Türk Milli Eğitiminin Sorunları ve Çözüm Yolları

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİTLİS EREN ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

Kalite Koordinasyon Grubu, Genel Bilgilendirme Toplantıları
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA SERVİSİ ETKİNLİKLERİ
Hayatboyu Öğrenme Programı Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı Leonardo da Vinci Genel Tanıtım.

BOLOGNA SÜRECCİNİN TÜKİYE’DE UYGULANMASI PROJESİ
Eğitim-Öğrenim-Öğretim
TÜBİTAK Başkanı Prof. Dr. Nüket YETİŞ’in Takdimi , İstanbul.
HAYAT BOYU ÖĞRENME (LLP) Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı
TÜRKİYE’DE VE DÜNYADA SAĞLIK SİSTEMLERİ
TÜRK MİLLİ EĞİTİMİNİN İLKELERİ
Ankara, 25 Mart 2011 Mehmet KAYA Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu Genel Sekreteri HSYK’ nın Anayasal Değişiklik Doğrultusunda Yeniden Yapılandırılması.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları Eser ÇEKER (M.Sc.)
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
Support to Local Administration Reform 1 Yerel Yönetimler için Ulusal Eğitim Stratejisi.
A.Ekrem ÖZKUL Kürşat ÇAĞILTAY
EĞİTİMDE YENİ YAKLAŞIMLAR VE KÖY ENSTİTÜLERİ ÖRNEĞİNDE TÜRK MİLLİ EĞİTİM SİSTEMİ VE 21. YÜZYIL BECERİLERİ.
Mesleki Yeterlilik Kurumu
Yaşar Üniversitesi Finans, Bankacılık ve Sigortacılık Bölümü
LOZAN BARIŞ KONFERANSI VE ANTLAŞMASI
Anayasa Devletin yönetim biçimini gösterir.
İstanbul Ticaret Üniversitesi 15 Nisan 2011 Ankara
ESPAÑA SİSTEMA DE EDUCACİÓN LA EDUCACİÓN SUPERİOR LA FORMACİÓN DE LOS DOCENTES AB Ülkelerinde Eğitim Prof. Dr. Mustafa ERGÜN Nurcan BUNAR.
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
Koordinatörler Toplantısı - 14 Mayıs 2009 Hayatboyu Öğrenme Programı-Erasmus Desteklenen Faaliyetler: Yoğun Programlar (IP) ve Diğer Proje Faaliyetleri.
STRATEJİK PLAN SUNUMU ME. Ü. SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU SAĞLIK PROGRAMLARI AMBULANS ACİL BAKIM TEKNİKERLİĞİ PROGRAMI STRATEJİK.
BOLOGNA SÜRECİNİN TÜRKİYE’DE UYGULANMASI PROJESİ Kasım 2006 Fırat Üniversitesi, Elazığ Nezih Güven- Bologna Rehberi.
BAĞIMSIZLIKLARININ 20. YILINDA TÜRK CUMHURİYETLERİ TÜRK CUMHURİYETLERİ ARASINDA EĞİTİM VE BİLİM ALANINDAKİ İLİŞKİLER: DEĞERLENDİRME, SORUNLAR VE ÖNERİLER.
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI Projeler Koordinasyon Merkezi Başkanlığı MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞININ KAPASİTESİNİN GÜÇLENDİRİLMESİ PROJESİ (MEBGEP) MEBGEP.
KIRGIZİSTAN-TÜRKİYE MANAS ÜNİVERSİTESİ PROF. DR. SEBAHATTİN BALCI KIRGIZİSTAN-TÜRKİYE MANAS ÜNİVERSİTESİ REKTÖRÜ (28 – 29 Mart 2013, İstanbul, Türkiye)
İlköğretim Fen ve Teknoloji Öğretim Programı
T.C. TOROSLAR KAYMAKAMLIĞI TİCARET VE SANAYİ ODASI EĞİTİM VAKFI İLKOKULU MÜDÜRLÜĞÜ BRİFİNG DOSYASI
ÜNİVERSİTE REFORMLARI
TERCAN M.KUTSİ BEĞDEŞ İLKOKULU
Recep KILIÇARSLAN PSİKOLOJİK DANIŞMAN. Bologna Süreci nedir? Pek çok uluslararası kuruluşun işbirliği ile Türkiye’nin de dahil olduğu 47 üye ülke tarafından.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİNİN AMAÇLARI YAPISI VE SORUNLARI
EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR
AB Avrupa’nın siyasi ve ekonomik bütünleşmesini insan hakları ile hukukun üstünlüğü ilkeleri çerçevesinde sağlamak amacındaki demokratik Avrupa ülkelerinden.
Recep KILIÇARSLAN PSİKOLOJİK DANIŞMAN
Öğrenme Çıktılarına Dayalı Program Geliştirme Süreci Yrd.Doç.Dr.Ömer Açıkgöz Muş Alparslan Üniversitesi Bologna Uzmanı.
05 Kasım 2010, Muş BOLOGNA SÜRECİ ve MUŞ ALPARSLAN ÜNİVERSİTESİ DENEYİMİ.
AVRUPA ÜNİVERSİTELER BİRLİĞİ KURUMSAL DEĞERLENDİRME PROGRAMI DENEYİMLER-KAZANIMLAR Prof. Dr. Selda Önderoğlu Hacettepe Üniversitesi HÜADEKK Üyesi Özdeğerlendirme.
STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLARININ BOLOGNA SÜRECİNDEKİ ROLÜ Sabancı Üniversitesi 22 Ekim 2010.
EĞİTİM ALANINDAKİ İNKILAPLAR
TÜRK MİLLÎ EĞİTİM SİSTEMİNİN GENEL AMAÇ VE İLKELERİ
PROF.DR. FİLİZ GİRAY ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ YÜKSEKÖĞRETİMİN FİNANSMANI.
AB PROGRAMLARI VE TÜRKİYE Çisel İLERİ 28 Mart 2017.
Yrd Doç Dr Turhan ŞALVA İş Sağlığı ve Güvenliği
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI Projeler Koordinasyon Merkezi Başkanlığı
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
SİYASET BİLİMİ VE KAMU YÖNETİMİ BÖLÜMÜ TEMMUZ 2017
ATATÜRK’ÜN İLKELERİ.
MİMARLIK FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
TÜRK Eğitim Sistemi.
MİMARLIK FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ YASAL TEMELLERİ VE SORUNLARI
Karşılaştırmalı Eğitim
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
TÜRKİYE’DE VE DÜNYADA SAĞLIK SİSTEMLERİ
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
KARŞILAŞTIRMALI EĞİTİM
T.C. Yükseköğretim Kurulu
TÜRK MİLLÎ EĞİTİM SİSTEMİNİN YAPISI VE ÖZELLİKLERİ
TÜRK DİLDEŞ ÜLKELER İŞBİRLİĞİ KONSEYİ (TÜRK KENEŞİ)
Avrupa Yükseköğretim Alanı’nın Faaliyetleri Kapsamında Türk Yükseköğretim Sistemi’nin Değerlendirilmesi Yeterlilikler / Öğrenme Kazanımları Prof. Dr.
1 ATATÜRK’ÜN İLKELERİ 2 1. Cumhuriyetçilik Cumhuriyet bir devlet biçimidir. Geniş manası ile halkın kendi kendisini yönelmesidir. Cumhuriyet, devlet.
2018/2019 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI YIL SONU SEMİNERLERİ
Sunum transkripti:

Türk Milli Eğitiminin Sorunları ve Çözüm Yolları Timur Karaçay Başkent Üniversitesi tkaracay@baskent.edu.tr

Klâsi Eğitim Sistemimizin Genel Karakteri Demokratik , Çağdaş, Bilimsel, Lâik, Karma Yeter mi?

21.Yüzyıla taşınmak Neden Eğitim? Eğitim bizim için değil, gelecek kuşakların hayatı içindir!

Eğitimin Değişen Rolü Klasik anlamda eğitimin rolü, çocuğun bilgi ve becerilerini artırarak onu hayata hazırlamaktır. Ama, çağımızda eğitimi kimse bu dar anlamıyla görmüyor. Eğitim sistemi, bu klasik rolünün yanında, geleceğin sosyo-ekonomik yapısını da şekillendirme rolünü üstlenmiştir.

Evrensel Değerler Her ülkenin eğitim sistemi, o ülkenin geleceğini belirler. Çağdaş bilgi ve teknolojiye sahip olmayan bir ülkenin, ekonomik bağımsızlığını ve hatta siyasal bağımsızlığını koruyabilmesi olanaksız olduğu gibi,

Evrensel Değerler ... 21.yüzyılda giderek globalleşecek olan dünyada, evrensel değerleri olmayan bir eğitim sisteminin ulusal idealler gerçekleştirmesi de olanaksızdır.

TIME : Okullarımızı 20.yüzyılın dışına taşımalıyız Kabuğumuzdan çıkmalıyız Dünyayı daha iyi bilmeliyiz Yeni bilgi araçlarını kullanmalıyız Yaratıcı toplum oluşturmalıyız ... Tarih derslerinde iç savaş kronolojisini ezberletmek yerine, dünya tarihini algılatmak...

Türk Eğitim Sisteminde Dönüşüm Gereklidir 21.yy’da geçerli olabilecek bir eğitim felsefesini ortaya koyabilmek için, içine girdiğimiz bu yüzyılın dünyayı nasıl biçimlendirebileceğini doğru kestirebilmemiz gerekir. Bu kestirimi yapabilmek için de biraz gerilere bakmakta yarar vardır.

Anadolu’da Eğitime Egemen Olma İstekleri TBMM hükûmetinin Maarif Vekâleti, Osmanlı Devleti'nin Maarif-i Umûmiyye Nezâreti, Yunanlıların işgali altındaki bölgelerde Yunanlıların Anadolu Eğitim Genel Müdürlüğü.

Anadolu’da Eğitime Egemen Olma İstekleri Yunanlıların Anadolu'ya tayin ettikleri Eğitim Genel Müdürü, verdiği bir emirle, işgal altındaki yerlerin bütün okullarını Yunan hükûmetine bağlıyor ve genelgesinde şöyle diyordu: Şimdilik yalnız dil dersleriyle tarih öğretimini değiştiriyoruz. Rumca, resmi dil olacaktır. Bundan sonra özel ve resmî okullar yoktur; hepsi bir idare altında toplanmıştır.

CUMHURİYET EĞİTİMİNİN HAZIRLIK DÖNEMİ (1920-1923) Hamdullah Suphi Bey'in başkanlığında, içlerinde Mustafa Necati Bey'in bulunduğu 12 kişilik "Maarif Encümeni" kuruluyor.

CUMHURİYET EĞİTİMİNİN HAZIRLIK DÖNEMİ (1920-1923) 1920 Mayıs ayı başlarında, TBMM'nin ilk Maarif Vekilliğine Rıza Nur Bey, Meclisçe seçiliyor. İstanbul'da "Maarif-i Umumiyye Nezareti", Ankara'da "Maarif Vekâleti"

CUMHURİYET EĞİTİMİNİN HAZIRLIK DÖNEMİ (1920-1923) Temmuz 1920: Ankara da bir "Muallime ve Muallimler Cemiyeti" kuruluyor; Bu dernek, 7 Mayıs 1921'de "Türkiye Muallime ve Muallimler Birliği" adını alıp Bakanlığın da desteğiyle geniş bir örgütlenmeye gidiyordu.

CUMHURİYET EĞİTİMİNİN HAZIRLIK DÖNEMİ (1920-1923) H. Suphi Bey: Bugünkü Türkiye'yi medreselerin değil batı örneğine göre kurulan okulların kurtardığını belirterek şöyle diyordu: Maarifimizin ruhu milliyet, istikameti garp, hedefi millî iktisattır.

CUMHURİYET EĞİTİMİNİN HAZIRLIK DÖNEMİ (1920-1923) Hamdullah Suphi Bey: Yeni Türkiye'de çocuklar hayat için hazırlanacaklar, Mektep, bir iş evidir, esnaf ocağıdır. Mektep, meslek tahsiline yarar, Türk mektepleri, Türk milletinin iktisadî rafahını vücuda getirecek ziraî, ticarî ve sınaî terakkiyata ve tedrisata malik kılınmalıdır. Türk mektepleri sür'atle nazariyeden ameliyeye geçmek üzere umumî bir istihaleye tâbi tutulmalıdır.

Dönüşümü kavramak Bölünmüşlük, öngörüsüzlük, bilgisizlik: 11 Eğitim Sendikası Sayısız dernek Çağı kavrayamama Ulusal ideallerin yokluğu Evrensel ideallerin yokluğu

Eğitimde Hakimiyet Akımları Siyasi ağırlıklı görüşler Dini ağırlıklı görüşler Bireyci görüşler Toplumcu görüşler Ekonomik ağırlıklı görüşler

Dünya Neyi Tartışıyor? Gelecekte eğitimde öğretmenin rolü ne olacak? okulun rolü ne olacak? devletin rolü ne olacak?

Okul-Öğrenci-Öğretmen Sayıları Statü Okul Öğrenci Öğretmen Okul Öncesi 2.821 550.146 8.248 İlköğretim 34.990 10.673.935 389.859 Ortaöğretim 7.435 3.258.254 185.317 Genel Ortaöğretim 3.406 2.075.617 102.581 Mesl.Tekn.Ortaöğretim 4.029 1.182.637 82.736 Yaygın Eğitim 9.630 3.886.638 69.530 Yükseköğretim 77 2.073.428 79.555 Toplam 54.953 20.442.401 732.509

MEB Bütçesi

15.000 Saat Ortaöğretim bitene kadar kadar çocuklarımız okulda ortalama 15.000 saat harcıyor. Bunun iyi bir karşılığını beklemek hakkı herkes için vardır.

Okulöncesi Ailelerin sosyo-ekonomik yapısı Nüfus artışı Kente göç –varoşların oluşumu- Aile içi ve çevre eğitiminin yozlaşması Okulöncesi kurumların sayısal yetersizliği

İlköğretim 5 yıl 5+3 yıl 8 yıl İlköğretimin hastalığı: İmkân ve fırsat eşitliği yaratamama Erken yaşta mesleğe yönlendirme!

Ortaöğretim Genel Amaçlı Okullar Mesleki ve Teknik Okullar Orta Öğretim Sisteminin Hastalığı: İmkân eşitliği AB Standardı ÖSYM ye hedefli olma! Mesleki ve Teknik Okulların Yapısı ve hedefi

Yükseköğretim (AB) Aşırı merkeziyetçi bir yönetim, Kısıtlı idari ve mali özerklik, Düşük ve azalan kamu kaynakları, Yetersiz öğrenci harçları, Eğitimde verimsizlik, Düşük mezuniyet oranları ve uzayan eğitim süreleri, Araştırmada verimsizlik

Yükseköğretim (Türkiye) Üniversitelerin sayısal yetersizliği Rantabl olmayan büyük üniversiteler Ortaöğretimdeki hastalıkların yansıması Yönetimsel Problemler Mali Problemler

Yaşamboyu Eğitim Hızla gelişen ve değişen teknoloji, okul bilgilerini kısa zamanda aşıyor. İş ve hayat, sürekli öğrenmeyi zorunlu kılıyor. Öğrenmeyi öğrenme

Din Eğitimi Anayasada zorunlu kılınan din eğitimi, önümüzdeki on yıllarda Türkiye’nin gündeminde ağırlıklı olarak kalacaktır. Din Eğitimi bir dinin bir mezhebinin eğitimini veremez. Din eğitimi ya okullardan bütünüyle kalkmalı ya da yalnızca din kültürü kapsamına sokulmalıdır.

Eğitimde Genel Problem Kısıtlı Mali Kaynak Aşırı Merkeziyetçi Sistem Yüksek Öğretimde Beyin Göçü

Neden Eğitim? Yüksek teknoloji, yüksek katma-değer, Klâsik amaçlar, + Doğayı koruma, Dünyayı anlama. Yüksek teknoloji, yüksek katma-değer, yüksek verimli ekonomi, Bunlar, ancak üstün bilgi ve yüksek beceri sahibi insanlarla yaratılabilir.

Bilgi Çağına Geçiş Gelişmiş ülkeler, Endüstri Çağından Bilgi Çağına geçiş sürecindedir. Sanayi toplumunun yarattığı okul tipi dönüşüm sürecine girmek üzeredir. Okullaşma oranlarını yükseltmek yeterli bir hedef değildir.

Türk Yükseköğetiminde Milat 3 Temmuz 2006 : Yüksek Öğretim Kurulu Cumhurbaşkanına “Türkiyenin Yükseköğretim Stratejisi” raporunu sundu.

TÜRKİYE’NİN YÜKSEKÖĞRETİM STRATEJİSİ Rapor üç ana bölümden oluşmaktadır. Dünyadaki Yüksek Öğretim Sistemlerinde Yeni Eğilimler ve Beklentiler Avrupa Yüksek Öğretim Alanı ve Bologna Süreci Türkiye’nin Yüksek Öğretim Sistemindeki Beklentiler

Üniversiteye Giriş Sistemi ÖSS yerine beş ayrı sınav : Lise 2'de alan belirleme sınavı Ortaöğretim sonunda olgunlaşma sınavı Mühendislik, tıp, hukuk fakülteleri için ders düzeyi seçme sınavı Meslek yüksekokulları için temel düzey seçme sınavı Özel yetenek gerektiren programlar için üniversitelerin ilgili bölümlerinin açacağı bir sınav.

Yükseköğretimin Yönetimi/Yönetişimi (Governance) Üniversite üzerinde potansiyel siyasi baskıları azaltmak Üniversite yönetiminde iç verimliliği artırmak, Üniversite performansını artırmak, Hesap verebilirlik ve saydamlığı sağlamak, Üniversite ile dış çevre arasında güçlü bir işbirliği gerçekleştirmek.

Yükseköğretimin Yönetimi/Yönetişimi (Governance) İş yönetimi (managerial) [ABD, Kanada] Meslektaşlar yönetimi [Finlandiya, Yunanistan, Fransa, Almanya, İsviçre, Japonya] Girişimci Model [İngiltere, Avustralya, Hollanda, Avusturya, Norveç, Danimarka, Japonya, Kore]

Üniversite Özerkliği Kendi bina ve makina-teçhizatına sahip olma Borç alabilme Bütçeyi serbest harcama Akademik yapıyı oluşturma ve dersleri belirleme Akademik personeli atama / çıkarma Ücretleri belirleme Öğrenci sayısını belirleme Öğrenim harcını belirleme Hollanda EVET KISMEN Polonya İngiltere Kore Türkiye Japonya

Avrupa Yükseköğrenim Alanında Kalite Güvence İlke ve Standartları Üye ülkelerde aynı kalite ölçütleri, Aynı değerlendirme ve denetleme süreçleri, Saydamlığı artırma, Uluslararası öğrenci hareketliliği, Eğitim sürelerinin ve diplomaların tanınması

AVRUPA YÜKSEKÖĞRETİM ALANININ OLUŞUMU VE BOLOGNA SÜRECİ 1990: Dünyanın en rekabetçi bilgi tabanlı ekonomik gücü olma isteği, Avrupa’da yükseköğretim sistemlerinin uyumlaştırılması, yakınlaştırılması, Avrupa Yükseköğretim Alanı (European Higher Education Area EHEA) oluşturulması

Hizmetlerin serbest dolaşımı, Diploma denkliği ve akreditasyon, Avrupa Yükseköğretim Alanı Bologna Süreci (Bologna, Prag, Berlin, Bergen Bildirileri) Hizmetlerin serbest dolaşımı, Diploma denkliği ve akreditasyon, Öğrenci hareketliliği, Üniversiteler arasında işbirliği Bilim ve teknolojide rekabet gücünün artırılması.

Açık Fikirler İletişim teknolojilerinin yaygınlaşması Online dersler Öğretmenin rolü Okulun rolü Devletin rolü

Türk Eğitim Sisteminde Dönüşüm Zorunluluğu Avrupa Birliği Yenilikçilik Göstergeleri Sanayi Toplumu Eğitim Paradigması ve Bilgi Toplumu Eğitim Paradigması Eğitimde Geleceğe Yönelik Gereksinmeler Eğitimli İnsanın Tanımı Öğrenme ve Öğretme Biçimleri Değişen Bilgi Tabanı

Farklı düşün! 21.yy için eğitim Yüksek standartlar Üstün başarılar Yaşamboyu öğrenme

Sabrınız için teşekkürler T.Karaçay