Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
STRATEJİK PLAN STRATEJİK PLANLAMA EKİBİ
Advertisements

KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK Kamu idarelerinde stratejik planlamaya ilişkin usul ve esaslar hakkında.
SLAYTLARI GÖRÜNTÜLEMEK İÇİN TIKLAYINIZ…
Proje Döngüsü ve Proje Yönetimi
Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
Kalite Koordinasyon Grubu, Genel Bilgilendirme Toplantıları
T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI
Stratejik planlama sürecinde dikkat edilecek hususlar
Türkiye’de Yürütülen Kamu Kesimi Reformlarının Güçlükleri ve Vadettikleri Andrew N. Vorkink Ülke Direktörü 10 Ocak, 2005.
KAMU İÇ KONTROL SİSTEMİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı
Eylem Planı Sonraki Adımlar
Proje Teknik Toplantısı 9 Ocak 2013 KASTAMONU
Seite 1 Page Seite 1 “MENA Bölgesinde Ormancılık Politikalarının İklim Değişikliğine Adaptasyonu” Silva Mediterranea Bölgesel Projesi.
TAYYAR KUZ Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Serdar Yegül & Soner Tümüklü
FOREST EUROPE Bakanlar Konferansı Serdar Yegül Orman Mühendisi 21 Aralık 2010.
Uluslararası Sözleşmeler
UNCCD COP HAZIRLIK TOPLANTISI 8 Eylül New York Toplantısı 20 Eylül 2011 Salı günü New York’ta Birleşmiş Milletler Genel Kurulu’nda “Sürdürülebilir.
Çölleşme ve Erozyonla Mücadele Genel Müdürlüğü - ÇEM UNCCD 10 YILLIK STRATEJİSİ VE UEP UYUMLAŞTIRILMASI Erdoğan Özevren Çölleşme ile Mücadele Daire Başkanı.
ULUSLAR ARASI SÜREÇTE ORMANCILIK Emine ATAŞ Dış İlişkiler Şube Müdürü
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
Bölgesel Konferans n°1 25 Haziran 2014 İzmir
ÜNİVERSİTELERDE İŞ MÜKEMMELLİĞİ MODELİ 2 MART 2003.
Avrupa’da Ormanların Korunması Bakanlar Konferansı - FOREST EUROPE
T.C. ORMAN GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü E Ğİ T İ M DA İ RES İ BAŞKANLI Ğ I “ULUSLARARASI VE BÖLGESEL KURULUŞLARLA İ L İ ŞK İ LER Eylül-Ekim 2010” Gülşen DURSUN Bilgisayar.
Yüksek Koruma Değerine Sahip Akdeniz Ormanlarında Çok Yönlü Çevresel Fayda Yaratan Entegre Yönetim Projesi.
MALİYE BAKANLIĞI TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME SÜRECİ
KÜÇÜK YATIRIMLAR FONU ORMANLARIMIZIN EKONOMİK, SOSYAL VE ÇEVRESEL KATKILARI ÜZERİNE YEREL UYGULAMALAR PROJESİ “Yaşam için Fırsat, Doğa için Destek” İÇERİK.
Strateji Geliştirme Başkanlığı
AB-TÜRKİYE ODA FORUMU PROJESİ 1/51 DEĞERLENDİRME TABLOSU Başvuru Rehberi içinde yer alan ve proje tekliflerinin hangi kriterlere göre değerlendirileceğini.
Musa KAYA Dış Kaynaklı Projeler Şube Müdürü
SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK VE YEREL KALKINMA
5018 Kapsamında Stratejik Planlama
STRATEJİK PLANLAMA SABEK A.Ş.
İZLEMEİZLEME Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
Tarım Arazilerinin Sürdürülebilir Kullanımı
İstanbul-25 Nisan 2008 “Hayata Artı” GENÇLİK PROGRAMI.
Çevre ve Temiz Üretim Enstitüsü
T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI
Oslo Bakanlar Kararları
15 Ekim 2012 Afyonkarahisar ENGELLİLERİN HAKLARINA İLİŞKİN SÖZLEŞMENİN UYGULANMASININ TEŞVİK EDİLMESİ VE İZLENMESİNE İLİŞKİN ULUSLARARASI VE ULUSAL MEKANİZMALAR.
YOLSUZLUKLA MÜCADELEDE SON GELİŞMELER BAŞBAKANLIK TEFTİŞ KURULU 2009.
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIK SÜRECİ Nisan, Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı Üzerine Genel Bir Değerlendirme Ana Hatlarıyla Performans Programı Performans.
İÇ KONTROL UYUM EYLEM PLANI VE YOL HARİTASI. İÇ KONTROL İç kontrol genel olarak idarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak;
Stratejik Yönetim.
İl Düzeyinde Hayat Boyu Öğrenme Koordinasyon Birimleri (HBÖKB) Nevin Şenol & John Hart Politika ve Mevzuat Geliştirme Uzmanları Jove Jankulovski Kilit.
İç Kontrol: İç kontrol, idarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesini,
BİLGİ BAZLI YENİLİKÇİ GELİŞME STRATEJİSİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE’NİN KURUMSAL DÖNÜŞÜM İHTİYACI Prof. Dr. Hüsnü ERKAN DEÜ İİBF İktisat Bölümü Yrd. Doç. Dr. Canan.
STRATEJİK PLANLAMA.
İL YATIRIM PROGRAMI HAZIRLIK VE İZLEME SÜRECİ
Strateji Geliştirme Başkanlığı PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIKLARI VE İZLEME SÜRECİ 25 Kasım 2014 Antalya Coşkun KARAKOÇ İl Planlama Uzmanı.
Strateji Geliştirme Başkanlığı
Kamu Kuruluşlarında Stratejik Yönetim
FOREST EUROPE İlke Kararları Bağlamında Türkiye’deki Faaliyetler, Zorluklar ve Çözüm Önerileri Serdar Yegül Orman Müh. Orman Genel Müdürlüğü Temmuz 2010.
KIRKLARELİ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ AR-GE BİRİMİ İZLEME VE DEĞERLENDİRME Esra ERARSLAN.
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ TEMEL EĞİTİMİ
BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA UYUM EYLEM PLANININ HAZIRLANMASI BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA.
ISO 9001:2015 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ ŞARTLAR
KURULUŞ VE YAPISI Türkiye 1999 Helsinki Zirvesi’nde Avrupa Birliği’ne adaylık sürecinin başlaması ile topluluk programlarından yararlanmaya başlamıştır.
 Bir projeyi yönetmek üzere görevlendirilen ve projeyi, mümkün olan en yüksek üretkenlik, en düşük belirsizlik ve risk ile yürütmekten sorumlu kişidir.
STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLARININ BOLOGNA SÜRECİNDEKİ ROLÜ Sabancı Üniversitesi 22 Ekim 2010.
Türkiye’de Afet Yönetim Sistemi
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
Uluslararası Ormancılık Prof.Dr. Mehmet MISIR, Ekim 2016 ©
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
Faaliyet Raporları Demet ARSLANTAŞ
Bu proje Avrupa Birliği ve Türkiye Cumhuriyeti
Çevre ve Şehircilik Bakanlığından: SIFIR ATIK YÖNETMELİĞİ
Sunum transkripti:

Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı ORMAN GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Uluslar arası Ormancılık Süreci ve Sürdürülebilir Orman Yönetimi Kriter ve Göstergeleri ORMAN GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı Şubat 2009

Anakaralar İtibariyle Orman Alanı ve Değişimi Kıta Adı (Anakara) Kara Alanı (1000 ha.) 2000 Yılı Orman Alanı (1000 ha.) 1990-2000, Arası Orman Alanındaki Yıllık Değişim Miktarı (1000 ha.) Afrika 2.978.394 649.866 -5.262 Asya 3.084.746 547.793 -364 Avrupa 2.259.957 1.039.251 881 K. Amerika 2.136.966 549.304 -570 Okyanusya 849.096 197.623 -365 G. Amerika 1.754.741 885.618 -3.711 Dünya 13.063.900 3.869.455 -9.371 Kaynak: FAO, 2005 State of the World’s Forests

Uluslar arası Ormancılık Süreci Dünya Ormanlarının Durumu Son iki asırda % 40 oranında yok olarak 3.87 milyar hektara düşmüştür. 1960 – 1990 Arası çoğu tropikal orman olmak üzere 450 milyon hektar orman alanı kaybedilmiştir. Çevresel bozulmaların endişe verici boyutlara ulaştığı ve uygulanan çevre politikalarının başarısız olduğu 1970’li yıllar Ormancılığı Dünya gündemine taşımıştır. Dünya Ormanlarının Durumu

Uluslar arası Ormancılık Süreci Küresel Isınma 1972 Stockholm Konferansı; Ekonomik Kalkınmanın Çevre boyutu ele alınmış, BM Çevre Programı UNEP kurulmuştur. 1987 BM-Brutland / “Ortak Geleceğimiz” raporu; Kalkınma ve Çevre konusunun dengeli olması(Sürdürülebilir Kalkınma) gerektiği, Tarımsal ve Endüstriyel yayılmacılık baskısı altında ormansızlaşmanın devam ettiğini ortaya koymuş BM ‘yi acil göreve çağırmıştır. NASA

Uluslar arası Ormancılık Süreci 1992 – Rio Zirvesi Birleşmiş Milletler Çevre ve Kalkınma Konferansı (UNCED) Brezilyanın Rio de Janerio kentinde toplanmıştır. Bu konferans Dünya ormancılığını derinden etkileyecek ve köklü yapısal değişikliklere götürecek ve kısaca “Rio Süreci” denilen bir sürecin başlangıcı olmuştur. Konferansın en önemli gündem maddesi Ormancılık olmuştur. RİO Zirvesine gelinirken hedeflenen “Uluslararası Ormancılık Sözleşmesi”nin hazırlanıp imzalanması idi. Ancak gelişmekte olan ülkeler(77’ler) ile, gelişmiş ülkelerin anlaşamaması nedeniyle yalnızca “Çölleşme ile Mücadele Sözleşmesi” ile “Biyolojik Çeşitlilik Sözleşmesi” konusunda mutabakat sağlandı. Rio kararlarının uygulamalarını BM-Sürdürülebilir Kalkınma Komisyonu(CSD) izleyecek ve bulgularını Birleşmiş Milletler Genel Kuruluna raporlayacaktı.

Uluslar arası Ormancılık Süreci Rio Deklarasyonu Ormancılık Prensipleri Gündem 21 Çölleşme İle Mücadele özleşmesi Biyolojik Çeşitlilik Sözleşmesi İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi Konferans Çıktıları

Uluslar arası Ormancılık Süreci 120 Eylem Öne. 170 Eylem Öne. 1972 1992 1987 1995 1997 1998 2000 Eylem Planı 2005 2007 2015 Stocholm Kon. Brutland Komis. RİO IPF IFF UNFF/BM Ormancılık Forumu Hükümetlerarası Ormancılık Forumu IPF I IPF II IPF III IPF IV IFF I IFF II IFF III IFF IV Hükümetlerarası Ormancılık Paneli Rio sonrası süreçin olumlu gitmemesi üzerine BM Sürdürülebilir Kalkınma Komisyonu (CSD)’nin önerisine uyarak Gelişmekte olan(G-77) ile Gelişmiş ülkeler arasındaki uyuşmazlıkları gidermek ve ormancılık ile ilgili kararlar almak üzere 1995 yılında IPF, 1998 de, IPF’in devamı olarak daha geniş katılımlı IFF’i kurmuştur.IFF’in amacı IPF sürecinde üzerinde mutabakat sağlanamayan konularda mutabakatı sağlamaktı. IFF’den sonra süreç UNFF ile devam etmektedir. UNFF 2007-2015 hedefi toplam dört oturumı

Uluslar arası Ormancılık Süreci Bölgesel Süreçler RİO Süreci IPF-IFF-UNFF ile devam ederken Dünyanın diğer bölgelerinde de Rio Kararlarını uygulanması için toplam 9 bölgesel süreç başlamıştır. Uluslararası süreçte : Sürdürülebilirlik, Saydamlık, Etkinlik, Yerellik, Katılımcılık kavramları ön plana çıkmaktadır. PAN-AVRUPA MONTREAL (Kuzey Amerika ) TARAPATO (Amazon İşbirliği) LAPERATİQUE(Orta Amerika ) FAO-UNEP (Kurak Afrika ) FAO-UNEP (Yakın Doğu ) ITTO (Uluslar. Orm. Ürün.) ATO (Africa Orm. Ürün.) DRY ZONE ASİA (Kurak Kuşak Asya)

Sürdürülebilir Orman Yönetimi Uluslar arası Ormancılık Süreci Sürdürülebilir Orman Yönetimi Pan-Avrupa Süreci Helsinki’de ilk olarak “Sürdürülebilir Orman Yönetimini” tanımlamıştır. Bu tanıma göre; Ormanların ve orman alanlarının yerel, ulusal ve küresel düzeylerde, biyolojik çeşitliliğini, prodüktivitesini, kendini yenileme kabiliyetini ve yaşama enerjisini, ekolojik, ekonomik ve sosyal fonksiyonlarını yerine getirebilme potansiyelini şimdi ve gelecekte koruyacak ve diğer ekosistemlere zarar vermeyecek bir şekilde düzenleme ve yararlanma biçimidir. Bu tanım, diğer süreçlerde de çok büyük oranda benimsenmiş ve bir bakıma küresel bir tanım haline gelmiştir. Ekolojik Ekonomik Ormanların 3 Temel Fonksiyonu Sosyal

Sürdürülebilir Orman Yönetimi K&G Uluslar arası Ormancılık Süreci Sürdürülebilir Orman Yönetimi K&G Kriter ve Göstergeler ? Kriter ve Göstergeler; orman durumunu ve sürdürülebilir orman yönetimi için kaydedilen gelişmeyi değerlendiren araçlardır. Her bir kriter sürdürülebilir orman yönetiminin değerlendirebileceği, temel elementleri oluştururlar. Bir bakıma kriterler sürdürülebilirliğin anahtarlarını teşkil ederler. Kısaca, kriterler; Sürdürülebilir Orman Yönetiminin gelişiminin takip edilmesi ve uygulanması için gerekli araçlardır, Kriterler esas itibariyle ülkeden ülkeye, bölgeden bölgeye fazla bir değişiklik göstermemektedir.

Sürdürülebilir Orman Yönetimi K&G Uluslar arası Ormancılık Süreci Sürdürülebilir Orman Yönetimi K&G Kriter ve Göstergeler ? Göstergeler ise her bir kriteri tanımlamak veya ölçmek için kullanılan araçlardır. Göstergeler bölgeden bölgeye, ülkeden ülkeye, uygulama alanından bir diğerine değişiklikler gösterebilir. Burada altı çizilmesi gereken en önemli husus, göstergelerin uygulama düzeyinde belirlenmesi, ölçümlenmesi ve değerlendirilmesi hususudur. Sürdürülebilir orman yönetiminin en kilit noktasını bu teşkil eder. 3 Tür göstergeden bahsedebiliriz. 1-Kantitatif göstergeler Somut değerlerle (sayılarla) ifade edilebilen; “Alan (179 Ha), yaş(5))” 2-Kalitatif göstergeler Soyut değerlerle ifade edilebilen : “Çok iyi, iyi, normal, kötü, çok kötü, az, çok,” 3-Tarif edici göstergeler Cümlelerle ifade edilebilen; “Satışlar dalgalı bir seyir izlemektedir.”

Sürdürülebilir Orman Yönetimi K&G Uluslar arası Ormancılık Süreci Sürdürülebilir Orman Yönetimi K&G Kriter ve Gösterge setleri dinamik araçlardır. 1- Ormanların bilinen veya bilinmeyen çok yönlü fonksiyonları vardır, hiçbir kriter ve gösterge seti nihai olarak tüm bu fonksiyonları kapsamaz. 2-Ayrıca pek çok gösterge teknik veya ekonomik imkansızlıklardan dolayı ölçülememektedir. Teknolojideki gelişmelere, yeni bilimsel buluşlara bağlı olarak Kriter ve Gösterge setleri değişebilecektir. . Ulusal düzeyde Kriter ve Göstergeler esas olarak izleme ve raporlama aracı olarak geliştirilirler, sürdürülebilirliğin standartları değildirler.

Sürdürülebilir Orman Yönetimi K&G Uluslar arası Ormancılık Süreci Sürdürülebilir Orman Yönetimi K&G Uygulama Birimi K&G Ulusal K&G Bölgesel K&G Küresel K&G Kriter ve Göstergeler, Küresel, Bölgesel, Ulusal, Yerel ve Uygulama birimi düzeyinde belirlenirler

Sürdürülebilir Orman Yönetimi K&G Uluslar arası Ormancılık Süreci Sürdürülebilir Orman Yönetimi K&G Şema, SOY K&G Ekolojik Göstergeler Sosyal Ekonomik S O Y K & G Kriterler

Sürdürülebilir Orman Yönetimi K&G Uluslar arası Ormancılık Süreci Sürdürülebilir Orman Yönetimi K&G Muhatab Kimdir? Çevre ve Orman Bakanlığı OGM, kendi yetki ve sorumluluk alanı ile ilgilidir. OGM Sürdürülebilir Orman Yönetimi Kriter ve Gösterge setinden ne anlamalıyız? OGM ülkemizde ormancılık faaliyetlerinden sorumlu tek birim değildir. Dolayısıyla OGM için Ulusal K&G’den bahsederken esas olarak Ulusal K&G’in bir alt setinden, hatta sadece göstergelerin bir alt grubundan bahsediyoruz. Çünkü kriterler ormancılık faaliyetinin yürütüldüğü her birim için geçerlidirler. Herhangi bir kriter farklı birimleri ilgilendiren göstergelerden oluşabileceği gibi aynı gösterge birden fazla birimin görev alanına girebilir.

Sürdürülebilir Orman Yönetimi K&G Uluslar arası Ormancılık Süreci Sürdürülebilir Orman Yönetimi K&G Ulusal SOY K&G’ den Amaçlanan Nedir? Ulusal Kriter ve Gösterge seti ile Uygulama Seviyesi Kriter ve Gösterge setleri farklı setlerdir. OGM’nin ulusal bazda hazırlamış olduğu K&G seti ile ülke ormanlarımızın genel durumun ortaya konması, izleme ve değerlendirmesinin yapılması, üst düzey politik kararların alınması, makro planlamanın şekillendirilmesi ve bunların uluslararası platformlara raporlanması amaçlanmaktadır.

Sürdürülebilir Orman Yönetimi K&G Uluslar arası Ormancılık Süreci Sürdürülebilir Orman Yönetimi K&G Hangi Bölgesel K&G Seti temel alınmıştır. ? OGM daha geniş bir yelpazeden oluştuğu ve büyük ölçüde Avrupa bölgesi için belirlenen Kriter ve Gösterge seti ile örtüştüğü için, Yakın Doğu Kriter ve Gösterge setini ( 7 kriter 64 gösterge) baz alarak görev alanına giren göstergelerden oluşan bir Ulusal Kriter ve Gösterge seti oluşturma çalışmalarını 1999 yılında test mahiyetinde başlatmıştır. 3 yıl süren test aşamasından sonra elde edilen bulgular 2003 yılında Bursa’da yapılan bir çalıştay’da ele alınmış ve Ulusal Kriter ve Gösterge seti katılımcı yaklaşımla belirlenmiştir. Toplam 6 kriter ve 28 gösterge belirlenmiştir.

Sürdürülebilir Orman Yönetimi K&G Uluslar arası Ormancılık Süreci Sürdürülebilir Orman Yönetimi K&G Ancak Ülkemiz şartlarında mevcut sette yer almayan göstergelerin de belirlenmesi gerekmektedir. Ancak o zaman K&Gseti ulusal özellik kazanacaktır. Aksi takdirde ülkemiz ormanlarının ve sürdürülebilir yönetimi hakkında eksik fikir elde edilecektir. Akabinde Fethiye’de düzenlenen eğitim sonrası, 2004-2005 yılında test mahiyetinde bölgesel düzeyde uygulamaya geçilmiştir. Uygulama 2006 yılında yapılan il düzeyi çalıştayları ile OGM 2006 YILI SOY K&G Raporu yayınlanmıştır.

Sürdürülebilir Orman Yönetimi K&G Uluslar arası Ormancılık Süreci Sürdürülebilir Orman Yönetimi K&G Sürecin Şematik Yol Haritası Bölgesel SOY K&G test edilmesi 2001-2003 Ulusal SOY K&G geliştirilmesi ve raporlama 2003-2006 Uygulama Birimi Düzeyi SOY K&G geliştirilmesi (Orman İşlet. Müdür.) 2007-2010

Sürdürülebilir Orman Yönetimi K&G Uluslar arası Ormancılık Süreci Sürdürülebilir Orman Yönetimi K&G Uygulama Düzeyi SOY K&G’ den amaçlanan Nedir. ? Sürdürülebilir orman yönetiminin uygulanmasında karşılaşılan sorunları mahallinde katılımcı yaklaşımla ortaya koymak ve bunlara bütün ilgili taraflarla birlikte çözüm yolu aramak, Sürdürülebilirliğin izlenmesi, değerlendirilmesi ve yönetim uygulamalarının geliştirilmesini sağlamaktır. Ormancılık çalışmalarının yerel düzeyde ve işletme bazında tanıtımını yapmak, Kriter ve Gösterge Raporu bir performans denetimi mahiyetinde değildir. Bu raporlara dayalı olarak bölge müdürlüğünün her hangi bir çalışmada başarılı olup olmadığının belirlenmesi söz konusu değildir.

Sürdürülebilir Orman Yönetimi K&G Uluslar arası Ormancılık Süreci Sürdürülebilir Orman Yönetimi K&G Uygulama Düzeyi Neden Orman İşletme Müdürlüğü ? Tüm ormancılık faaliyetlerimiz ve bu faaliyetler ekseninde oluşan ilişkilerin orman işletme müdürlüğünde yoğunlaşması, Yetki ve Sorumluluğun ve kaynak kullanımının daha ziyade İşletme Müdürlüğünde olması, İdari yapı olarak hemen hemen her ilde kuruluşu olması, Bölge Şefliğine inilmesinin pratik ve ekonomik olmaması, Diğer kamu kuruluşlarının temsilcilerinin illerde bulunması, Burada; Bölge müdürlüklerimiz sadece bir koordinasyon, denetleme ve düzenleme birimi olarak işlevlerini sürdürecektir.

Sürdürülebilir Orman Yönetimi K&G Uluslar arası Ormancılık Süreci Sürdürülebilir Orman Yönetimi K&G Göstergelerin belirlenmesinde dikkat edilmesi gereken hususlar: 1 -Göstergenin ilgili kriter hakkında gerçekten fikir verip vermediğidir. Şayet gösterge söz konusu kriter ile ilgili değilse bunun ölçülmesi ve izlenmesinin bir anlamı olmayacaktır. 2 -Göstergenin ölçülüp ölçülemeyeceğidir. Bir gösterge ilgili kriter hakkında önemli fikir verebilir ama şayet bu göstergenin teknolojik, ekonomik veya başka nedenlerle ölçülmesi mümkün değilse, uygun şartların oluşması beklenmelidir. 3 -OGM Ulusal K&G seti uygulama birimlerine altlık teşkil edecektir. Bu sette herhangi bir değişiklik ancak ulusal düzeyde yapılacak bir çalışma ile söz konusu olabilir. Bu nedenle uygulama birimlerinin Ulusal Kriter ve Gösterge Setini kendi yerel şartlarına uygun bir şekilde geliştirmeleri, yani herhangi bir kriteri belirleyen göstergelere uygun buldukları başka göstergeleri katılımcı yöntemlerle eklemeleri mümkündür.

Sürdürülebilir Orman Yönetimi K&G Uluslar arası Ormancılık Süreci Sürdürülebilir Orman Yönetimi K&G 4 - Ölçme ve izleme yöntemleri ve ölçme sıklığı açıkça tartışılmalıdır. Katılımcılardan bazıları ölçmede katkıda bulunmayı teklif edebilir. DSİ su kaynakları ile ilgili olarak veya sivil toplum kuruluşları sosyal parametreler hakkında ölçüm yapmayı teklif edebilirler. O zaman bu parametreler gösterge olarak belirlenir ve ölçme izleme sorumluluğu ilgili kuruluşlara verilir. 5 - Değerlendirmenin müştereken yapılması gereklidir. Bunun için en uygun araç belli zamanlarda düzenlenecek çalıştaylardır. Döngü bu şekilde devam edecek ve her çalıştayda bir yıl evvelki çalışmaların sonucu rapor edilecek, varsa aksamaların veya başarısızlıkların nedeni tartışılacak, söz konusu aksamayı giderecek tedbirlerin alınması için yeni öneriler yapılacak veya kararlar alınacaktır.

Sürdürülebilir Orman Yönetimi K&G Uluslar arası Ormancılık Süreci Sürdürülebilir Orman Yönetimi K&G SOY ve Katılımcılık Sürdürülebilir Orman Yönetiminde Kriter ve Göstergelerin Uygulanması ne derece kilit öneme sahipse, kriter ve göstergelerin uygulanmasında da katılımcılık o derece öneme sahiptir. Dünyanın pek çok ülkesinde olduğu gibi ülkemizde de bu konuda çok mesafe kayıt edilememiştir. Birleşmiş Milletler raporlarına göre sürdürülebilir orman yönetiminde beklenen başarının gerçekleşmemesinde en önemli faktör, katılımcılık konusunun yeterince önemsenmemiş olmasıdır. Otoritelere göre de bunun temel nedenleri; Katılımcılığa inancın olmayışı, Katılımcılık için yeterli yasal düzenlemelerin bulunmayışı, Kullanılan yöntemler, merkezi yönetim alışkanlıkları, şeffaflıktan kaçınma gibi hususlardır. Bu yüzden sorunlar çözümsüzlüğünü devam ettirmektedir.

Sürdürülebilir Orman Yönetimi K&G Uluslar arası Ormancılık Süreci Sürdürülebilir Orman Yönetimi K&G Katılımcılık neden önemlidir? Herhangi bir yerde, herhangi bir konuda, bir faaliyette bulunulduğunda, şayet o yerde bu faaliyetten şu veya bu şekilde etkilenen kişi ve kurumların mutabakatı sağlanırsa, faaliyet sorunsuz bir şekilde başarıya ulaşır. Bu mutabakat anlaşmazlık çözümlerini de içerir, aynı zamanda söz konusu faaliyeti yürüten idarenin kapasitesi istenen sonuca ulaşmasını sağlayacak ölçüde gönüllü katkılarla güçlenebilir. Katılımcıların sorumluluklara ortak olması, taraflar ve sektörler arası işbirliğini güçlendirir, taraflar arasında güven ortamı oluşur. Mahallinde yaratılan bu sinerji ile merkezi yönetimlerin iş yükü azalır ve kaynakların daha etkin kullanılması sağlanır.

Sürdürülebilir Orman Yönetimi K&G Uluslar arası Ormancılık Süreci Sürdürülebilir Orman Yönetimi K&G Katılımcılığın temel gerekleri nelerdir? Şeffaflık en önemli unsurdur. Katılımcılığa konu olan faaliyetlerle ilgili her türlü bilgi ulaşılabilir, paylaşılabilir ve anlaşılabilir olmalıdır. Bilgi doğru, eksiksiz ve güncel olmalıdır; Katılımcılığın etkin olması için yönetim modeli uygun olmalıdır. Önemli olan bu merkezi yapılar içinde yetkileri mümkün olduğunca uygulama birimi düzeyine yaymak ve merkezi olması gereken stratejik konuma yaklaştırmaktır. Bu modelde merkez talimat odaklı bir karar mekanizması değil, kaynak paylaşımında dengeyi sağlayan ve denetim işlevlerine havi bir yönetim mekanizmasıdır. Mevzuat katılımcılığın sınırlarını belirler. Katılımcılığın mevzuatı tamamlayıcı nitelikte olduğu kabul edilmektedir. Katılımcılık gönüllülük esasına dayalıdır, hiçbir kişi veya taraf katılım için zorlanamaz.

Sürdürülebilir Orman Yönetimi K&G Uluslar arası Ormancılık Süreci Sürdürülebilir Orman Yönetimi K&G Nihai hedef Nedir? SOY Kriter ve Göstergelerinin Ulusal ve Uygulama Birimi Düzeyinde uygulanmasıdır. Yani; Ulusal ve Uygulama Birimi düzeyi Sürdürülebilir Orman Yönetimi Kriter ve Gösterge geliştirilmesi, ölçümlenmesi, izlenmesi, değerlendirilmesi ve raporlanması hususudur. Sürdürülebilir orman yönetiminin en kilit noktasını Uygulama Birimi Düzeyi K&G seti teşkil etmektedir. Başarılı bir çalıştay olması dileği ile Teşekkür Eder SAYGILAR SUNARIM