AB’de ve Türkiye’de trafik güvenliği çalışmaları ve etkin çözümleri Prof. Dr. Mustafa Ilıcalı 24 Mayıs 2011 Lefkoşa
Hiç trafik kazasına şahit oldunuz mu?
kişiye düşen ölüm sayısı değişimi
Bazı ülkelerin trafik kazalarını azaltma hedefleri Ülke - Bölge Hedef Başlangıç Yılı Hedef Yılı Trafik ölümlerinde hedef azalma Avusturya1998– –50% Kanada1991– –2010–30% Danimarka –40% Avrupa Birliği –50% Finlandiya –75% Fransa –50% Yunanistan –40% İtalya1998– –40% Hollanda –30% Yeni Zelanda –42% Polonya1997– –43% Suudi Arabistan –30% İsveç –50% İngiltere1994– –40% ABD –20%
Dünyada… Birleşmiş Milletler Birleşmiş Milletler: Decade of Action for Road Safety programı Avrupa Birliği: Avrupa Birliği: European Road Safety Charter 2020 yılına kadar trafik kazalarında can kaybını %50 azaltmayı hedefliyor.
Bazı Avrupa Birliği Ülkelerinde Genel Yapı ve Mevzuat Fransa – Almaya – İtalya örneği Fransa – Almaya – İtalya örneği Altyapı Altyapı İlk ve Acil Yardım İlk ve Acil Yardım İletişim Enformasyon İletişim Enformasyon Trafik Polisi Trafik Polisi Cezalar Cezalar Koordinasyon Koordinasyon Trafik Eğitimi Trafik Eğitimi Sürücü Kursları Sürücü Kursları
Başarıyı engelleyen ne? Çok fazla disiplini ilgilendirmesi Karmaşık hiyerarşik yapı Karar alma ve uygulamada kurumlar arası iletişim ve işbirliği sorunları Uzun vadeli Stratejik Plana bağlı çalışmanın olmaması Uygulamadaki eksiklikler; Yasal konular İnsan kaynağı Araç gereç Denetim Altyapı
Bazı pratik öneriler: Dinamik örgütlenme, basit hiyerarşi ACİL olarak Ulusal Trafik Güvenliği Eylem Planı hazırlanması Tüm çalışmaların kısa, orta ve uzun vadede takvime bağlanması, izlenmesi
Bazı pratik öneriler: Yasal konular; Tüm yasalar Avrupa Birliği mevzuatına uygun hale getirilmeli Yasalarda tadilat Sıfırdan ele almak Halkın bilgilendirilmesi Örgütlenme: Yol Güvenliği Çalışma Grubu’nun dinamik yapıya kavuşturulması
Amaç ve Hedefler Kurumlar arasında eşgüdüm sağlanarak, tüm parametreleri ve ilgili birimleri içine alacak şekilde, en kuvvetli şekilde, tek elden yönetilerek trafik kazalarında belli bir süre içerisinde azalmayı sağlama ve bunu belirlenen yönteme göre izlemektir.
Stratejik hedef ne olmalı?
10 ana öncelik Ulaşımda yol güvenliği Mağdurlar ve ailelerine destek Yol güvenliği konusunda araştırma ve inceleme Sivil toplumun katkısı Yöneticiler arası uyum Yol güvenliği eğitimi ve öğretim Yol güvenliği bilinci Denetleme ve kontrol Araç güvenliği Altyapı ve trafik yönetimi
Strateji ne olmalı?
Daha iyi davranış, sorumlu ve güvenli sürücülük elde etmek için Vatandaşların bilincini artırarak yol güvenliği konusuna dahil etmek 10 ana öncelikten 2’si (eğitim ve bilinçlendirme) Yol güvenliği eğitimi ve öğretim Yol güvenliği bilinci
İletişim Hedefleri… Kısa Vadede Kısa Vadede Dikkat çekmek, algı yaratmak Dikkat çekmek, algı yaratmak Orta Vadede Orta Vadede Bilinç oluşturmak, içselleştirilmesini sağlamak Bilinç oluşturmak, içselleştirilmesini sağlamak Uzun Vadede Uzun Vadede Yüzümüzü kızartacak istatistiklerin ülkesi olmamak Yüzümüzü kızartacak istatistiklerin ülkesi olmamak
Bilinçlendirme kampanyaları Emniyet kemeri kullanımı kampanyaları Onlarca yıl önce başlayan kampanyalar İletişim dilinin gelişimine dikkat! Daha rahatsız edici Daha sert
60’lar
90’lar
2000’ler
Dünya Sağlık Örgütü (WHO) kampanya afiş örnekleri
Aileniz için Hayalleriniz için Geleceğiniz için Doğru davranış geliştirin Etrafınızı etkileyin Katılımcı olun Sizin için
Özetle… Ortak beklentimiz… geleceğimiz!
İlginiz için teşekkür ederim. Prof. Dr. Mustafa Ilıcalı Tel : Faks :