1 Bütçe reformu Güney Afrika deneyimi 1994-2004 Andrew Donaldson Genel Müdür Yardımcısı: Kamu Finansmanı Ulusal Hazine – Güney Afrika.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KOMŞU ÜLKELERLE TİCARETTE GAZİANTEP’İN ÖNEMİ
Advertisements

İnsan türünün bin yıl önce tüm dünyaya yayıldığı, çıkış yerimiz olan Afrika, kelimenin tam anlamıyla “geride bırakılmış” bir Kıtadır. Üzerinde.
İHRACAT FİNANSMANINDA EXIMBANK’IN ROLÜ
Fiyat İstikrarı ve Büyüme
Bazı Ekonomilere İlişkin Büyüme Tahminleri
1 Türkiye Ekonomisinde Mevsimsellikten Arındırılmış GSYH (2008 Ç1=100) Kaynak: TÜİK.
Türkiye’de Cari Açık Sorunu
GLOBAL FİNANSAL KRİZİN TÜRK KAMU MALİYESİNE YANSIMALARI
Küresel Büyüme Oranları (%)
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
AB ve Spor. Yaklaşık 125 milyon AB vatandaşı herhangi bir spor etkinliğine katılmaktadır. Bu her dört kişi başına 1’den fazla bir rakamdır. Bireyler,
RAKAMLARLA TÜRKİYE
SON EKONOMİK GELİŞMELER
Türkiye’de Yolsuzlukla Mücadele Güven SAK Ankara, 7 Temmuz 2005.
Ülke Sohbet Toplantıları 5 Haziran 2009 İZMİR. GÜNEY VE KUZEY KORE ARASINDA VAKİ SAVAŞ NİHAYETLENMEMİŞ OLUP, HALEN BİR ATEŞKES ANLAŞMASI MEVCUTTUR. BU.
GLOBAL EKONOMİK GÖRÜNÜM
Erkin Işık | 2 Mart 2006 | 1 Getting you there. ENFLASYON* GİZLİ ŞİFRENİN PEŞİNDE * Ekonomi Çalışma Grubu’nda gerçekleştirilecek sunumların hazırlayan.
Be Ş eri Sermaye H İ ZMET YöneT İ M İ Prof.Dr.Kamil Ufuk BILGIN TODAIE ankara VI.YEREL YÖNETİMLERİN MALİ YÖNETİMİ FORUMU.
14 Kasım 2006 TBB MAKRO EKONOMİ ALT ÇALIŞMA GRUBU Yelda Yücel Karaboğa Yapı ve Kredi Bankası A.Ş.
Krizin gelişimi 2000’li yılların başında Yunanistan Ekonomisi Avrupa Bölgesinin en hızlı gelişen ekonomilerinden biriydi yılında Küresel krizYunanistan’ı.
Türkiye Bilişim Derneği 1 TÜRKİYE BİLİŞİM DERNEĞİ TBMM Bilişim ve İnternet Araştırma Komisyonu Ankara 3 Mayıs 2012.
Makroiktisat... Bir bütün olarak ekonomiyle ilgilenir
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
Makroekonomi ... ekonominin bütünüyle ilgilenir
Türkiye Ekonomisinde Son Gelişmeler Taner Berksoy.
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Irak Krizi gölgesinde 2003 YILI BEKLENTİLERİ Dr. Ercan KUMCU.
FİNANS SEKTÖRÜNDE YABANCI SERMAYE ARALIK TSPAKB 2 İSTİKRAR  Siyasi istikrar Uluslararası yatırımcıların güvenini sağlayan tek parti hükümeti 
İKT-102 İktisata Giriş II Makro İktisatın Temelleri
Küresel kriz ve Türkiye ekonomisinin büyüme sorunu
ÜLKE BİLGİLERİ ADI: İRAN İSLAM CUMHURİYETİ BAŞKENT: TAHRAN YÖNETİM ŞEKLİ : TEOKRATİK CUMHURİYET PARA BİRİMİ : İRAN RİYALİ.
Ekonomi Nedir ? İnsan ihtiyaçlarını sonsuz bu ihtiyaçlar için gerekli olan kaynaklar sınırlıdır. Sınırsız ihtiyaçlar ile sınırlı kaynak arasındaki dengeyi.
Bülent Şenver Liderlik Oyunları Kalıcı ve her durumda geçerli olan bir yaklaşım var mı? Etik Liderlik.
KÜRESEL KRİZ VE ÖTESİ ANSİAD 6. GİRİŞİMCİLİK HAFTASI 15 ARALIK 2008 PAZARTESİ Yavuz Canevi Yönetim Kurulu Başkanı.
Küresel Kriz Sonrası Türkiye’de Finansal Sistem “Bankacılık Sektörü” Ekrem Keskin Mayıs 2010.
ÇEK CUMHURİYETİ YILINDA ÇEKOSLOVAKYA'NIN ÇEK CUMHURİYETİ VE SLOVAKYA OLARAK İKİYE BÖLÜNMESİ İLE KURULMUŞTUR.
DÜNYA VE TÜRKİYE EKONOMİSİNDEKİ SON GELİŞMELER İSA COŞKUN MÜSTEŞAR YARDIMCISI … Mayıs 2009 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
DÜNYA VE TÜRKİYE EKONOMİSİNDEKİ SON GELİŞMELER HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI Bişkek 13 Nisan 2009 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
27 Nisan 2005 TBB MAKRO EKONOMİ ALT ÇALIŞMA GRUBU.
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2008 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 3 Ocak 2008 – İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
KAMU İSTİHDAM POLİTİKALARI-4 Prof. Dr. Doğan Nadi Leblebici Bu Slaytta Esen Çağlar’ın 2007 yılında tepav’da yaptığı.
Makro İktisat İktisadi Analiz
Bankacılık sektörü 2010 Ocak-Aralık dönemindeki gelişmeler Ocak 2011.
İlaç Sektöründe Ufuk Turu AİFD Tuncay Teksöz Pfizer,Türkiye
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Avrupa’nın en batısında yer alır. Ülkenin batısında Atlas Okyanusu, doğusunda Kuzey Denizi, güneyinde Manş Denizi bulunur. Büyük Britanya’nın oluşturduğu.
Geleceğe Dönüş AB TÜRKİYE’Sİ Ender Akgün
BÜYÜME DİNAMİKLERİ Fulya GÜZEL Kaynak: TÜİK GSYH Büyüme Oranları (%, Çeyrekler İtibarıyla)
YÖNT 102 – İŞLETMEYE GİRİŞ II
Makro İktisatta Temel Kavramlar
Mehmet ŞİMŞEK Devlet Bakanı Nisan 2008 MAKROEKONOMİK GELİŞMELER VE KAMU BORÇ YÖNETİMİ.
EKONOMİK GELİŞMELER Fon Yönetimi Sunumu 20/06/2013.
GSYH ve TÜFE: Makroekonominin İzlenmesi
Konu: KIRILGAN BEŞLİ.... Hazırlayan: Maral Beşimova Öğrenci no:
©McGraw-Hill Education, 2014
2010 YILI BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) Mehmet ŞİMŞEK Maliye Bakanı 26 Ekim 2009.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Mahmut BİLEN. Ders Değerlendirme Biçimi Vize %70 Ödev%10Dönem içi %50 Quizler%20 Final%50Dönem Sonu%50.
BATMAN İL EKONOMİK RAPORU. İÇİNDEKİLER 1.Türkiye Ekonomisi Genel Değerlendirme 1.1.Büyüme 1.2.İstihdam 1.3.İhracat 1.4.Enflasyon 2.Batman İli Ekonomik.
KREDİ GARANTİ FONU
Türkiye: İfrattan ( ) Tefrite (2012), Tefritten Normale (2013)
Türkiye yol ayrımında: Diktatörlük mü Demokrasi mi
MAKRO EKONOMİYE GİRİŞ VE TEMEL KAVRAMLAR
22 İşsizlik, Enflasyon ve Uzun Dönem Büyüme BÖLÜM İÇERİĞİ İşsizlik
TÜRKİYE İSTİHDAM VERİLERİ
Para, Banka ve Finansal Piyasaları Niye Çalışıyoruz?
RAKAMLARLA TÜRKİYE
YEREL YÖNETİMLER PAYLAR
Sunum transkripti:

1 Bütçe reformu Güney Afrika deneyimi Andrew Donaldson Genel Müdür Yardımcısı: Kamu Finansmanı Ulusal Hazine – Güney Afrika

2 Güney Afrika’ya genel bakış Nüfus – 47 milyon Yönetim –Anayasal demokrasi (1994) –9 il, 284 belediye –Birleştirilmiş kamu hizmeti Ekonomi –Kişi başına GSYİH –29000 Rand (4800 ABD $) –Gerçek GSYİH büyümesi – yılda % 3 ( ) –Tüketici enflasyonu – % 3-6 (resmi hedef) –İthalat/GSYİH – % 27 –İşsizlik – % 30

3 Demokrasi sonrası iyileşme Yıllık % 1’lik büyümeYıllık Yaklaşık % 3’lük büyüme Yatırım yılda % -2.9Yatırım yılda % +4.7 Enflasyon % 14.3Enflasyon % <6 1993’te açık % ’te % 2.6 bütçe açığı Mali hesaptan çıkan net sermaye 46.1 milyar Rand Mali hesaba giren net sermaye milyar Rand Yatırım boykotuKredi değerlendirme notunda yükselme

4 Güney Afrika’nın kamu finansı Devlet harcamaları (GSYİH’nın)% 29’u Kamu sektörü borcu (GSYİH’nın) % 3’ü Net kredi borcu (GSYİH’nın) % 37’si Kamu borcu faizi (GSYİH’nın) % 4.5’i Sosyal hizmetlerin faizsiz harcamalar içindeki yüzdesi % 59

5 Güney Afrika’nın geçiş mücadelesi Irk ayrımı geçmişi: –Merkezi kontrol; parçalanmış devlet –Kamu hizmetlerinde eşitsizlik –Durgun ekonomi Yeni bir Anayasal düzen –İşbirlikçi yönetim –Hesap verme sorumluluğu & açıklık Değişen öncelikler –Yeniden yapılanma & gelişim programı –Büyüme, istihdam ve yeniden dağıtım

6 Bütçe sorunları (her yerde aynı mı?) Gerçekçi olmayan planlar Kurumsal karmaşıklık; gizli kurumlar Zayıf bilgi sistemleri Çatışan öncelikler Zayıf planlama & yönetim Belirsiz politik yetkiler İstikrarsız bütçe süreci

7 Bütçe reformunun ana unsurları Makroekonomik koordinasyon –1996 yılındaki ekonomik strateji – istikrar –2001 sonrası – genişleyen mali durum Bütçe süreci & sistemleri –1998 Orta Dönemli Harcama Planı(ODHP) (3 yıllık bütçeler) –Gelirlerin yönetimler arasında bölüşümü –2001 yeni bütçe dokümanları –2004 program bazında “ölçülebilir hedefler” Mali yönetim –2000 Kamu Finansman Yönetimi Kanunu –Kamu sektörü – özel sektör ortaklığının desteklenmesi –2004 Arz zinciri yönetim reformları –BT sistemlerinin & hesaplarının modernizasyonu –Risk yönetimi & koşullu yükümlülükler

8 Reform zamanlamasında sorunlar 1.Önce makroekonomik çerçeve –Fiyat ve ücret istikrarı –Güvenilir makro projeksiyonlar 2.Politika ve orta dönem bütçe öncelikleri 3.Merkezi analitik & planlama kapasitesinin geliştirilmesi 4.Performans sorumluluğunun verilmesi & düzenleyici mikro-kontrollerin bölünmesi 5.Mali yönetim & BT sistemleri 6.Reformların kurumları içerecek şekilde genişletilmesi, daha uzun süreli sermaye planlamasının uzatılması 7.Kamu hesap verme sorumluluğunun ve performans ölçümlerinin giderek derinleştirilmesi

9 0,0 5,0 10,0 15,0 20,0 25,0 30,0 Faiz dışı harcamaların %'si Savunma ve istihbarat Polis, Hapishaneler & Adalet Eğitim Sağlık & Refah İskan, Toplum kalkınması, Su & Enerji Diğer ekonomik hizmetler Genel idare Fonksiyona göre konsolide genel yönetim harcamaları 1982/831992/932002/03 Mali eğilimler - 1

10 Mali eğilimler - 2 0% 2% 4% 6% 8% 10% 12% 1994/951995/961996/971997/981998/991999/002000/012001/022002/032003/04 Kişisel gelir vergisiKurumlar gelir vergisi Katma değer vergisi Yakıt vergileri Verginin GSYİH içindeki %’si

11 Mali eğilimler - 3 Borç servis maliyetlerinin GSYİH içindeki %’si

12 Kilit başarı faktörü: Hazine ve harcamacı kurumlar arasında yapıcı çalışma ilişkileri kurulması

13 Orta Dönem Harcama Planı Planlama sürecinin yeniden inşa edilmesi

14 İlk ODHP Hazine analizi: –“yukarıdan aşağıya” bilgisayar analiz modelleri –sektörel analiz ve maliyet yaratan unsurların tespit edilmesi –Bakanlar Kuruluna sunulması: devam etme kararı verilmesi Ancak… –Bölümlerden ilgi yok –Tercih üzerinde yetersiz odaklanma –Bütçe & harcama sürecine bağlantılar zayıf –Fazla teknik –Politik sahiplenme yok

ODHP Nedir? Her bölüm için üç yıllık harcama planı Döner bütçe planlama süreci

16 ODHP nasıl çalışır? Bölümlerin temel faaliyet & politika seçenekleri ile ilgili 3 yıllık revizyonlar sunması İnceleme ekipleri ve Orta Dönem Harcama Komitesince gerçekleştirilen analiz İl hazineleri ile yakın koordinasyon Bakanların Bütçe Komitesi ve Bakanlar Kurulunun politik gözetimi

17 Yol gösterici tahsisatlar Temel tahsisatlar çıkış noktasını belirliyor: –Ulusal, il & yerel yetkililer arasında bölünme –Önceki yılın gelecekle ilgili tahminleri doğrultusunda her bir bölüm için harcama tavanı –3ncü yılda standart artış payı –Bütçe Konseyi & Bakanlar Kurulunun çerçeve planı kabul etmesi Üç yıllık plan ihtiyat fonunu içeriyor Temel tahsisatların yardımcı (tekrarlanmayan) tahsisatlardan ayırılması

18 Hazine gözden geçirme süreci Bakanlar Kurulu önceliklerinin öğrenilmesi Harcama & bütçelerin incelenmesi Temel tahsisatlardaki değişiklikler üzerinde yoğunlaşılması İptal edilecek faaliyetlerin tespit edilmesi Yeni taahhütlerin tespit edilmesi Kurumların yaptığı harcamaların gözden geçirilmesi Bakanlar Kuruluna risklerin bildirilmesi

19 Daha geniş kamu sektörüne yönelik bütçeleme Bütçe dışında önemli gelir akışları & harcamalar Kamu Sektörü Borçlanma Gereğinin yönetilmesi ihtiyacı Hazine & bölümlerin gözetim rolü Kurumsal yönetim ile ilgili protokol Vergi & temettü politikaları Teminatların & koşullu yükümlülüklerin gözden geçirilmesi Ödeme & tedarik politikalarının gözetimi

20 ODHP: özet dersler İşe yaraması için politik bağlılık –Önem verilecek alanların seçilmesi; sunumun geliştirilmesi Çerçeve planın basit tutulması –3 yıllık planlar –Temel kalemlerde değişiklikler Önemsenmesinin sağlanması –Bütçe sürecine dahil edilmesi –Tahsisatlara bağlı kalınması –Harcama disiplininin korunması

21 Bütçe Reformu ve Hizmetlerin İyileştirilmesi Hizmetlerin iyileştirilmesi mikro- reformlar – daha iyi dengeli düzenlenmiş teşvikler, gelişmiş bilgi ve analiz, yeteneğe yatırım gerektirir

22 Mali yönetim reformu Kamu Finansmanı Yönetimi Kanunu yöneticilerin sorumluluğunu … –Kapsamlı rapor verme gerekleri ile birlikte destekler Tedarik yönetimi reformları –Çatışan hedeflerin dengelenmesi (etkinlik, yerel içerik, siyahların yetkilendirilmesi) Hizmetlerin & koordinasyonun iyileştirilmesi için E-Yönetim olanakları

23 Tamamlayıcı yönetim reformları Yönetim bilgi & raporlama Geliştirilmiş hesaplar – merkezi olmayan kurumlara & maliyet merkezlerine maliyet tahsisatı Tedarik & arz zinciri modernizasyonu Mali hesaplara ilaveten hizmet arzına ilişkin bilgi: –Kaynak tahsisatının geliştirilmesi –Bütçe & politika dengesinin desteklenmesi –Rapor vermede şeffaflığın geliştirilmesi

24 Kurumlar ve özerk kuruluşlar Vergi yönetimi reformu – özerk GA Gelir İdaresi Üniversitelerin, araştırma kurulllarının, sanat ve kültür kurumlarının gözetimi ve finansmanının yeniden düzenlenmesi Bağımsız düzenleyici kurumların oluşturulması Kamu ticari işletmelerinin, hissedar sözleşmelerine tabi olmak üzere şirketleştirilmesi Reform güçlükleri: –Maaş belirleme –Geri ödemesiz borçlanmanın güvenilirliği –Etkili hizmet sunumu hedefleri –Kurum yapılarının aşamalı değişimi

25 Kamu sektörü – özel sektör ortaklığı Ulusal Hazine PPP Biriminin proje tasarımı & sözleşme görüşmelerini yönetmesi Temel ilkeler: –Paranın değeri –Satın alınabilirlik –Risk transferi Yaklaşık 60 proje devam ediyor veya görüşmeleri sürüyor Uzun hazırlık süreleri, karmaşık sözleşmeler Hizmet sunumu & performans için geliştirilmiş teşviklerin faydaları

26 Düzenleyici reform Devlet kurumlarının & tekellerin fiyat belirlemeleri üzerindeki Hazine gözetiminin büyük ölçüde bölümlerin düzenleyicileri veya bağımsız düzenleyiciler tarafından devralınması İdari fonksiyonların konsolidasyonu & sadeleştirilmesi aktif olarak desteklenmeli Özel sektör faaliyetlerinin düzenlenmesi incelemeye tabi olmalı Önemli politika güçlükleri: –Kamu ve özel sektör faaliyetlerinin sınırlarının yeniden dengelenmesi –paydaşlara danışma ile birlikte düzenleyici karar verme mekanizmasının düzenlenmesi

27 Geçiş için dersler… Performans hesap verme sorumluluğunun güçlendirilmesi Kurumların sorumluluklarının açık bir şekilde belirlenmesi Bütçe ve hizmet sunumu plan ve raporlarının şeffaf bir şekilde yayınlanması Kamu ve özel sektör kurumları arasında net sınırlar Sistemlerin ve arz zinciri yönetiminin modernizasyonu Yoğun planlama ve analiz Kamunun bilgilendirilmesi ve Parlamento müzakereleri

28 Modernizasyon reformları daha etkili ve verimli hizmet sunumuna katkıda bulunabilir… Ancak hükümetin performansının ölçülmesi özel sektöre göre daha güç ve karmaşıktır ve kamu kurumları sıkı sorumluluk ve şeffaflık koşullarına tabi olmaya devam etmelidir