoğunlaşmak. Güç oyunu yerine, zamanlaması doğru ikna sürecini tercih etmek. Kesinlik, yönlendiricilik ve katılıktan kaçınmak (Ana fikir oyunu). Misyonu çok boyutlu gözden geçirmek.

Yaratıcı Düşünme - Yaratıcı Gerilim 1. Tasarımcılık 2. Hizmette olma Sosyal Atmosfer a. İnsanlara Organizasyon b. Vazifeye Öğrenme Süreçleri (Zihinsel Modeller) 3. Öğreticilik Sistemik Yapı Üretken Gerçeğin Algılanma Düzeyleri Yorumlayıcı Davranış Kalıbı Tepkisel Olaylar

Yaratıcılık Yetenekleri Paylaşılan vizyonun oluşturulması Kişisel vizyon ve hayalleri teşvik Paylaşmak ve destek istemek Vizyon oluşumunu süreklileştirmek İçe ve dışa dönük olmak Negatif (korku) kaynaklı vizyon yerine pozitif (tutku) kaynaklı vizyon geliştirmek

Yaratıcılık Yetenekleri Zihinsel Modelleri Test Etme Kavramsallaştırma ve soyut düşünme Sorgulama ile şüphecilik dengesi Söylenenlerle yapılanları uyumlandırmak Savunmacı süreçleri minimize ederek her ortamda konuşulanları benzer hale getirmek

HAZIRLIK / KULUÇKA / AYDINLANMA / DENETİM BEYİN MANTIKLI DÜŞÜNME OLGULARIN ÇÖZÜMLENMESİ SAYILARIN İŞLENMESİ GÖRSELLEŞTİRME GÜNDÜZ RÜYASI KAVRAMSALLAŞTIRMA SOL BEYİN SAĞ BEYİN HAZIRLIK VE DENETİM KULUÇKA VE AYDINLANMA SOL YARIMKÜRE SAĞ YARIMKÜRE SOL ALT SAĞ ALT PLANLAMA YAKLAŞIMI ÖRGÜTLENMİŞOLGULAR GÖZDEN GEÇİRİLMİŞ AYRINTILAR İYİ TEPKİLER DUYGUSAL YANITLAR KİŞİLERARASI İLİŞKİLER BAŞATLIK PROFİLİ LİMBİK

Beynin sol lobu; konuşma, matematiksel işlemler, diziler, sayılar, mantık ve analiz gibi konularda üstün olup, ve lineer çalışmakta ve bilgiyi tek tek işlemektedir. Beynin sağ lobu, ritm, hayal kurma, renkler, boyut, hacim, müzik, sanat gibi fonksiyonlar icra eder, bilgiyi bütünsel ve şekilsel işler.

Yapılan araştırmalar beyin lopları ve hızlı öğrenme arasında şöyle bir ilişkinin olduğunu ortaya koymuştur. Beynin her iki lop fonksiyonlarını birlikte ve dengeli olarak kullanmayı içeren bir öğrenme "gerçek öğrenme"dir. Sonuç: Beynin her iki lobunun fonksiyonları da öğrenmenin içine katılmalıdır.

Yaratıcılık Yetenekleri Sistem Düşüncesi Olaylar, nesneler ve süreçler yerine ilişkileri kendi sürekliliğinde algılamak “Düşman ve suçlu dışarıda” düşüncesinden kaçınmak Stratejik açıdan önemli karmaşıklıklara ve dinamik yapıya yönelmek Yüksek verimlilik alanlarına yönelmek Semptomlarla uğraşmaktan kaçınmak

YARATICI DÜŞÜNMEMEK İÇİN BAZI ALIŞKANLIK ÖNERİLERİ Tepkisel olun: kendinizden kuşkulanın ve başkalarını suçlayın. Kafanızda net bir sonuç olmadan çalışın. Acil işi ilk önce halledin. Kazanan/kaybeden ilişkilerini düşünün. Kazanamıyorsanız uzlaşın Değişimden korkun ve geliştirmeyi bir yana bırakın.

KARAR MALİYETİ BELİRSİZLİK MALİYETİ KARAR MALİYETİ BİLGİ ELDE ETME YÜKSEK BELİRSİZLİK MALİYETİ KARAR MALİYETİ BİLGİ ELDE ETME MALİYETİ DÜŞÜK KISA UZUN PLANLAMA UFKU

DURUM-BİLGİ İLİŞKİSİ BİLGİ TÜRLERİ DURUM SPEKÜLASYON EKSİK BİLGİ TAM BİLGİ BELİRSİZLİK RİSK BELİRLİLİK DURUM

ÖN ALIR VE OLAYLARI KONTROL EDER KARAR MODELLERİ BİRAZ DAHA BİLGİ ÇOK BİLGİ AZ BİLGİ KRİZ KARARI FIRSAT KARARI PROBLEM KARARI SEZGİ ÖN ALIR VE OLAYLARI KONTROL EDER OLAYLARIN PEŞİNDEN GİDER SEZGİ OLAYLARI PARALEL ÇÖZER PROBLEM OLUŞUR KRİZ OLUŞUR LİDER FIRSAT KARARLARI VEREBİLENDİR

STRATEJİK DÜŞÜNME İÇİN ÖĞRENME YÖNTEMİ ÖĞRENEN ORGANİZASYONLARA DÖNÜŞÜMÜN EN ÖNEMLİ ARACI ÇİFT DÖNGÜLÜ ÖĞRENMEYE GEÇİŞTİR. 1. ADIM 3. ADIM 2. ADIM ARA ADIM ÇİFT DÖNGÜLÜ ÖĞRENME 1. ADIM: ÇEVREYİ ALGILAMA, TARAMA VE GÖZDEN GEÇİRME SÜRECİ 2. ADIM: TOPLANAN BİLGİNİN NORMLARLA KARŞILAŞTIRILMASI ARA ADIM: NORMLARININ UYGUNLUĞUNUN SORGULANMASI 3. ADIM: UYGUN FAALİYETİN BAŞLATILMASI SÜRECİ 1. ADIM 3. ADIM 2. ADIM TEK DÖNGÜLÜ ÖĞRENME 1. ADIM: ÇEVREYİ ALGILAMA, TARAMA VE GÖZDEN GEÇİRME SÜRECİ 2. ADIM: TOPLANAN BİLGİNİN NORMLARLA KARŞILAŞTIRILMASI 3. ADIM: UYGUN FAALİYETİN BAŞLATILMASI SÜRECİ

GELENEKSEL ORGANİZASYONLARDA ÖĞRENME SÜRECİ YAPISI BASINÇ GERİLİMİNE DAYALI MİMARİLER VAR OLAN BİLGİYE DAYALI TEK DÖNGÜLÜ ÖĞRENME

ÖĞRENEN ORGANİZASYONDA ÖĞRENME SÜRECİ YAPISI ÇEKME GERİLİMİNE DAYALI MİMARİLER ÇİFT DÖNGÜLÜ ÖĞRENMEYE DAYALI SORGULAMAYA DAYALI, YARATICI

ORGANİZASYON SİSTEMLERİ BİLEN ORGANİZASYON 1.AŞAMA: KATI BÜROKRASİ RASYONELLİK DEĞİŞİME UYUM GÜÇLÜĞÜ ANLAYAN ORGANİZASYON 2.AŞAMA: ÜST YÖNETİM TAKIMI BÜROKRASİ DEĞİŞİMİ ANLAMA ve ALGILAMA ESNEK BÜROKRASİ

ORGANİZASYON SİSTEMLERİ DÜŞÜNEN ORGANİZASYON 3.AŞAMA: PROJE ORG. ALT ve ORTA KADEME PERSONELİN YÖNLENDİRİLMESİ DÜZELTME ve İYİLEŞTİRMENİN YAYGINLAŞTIRILMASI ÖĞRENEN ORGANİZASYON 4.AŞAMA: ORGANİK YAPI ÖĞRENMENİN TEŞVİK EDİLMESİ YAYGIN AÇIK İLETİŞİM YAPICI DİYALOGLAR

SORUN ÇÖZME ve YARATICI DÜŞÜNME Prof. Dr. Abdülkadir Varoğlu BAŞKENT ÜNİVERSİTESİ İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ