4.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Mimaride kimlik.
Advertisements

ÜNİVERSİTEYE UYUM SÜRECİ
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
Prof. Dr. Gülçimen YURTSEVER Yaşar Üniversitesi İşletme Bölümü
Değerler Eğitimi Özgüven.
MALİ SOSYOLOJİ
ETİK KOMİSYONLARI/ ETİK KÜLTÜRÜ
Kentlilik bilinci.
2. Türkiye’de İçgöç Süreci ve Kentteki Sorunları.
Siyaset Bilimine Giriş
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
HEMŞİRELİK FELSEFESİ HATİCE OLTULUOĞLU.
TOKİ ŞEHİT MUSTAFA DOLUMAY ANAOKULU
YG-21 Kadın Meclisleri & Ulusal Gençlik Parlamentosu
SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK VE YEREL KALKINMA
SOSYOLOJİ DERSİ 2.ÜNİTE TOPLUMSAL YAPI.
3.
KIRSAL SOSYOLOJİ. KIRSAL SOSYOLOJİ “Kırsal Alanda Yaşayan Her İnsan Geçimini Tarımsal Faaliyet İle Sağlar” “Geçimini Tarımsal Faaliyetlerden Elde Ettiği.
SPOR SOSYOLOJİSİ. SOSYOLOJİ: Kelime anlamı toplumbilimidir. Latince toplum anlamına gelen Socius ile Yunanca bilgi demek olan logos sözcüklerinin birleşmesinden.
TOPLUMSAL DEĞİŞME NEDİR? Toplumsal değişme, toplumsal yapının, kurumların, toplumsal ilişkiler ağının, davranış kalıplarının, toplumsal norm ve değerlerin.
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
Kültür.
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
İLETİŞİM - DİL VE KÜLTÜR İLİŞKİSİ
ÇEVRE SORUNLARI VE POLİTİKASI
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
Doç.Dr. Ahmet MUTLU Ondokuz Mayıs Üniversitesi İİBF
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
KURUM İÇİ İLETİŞİM HAZIRLAYAN HAVA GÜLER.
DEĞİŞME VE EĞİTİM.
AHLAK NEDİR?.
PSİKOLOJİ İLE DİĞER BİLİM DALLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ
YILMAZKÖY ORTAOKULU COMENIUS İÇERİK PROJEN İ N HEDEFLER İ COMENIUS NED İ R ? PROJEN İ N ÖZET İ YILMAZKÖY ORTAOKULU PROJEN İ N ÇIKI Ş NOKTASI.
KENTSEL SİYASET. KENTSEL SİYASET Kentsel Siyaset-2 Doç.Dr. Ahmet MUTLU.
KENTSEL SİYASET-2. KENTSEL SİYASET-2 Kentsel Siyaset-4 Doç.Dr. Ahmet MUTLU.
KENTSEL SİYASET-5. KENTSEL SİYASET-5 Kentsel Siyaset-5 Doç.Dr. Ahmet MUTLU.
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin çevrelerindeki değişimleri nasıl değerlendirmeleri gerektiği ve bu değişimlere nasıl yanıt verebilecekleri.
BİR YAŞAM TARZI OLARAK SPOR Doç.Dr.Sebahattin DEVECİOĞLU
Eğitim ve Toplumsal Değişme
TOPLUM VE SOSYAL KURUMLAR
Kişisel Rehberlik.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 11. SINIF
Tarih Sosyolojisi-4- Yöntem-1- Tarihsel Materyalizm.
İktİsadİ ve Hukukİ sİstemler ve polİtİkalar
AİLENİN TANIMI, ÖNEMİ VE TARİHSEL GELİŞİMİ
Program Geliştirmede Temel Kavramlar
ATATÜRK’ÜN İLKELERİ.
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
Sosyal Hizmet Etiği Dersine Giriş Etik Nedir Ne Değildir?
Kırsal sosyoloji ve çalışma alanları-görevleri Prof. Dr
SOSYAL BİLGİLER DEĞER ÖĞRETİMİ.
PSİKOLOJİK TESTLER.
Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
KÖY MANTALİTESİ = KÖY DÜŞÜNÜ
Alıştırma Hocası: Mr.Muhittin KAHVECİ.  Aile psikolojisi; birey, eş ve ailelerin ilişkilerinde yaşadığı duygu, düşünce ve davranışlara odaklanır. Ve.
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
Doç. Dr. İhsan ÇAPCIOĞLU 14. Hafta: Sosyal Hayatı Etkileyen Din
Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞITIME FELSEFI YAKLAŞıMLAR IDEALIZM REALİZM NATÜRALİZM PRAGMATİZM VAROLUŞÇILIK (EGZİSTANSİYALİZM)
Eğitim; bireyin içinde yaşadığı toplumda yeteneğini, tutumlarını ve olumlu değerdeki diğer davranış biçimlerini geliştirdiği süreçler toplamıdır. Bireyin.
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
AİLEDE İLETİŞİM.
ORTAÖĞRETİM DEMOKRASİ VE İNSAN HAKLARI DERSİ
TOPLUMSAL BİR OLGU OLARAK KENT VE KENTLİLİK
CEDAW Her iki cinsten birinin aşağılığı veya üstünlüğü fikrine veya kadın ile erkeğin kalıplaşmış rollerine dayalı ön yargıların, geleneksel ve diğer.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

4

Kentlilik Bilinci

Kentlilik Nedir? Kentliliğin içeriği konusunda öncelikli ve önemli olan nokta, söz konusu olgunun kenti merkez edinerek ortaya çıkıyor olmasına karşın, içerdiği değerlerin yaşanmasının sadece kente/kent gibi sınırlı bir mekâna bağlı olmamasıdır. Yani, kentlilik değerleri pekala kırda da yaşanabilir

kentlilik, Antik Yunan ve Roma’da “insan” ve “vatandaş” olmak iken, Ortaçağ Avrupa’sı ya da Doğu dünyasının kentlerinde kapıkulu/Enderun/mandaren gibi krala yakın olan siyasal rantiye kesiminin kültürü olarak düzenlenen bir yaşamın niteliği; endüstri kentlerinde ise hukuki eşitlik temelinde sıradan insanların da özne olmaya başladığı, yeniliği, farklılaşmayı ve özgürleşmeyi temsil eden bir kültürü ifade eder

Endüstri kentinden günümüze yukarıdaki değerlerle birlikte kentliliği belirleyen sözcükler “uygarlık”, “siyaset”, “görgü” ve kibarlık” olagelmiştir Birey, “kentlilik” denilen nitelikleri “kentlileşme” süreci sonunda kazanır kentlilik, “kentte yaşamaktan kaynaklanan ekonomik, sosyal, kültürel ve siyasal şartları ve değerleri kavrama, benimseme ve yaşama geçirme süreçlerini tamamlamış olan (kentte ya da kent dışında yaşayan) bireylerin bir niteliğidir

kentlilik, sadece kentleşme sürecinde kente dışarıdan gelen bireylerin kazandıkları bir nitelik olmayıp, aynı zamanda ailesi kentte kuşaklar boyu yerleşik olan bireylerin de kazandıkları bir niteliktir.

bireyin kentlileşme sürecindeki değişimi, genel olarak iki boyuta indirgenmektedir 1. Ekonomik boyutlu değişim: Bireyin geçimini tamamen kente özgü işlerle sağlayacak duruma gelmesi. 2. Sosyal boyutlu değişim: Kır kökenli bireyin kente özgü değer ve davranış biçimlerini benimsemesi, uygulaması

Tablo: Ekonomik Mekân ve Sosyal Mekânın İçerikleri Ekonomik Değer Üretme, Elde Etme ve Bunları Kullanma Biçimleri Tutulan işin türleri Gelir türleri ve miktarları Geliri kullanma biçimleri Varlıklanma biçimleri vb. Ekonomik Mekânın Ögeleri Varlıklar (Kır-kent) Ücret gelirleri (Kır-kent) Varlık gelirleri (Kır-kent) Karşılıklar (Kır-kent) Yatırımlar (Kır-kent) Benimsenen- Tüm Sosyal ve Tinsel Değerler Düzeni, İnançlar, Türlü Konulardaki Tutum ve Davranışlar Siyasal tutum ve davranışlar Dayanışma ve yardımlaşma konusunda benimsenen değerler Örgütlenme biçimleri ve tutumları Uyulan-benimsenen, benimsenmeyen gelenek ve görenekler Eğitim-öğretim konusundaki görüşler, tutu ve davranışlar Bilgilenme biçimleri Dini tutum ve davranışlar Hak arama yöntemleri Kadın ve erkekle ilgili düşünce, tutum ve davranışlar Toplumdaki farklılıkları açıklama biçimleri ve gerekçeleri

Kentliliğe özgü tutum ve davranışlar kazanıldıktan (kentlileşme tamamlandıktan) sonra birey kentli olmuş demektir. Kentli birey, artık mizacının bir parçası olan bu tutum ve davranışları sadece kentlerde değil, her yerde gösterme eğilimindedir. Kentli insan kırda yaşasa bile kentlidir.

Kentlilik-Kentlileşme Kentlileşme, bireylerin kentle bütünleşmesini ifade eden bir “ sosyalleşme” sürecidir. Kentlileşme, “kentleşme akımı sonucunda, toplumsal değişmenin insanların davranışlarında ve ilişkilerinde, değer yargılarında, tinsel ve özdeksel yaşam biçimlerinde değişiklikler yaratması süreci”dir Kentlileşme, “kırlılıktan uzaklaşarak, maddi ve manevi boyutlarıyla kentle bütünleşme çabası ve organize edilmiş sosyal hayata geçiş”

Kentleşme süreci içerisinde gerek kırdan gelenlerin gerekse kentteki yerleşiklerin, yaşadıkları kentin demografik ve ekonomik olarak değiştiğini hissetmeleri ve bu değişime uydurmaları, kendilerini bu sürece ait hissetmeleri, yaşayış tarzı olarak benimsemeleri ve davranış biçimlerini kabullenmeleriyle kentlileşmeye başlarlar. Özellikle kırdan kente göçen insanların sosyal ve ekonomik açıdan kentlileşmeleri sürecinde, kır yavaş yavaş dışlanır ve kent yaşamı kapsayıcı hale gelir

Kentlileşme sürecinin işlemesi Öncelikle yeni kentli, belli bir süre içerisinde kimlik değişimi yaşamakta ve oluşan yeni kimliğini olumlu ve olumsuz yönleri itibariyle sorgulamaktadır. Bu sorgulama sürecinde haklarının ve daha sonra da sorumluluklarının ve kent yönetiminde yer alarak kent mekânını biçimlendirebileceğinin farkına varmaktadır. Bu farkındalık durumu, bireyin bir sonraki adımdaki eylem ve etkinlikleri için zemin oluşturmaktadır. Kentliliğin her bilinçlenme aşamasında bireyin yaklaşımları ve davranışları farklılaşmakta, yaşadığı deneyimlerle kimliği ve kişiliği yeniden biçimlenmektedir

kentlileşme sürecinin olumlu/olumsuz biçimde gerçekleşmesinde ve kentli bireyin ortaya çıkmasında/çıkmamasında, “sosyo-ekonomik ve mekân kaynaklı etmenler” ile “işlevsel ve yönetsel etkenler” belirleyici olmaktadır. Kentlerde yaşayan insanların kendilerini kente ait hissetmeleri ve kentle duygusal ve sosyal bağlar kurmaları, kentlileşme sürecinde önemli rol oynamaktadır Kentliliği içselleştirmemiş bireylerin yaşadığı bir kentsel ortamda sosyo-kültürel ve sosyo-psikolojik uyumsuzluklar kültürel boşluğa neden olmakta ve sonuçta yabancılaşma ortaya çıkmaktadır.

Kentlilik bilincine sahip bireyler, ortak yaşam alanlarını kullanarak, kültürel paydaşlığın getireceği yaşamsal özgürlüğü yaşarlarken, kentle bütünleşememiş ve yabancılaşmış bireyler, izole bir yapıda kalmaktadırlar. Özgürleşemeyen bu tip bireyler, çözümü bireyselleşmede ya da cemaatleşmede bulurlar.

Kentlilik Bilinci Kentte yaşamak demek, kente özgü kültürün içinde olmak demektir Bilinç “insanın kendisini ve çevresini tanıma yeteneği” Kentlilik bilinci; kentte yaşayan bireyin, bir olgu olarak kenti, kent değerlerini, kentin özelliklerini, onun olumlu ve olumsuz taraflarını kavraması, kırla karşılaştırarak ya da karşılaştırmayarak kentte yaşamanın kültürel bir boyutu olduğunu fark etmesi ve tüm bunları, olduğu ya da olmak istediği kültürel kalıplarla karşılaştırarak, “kentte yaşayan” ya da “kentli olarak yaşayan” olmasıdır.

Kentlilik bilinci, “bireylerin kente yaşadıklarını ve kentli olduklarını bilmeleri ve bundan dolayı kente özgü tutum ve davranışları benimseyerek, bunları uygulamaları gerektiğinin farkında olmaları” durumu Kentlilik bilinci, “kent kültürü”, “kentsel kimlik ve aidiyet”, “kültürel çeşitlilik”, “kentsel mekân” ve “kente karşı sorumluluk” gibi unsurların bir bileşimi olarak görülebilir.

Kent kültürü içinde yetişen birey, kendini daha iyi ifade edebilecek, kentle ilgili her konuda fikrini söyleyebilecek, kentsel hakları ve sorumluluklarını bilebilecek, sivil toplum örgütlerinde yer alabilecek, toplumsal sorumluluk alabilecek ve toplumsal dayanışmaya önem verebilecektir. Kentli bireylerin varlığı kentleri daha yaşanılır mekânlar kılacağı gibi insanlık erdemlerinin de gelişmesine katkı sağlayacaktır.