BÜTÇE AÇIKLARI.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DEVLET VE MİLLİ GELİR.
Advertisements

KAYITDIŞI EKONOMİ VE BOYUTLARI
Bölüm 21 Maliye Politikası ve Dış Ticaret
1 Türkiye Ekonomisinde Mevsimsellikten Arındırılmış GSYH (2008 Ç1=100) Kaynak: TÜİK.
FAİZ ORANI DAVRANIŞI.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Mali İzleme 2005 Yıl Sonu Raporu
Küresel Kriz Sonrası Kamu Ekonomisinde Yeni Eğilimler ve Beklentiler 5. İZMİR İKTİSAT KONGRESİ İzmir, 31 Ekim 2013 HH Erhan USTA Müsteşar Yardımcısı
SON EKONOMİK GELİŞMELER
FİNANSAL AMAÇ VE FİNANS FONKSİYONU
Durgunluk ve Maliye Politikası
Makroekonomi ... ekonominin bütünüyle ilgilenir
PARA TEORİSİ: FAİZ ORANLARININ ANLAMI, ÖLÇÜMÜ VE BELİRLENMESİ
Makroekonomi.
MAKROEKONOMİ”YE GİRİŞ
GSYİH”NIN HESAPLANMASI VE HESAPLAMA YÖNTEMLERİ
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Mapsec İsveç’te Performans Yönetimi Allan Gustafsson Ankara, 10 Ocak 2005.
İKT-102 İktisata Giriş II Makro İktisatın Temelleri
FİNANSAL ANALİZ.
Çalışma Sermayesi Yönetimi
DÜNYA VE TÜRKİYE EKONOMİSİNDEKİ SON GELİŞMELER İSA COŞKUN MÜSTEŞAR YARDIMCISI … Mayıs 2009 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
DÜNYA VE TÜRKİYE EKONOMİSİNDEKİ SON GELİŞMELER HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI Bişkek 13 Nisan 2009 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
2010 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Gerçekleşmeleri ve Beklentiler Raporu.
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2008 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 3 Ocak 2008 – İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
FİNANS DIŞI ALANLARDA ÇALIŞANLAR İÇİN
İşletme Finansı Doç.Dr. G. Cenk AKKAYA.
Makro İktisat İktisadi Analiz
ÜNİTE 5 (Bölüm 1) FİNANSAL ANALİZ
MAKROEKONOMİK ANALİZ 2 YATIRIM Doç. Dr. Yeşim Kuştepeli.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
21 Ulusal Üretimi ve Milli Geliri Ölçmek BÖLÜM İÇERİĞİ
MAKRO EKONOMİ POLİTİKALARI VE TARIM SEKTÖRÜ İLİŞKİLERİ
ÜNİTE 5 (Bölüm 2) FİNANSAL ANALİZ
YÖNT 102 – İŞLETMEYE GİRİŞ II
MAKRO EKONOMİYE GENEL BAKIŞ
Cari Denge Tanımı Dr.Dilek Seymen. Cari Dengeyi iki farklı özdeşlikle tanımlamak mümkün,
Finansal Tablo Analiz Teknikleri
Ders 8 Temel Analiz Hüseyin İlker Erçen
Ders 1 Hüseyin İlker Erçen
TÜKETİMİ DİĞER ETKİLEYEN FAKTÖRLER
NAKİT YÖNETİMİ M. GÖKHAN GÖKTEPE BURSA KHB / UZMAN.
Tasarruflar, Yatırım Harcamaları ve Finansal Sistem
Devlet borçlanması-3.Hafta
Sermaye Maliyeti *Firmalar sadece özkaynaklarını projelerin
Devlet borçlanması-4 ve 5.hafta
©McGraw-Hill Education, 2014
 4. Hafta: Bütçe ve Faiz Dışı Denge  Yasama organının, yürütme organına, gelir toplama ve harcama yapma konusunda yetki verdiği ayrıntılı olarak hazırlanmış.
2010 YILI BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) Mehmet ŞİMŞEK Maliye Bakanı 26 Ekim 2009.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Analitik Bütçe Sınıflandırması
Mali Alan ve İhtiyari Maliye Politikası: Küresel Kriz Sürecinde Türkiye Örneği Erhan USTA Müsteşar Yardımcısı 14 Ekim Ulusal İktisat Sempozyumu,
TASARRUF, YATIRIM VE FİNANSAL SİSTEM
BÖLÜM 15 İşletme Sermayesi Yönetimi. BÖLÜM 15 İşletme Sermayesi Yönetimi.
MAKRO İKTİSAT EKONOMİNİN ÖLÇÜLMESİ 1: HASILANIN ÖLÇÜLMESİ
MAKROEKONOMİYE GİRİŞ Oya Cesur Demir.
Milli Gelir ve Fiyatların Genel Düzeyi: Toplam Talep ve Toplam Arz
Sermaye Maliyeti Sermaye maliyeti; kullanılan veya kullanılması planlanan her çeşit kaynağın, maliyetlerinin ağırlıkları dikkate alınarak ortalamasının.
Sermaye Maliyeti Sermaye maliyeti; kullanılan veya kullanılması planlanan her çeşit kaynağın, maliyetlerinin ağırlıkları dikkate alınarak ortalamasının.
FİNANSAL SİSTEM.
Sermaye Maliyeti Sermaye maliyeti; kullanılan veya kullanılması planlanan her çeşit kaynağın, maliyetlerinin ağırlıkları dikkate alınarak ortalamasının.
Para, Banka ve Finansal Piyasaları Niye Çalışıyoruz?
Yrd. Doç. Dr. Akın Usupbeyli
Esnek Döviz Kuru Sisteminde Para Politikası
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
T.C. BAŞBAKANLIK Hazine Müsteşarlığı
HESAP PLANI.
R. Hakan Özyıldız Kamu bankacılığı R. Hakan Özyıldız
Sunum transkripti:

BÜTÇE AÇIKLARI

Bütçe Açıkları Devlet bütçesi; devletin gelir-gider ve ikisi arasındaki fark olan bütçe dengesine ilişkin bilgiler içerir. Bütçe açığı, en basit biçimiyle kamu harcamalarının kamu gelirlerinden daha yüksek olmasıdır. BD = T – G BD> 0 ise Bütçe Fazlası BD< 0 ise Bütçe Açığı vardır.

Kamu Kesimi Borçlanma Gereği (Public Sector Borrowing Requirement-PSBR); konsolide bütçe ile KİT’lerin kâr/zarar, yerel yönetim açıklarını, bütçe dışı fonlar, döner sermayeli kuruluşlar ve sosyal güvenlik kuruluşlarının bütçe dengelerini içerir. Tam istihdam bütçe dengesi, kaynakların tümünün verimli kullanıldığı varsayımı altında elde edilecek millî gelir düzeyindeki kamu harcamaları ve vergiler arasındaki fark tam istihdam bütçe dengesi olarak adlandırılır.

Kamu Kesimi Borçlanma Gereği

Tam istihdam bütçe açığına alternatif bir ölçü, Musgrave tarafından önerilen malî kaldıraç kavramıdır. Malî kaldıraç, reel kamu harcamaları, transferler ve vergilere ilişkin bazı varsayımlara göre değişmekle beraber; MK=(∆G-∆T) k olarak ifade edilir. k maliye politikası çarpanıdır. Birincil bütçe dengesi (ya da faiz dışı denge), faiz dışı kamu harcamalarının kamu gelirlerinden farkı olarak tanımlanır. Faiz ödemeleri F ise BBD; BBD= T-(G-F) Faiz ödemelerinin pozitif olması durumunda BBD standart bütçe dengesinden daha büyük olacaktır.

Kamu Sektörü Faiz Dışı Fazlası

TÜRKİYE’DE BÜTÇE AÇIKLARININ NEDENLERİ Operasyonel açık, birincil açık ile reel faiz ödemelerinin toplamı olarak hesaplanabilir. İşlevsel Açık= Birincil Açık + Reel Faiz Ödemeleri İşlevsel Açık= Bütçe Açığı – Enflâsyondan Aşınan Kısım Cari Bütçe Açığı, toplam harcamalardan yatırım harcamalarının, gelirlerden de sermaye gelirlerinin çıkarılması ile hesaplanır. Sonuçta açık var ise cari bütçe açığı açık, fazla var ise cari bütçe fazlasından bahsedilir. TÜRKİYE’DE BÜTÇE AÇIKLARININ NEDENLERİ Hızlı nüfus artışı ve kamusal hizmetlere olan talep, Hızlı kentleşme, Transfer harcamalarındaki artış, Aşırı kamusal istihdam

Kayıtdışı ekonominin büyüklüğü, Muafiyet ve istisnalar, Vergiye karşı direnç, Basit ve Götürü usulde vergilendirme. BÜTÇE AÇIKLARININ YAPISAL BELİRLEYİCİLERİ Siyasal Faktörler; siyasal istikrarsızlık, hükümetlerin parçalı yapısı. Sosyal Faktörler; sosyal farklılıklar, gelir eşitsizliği ve etnik ayrışmalar. Kurumsal Faktörler; bütçe süreçleri ve kuralları, bürokratik etkinlik ve demokratik yapılar.

Hazine ve İşlevleri Hazine ilke olarak, devletin bütün menkul ve gayrimenkullerinin sahibidir. Devlet adına borçlanma yetkisi de hazinenin elindedir. Kamu finansmanı açısından hazinenin en geleneksel işlevi, kamu gelirleri ve giderlerinin yer ve zaman açısından denkleştirilmesidir. Kamu finansmanı açısından bakıldığında, bütçe açık-fazlası ile Hazine nakit açık-fazlası arasında bir fark ortaya çıkabilir. Herhangi bir işlemden dolayı bir harcama kalemi tahakkuk ettiği halde ödenmemiş olabilir. Bu para Hazine’deki emanetlerde yer alır.

Bütçeden yapılmış gibi kabul edildiği için bütçe gideri olarak görünen bu kalem henüz fiilen ödenmediği için Hazine’den çıkmamıştır. Bu yüzden örneğin bütçe açık göründüğü halde hazine nakit hesabı açık olmayabilir. Aynı şekilde herhangi bir harcama tahakkuk etmediği halde işlerin kolaylaştırılması için bazen işi yüklenen kişi veya firmalara avans verilebilir. Bu kalemde Hazine’de avanslar hesabında yer alır. Bu durumda bütçede bu hesap dolayısıyla herhangi bir açık olmadığı halde Hazine nakit hesabı açık görünebilir. Hazine Dengesi=Bütçe Dengesi + Emanetler - Avanslar

Borç Yönetimi ve Borçların Sürdürülebilirliği Borçların sürdürülebilirliği açısından mevcut ekonomik koşullar ve bütçe politikası çerçevesinde “BORÇ STOKU/GSMH” oranının en azından sabit kalması ile mümkündür. ∆B=B(r-g)-f r: reel faiz oranı, g: büyüme oranı, f:faiz dışı bütçe fazlası. Yukarıdaki eşitlikten ortaya çıkan sonuç; Reel faizler, büyüme oranından yüksekse, buradan doğacak faiz ödemesi için faiz dışı fazla verilerek telafi edilmelidir. Faiz dışı fazla verilemiyorsa borç stoku giderek büyüyecek ve borçlar sürdürülemez hale gelecektir.

Kamu Net Borç Stoku

Merkez Bankası ve Para Politikası Para Politikası Araçları Reeskont oranı, Munzam Karşılık oranı, Açık piyasa işlemleri, Selektif Kredi uygulaması, Kredi tavanları, Disponibilite oranı. Merkez Bankasının Bağımsızlığı Personel Bağımsızlığı, Finansal Bağımsızlık, Politik Bağımsızlık.