Öğrenme-Öğretme Kuramları

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Eğitim Paradigmaları Dr. Şirin KARADENİZ.
Advertisements

Bilişsel Gelişim?.
Öğrenme & Davranışcı Yaklaşım
Bilişsel Öğrenme Kuramı
Doç.Dr. Bülent ÇAVAŞ Fen Bilgisi Eğitimi ABD.
ZiHiNSEL ÖZELLiKLER.
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
Öğrenme Kuramı ve Öğretim Kuramı
YAPILANDIRMACILIK.
Buluş Yoluyla Öğrenme.
Öğrenme ilkeleri Prof Dr Süheyla Ünal.
ÖĞRETİM MODELLERİ S.59-74; 1-Carroll’in Okullarda Öğrenme Modeli 2-Bloom’un Tam Öğrenme Modeli 3-Gardner’in Öğretimde Çoklu Zeka Kuramı Kaynak;Öğretimi.
Açık ve Uzaktan Öğretimde Öğrenme Kuramları ve Nasıl Öğretmeliyiz?
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
JEROME BRUNER ‘İN ÖĞRENME KURAMI
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
Beyin Temelli Öğrenme.
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
MERHABA.
Gagné’in Öğrenme Koşulları Modeli
YANSITICI DÜŞÜNME.
Öğrenme Kuramları ve Nasıl Öğretmeliyiz?
BİLİŞSEL-DAVRANIŞÇI TERAPİLER ve UYGULAMALARDA DİKKAT EDİLECEK KONULAR
1 eğitimde yeni yaklaşımlar İbrahim KALYONCU Zehra Kitapçıoğlu İlköğretim Okulu Ocak 2007 Tonya Halk Eğitim Merkezi “ y e n i d e r s p r o g r a.
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
ÖĞRENME KURAMLARI DAVRANIŞÇI ÖĞRENME BİLİŞSEL ÖĞRENME.
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ Murad TİRYAKİOĞLU.
Durumlu Öğrenme (Situated Learning)
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL GELİŞTİRME
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
Öğr. Gör. Dr. Şirin KARADENİZ
Öğrenme Öğretme Süreci
Diğer eğitim-öğretim ilkeleri
Öğretim İlke ve Yöntemleri
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
BİLİŞSEL VE DİL GELİŞİMİ
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
Yapılandırmacı kuramın özelliklerini tanıyabilme, Hayat bilgisi dersinde öğretme-öğrenme sürecinin özelliklerini kavrayabilme, Yapılandırmacı kuramın.
BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
Yapılandırmacılık = Constructivism
Doç. Dr. Murat Özdemir Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Öğretim Stratejileri Sunuş Yoluyla Öğrenme Buluş Yoluyla Öğrenme Araştırma İnceleme Yoluyla Öğrenme Dr. Kerim Karabacak.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri
Sosyo-Kültürel Kuram Dr. Sadiye KELEŞ.
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
Teknoloji Nedir?.
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
Yapılandırmacı Öğrenme
Doç. Dr. Berna Aslan ÖĞRETİM İLKELERİ Doç. Dr. Berna Aslan
NASIL ÖĞRENİYORUZ? ÖĞRENME TERCİHLERİ. Etimoloji: Öğrenme Eski Türkçede ’ög’ : akıl, düşünce Bugünkü "öğrenmek" ve "öğüt" ile eski "ög" ve "öge" sözcükleri.
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
JEROME BRUNER’in Bilişsel Gelişim Teorisi
GELİŞİM VE ÖĞRENME ÖĞRENME TEORİLERİ VE KLASİK ŞARTLANMA
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
ÖĞRENME.
Başşliyoouu... Başlıyor....
Öğrenmeye Bilişsel Yaklaşım
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6)
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Sunum transkripti:

Öğrenme-Öğretme Kuramları Dr. Şirin KARADENİZ

Öğrenme Kuramları Kronolojisi Skinner Edimsel Koşullanma ve Gutrie Bitişiklik Kuramı Bruner Yapılandırmacı Kuramı ve Buluş yolu ile Öğrenme Vygotsky Sosyal Gelişim Kuramı – 1934 Thorndike Etki Yasası Wertheimer Gestalt Kuramı Gagne Öğrenme Koşulları Modeli - 1965 Pavio İkili Kodlama Kuramı ve Lave Durumlu Öğrenme Kuramı Dewey ve Eğitim: Deneyim Pavlov Klasik Koşullanma Piaget Genetik Epistemoloji Miller Bilgi İşlem Kuramı Ausubel Sunuş Yoluyla Öğrenmesi Bandura Sosyal Öğrenme Kuramı DeBono Etraflı Düşünme Kuramı Spiro vd.’nin Bilişsel Esneklik Kuramı Bransford Bağlaşık Öğrenme 1896 1889 1905 1910 1929 1938 1956 1966 1968 1969 1971 1978 1985 1990 1991 1993

John Dewey ve Eğitim: Deneyim Pragmatist‘tir En önemli kitapları: Demokrasi ve Eğitim Okul ve Toplum Dewey eğitimde 3 eleman üzerinde durur; Okul Toplum Çocuk

John Dewey ve Eğitim: Deneyim Okul “Okul hayata hazırlık değil, hayatın tam kendisidir” Okulda hayattın her yönü, problemleri, meslekler vb… olmalıdır. Bu yönleri içeren farklı dersler ile olmalıdır. Toplum Toplumsal olayları gözlemleme ve üzerinde düşünme Okul toplumu yansıtan bir topluluktur. Çocuk Çocuk güneştir-merkezdir, öğretmen, araç-gereçler bunun etrafındadır. Yaparak-yaşayarak öğrenme Demokratik ortamda deneyimler yolu ile sosyalleşme

Pavlov Klasik Koşullanma U  T Genelleme

Thorndike Etki Yasası Etki yasası: Alıştırma yasası: Organizma ortaya koyduğu tepkinin etkisini rahatlatıcı ve doyuma ulaştırıcı bulduğu sürece tepkiyi gösterir. Alıştırma yasası: Öğrenme olduktan sonra U-T bağının güçlendirilmesi için alıştırma yapılmalıdır. Hazır bulunuşluluk Organizma etkinliği yapmaya hazır olmalıdır.

Wertheimer Gestalt Kuramı Gestalt = Bütün Kendini oluşturan parçalardan farklıdır. Öğrenme; parçaların ilişkilendirilmesi ile bütünün kavranmasıdır. Sınıfta geometri problemlerinin çözümü üzerine çalışmıştır. Kofka ve Köhler Gestalt Ekolunun diğer önemli isimleridir.

Gutrie’nin Bitişiklik Kuramı U-T Bitişikliği: Uyarıcıya verilen tepki başka bir durumda da verilir. Çünkü uyarıcı o tepkiye çağrışım yapar. Öğrenme Bu U-T’den, bitişiklikten sonra gerçekleşir. Alıştırma yapmaya, ödül ve cezaya gerek yoktur.

Piaget’in Genetik Epistemolojisi Jean Piaget, ‘genetik’ kavramını, biyolojik kalıtımdan çok ‘gelişim açısından büyüme’ ile eş anlamlı olarak kullanmaktadır. ‘epistemoloji’ kavramı ise bilgi edinimi teorisidir. Böylece, genetik epistemoloji, çocukların bilgi edinimleri ile ilgili, doğum ile başlayan gelişim aşamaları anlamına gelmektedir

Piaget’in Genetik Epistemolojisi Dönem Yaş Özellikleri Hareket 0 – 2 Duyular yolu ile dış dünyanın algılandığı, nesnelerin görünmediği zamanlarda da var olduğunun farkına varılmaya başlandığı dönemdir. Bu dönemdeki bebek, refleks halindeki hareketlerden, amacı olan hareketlere geçmeye başlar. İşlem Öncesi 2 – 6 Dilin kullanımının ve sembollerin geliştirildiği dönemdir. Çocuklar, mantıksal olarak sadece tek yönlü olarak düşünürler. Diğer insanların bakış açılarını algılamada zayıftırlar. Somut İşlemler 6 – 11 Problemlere mantıklı çözümlerin getirildiği dönemdir. Çocuklar, kuralları anlayabilirler. Fakat çoğunlukla somut nesneler üzerinde düşünürler. Soyut 11- 18 Karmaşık problemlere mantıklı çözümlerin getirildiği dönemdir. Daha soyut düşünme ve sosyal konularda fikirlerin geliştirildiği dönemdir.

Piaget’in Genetik Epistemolojisi Şema (zihinsel yapı) Özümseme Uyumsama Dengeleme

Piaget’in Genetik Epistemolojisi ~ Öğretim Tasarımı Çocuklar, yetişkinlerden farklı düşünürler. Bu nedenle çocukların ne öğrendiğine onların açısından bakarak karar verilmelidir. Yeni deneyimlerin kazanılması, özümseme ve uyumsama süreçleri, öğrencinin etkin olmasını gerektirir. Böyle bir öğrenme ortamında öğretmen, öğrencilere bilgileri aktaran kişi olmak yerine, öğrencilerin denemeler yolu ile keşfetmesine, birlikte çalışma yolu ile etkileşim içine girmelerini sağlayan kişi olmalıdır.

Piaget’in Genetik Epistemolojisi ~ Öğretim Tasarımı Çocuklar, kendi ilgileri ve hızları ile öğrenirler. Bu nedenle öğretim tasarımında bireysel farklılıklara dikkat edilmeli ve öğrenci merkezli bir öğrenme ortamı sağlanmalıdır. Yeni deneyimlerin kazanılması, özümseme ve uyumsama süreçleri, öğrencinin etkin olmasını gerektirir. Böyle bir öğrenme ortamında öğretmen, öğrencilere bilgileri aktaran kişi olmak yerine, öğrencilerin denemeler yolu ile keşfetmesine, birlikte çalışma yolu ile etkileşim içine girmelerini sağlayan kişi olmalıdır.

Skinner’ın Edimsel Koşullanması Edim: Organizmanın kendiliğinde gösterdiği davranış. Örn: Parmağını kaldırma… E  P Klasik koşullanmada; öğrenciye uyarcı verilir sonra tepki göstermesi beklenir Edimsel koşullanmada ise öncelikle öğrenci bir edim veya davranış gerçekleştirir sonra bu davranış ödüllenerek pekiştirilir.

Skinner’ın Edimsel Koşullanması Pekiştireç Olumlu Örn: Aferin vb. Olumsuz Sınıfta gürültü yapan öğrencinin, bu olumsuz davranışı azaldıkça öğretmenin öğrenciyi uyarmaktan vazgeçmesi Ceza Örn: Gürültü yapan öğrencilerin azarlanması Premack ilkesi (Büyükanne Kuralı) Öğrencilerin en çok tercih ettikleri davranışın pekiştireç olarak kullanılması. Örn: Hoşlanmadığın şu etkinliği yaparsan hoşlandığın diğer etkinliği yapabilirsin….

Miller’ın Bilgi İşlem Kuramı 7 +/- 2 parça (chunck)

Vygotsky’nin Sosyal Gelişim Kuramı Bireyin sosyal gelişimi Yakınsal gelişim alanı (Zone of Proximal Development ) Öğrenme sosyal etkileşim sürecinde meydan gelen bilişsel gelişimdir. Bireysel öğrenme Bilişsel gelişim Çocuğun yetenekleri Bireysel yetenek sınırı Yakınsal gelişim alanı Uzmanın (öğretmen) yol göstermesi ve işbirliğine dayalı öğrenme ile sosyal etkileşim sonucu potansiyel yetenek sınırı

Bruner’in Yapıcı Kuramı İçerikten bağımsız bilgi ya da beceriler yoktur, içerik alanın özelliğine göre yapılandırılmalı ve öğrenme etkinlikleri farklılaştırılmalıdır. Öğrenme bağlam içinde gerçekleşir.

Bruner’in Yapıcı Kuramı Öğrenme gerçek yaşamın karmaşıklığını ve değişkenliğini yansıtan ortamlarda en verimli ve etkili biçimde oluşmaktadır. Yapıcı öğrenme süreçleri tasarımı içerik alanına bağımlıdır

Bruner’in Yapıcı Kuramı Esnek bir içeriğe sahiptir, yani öğrenilecek bilgi her zaman içerikte sunulan bilginin tamamen aynısı olmak zorunda değildir, öğrenci sunulan bilgileri kullanarak kendi anlam ve bilgisini yapılandırır. Bunun için de bilgi kaynaklarının farklı bakış açılarını değerlendirmelidir. Öğrenciler kendi öğrenmelerini kendileri yönetirler ve aktiftirler.

Bruner’in Yapıcı Kuramı Ortaklaşa etkinlikler ile öğrenciler hem öğretmenle hem de diğer öğrencilerle işbirliği içinde çalışma yapar, yarışma ortamı sağlanmaya çalışılmaz. Sürece yönelik değerlendirme teknikleri kullanılmalıdır.

Paivio’nun İkili Kodlama Kuramı Sözel ve görsel mesajlar birlikte verilmelidir. Problem çözme, kavram öğrenme, dil eğitimi…

Lave’ın Durumlu Öğrenme Kuramı Yanlış inançlar; Birey öğrenmesini bir durumdan diğerine muhtemelen transfer eder. Öğrenci bilgiyi almada pasiftir - bilginin içine boşaltıldığı bir kaptır. Öğrenme uyarıcı ve doğru cevaplar arasındaki güçlendirmedir. Öğrenciler bilginin yazıldığı boş tahtadır. Yeni durumlara transfer edilecek beceriler ve bilgi içeriğin kullanımından bağımsız olarak edinilebilir. İçerik anlamı verir.

Lave’ın Durumlu Öğrenme Kuramı Bağlam Sosyal etkileşim Bilginin transferi Yansıma

Bilişsel Çıraklık Öğretmen = Usta, Öğrenci = Çırak Bilişsel çıraklık, belli bir bağlamda, belirli öğrenme çıktıları için, öğrenciye bilgiye nasıl ulaşacağı, onu nasıl kullanabileceği ve uygulayabileceği konusunda gereksinim duyacağı bilişsel etkinliklerin öğretmenin bir usta gibi yol gösteriliciliği ışığında kazandırılması sürecidir.

Öğrenme-Öğretme Kuramları Dr. Şirin KARADENİZ