3.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Mimaride kimlik.
Advertisements

TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
Çağın Gidişine Göre Öğretmen Nasıl Olmalı?
Kentlilik bilinci.
2. Türkiye’de İçgöç Süreci ve Kentteki Sorunları.
AB GENÇLİK( YOUTH ) PROGRAMI
RABİA GİZEM KURU - ELVİN YILMAZ-DOĞUKAN AYTEKİN - BURAK YILMAZ-EFE ŞAHİN 4 A SINIFI.
TOPLUMSAL YAPIYI OLUŞTURAN ÖĞELER
Farklı Sistemlerde Kentleşme ve Kentleşme Politikası
Sanayi kentleri ve gelişimi
6.
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
4.
Farklı Sistemlerde Kentleşme ve Kentleşme Politikası
Liberalizmin Tarihsel Kökenleri
AVRUPA KENTSEL ŞARTI.
…Tarih Kainatın Vicdanıdır...
HAVZA ÖLÇEĞİNDE STRATEJİK PLANLAMA VE KALKINMA ‘Kelkit Havzası Örneği’
İLETİŞİM - DİL VE KÜLTÜR İLİŞKİSİ
ÇEVRE SORUNLARI VE POLİTİKASI
SOSYOLOJİ DERSİ 3.ÜNİTE TOPLUMSAL DEĞİŞME PANT REEE
Bilgi ve Yenilik İktisadı
Doç.Dr. Ahmet MUTLU Ondokuz Mayıs Üniversitesi İİBF
DİN ANLAYIŞINDAKİ YORUM FARKLILIKLARININ SEBEPLERİ
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük TÜRK ÇAĞDAŞLAŞMASI
10 ARALIK DÜNYA İNSAN HAKLARI GÜNÜ İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi, Birleşmiş Milletler Genel Kurulu'nun 10 Aralık 1948 tarih ve 217 A (III)
SANAYİ DEVRİMİ Sanayi Devrimi ya da Endüstri Devrimi, Avrupa'da 18. ve 19. yüzyıllarda yeni buluşların üretime olan etkisi ve buhar gücüyle çalışan makinelerin.
Y.Doç.Dr. Ayhan URAL Abant İzzet Baysal Üniversitesi Bolu / TÜRKİYE
Uygarlık Şekil 1 - Dinamize Toplumsal Bütün S S
Anlamlandırma.
YEREL YÖNETİMLER VE DEMOKRASİ
SEZGİN ÖZTEK ŞEREF AYAN
DEĞİŞME VE EĞİTİM.
TARIMSAL YAPILAR VE SULAMA DERSİ
SANAT TARİHİ.
1.  Teknik, ekonomik, sosyolojik ve psikolojik bağlamlarda ve her türlü örgütlerde ge r çekleşmekte olan girişimciliğin günümüzde çok çeşitli tanımları.
Şekil 1 - Dinamize Toplumsal Bütün Kaynak: H. Erkan (1998); Kültür Politikamızda Yeni Boyutlar KÜLTÜREL ALAN EKONOMİK ALAN P.SÜREÇ S.SÜREÇ K.SÜREÇ DIŞ.
KENTSEL SİYASET-2. KENTSEL SİYASET-2 Kentsel Siyaset-4 Doç.Dr. Ahmet MUTLU.
KENTSEL SİYASET-2 Kentsel Siyaset-4 Doç.Dr. Ahmet MUTLU.
KENTSEL SİYASET-5. KENTSEL SİYASET-5 Kentsel Siyaset-5 Doç.Dr. Ahmet MUTLU.
AVRUPA.
KÜLTÜREL MİRASIN ÖNEMİ VE RESTORASYON SORUNLARI
orta ÇAĞLARDA ULUSLARARASI İLİŞKİLER
TÖREL- AHLAK GELİŞİMİ AHLAK; Bir toplumda bireylerin tümü için geçerli ve uyulması gereken davranışlar, kurallar bütünlüğüdür. AHLAKLI OLMA; Toplumun gelenek,
Uluslararası Örgütler
AİLENİN TANIMI, ÖNEMİ VE TARİHSEL GELİŞİMİ
Zinde Eğitim Kurumu İSG Etiği AHMET YİĞİTALP ZİNDE.
Kırsal sosyoloji ve çalışma alanları-görevleri Prof. Dr
DEMOKRATİK OKUL KÜLTÜRÜ YETERLİKLER ÇERÇEVESİ
2. Sosyal Hizmet – Topluma Hizmet
SOSYAL BİLGİLER DEĞER ÖĞRETİMİ.
KUZEY EFTAL SESLİOKUYUCU
KÜLTÜR TURİZMİ.
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
Liberalizmin Tarihsel Kökenleri
. DERS.
Demokrasinin Temel İlkeleri Hazırlayanlar:M.Kerem GÜNGÖR Deniz ÇAPAR Kaan CANLI.
GECEKONDU OLGUSU VE GECEKONDU KÜLTÜRÜ
DEMOGRAFI.
İŞLETME YÖNETİMİNİN TARİHSEL GELİŞİM SÜRECİ
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
Sosyoloji Tarihi-A- Klasik Sosyoloji Tarihi
TOPLUMSAL BİR BİLİM OLARAK SOSYOLOJİ
TOPLUMSAL BİR OLGU OLARAK KENT VE KENTLİLİK
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
9. HAFTA AİLE.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SOS407 – Kadın Çalışmaları
Sunum transkripti:

3

Kent Kültürü Kent: “mekan” ve “ilişkiler bütünü” (Wirth). Şikago Okulu-1916-Robert Park= “Kent: Kentsel Çevrede İnsan Davranışlarının Araştırılmasına Yönelik Öneriler”. Şikago Okulu:“kırsal topluluklardan farklı, kendine özgü bir örgütlenme ve yaşam biçimine sahiptir”. “İlişkiler bütünü olarak kent” Şikago Okulu’ndan da önce vardır.

5 bin yıldır kent ve kırın işlevi Antik Yunan ve Roma’da kentlilik (urbanity)= siyasete ilişkin bilgi, güzel konuşma ve zevklilik” X kırsal yaşam Kent ve kır farklılaşmasının kökeni, (Antik Yunan ya da İtalyan kent devletlerinde) kentin, bulunduğu bölgedeki siyasal ve sosyal koşullardan “bağımsız” olması ya da daha sonra merkezi krallıklar dönemindeki gibi “özerk” olmasına dayanır.

“kent beratı”=kaba doğa ve iş koşullarından ve geleneksel yapılardan “özgürleşme”. Kent beratı: kent=“havasının insanı özgür kıldığı yerler” Kent toprağına, feodal engellerden kurtarılarak yönetsel anlamda sahip çıkılması, Yargılama yetkisinin kullanılması, Kente özgü askerlik kurumunun oluşturulması. “Kent havası insanı özgür kılar” (Alman atasözü) Ortaçağ ile Yeniçağ başı Avrupa kentleri için baskıdan kurtulma ve özgürleşme arasındaki tarihsel yakınlığı simgelemektedir.

Kentin kendine özgü “kültürü”nün temelleri: İşlevsel bakımdan olduğu gibi kültürel bakımdan da bugünkü kentin temelleri Endüstri Devrimi ve nihayet Fransız Devrimi’ne dayanır. “kent kültürü”, demokrasi hareketinin esasını oluşturur. demokratik devrim ideolojisini yaratan kentsoyluların, kent kültürünün koruyucuları olması. “özgürlük, eşitlik, kardeşlik” ilkeleri, yeni kent kültürünün ve kentlilerin ülküsü.

yöneten ve yönetilenlerin özgürlüğü, bütün sınıf ve zümrelerin eşitliği ve bu ideolojiyi benimseyenlerin kardeşliği (dayanışması) ülküsü, Endüstri Devrimi’nden sonra biçimlenen kent kültürünün esasıdır. Bugün “kent kültürü” olgusu, “endüstrileşmenin olumsuzlukları” ile de biçimlenmiştir. Endüstrileşme, tarımsal yapıdaki çözülmeler, kentlere göç, kent nüfusunun artışı ve yoksulluk, sömürü, ağır çalışma koşulları ve sağlıksız konut alanları= kentlerinin özgürlük mekânı olmaktan uzaklaşması.

Kentlerde “yabancılaşma” sorunları. İşte bugünkü kent kültürünün temelleri, Fransız Devrimi’nin özgürlükçü ilkeleri ile kentsel çevrenin olumsuz ve yabancılaştırıcı yönlerinin giderilmesine yönelik ilkelerden oluşmaktadır. Kentler= sayısız özgürlük talebinin bir arada nasıl yaşayabileceği sorusu arasındaki denge arayışı ile özgürlük ve çoğulculuğun yaşam alanları.

Kent kültürü olgusu ve üstelik bu olgunun kır-kent karşıtlığı üzerinden tanımlanması, Batı (Yunan-Roma geleneği) merkezli kent-uygarlık kavramlaştırmasından ibaret değildir. Kent ve kentlilik= Hem Bizans İmparatorluğu’nda hem de 7. yüzyıldan itibaren Ortadoğu’nun ve Kuzey Afrika’nın İslam kentlerinde de söz konusudur. İbn Haldun= İslam toplumunda ve uygarlığın iki düzeyi olarak “bedevi-hazari” kavramsallaştırması. Kültürel-ahlaki bakımdan kentliler, sükûneti ve rahatı arayan, yumuşak mizaçlı, savaş yerine barışı isteyen niteliklere sahiptir. Bu anlamda kent yaşamı genel olarak bir rahatlık, bolluk, zenginlik, konfor, lüks toplum yaşamıdır.

Doğu’nun kent kültüründe, Antik Yunan-Roma etkisi vardır. Ancak, Endüstri Devrimi ve Fransız Devrimi -özellikle “özgürlük ve eşitlik” ilkeleri-, Doğu’nun kent kültürü üzerinde pek etkili olmamıştır. İslam inanışına içkin “dayanışma” ilkesi çerçevesinde, İslam kentlerinde, katılımcı bir anlayışla, kendine özgü bir kent kültürü gelişmiştir. “Kullanıcı konsensüsü”ne dayalı toplumsal yapılaşma, İslam kültür kuşağında her kültür grubunun kendi kentsel kararlarını almasına yönelik olanaklar tanımıştır (Vakıf kurumu vasıtasıyla). Katılımcı yapı nedeniyle devletin kentsel kararları alıcı merkezi bir örgütünün olmadığı, yalnızca denetim görevini üstlendiği, bu düzende merkezi otorite ile kullanıcılar arasında kademelenmeyi sağlayan vakıf, bireyin kendi belirlediği kamusal bir amaç için mal varlığını kamusal hizmete tahsis etmesidir. Bu durumda mahalle içi planlama kararları ağırlıklı olarak mahallenin gereksinimlerine göre bireyler tarafından alınmaktadır. Ancak bu katılımcılığın “özgürlük ve eşitlik” gibi “dünyevi” unsurlardan yoksun, büyük ölçüde “dini/edilgen” bir nitelik taşıdığı tespit edilebilir.

“Kent kültürü”, genel olarak “kır kültürü” dışında olan ve bu bağlamda kendine özgü kültürel kodları olan bir özellik gösterir. Kent kültürü, kenti ortaya çıkaran hem olumlu hem de olumsuz niteliklerin birikimli bir sonucu olarak ortaya çıkmıştır. Kent kimliğini etkileyen olumlu özellikler; uygarlaşma, uzmanlaşma, bilim ve sanatın gelişmesini teşvik eden toplumsal ortamlar, çoğulcu değerlerin yaygınlaşması ve hoşgörünün yerleşmesidir. Öte yandan özgürleşmenin bedeli olan yabancılaşma, artan suç oranı, çevre kirliliği, yoksulluk, toplumsal ve ahlaki sarsılma gibi kentsel sorunlar da kentli kimliğini etkileyen olumsuz sorunlardır.

Kent yaşamında birey, kırdakinden farklı bir zihinsel yapıya (bilinçlilik) sahiptir. Kent kültüründe baskın biçimde kendini gösteren zekâya dayalı bilinçlilik durumunun yanı sıra toplumsal ilişkilerde maddi ve objektif ölçütler dikkati çeker. Diğer deyişle, toplumsal ilişkilerde duygusallık yerine, maddiyatçılık geçerlidir. kent kültürünün tipik özellikleri, bireyin kendisini ezen bir sosyal ve kültürel düzen içerisinde “bağımsızlığını ve bireyselliğini koruma” güdüsüne dayanır.

Bu özellikler, bireyin duyguları yerine “kafasıyla, düşüncesiyle hareket etmesi; insan ilişkilerinin paraya dayalı maddi bir tavra dayalı” olması; bu ilişkilerin “anonim ve gayri-şahsi” olması; “kalitatif (niteliksel) değerlerin kantitatif (ölçülebilir) değerlere (dakik olma, hesap edebilme gibi) indirgenmesi”; bireylerde “kanıksanmış bir davranış özelliği”nin baskın olması; başkalarına karşı “çekingenlik davranışı”nın ve bireye kişisel bir özgürlük sağlayan “gizli ve hafif bir nefret duygusu ve birbirini itme hali”nin olması; kentin, bireye “kişilik ve bireyselliğini kazandırma” olanağı sağlaması olarak sayılabilir

kent kültürü her şeyden önce kır kültüründen farklı, kent toplumunun ve kent toplumunda bireyin sosyo-psikolojik durumuna göre oluşmuş bir nitelik taşır. 19. yüzyıl sonrası kentinin toplumsal, ekonomik, siyasal, kültürel, bilimsel olanaklar ve bunlara bağlı sorunlar sunan bir niteliğe sahip olduğu varsayımı altında, kent kültürü tüm bunların bileşimini yansıtan karma bir durumu ifade eder.

Söz konusu olanaklar ve sorunlardan görece olarak yoksun olan ve kültürel niteliği üzerinde bu yoksunluğun büyük belirleyici olduğu kır kültürüne göre kent kültürü bir farklılığı ve aynı zamanda “modernlik” bağlamında bir zenginliği ifade eder. Bu çerçevede kent kültürü; “Belli yerleşim yerlerinin somut koşullarında yerleşik düzende yaşayan toplulukların ekonomik, siyasal, ideolojik vb. her düzlemdeki birlikte yaşam pratiklerinin kronolojik süreç içindeki birikim ve bileşimidir”