KARAYOLU ile TAŞINMASI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Sorular ve Cevaplar.
Advertisements

GENEL DENEME SINAVI - 3 C. Asidik D. Basınç
LABORATUVAR GÜVENLİĞİ
GENEL DENEME SINAVI Tehlikeli madde taşımacılığı yapan bir araç sürücüsü görüş mesafesi 50 m. altına indiğinde nasıl davranmalıdır? A. Sis farlarını.
TEMEL VE TANK EĞİTİMİ SORULARI
Sorular ve Cevaplar.
YANLIŞ UYGULAMA ! EL BLOK ALTINA KOYULDUĞUNDA SAPAN YÜKSEKTE OLMALI.
KARAYOLU TAŞIMA YÖNETMELİĞİNDE YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER
TEMEL VE TANK EĞİTİMİ SORULARI
Örnek Sorular Kapalı Alanlarda Çalışmalarda İş Sağlığı ve Güvenliği Basınçlı Kaplarla Çalışmalarda İş Sağlığı ve Güvenliği.
TEHLİKELİ MADDE TAŞIMACILIĞI
GENEL DENEME SINAVI Elementlerden oluşan, toplama borularla birbirine bağlanmış ve sürekli olarak bir taşıma birimine sabitlenmiş taşıt hangisidir?
Sağlıklı ve Güvenli Tesisler
ÇALIŞMA VE DİNLENME SÜRELERİ
GENEL DENEME SINAVI Sınıf 6.1'e ait tehlikeli madde ambalajları üzerinde bulunan X-Y-Z kodları sırasıyla ne anlama gelmektedir? A. Bulaşıcı, az bulaşıcı,
2011 YILI BAŞLICA ÇALIŞMALAR Sayılı “Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması Ve Uygulanmasına Dair Kanun” ve Yapı Malzemeleri Yönetmeliği.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KÜLTÜRÜ
PATLAYICI ORTAM BULUNAN TESİSLERDE PROJELENDİRME ve RUHSAT İŞLEMLERİ
Petrol Sektöründe Tehlikeli Madde Taşımacılığı ve “ADR” Uyum Süreci
İZMİR SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ Gıda ve Çevre Kontrol Şube Müdürlüğü 2009 Şubat
Elektriklenme ve Elektroskop
TAKİP MESAFESİ HIZIN YARISI KADAR METREDİR
TEHLİKELİ MADDELERİN HAVAYOLU İLE TAŞINMASI
BASINÇLI TÜP DEPOLAMA VE KULLANIM TALİMATI
Tehlİkelİ Atiklarin Taşinmasi
TEHLİKELİ MADDELER VE MÜSTAHZARLARA İLİŞKİN GÜVENLİK BİLGİ FORMLARININ
ASİTLER VE BAZLAR MADDELERİ NASIL ETKİLER?
KONU: SAĞLIK KURULUŞLARINDA TIBBİ ATIKLARIN YÖNETİMİ
Kimyasallar Tehlike Uyarı İsaretleri
GİRİŞ TESTİ İnsanı etkileyen ve insanlardan etkilenen dış
TEHLİKELİ ATIKLARIMIZI AYIRT EDELİM
1 2 3 GÜVENLİK İÇİN ÖNCELİKLE RİSKİ YOK EDİLMELİDİR. RİSKİ YOK EDEMIYORSANIZ KORUNUN KKD; SİZİ KAZALARDAN KORUMAZ, SADECE KAZANIN ŞİDDETİNİ AZALTIR.
Konu : Kurullar – Kuruluşlar – Komisyonlar
ULUSLARARASI SİVİL HAVACILIK KURULUŞLARI
AKSARAY İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
BİYOSİDAL ÜRÜNLERDEN KAYNAKLANAN ATIKLARIN YÖNETİMİ
TANIMLAR Patlayıcı Ortam : Yanıcı maddelerin gaz, buhar, sis ve tozlarının atmosferik şartlar altında hava ile oluşturduğu ve herhangi bir tutuşturucu.
ÇEVRE SAĞLIĞI DAİRE BAŞKANLIĞI Uzm. Bio. Şenol YILMAZ
TEHLİKELİ MADDELER EĞİTİMİ DANGEROUS GOODS TRAINING
TEHLİKELİ MADDELER EĞİTİMİ DANGEROUS GOODS TRAINING
TEHLİKELİ MADDELER EĞİTİMİ DANGEROUS GOODS TRAINING
Atık ara depolama tesisleri TEBLİĞİ
İnsanı etkileyen ve insanlardan etkilenen dış ortama denir.
AçIk Maden OcağI İşletmecİlİğİ İŞ EMNİYETİ
AĞIR VE TEHLİKELİ İŞLER YÖNETMELİĞİ
Konu : Araçların Işıkları – Bozuk Araçların Çekilmesi
FEN VE TEKNOLOJİ LABORATUVARINDA GÜVENLİK
MOTORLU ARAÇLARDA İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
BÖLÜM 2 ARAÇ SINIFLANDIRMA
Depo Elleçleme Personel Eğitimi
LEVHA TAKMA ve İŞARETLEME
AZAMİ UZUNLUKLAR -Otobüs dışındaki motorlu araçlarda: 12.00m -Römorklarda : m. -İki dingilli otobüslerde : m.
TRAFİK VE ÇEVRE DERS NOTLARI
Laboratuvar çalışmalarına başlamadan önce yapılacak işlemler:
Tehlikeli Madde Güvenlik Danışmanının (TMGD) Sorumlulukları
ADR SINIFLANDIRMA ALIŞTIRMALARI SINIF 1
Tankların doldurulma oranları –
DURMA DURAKLAM VE PARK ETME KURALLARI DURMA: Görevli kişilerce verilen dur emrinde, sesli, işaretli dur emrinde, kırmızı ışıkta,işaret.
KORUNMA POLİTİKALARI. KORUNMA POLİTİKALARI Korunma politikalarının amacı işyerlerinde iş kazaları ve meslek hastalıklarını önlemek ve çalışanların.
araçların etiket + levha + işaretlenmesi
Ciddi Sonuçlara Neden Olabilecek Mallar
YÜKLEME İSTİF VE BOŞALTMA İŞLERİ ÇALIŞMA TALİMATI
Asit ve Bazların Taşıma, Depolama ve Kullanımı, Sağlık ve Güvenlik Açısından Önemli Tedbir ve Yöntemler Zeliha IŞIK
Kimyasal atıklarla çalışan işçilerin iş sağlığı ve güvenliği.
PANELVAN-KAMYON-KAMYONET MOTORLU TAŞITLAR VERGİSİ VE GİDER NİTELİĞİ
COŞKUNLAR SÜRÜCÜ KURSLARI Trafik ve Çevre Bilgisi
COŞKUNLAR SÜRÜCÜ KURSLARI Trafik ve Çevre Bilgisi
COŞKUNLAR SÜRÜCÜ KURSLARI Trafik ve Çevre Bilgisi
COŞKUNLAR SÜRÜCÜ KURSLARI Trafik ve Çevre Bilgisi
AKDENİZ UNİVERSİTESİ FİNİKE MESLEK YÜKSEK OKULU DERS : TEHLİKELİ MADDE TAŞIMACILIĞI AD : ABDURRAHMAN SOYAD : KAYAN NO :
Sunum transkripti:

KARAYOLU ile TAŞINMASI TEHLİKELİ MADDELERİN KARAYOLU ile TAŞINMASI HAKKINDA YÖNETMELİK

TEHLİKELİ KİMYASALLARIN TAŞINMASI Günümüzde bir milyondan fazla kimyevi madde taşımakta ve depolanmaktadır. Böylesine çok ve değişken tehlikeli maddelerin özelliklerini tek tek bilmenin ve buna göre hareket etmenin zorluğu ortadadır. Bu zorluğun sonucu olarak, ilk defa 1960 yılında kısa adıyla IMCO diye anılan Uluslararası Deniz Danışma Kurulu, tehlike arz eden kimyasal maddelerin en önemlilerini, kısa adıyla IMDG - C (International Maritime Dangerous Goods - Code) Uluslararası Deniz Danışma Kurulu Tehlikeli Yük Kodları altında sınıflandırılarak bir araya getirilmiştir.

TEHLİKELİ KİMYASALLARIN TAŞINMASI Tehlikeli kimyasalların uluslararası naklinde kimyasalla muhatap olan (kişi veya kurumlar), kimyasalların ambalajlanması, etiketlenmesi ve taşınmasında uluslararası kurallara ve standartlara uymak zorundadır. Bu kural ve standartlar “Tehlikeli Atıkların ve Kimyasalların Karayolu ile Uluslararası Taşınmasını İlgilendiren Avrupa Anlaşması” (ADR) ile belirlenmiştir. Bu anlaşma tehlikeli kimyasalları kapsadığı gibi tehlikeli atıkları da kapsamaktadır.

TEHLİKELİ KİMYASALLARIN TAŞINMASI Bu anlaşmanın büyük bir kısmı tehlikeli kimyasalların ulusal taşıması için de kullanılabilir. ADR1, Avrupa için Birleşmiş Milletler Ekonomik Komisyonu tarafından Cenevre’de belirlenmiş bir anlaşmadır. ADR Kurallarına taraf olma çalışmaları ise Ulaştırma Bakanlığı tarafından yürütülmektedir.

ADR - CENEVRE SINIFLANDIRMASI ADR’nin her tehlikeli madde ve buna bağlı olarak her tehlikeli madde türü için belirlediği taşıma sınıflandırması vardır. Bu sınıflandırmanın en önde gelen prensiplerden bir tanesi şudur: Kimyasal akışının tehlikeli özellikleri ile akış içindeki tehlikeli maddenin saflık özellikleri eşit değerlendirmeye tabi tutulmalıdır. Tehlikeli maddenin ekonomik değeri bununla ilgili değildir. Saf tehlikeli maddeler için hesaba katılması gereken zorunluluklar söz konusu saf maddeleri içeren tehlikeli atıklar için de geçerlidir. Boş fakat temizlenmemiş atık konteynırları ve diğer ambalajlar için de aynı kural geçerlidir. Atık akışları çoğu zaman birden fazla ADR (kategorisi) sınıfı içinde yer alabilir. Bu durumlarda tehlikeli madde akışı içinde en çok tehlikeli olan madde için ADR sınıfı seçilmelidir.

Tehlikeli Maddelerin Gruplandırılması (Madde 2.01) ADR aşağıda sıralan dokuz sınıf tehlikeli maddenin taşınmasını birbirinden ayırmıştır: Grup I a- Patlayıcı cisimler 1b- Patlayıcı madde ile doldurulmuş maddeler (Mühimmat) 1c- Tutuşturucu ve benzeri maddeler (Kibrit - işaret fişekleri gibi) 1d- Sıkıştırılmış veya sıvılaştırılmış gazlar 1e- Su ile temas ettiğinde yanıcı gaz yayan maddeler Grup II Kendiliğinden kıvılcımlanmaya kabiliyetli maddeler Grup III a- Kolayca tutuşan sıvı maddeler b- Kolayca tutuşan katı maddeler c- Yakıcı maddeler Grup IV a- Zehirleyici maddeler b- Radyoaktif maddeler Grup V Aşındırıcı maddeler

TEHLİKELİ KİMYASALLARIN TAŞINMASI İÇİN GEREKLİ ETİKETLEME Tehlikeli kimyasalın taşıması için kullanılan ambalajlar ADR’ye uygun olarak etiketlenmelidir. Her ADR sınıfı için o sınıftaki kimyasallara özel tehlikeleri simgeleyen değişik etiket vardır. Eğer tehlikeli bir kimyasalın birden fazla tehlikeli özellikleri varsa, bu tehlikeleri belirten muhtelif etiketler ambalajların üzerlerine konulmalıdır.

KİMYASAL ETİKETLERİ Bu etiketlerin standart boyutları normalde 100 mm ye 100 mm’dir. Tabela adı verilen daha büyük etiketler tankerler tarafından kullanılmaktadır. Bunların boyutları 250 mm ye 250 mm’dir.

SINIRLAMALAR Madde 2.02 1a, 1b, 1d, 1e ve II. gruplarına giren maddelerden bu yönetmelikte taşınmasına müsaade edilmiş olanların dışında kalanlar karayollarında taşınamazlar. Madde 2.03 IIIa, IIIb, IIIc, IVa, IVb ve V gruplarına giren maddeler sınırlanmamıştır. Yönetmelik içinde konu edilen bu gruplara dahil maddelerin dışında kalan maddeler tehlikeli madde olarak kabul edilmemişlerdir. Madde 2.04 1a, 1b, 1c, 1d, 1e, IIIa, IIIc, IVa, IVb gruplarına dahil maddeleri taşıyan taşıtlar meskûn yerlerde en çok 25 km/saat, meskûn yerler dışında en çok 50 km/saat hızla seyretmek zorundadır.

GENEL TAŞIMA KOŞULLARI Madde 4.01. KONTROL: Tehlikeli madde taşıyan taşıtlar fenni muayene yönetmeliğindeki bütün koşullara uygun olacak fenni muayeneleri yaptırılmış bulunacaktır. 1a, 1b, 1c maddelerinin taşınmasında ‘Mahalli Zabıta Makamları’ndan (Emniyet veya Jandarma) izin alınması gerekir.

TAŞITLARIN DONANIMI VE ÖZELLİKLERİ Madde 4.03 Tehlikeli madde taşıyacak taşıtların, fren, ışık, lastik, ön düzen, reflektör ve diğer durumlarıyla güvenilir olması gereklidir. Bu taşıtlarda: 1-Yolda meydana gelebilecek arızaları giderebilecek avadanlıklar bulunmalıdır. 2- Biri motor diğeri yük yakınında ve emniyetli bir yerde bulunmak üzere en az iki adet yeterli kapasitede yangın söndürme cihazı olmalıdır. 3- İkaz işaretleri ve ihbar aletleri, Araçların Fenni Muayeneleri hakkında Yönetmeliğin 3. Bölümünde aranan vasıf ve şartlarda olacaktır.

İŞARETLEME Madde 4.05 Tehlikeli maddeleri yüklü taşıtların, ön ve arka ekseni üzerinde ve kasada birer 40x60 cm. ebadında tamamı reflektörlü veya köşelerinde taşıtın üzerinde bulundurduğu ölçüde portakal rengi reflektörlü ikaz levhaları bulunmalıdır.

TAŞIT KASALARININ DURUMU ve TEMİZLENMESİ Madde 4.04 - 06 Tehlikeli madde yüklenecek taşıt kasaları, taşıtta sağlam ve dengeli monte edilecek önden veya arkadan gelebilecek herhangi bir darbe ile yeri değişmeyecek şekilde olacaktır.

YÜKLEME Madde 4.07 Tehlikeli madde ambalajları statik dengesini kendi ambalajı ve yüklendiği vasıta içerisinde daima koruyacak biçimde yerleştirilmiş olmalıdır. Kolay kırılır kablar nakliyatta üst üste istif edilmezler, farklı cinsten kolay kırılır kablarla taşınma zorunluluğu karşısında kablar cinslerine göre gruplandırılmalıdır. Kolay kırılır kablar aralarına tampon maddeleri doldurulduktan sonra koruyucu kabları içerisine yerleştirilerek taşıma yapılmalıdır. Farklı tehlikeli madde yüklenimi zorunlu ise, grublarına ait her türlü emniyet tedbiri alınacağı gibi tehlikeli maddeler bir paravana ile kesin şekilde ayrılmış olmalıdır.

ŞOFÖRÜN BİLMESİ GEREKLİ OLAN BİLGİLER Madde 4.15 Tehlikeli maddelerin yüklü olduğu taşıtın şoförü taşımalar esnasında meydana gelecek olaylara karşı aşağıda belirtilmiş hususları kesin olarak bilmesi gereklidir. Taşıtın herhangi bir sabotaj karşısında bulunması hali, Tehlikeli maddenin herhangi bir tehlike karşısında kalması hali, Yangın tehlikesi karşısında yangın söndürme cihazının kullanılması, Taşınan tehlikeli madde ambalajlarının kırılması, saçılması halinde alınması gerekli tedbirler, Ayrıca özet olarak ve bütün tehlikelere karşı tedbirleri kapsayan bir uyarı yazısı taşıtın şoför mahallinde bulundurulacaktır.

TEHLİKELİ MADDELERİN AMBALAJLANMASI Madde 4.19 Tehlikeli maddelerin ambalajları; sınıfına ait özellikleri dikkate alınarak, muhteviyatının herhangi bir surette eksilmesine meydan vermeyecek durumda kapalı ve su sızmayacak nitelikte olmalıdır. Ambalaj, taşıdığı maddeyi tehlikeye sokabilecek veya herhangi bir tehlike sonunda bu tehlikeyi artıracak cinsten olmamalıdır. Katı maddelerin paketlerinde ve ambalajlarında taşınan madde firmasının damgası bulunacaktır. Sarnıçlarla veya damacanlarla taşımalarda, maddenin meydana getireceği iç basınçlardan herhangi bir zarar meydana gelmeyecektir. Sarnıçlar veya damacanalar ile taşımada bunların yumuşak maddelerle sarılı ve en dıştan sert bir cisimle kaplı olması gereklidir. Herhangi bir olay karşısında taşınan sıvı madde dökülür veya akarsa, dıştaki katı katı madde tehlikeli sıvıyı emerek tehlikeyi önlemelidir. Özel bir durum yoksa ambalajlarının madeni tellerle sarılması uygun değildir.

TEŞEKKÜRLER