Çocuklarımızın Manevi ve Ahlakî Eğitimleri İçin Neler Yapmalıyız?

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hüsn-ü Zan Su-i Zan.
Advertisements

Ahmet YORDAM EVRENİN YARATILIŞI
AHLAKİ TUTUM VE DAVRANIŞLAR
"Bacımın İffeti Batmakta Rezilin Gözüne.
Hz.muhammed’in ahlakı.
YAZ KUR’AN KURSLARINDA DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN HUSUSLAR
NAMAZIN EHEMMİYETİ VE FAZİLETİ
1. Kural İlk İzlenimlerin Önemli Olduğunu Unutmayın
KOLAYLAŞTIRINIZ, GÜÇLEŞTİRMEYİNİZ. MÜJDELEYİNİZ, NEFRET ETTİRMEYİNİZ.
DEĞERLERİMİZİ YAŞATIYORUZ, DEĞERLERİMİZİ YEŞERTİYORUZ!

DİLEK ve DUALARIMIZDA DİNİ İFADELER
Sözünde Durmak Dürüst ve Güvenilir Olmak
ALLAH İLE İLETİŞİM YOLLARI
İBADET - TEMİZLİK İLİŞKİSİ
İBADET İLE İLGİLİ BİLGİLER
ANNE-BABA ÇOCUK İLETİŞİMİ
KUR’AN-I KERİMİN İÇERİĞİ
ADALET.
Temel Eğitici Nitelikleri
10. SINIF DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ
İSLAM ESASLARI (İSLAMIN ŞARTLARI)
ÇOCUKLARIMIZA DİNİMİZİ NASIL ANLATALIM
ÖĞRENME ALANI: DEĞERLER VE AHLAK 9. SINIF 5. ÜNİTE DEĞERLER
Dünya hayatı doğumla başlar ölümle sona erer.
Bu Slayt gösterisi www. varolmak. com sitesi tarafından hazırlanmıştır
ŞEYTAN.
4. Sınıf - 2. Ünite ÖĞRENME ALANI -
2. Ünite: İslam’da İman Esasları
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN İLKELERİ
SEVGI.
Çocuğun Eğitiminde Disiplin ve Sınırlar
- Kumar Oynamak KUMAR OYNAMAK.
AİLEM VE DİN pedagojiformasyon.com.
DEĞERLER EĞİTİMİ MART HAKSIZ KAZANÇTAN UZAK DURMAK.
ÇOCUK VE AİLE İÇİ ŞİDDET
ANNE-KIZ İLİŞKİSİ.
EĞİTİMDE AİLENİN ÖNEMİ
İBADET KONUSUNDA BİLGİLENELİM
OKULÖNCESİNİN ÖNEMİ.
AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI.
Sorumluluk Bilinci.
4. İYİLİĞİ EMREDİP KÖTÜLÜĞE ENGEL OLMALIYIZ
Kur'an Doğru Bilgiye Önem Verir
Aklın Dinî Sorumluluktaki Yeri ve Önemi
4. İbadetlere Devamlılığı
1. Anne Babanın Çocuklara Davranışı
2. Nezaket.
ERGENLİK DÖNEMİ VE GENÇLERLE İLİŞKİLER
ANNE BABA TUTUMLARI VE OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ÖNEMİ
İlahi Kitaplara İman -Allah Niçin Vahiy Göndermiştir?
4. Kendimize Karşı Sorumluluklarımız :
İnsan İradesi ve Kader İnsanı diğer varlıklardan ayıran en temel özellikler, -akıl -irade AKIL, iyiyi kötüden, güzeli çirkinden, doğruyu yanlıştan ayırt.
4. Küçükleri Sevmek, Büyükleri Saymak
KUMAR OYNAMAK * Para, mal veya değerli bir eşya karşılığı şansa ve tahmine dayalı olarak oynanan oyunlara kumar denir. Kumarda amaç başkasının parasını,
OLUMLU DİSİPLİN YÖNTEMLERİ
Haydar Akın Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi
Zararlı Alışkanlıklardan Kaçınmak. Zararlı alışkanlıklarla kastedilen, insan bedenine zarar veren ve tiryakilik oluşturması sebebiyle insanı kendine esir.
HOŞ GELDİNİZ … YAZ KUR’AN KURSU NEDİR ? YAZ KUR’AN KURSLARI, OKULLARIN TATİL OLDUĞU AYLADA, İLKÖĞRETİMİN 5. SINIFINI TAMAMLAYAN ÖĞRENCİLER İÇİN KANUNÎ.
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
İBADET VE NAMAZIN MANASI
ORUÇ İBADETİ 7. SINIF 2. ÜNİTE RAMAZAN AYI VE ÖNEMİ RAMAZAN AYI VE ÖNEMİ.
Bu Slayt gösterisi www. varolmak. com sitesi tarafından hazırlanmıştır
İSLAM ESASLARI (İSLAMIN ŞARTLARI) SEYMEN OKUR 10/A 307.
Kötü Alışkanlık ve Davranışlardan Nasıl Korunalım
Peygamberimiz Ve Güzellik Zeynep Nur Balki 11/F 5172.
KOLAYLAŞTIRINIZ, GÜÇLEŞTİRMEYİNİZ. MÜJDELEYİNİZ, NEFRET ETTİRMEYİNİZ. Buhârî, İlm, 12; Müslim, Cihâd, 6.
DİN PEDAGOJİK EĞİTİMİNDE İLKELER Seyyid ŞİŞMAN Psikolojik Danışman
Sunum transkripti:

Çocuklarımızın Manevi ve Ahlakî Eğitimleri İçin Neler Yapmalıyız?

1. Kural İlk İzlenimlerin Önemli Olduğunu Unutmayın

Eğitimciler olarak bir takım sorumluluklarımız vardır: Çocuğun din eğitiminde en önemli sorumluluk, önce aileye sonra da eğitimcilere düşer. Eğitimciler olarak bir takım sorumluluklarımız vardır:

İlk İzlenimlerin Önemli Olduğunu Unutmayın…

Hoşgörülü ve müsamahakar olun…

“Kolaylaştırınız, güçleştirmeyiniz. Müjdeleyiniz, nefret ettirmeyiniz Hz. Muhammed (sas)

“Çocuğun küçüklüğünde yaramaz olması, büyüdüğünde akıllı olacağına bir işarettir.” Hz. Muhammed (sas)

Din eğitimi esnasında çocuk bazen ilginç ve anlamsız, bazen de dini açıdan uygun olmayan sorular da sorabilir. Bu durumda şu hadis hatırlanmalıdır...

“Üç kişinin dinî açıdan sorumluluğu yoktur: Büluğa ermeyen çocuk. Aklını kaybeden kişi. Uyuyan kimse.”

O halde, Büyüklerin bile, zaman zaman yapmaktan kaçınamadıkları küçük hatalar ve kusurlar, çocuklar tarafından işlendiğinde, bunlar birer “günah” olarak telkin edilmemelidir.

2. Kural Dinî Prensipleri Bizzat Yaşayarak Örnek Olun.

“Ey iman edenler! Neden söylediklerinizle yaptıklarınız birbirine uymuyor? Yapmadığınız şeyi söylemeniz Allah’ın en hoşlanmadığı şeydir.” (Saff / 2-3)

Çocukluk döneminde verilecek din eğitiminde uygulanan metotlar içinde en ideal olanı, Çocuğu ibadete teşvik etmek, birlikte ibadet etmek ve ardından sohbetle anlatmak”tır.

Çünkü çocuk, kendisine verilen nasihatlerden ziyade, çevresinin yaşantısını ve hareketlerini gözler ve onları taklit eder.

Eğitimciler, ibadetleri bizzat yaşayarak çocuklara örnek olmalıdır.

ilgi uyandırılarak ezberletilmelidir. İbadet hususunda çocuğa örnek olmalı, teşvik ederek ibadetlere iştiraki sağlanmalıdır. Duâlar ve sûreler, ilgi uyandırılarak ezberletilmelidir.

Çocuklar camilerin manevi havasını teneffüs etmelidirler.

Mehmet Âkif Ersoy’dan Anlamlı bir hatıra...

3. Kural Çocukları Tanımaya Çalışın.

Eğitimciler de çocuk ruhunu tanımak mecburiyetindedir. Bir marangoz, işlediği ahşabın cinsini bilmek zorundadır. Bir çiftçi, ektiği tarlanın toprağını tanımak durumundadır. Eğitimciler de çocuk ruhunu tanımak mecburiyetindedir.

Çünkü, her çocuk ayrı bir dünyadır, ayrı bir âlemdir. Bu bilinmezlerle dolu dünyayı keşfetmeden, başarılı olmayı beklemek bir hayaldir.

Çocukların dünyasını keşfedebilmek için en büyük yardımcımız “sevgi”; “şefkat” ve “ilgi” olmalıdır.

“İnsanlara anlayabilecekleri şekilde konuşunuz.” Hz. Muhammed (sas)

Çocuk Ruhunu Bilmenin Önemi

Çocuklara Göre Yaşanan Her şey Bir Oyundur...

Çocuklara göre namaz kılmak da bir “oyun” oynamak gibidir.

4. Kural Çocuklara Önce Allah Sevgisinden Bahsedin.

Gerçek hayatta yaşanmış örnekler...

Küçük Ayşe’nin Cevabı...

Köye Gitmek İsteyen Çocuk...

Tavana Ateş Eden Çocuk...

O halde, Eğitimcilerin, çocuğun hatalı bir hareketini gördükleri zaman onu “Allah seni cehennemde yakar/ gözünü kör eder/ taş yapar” vb. ifadelerle vazgeçirmeye çalışmaları, çocuğun ruh sağlığı ve gelecek hayatı açısından son derece zararlıdır.

duygusuyla dünyaya gelmezler. Çünkü çocuklar “Allah Korkusu” duygusuyla dünyaya gelmezler.

Çocukların tertemiz kalplerine ve berrak zihinlerine öncelikle “Allah sevgisi” doldurulmalıdır.

Çocuklar her isteğini Allah’tan isteyecek şekilde O’nun sevgisiyle dolu olmalıdır.

Vicdan duygusu gelişinceye Çocuklara, cehennemden bahsetmek onların ruhunda olumsuz etki bırakabilir. Vicdan duygusu gelişinceye (9-10 yaşlarına) kadar onlara cehennemden bahsedilmemelidir.

Çocuklara cennetten ve cennette sunulacak nimetlerden sık sık bahsedilebilir.

5. Kural Çocukların Gönlüne Hitap Edin.

Kur’ân-ı Kerim’de babanın oğluna hitap tarzının, sevgi ve şefkat ifadesi olan, “Yâ Büneyye” (Yavrucuğum, oğulcuğum) şeklinde olduğu görülür.

“Benim güzel evlatlarım” “Benim çalışkan öğrencilerim” Dolayısıyla, onlara hitap ederken “Benim güzel evlatlarım” “Benim çalışkan öğrencilerim” şeklinde gönüllerini kazanmaya yönelik ifadeler kullanılmalıdır.

Çocuklara, yaşlarına uygun olarak, Peygamberimizin ve diğer Peygamberlerin hayatından yaşanmış hatıralar okunmalıdır.

Çocuklara uygun çizgi filmler seyrettirilerek onların ideal şahsiyetleri tanımasına imkân sağlanmalıdır.

Çocuklara, bazı şiirler ve ilahi sözleri ezberletilmeli ve bunlar zaman zaman onlara okutulmalıdır.

Çocuklara, yaşlarına uygun olarak, bazı dualar ezberletilmeli ve bunlar belirli zamanlarda okutulmalıdır.

gibi dualar öğretilmeli ve okutulmalıdır. Ezan Duası Yemek Duası Namaz Tesbihatı gibi dualar öğretilmeli ve okutulmalıdır.

7. Kural Zaman zaman Mükâfat Verin.

Kur’ân-ı Kerim, daha ziyade “Mükâfatlandırma” prensibine dayalı bir eğitim anlayışını tavsiye eder. Hz. Peygamber de maddî-manevî türlerine başvurarak, çocukları her zaman ödüllendirmiştir.

İmam Gazâli ve diğer İslâm eğitimcileri de, iyi hareketlerinden dolayı, çocukların çeşitli hediyelerle ödüllendirilmeleri gerektiği görüşündedirler.

“sevgi ve ilgi göstermek” “güzel sözlerle övmek” En değerli mükâfat türleri “sevgi ve ilgi göstermek” “güzel sözlerle övmek” “takdir ve tebrik etmek” şeklinde manevî mükâfatlardır.

Yaptıkları olumlu davranışlar ve ibadetler sonunda çocuklar mutlaka takdir ve tebrik edilmelidirler.

8. Kural Çocuklara Fiziksel Cezalar Vermeyin.

! Kur’ân-ı Kerim’de çocukların dövülmesiyle ilgili hiçbir ayet bulunmamaktadır.

Hz. Peygamber de hayatı boyunca hiçbir çocuğu dövmemiş, bilakis onlara gösterilmesi gereken sevgi ve şefkatin en güzel örneklerini vermiştir.

Ağır baskı ve dayak, çocuğun kişiliğini ezmek, kendine güvenini yok etmek, yalana ve ikiyüzlülüğe sevk etmek gibi kötü ahlâki sonuçlara yol açar.

Çocuklar başkalarının yanında fiziki cezalarla rencide edilmemelidir.

Eğitimci – çocuk ilişkisini zedeleyen bir ceza türü olan dayak, sağlıklı bir din eğitimi ve öğretimine engeldir.

Dayak ve baskıyla verilen din eğitimi, bu baskının ortadan kalktığı yıllar olan ergenlik öncesi ve ergenlik döneminde, çocuğun ibadetleri terk etmesine ve dinî değerlere sırt çevirmesine sebep olabilir.

Ceza vermek gerektiğinde, en uygun olanı, Sevgi ve ilgi göstermemek’tir. Gerektiğinde Tenkit ve uyarı cezası denenmelidir. Ancak, Azarlama cezasıyla yetinilmelidir.

! Unutmayın: Dayakla Din Eğitimi Olmaz