YNT/YNTZ 514 TEKNOLOJİ VE YENİLİK YÖNETİMİ YNT514-Hafta7 : Yeniliğin İktisadi Boyutu Prof. Dr. Atilla ELÇİ Aksaray Üniv., İ şletme Bölümü, YNT/Z 5141
Konular Aksaray Üniv., İ şletme Bölümü, YNT/Z 5142 Hafta Detaylı İ çerik Önerilen Kaynak Hafta 1 Derse giriş. Yenilik, Teknolojik Yenilik 1:1, 2: s9-40 Hafta 2 Yenilik Süreci1:2, 2:s Hafta 3 Yenilik Teorileri1:5, 2:s44-64 Hafta 4 Yenilik Planlaması1:3, 1:8, 2:s Hafta 5 Strateji ve Yenilik1:4, 2:s2:s173-8, Hafta 6 Ar-Ge Yönetimi1:6, 2:s Hafta 7 Yenili ğ in İ ktisadi Boyutu1:11, 2:s , 2:s Hafta 8 Ara Sınav Hafta 9 Ürün ve Süreç Yenilikçili ğ i Yeni Ürünler 1:2, 2:s40-41, 4:4.5 1:9, 2:s , 2:s31-43 Hafta 10 Faaliyet Stratejileri ve Yenilik1:7, 2:s Hafta 11 Kamu Politikaları ve Yenilik Küresel De ğ işim 1, 2:s , 2:s , 3 Hafta 12 Teknoloji Yönetimi5:3 Hafta 13 Bilişim ve İ letişim Teknolojilerindeki Gelişmeler5:4 Hafta 14 Bilişim Sistemleri ve Uygulamaları5:5 Hafta 15 Etik De ğ erler Açısından Yenilik ve Teknoloji3:XI Hafta 16 Dönem Sonu Sınavı
Özet İçerik: Strateji ve Yenilik Aksaray Üniv., İ şletme Bölümü, YNT/Z 5143 Yenilik ve iktisat ilişkisi Başarılı yenilikler nasıl bir iktisadi ortamda yapılıyor?
Yenilik harcamalarının hesaplanması Aksaray Üniv., İ şletme Bölümü, YNT/Z 5144 Genel güçlük: Her yenilik tamamlanmaz; bunların gideri hangi fasla yazılmalıdır? Yenilik başarım ölçümlerinde başarılı/başarısız yenilik projelerinin yeri Yenilik yaparken çok çeşitli gider kalemleri bulunur; bunların hangi bütçe fasıllarından karşılanaca ğ ı sorun olur Harcama hesaplamasında iki yaklaşım: 1. Konu Yaklaşımı: konudaki her türlü yenilik projesi harcaması birleştirilir: henüz oluşmamış ama süren, kesintiye u ğ ramış, vazgeçilmiş, başarılı, başarısız tüm yenilik çalışmalarına yapılan harcamalar. Amaç: işletmenin yenilik etkinlikleri, etkenler, sonuçları ve etkilerini ortaya çıkarmaya yarar. 2. Hedef Yaklaşımı: tüm yenilik girişimlerini de ğ il, yalnızca gerçekleştirilmiş yeniliklerin giderlerini dikkate alır.
Yenilikçi örgütsel yapı Aksaray Üniv., İ şletme Bölümü, YNT/Z 5145
Başarılı yenilikçi işletmelerin özellikleri: Aksaray Üniv., İ şletme Bölümü, YNT/Z İ şletme içi güçlü profesyonel Ar-Ge’ye sahip olmak 2. Temel araştırma yapmak, yapanlarla yakın ilişkide olmak 3. Patent alarak korunmak, rakiplerle pazarlık 4. Uzun soluklu a ğ ır Ar-Ge giderlerini karşılayacak güçte olmak 5. Rakiplerden hızlı hareket etmek 6. Yüksek risk almaya hazır olmak 7. Olası pazarları önceden tüm yönleri ile belirleyebilmek 8. Müşterilerin e ğ itimine ciddi çaba harcamak 9. Girişimcilik, Ar-Ge, üretim ve pazarlama eşgüdümü için yeter güçte olmak 10. Müşteri ve dış bilim çevreleri ile yakın iletişim kurmak.
İstatistik genellemeler: Aksaray Üniv., İ şletme Bölümü, YNT/Z 5147 İ şletme ölçe ğ i, Ar-Ge büyüklü ğ ü, yenilik çıktısı, yenilik gereksinmesi ve rekabet konularında genellemeler: Bir sanayinin ya da bir teknolojinin gelişme sürecinde küçük işletmeler daha yüksel önemde rol oynuyor Rekabet baskısı yenili ğ i körüklüyor İ şletme büyüklü ğ ü ile yenilik çıktısı arasında kesin ilişki yoktur Ar-Ge büyüklü ğ ü önemli olmakla birlikte belirleyici de ğ ildir Büyük işletmelerdeki bürokrasinin yaratı ğ ı tehlikelere dikkat edilmelidir Sanayi dalına göre yenilik çıktıları çok farklılık göstermez
Belirsizlikler sarmalında yenilik projesi seçim değerlendirmesi – Denetim listesi yaklaşımı- 1 Aksaray Üniv., İ şletme Bölümü, YNT/Z 5148 İ şletme amaçları ile uyum Di ğ er uzun soluklu planlarla uyum Ar-Ge’de bilimsel becerilerin bulunması Muhtemel teknoloji sorunları Ar-Ge programının dengesi Di ğ er Ar-Ge projeleri ile etkileşim Rakiplerin Ar-Ge programları Olası piyasanın büyüklü ğ ü Piyasanın genişlemesini etkileyen etkenler Kamu mevzuatının ve denetiminin etkisi Dışsatım olasılı ğ ı Rakiplerin muhtemel tepkisi Lisans/teknoloji aktarması olasılı ğ ı Danışmanlarla/di ğ er firmalarla işbirli ğ i olana ğ ı Di ğ er ürünlerin satışlarının etkisi Gerekli malzemenin bulunabilirli ğ i ve fiyatı Yenili ğ in yan ürünlerinin kullanılabilirlik olasılı ğ ı
Denetim listesi yaklaşımı- 2 Aksaray Üniv., İ şletme Bölümü, YNT/Z 5149 Üretim bilgisinin ve donanımın varlı ğ ı Pazarlama becerisinin ve deneyiminin varlı ğ ı Reklam gere ğ i Teknik satış ve servis sa ğ lamak Sa ğ lık konusundaki riskler Firma imajı üzerindeki etkileri Muhtemel geliştirme, üretim ve pazarlama maliyetleri Patentle korunabilme olanakları Gerekli yatırımların büyüklü ğ ü ve zamanlaması Yeni ya da geliştirilecek fabrikaların yeri Kilit Ar-Ge çalışanlarının tutumu Tepe yönetiminin tutumu Üretim ve pazarlama bölümlerinin tutumu Sendikaların tutumu İ şletmenin büyümesi üzerindeki genel etkisi
Ders Projesi: Aksaray Üniv., İ şletme Bölümü, YNT/Z TÜB İ TAK 2238 Üniversite Düzeyi Girişimcilik ve Yenilikçilik Yarışması’na katılmak üzere TÜB İ TAK 2238Üniversite Düzeyi İ stekliler: bana yazılı öneri verin: konu, hedef, takım (ad, e- posta) İ stekli olanların ortak çalışma ve iletişimlerini kolaylaştırmak için altında bir site açtım. Proje önerisi getirenlere erişim hakkı verece ğ im. Önerilen projeleri ve adresinde bulacaksınız. D İ KKAT: başvuru son tarihi 12 Nisan’a uzatıldı!
Bu konu için kaynak: Aksaray Üniv., İ şletme Bölümü, YNT/Z Chris Freeman ve Luc Soete: Yenilik İ ktisadı (Çeviren Ergun Türkcan), TÜB İ TAK Yayınları, Akademik Dizi 2, 5. Basım 2004.
Bağlantılar-1 Aksaray Üniv., İ şletme Bölümü, YNT/Z Vestel akıllı cepte son viraja girdi: Bu yıl içinde cep üretimine başlarız, Hürriyet 22 Mart 2013, sayfa 15.Bu yıl içinde cep üretimine başlarız 31 bin km’lik fiber a ğ, Hürriyet 22 Mart 2013, sayfa bin km’lik fiber a ğ 168 bin km fiber a ğ, Fiber Internet, Türk Telekom.Fiber Internet Halkın katılım toplantıları, Çevre ve Şehircilik Bakanlı ğ ı Duyurusu, Hürriyet 22 Mart 2013, sayfa 15.
Bağlantılar-2 Aksaray Üniv., İ şletme Bölümü, YNT/Z 51413