Prof.Dr. Mehmet BARCA Yıldırım Beyazıt Üniversitesi İşletme Fakültesi Yönetim ve Liderlik Prof.Dr. Mehmet BARCA Yıldırım Beyazıt Üniversitesi İşletme Fakültesi
Yönetici/Lider Kimdir?
Yönetici/Lider Kimdir? Yönetici/Lider bir kurum ya da kuruluşun sadece en başında olan kişi değil, o kurumda farklılaşan, yaptığı işlerle ön plana çıkan, arkasından diğer insanları çekebilen insanlardır. ''Liderliğin %99'u bir organizasyonun en tepelerinden değil, orta seviyelerinden gelir'‘ John C. Maxwell
İdareci mi, Yönetici/Lider mi? Yönetici/Lider, doğru olan işleri yapmayı hedeflerken; idareci, işleri doğru yapmaya odaklanır. İdareci, bir kurumun amaçlarını gerçekleştirmek için var olan örgüt yapısını ve prosedürü kullanan kişidir. Yönetici/Lider ise örgütsel yol göstericilere (emir, direktif, kararname) mekanik olarak uymanın üstünde ve ötesinde bir etkileme gücüne sahip olan kişidir. Bu anlamda yöneticilik/liderlik, bir kurumun amaçlarını gerçekleştirme ya da bu amaçları değiştirmek için yeni bir yapı ve prosedür başlatma olarak tanımlanabilir.
Yönetim ve Liderlik ‘ortak bir amacı/görevi gerçekleştirmek için bir grup insanı organize etmek, yönlendirmek, motive etmektir.’ Başarıya zemin hazırlayan
GELENEKSEL YÖNETİM FAALİYETLERİ Planlama Örgütleme Yöneltme Kontrol
LİDER Geleneksel faaliyetlerin yanı sıra Vizyon Geliştirmek Vizyon duygusu vermek Vizyon doğrultusunda yönlendirmek
BAŞARI VE LİDERLİK 1 Varsayım 1: İnsanların performansı karşılaştıkları durumu nasıl gördükleriyle bağdaşıktır. Liderler durumun nasıl göründüğü konusunda görüş belirtir ve başkalarını da görüş belirtme olnağı verir.
BAŞARI VE LİDERLİK Varsayım 2: Bir durumun insana görünme biçimi dille ortaya çıkar Liderler konuşma ortamına hükmeder
BAŞARI VE LİDERLİK 3 Varsayım 3: Geleceğe dayalı dil insanların durumu görme biçimini değiştirir Liderler örgütlerinin geleceğine kulak verir.
Yaşama Stratejisi ve İlerleme Stratejisi 11
Mevcut işleri daha iyi yapmadan öte farklı işler yapma
Acil ve Önemli Olan Ayrımı
Etkileyici Faktörler Belirleyici Faktörler 80-20 Kuralı Kritik Faktörler Etkileyici Faktörler Belirleyici Faktörler 80-20 Kuralı 14
Günümüz Yönetici/Liderin Düşünme ve Davranma Biçimi nasıl Olmalı?
Eylemden yana olmalı (Riskten kaçan değil, risk almalı) Yönetici/Lider hata yapmaktan değil, eylemsizlikten korkmalıdır. Eylem Yapmayan, hata da yapmaz. Yap, düzelt, dene… Denemekten korkma Risk alma konusunda çalışanları cesaretlendir.
Müşteriye Yakın Olmalı En iyi müşteri kusurları söyleyen vatandaştır. Bir kurumun verdiği hizmetin olumlu ya da olumsuz yanlarını en iyi bilen hizmeti alanlardır. Başarılı yöneticiler/liderler hizmet ettiği vatandaşlardan çok şey öğrenirler. Yenilikçi düşünceleri hizmet sunduklarından öğrenirler. Yönetici/liderlerin başarılarının en büyük nedeni hizmet alanları dikkatle ve düzenli olarak dinlemeleridir
Özerklik ve girişimciliği teşvik etmeli Üstün ve süreklilik arz eden kurumsal başarı için girişimciliği özendiren, özerk ortamın oluşturulması büyük önem taşır. Başarılı işletmeler kurum çapında birçok lider ve yenilikçi kişi yetiştirirler. İnsanları, yenilikçi kapasitelerini yok edecek dar kalıpların içine sokmaktan kaçınırlar Yenilikçi fikir ve girişimcileri desteklerler Özgürlüğün olmadığı kurumlarda özgünlük olmaz
Kurum çalışanlarını kalite ve verimliliğin temel kaynağı olarak görmeli Kalite ve verimlilik makinelerden önce insanlarla yakalanır Bilgi toplumlarındaki kurumların başarısının kaynağında sanayi toplumlarındakilerde olduğu gibi, ‘makineler’ değil, ‘insanlar’ vardır.
İşin içinde/başında olmalı En başarılı yöneticilere/liderlere bakıldığında çoğunun kurumlarında çalışanların arasında dolaşmalarıyla ün salmış oldukları görülür. Orduların başında savaşa girerler. Yöneticiler her zaman çalışılan ve hizmet verilen mekanları kalite, hizmet, değer ve temizlik gibi kriterler açısından denetlerler. Diğer çoğu idarecilerin yaptığı gibi odalarına çekilip olayları uzaktan izlemezler.
Kendi işlerinde mükemmel ve faaliyet alanlarında bir numara olmaya çalışmalı Çıraklıklarını yapmadıkları işlerin, ustalıklarına soyunmazlar. Bilgi ve uzmanlıklarının sınırlarını bilir ve başkalarından yaralanma yoluna giderler Kendi işlerinin amatörü, başkalarının işlerinin profesyonelleri gibi davranmazlar
Gevşek ve sıkı özelliklerin birlikte olunması Hem merkezi hem yerinde yönetim
Yalınlıktan yana olmalı Yalın yönetim, yalın ve esnek örgüt yapısı, basit biçim ve sistemlerin kurumlarının temel yapısını oluşturmaya özen gösterirler Üst düzey kurmay/yöneticilerin azlığı Yalın hizmet sunumu (süreç mühendisliği)
Ne Yapmalı Yönetim Stili Kurum Kültürü (Ortak Değerler) Yetkinlikler İnsan Kaynağı Süreç ve Sistemler Örgütsel yapı Strateji
Etkili Yönetim ve Liderlik İçin; Stratejik Yönetim Bilgi Yönetimi Güven Yönetimi Değişim Yönetimi
Yönetim/ Liderlik Stratejik Yönetim Bilgi Yönetimi Güven Yönetimi Değişim Yönetimi Bilgi Yönetimi
STRATEJİK YÖNETİM
Strateji Nedir?
Başarılı Olunabileceğine Geniş Bir Perspektiftir Strateji; Nasıl Başarılı Olunabileceğine İlişkin Geniş Bir Perspektiftir Veya Kurumun Başarı Teorisidir
Siyasetçiler bir sonraki seçimi, devlet adamları ise bir sonraki kuşağı düşünür Bir sonraki kuşak altyapı Bir sonraki kuşak yönetici Bir sonraki kuşak hizmetler Bir sonraki kuşak müşteriler/vatandaşlar Bir sonraki kuşak beklentiler Bir sonraki kuşak sorunlar/çözümler
VİZYONER LİDER Kurumsal performansı yükseltecek büyük çaplı girişimleri tasarlama ve uygulama
Stratejinin İki Unsuru Başarının tanımı ve Başarıyı gerçekleştirmek için gerekli şartların oluşturulması
Strateji Geliştirmede 3 Temel Soru Neredeyiz? Nereye Gitmek İstiyoruz? Gitmek İstediğimiz Yere Nasıl Ulaşabiliriz?
STRATEJİNİN UNSURLARI 1.MEVCUT DURUM 3.YÖNTEM 2.ARZULANAN DURUM VİZYON SAHİBİ BİLGİ SAHİBİ YÖNTEM SAHİBİ
STRATEJİNİN UNSURLARI 1.MEVCUT DURUM 3.YÖNTEM 2.ARZULANAN DURUM OLAYLAR TRENDLER YAPILAR
STRATEJİNİN UNSURLARI 1.MEVCUT DURUM 3.YÖNTEM 2.ARZULANAN DURUM OLAYLAR TRENDLER YAPILAR MAKSİMİZASYON HEDEFLER VİZYON
STRATEJİNİN UNSURLARI 1.MEVCUT DURUM 3.YÖNTEM 2.ARZULANAN DURUM OLAYLAR TRENDLER YAPILAR REAKTİF PROAKTİF ÜRETKEN MAKSİMİZASYON HEDEFLER VİZYON
YÖNETİCİ ÇALIŞANLARDAN NE İSTER Gelecek Odaklı ve Başarı odaklı düşünme, davranma ve çalışma
ÇALIŞANLARIN DEĞİŞEN DAVRANIŞI EYLEM (ACTION) MEŞGUL (ACTIVITY) BAŞARI (ACHIEVEMENT)
ÇALIŞANLARIN BEKLENTİLERİ VİZYON DUYGUSU TAKDİR EDİLME HAKKANİYET GELİŞTİRME GÜÇLENDİRME
ÜST YÖNETİMİN İŞİ YAPI SİSTEMİ İŞLETME KURALLAR STRATEJİ İŞBİRLİKLER Orta Kademe Yönetim Üst Kademe Yönetim F O N K S İ Y L A R YAPI SİSTEMİ İŞLETME KURALLAR STRATEJİ İŞBİRLİKLER SİSTEM KURMA GELİŞMELERİ TAKİP YENİLİKLER BÜYÜME KÜÇÜLME
BİLGİ YÖNETİMİ
Akıllı adam, aklını kullanandır Akıllı adam, aklını kullanandır. Daha da akıllı adam, başkalarının aklını kullanandır.
“İşletmemizde, her işçi yalnızca bir çift el olarak değerlendirilmez, düşünce kaynağı olarak görülür” Mark Shepherd Texas Instruments’ın Yönetim Kurulu Başkanı
BİLGİ YÖNETİMİ İÇİN TESPİTLER I En zayıf yönetilen alanlardan biri “bilgi”dir. Bilgi gerçekte “yönetilemez”,ancak “desteklenebilir.” Kurum performansı üzerinde en fazla etkisi olan “bilgi yönetimi”dir. Dolayısıyla, bilginin yönetimi “stratejik” öneme sahiptir.
BİLGİ YÖNETİMİ İÇİN TESPİTLER II 5. O halde, temel soru bilgi nasıl yönetilebilir?, sorusuna cevap vermektir. 6. Stratejik açıdan soru yeniden formüle edilirse, “Bilgi odaklı bir işletme/kurum olmak için nasıl değişmeliyiz?” sorusuna cevap vermektir. 7. Cevap ile eğer yeni bir kavramsal yaklaşım ortaya çıkıyorsa “bilgi vizyonu” doğuyor demektir. 8. Bilgi vizyonunu gerçekleştirmek için “bilgi stratejisi” geliştirilmelidir.
Bilgi Stratejisinin Temel Alanları “Teknolojik” Düzenlemelere Dayalı Alan “Örgütsel ve Davranışsal veya Sosyal” Düzenlemelere Dayalı Alan
Veri Enformasyon Bilgi
TEKNOLOJİ VE SOSYAL ODAKLI KARŞILAŞTIRMA TEKNONOLJİ ODAKLI SOSYAL İLİŞKİ ODAKLI Teknolojik alt yapı 1. Örgütsel atmosfer Intranet, Internet, bilgi katalogu 2. Tartışma grupları, arama toplantıları, beyin fırtınaları Formalleştirme/kodlama 3. İlişki geliştirme Patent, ticari markalar, çözümler 4. Proje fikirleri, iş modelleri Sonuca odaklı kodlama/yönetme5. Sürece odaklı geliştirme Sanal (intra ve inter net) ilişkiler 6. Gerçek sosyal ilişkiler Teknoloji ile uzaktan ilişkiler 7. Yakın sosyal ilişkiler Operasyonel verimlilik 8. Stratejik Yaklaşım Yönetim aracı 9. Temel Yetkinlik Teknoloji olmadan olmaz 10. Teknoloji kolaylaştırıcı Maliyet liderliği 11. Farklılaşma
1. SİSTEM STRATEJİSİ Odak Teknoloji (Veri tabanları, CD-Roms, uzman sistemler) Amaç Bilgi Tabanları (Bireysel ve grup bilgilerini toplamak ve geniş örgütsel sahipliğe ve kullanıma dönüştürmek) Örnek Sigorta şirketlerinin risk değerlendirme veri tabanları veya teknik bilginin (know-how kodifikasyonu) Kritik Sübjektif verilerin doğrulanması ve Başarı bilgi sunumunun teşviki Faktörleri Katkısı Bilgi-temelli Sistemler Felsefe Kodlama
2. KATALOGLAMA STRATEJİSİ Odak Haritalar Amaç Bilgi Kılavuzları Kritik Başarı Bilgi Paylaşımı Teşviki/Kültürü ve Faktörleri İnsanları İlişkilendirme Ağı Katkısı İnternet Üzerinde Profil ve Kılavuzlar Felsefe İlişkilendirme
3. MÜHENDİSLİK STRATEJİSİ Odak Süreçler Amaç Bilgi Akışları Kritik Başarı Bilgi ve Enformasyon Öğrenimi ve Faktörleri Sınırlandırılmamış Yayılım Katkısı Ortak Veritabanları Felsefe Kabiliyetler
4. EKONOMİ/TİCARİ STRATEJİ Odak Gelir Amaç Bilgi Varlıkları Kritik Başarı Uzman Takımlar ve Faktörleri Kurumsallaşmış Süreçler Katkısı Entelektüel Varlıkların Kaydı ve İşleme Sistemleri Felsefe Ticarileştirme
5. ÖRGÜTSEL STRATEJİ Odak Networkler Amaç Bilgi Havuzu Kritik Başarı Sosyalleşme Kültürü ve Faktörleri Bilgi Aracıları Katkısı Grupbağları ve İntranet Felsefe İşbirliği
6. SOSYALLEŞME STRATEJİSİ Odak Sosyalleşme Amaç Bilgi Alış-verişi Kritik Başarı Amaç Teşviki İçin Tasarım Faktörleri Katkısı Erişim ve Temsil Araçları Felsefe İlişkilendirme
7. FARKINDALIK STRATEJİSİ Odak Zihinsel Setler (Mindset) Amaç Bilgi Kabiliyetleri Kritik Başarı Retorik ve Faktörleri İlişkilendirme Ağı Katkısı Eklektik Felsefe Bilinçlendirme
GÜVEN YÖNETİMİ
Yönetim ve liderlik, insanların hareket ve davranışlarını etkileme sanatıdır. Burada “etkileme” fiiline dikkat edilmelidir. Bir insanın bir diğerini etkileyebilmesi için o insanın güvenilir biri olması şartı ilk planda gelmektedir. Dolayısıyla yöneticiler alt kademe personelini etkileyebilmeleri için ilk olarak güven duygusunu karşı tarafa yansıtmalıdırlar.
Örgütlerde Güvenin Faydaları; Güven. örgütsel ve bireysel performansın arttırılmasında yardımcı olur. Yapılan çalışmalar örgütsel güven ile performans arasında yakın bir ilişkinin varlığını ortaya koymuştur. Güven, örgütlerde sinerjiyi harekete geçirir ve yapılan işlerin işlem sürelerini kısaltır. Güven örgütlerde kendiliğinden oluşan bir sosyalleşme sağlar. Kimi zaman örgüt kültürü güven yarattığı halde, güvende örgüt kültürünü oluşturabilmektedir. Güven, üst yönetim ile alt kademe personel arasındaki iletişim kopukluğunu giderir. Güven personel arasındaki dayanışmayı arttırır. Güven, örgüt içerisinde, karşılıklı saygı ve sevgi gibi kendi paralelinde bulunan tüm duyguların gelişmesine de yardımcı olur. Örgüt otoritelerine, farklılıkları kabullenmeyi kolaylaştırır Bir kere bir güven ortamı oluşunca, bireylerin kendi aralarında işbirliği yapmasını, daha kolay anlaşmasını, birbirlerinin fikir ve önerilerini kabul etmesini,, paylaşmayı arttır.,
Yüksek Güven Duygusuna Sahip Örgütlerde; Aşağı düzeylerdeki iş görenlere daha fazla sorumluluk verilmektedir. Bu tip örgütlerde ekip çalışmasına dayalı ve esnek bir anlayış temelinde örgüt düzenlemesi yapılabilmektedir. Örgütlerdeki güven ortamının grup verimini artırdığı, Grup üyelerinin duygularını ve gözlemledikleri farklılıkları serbestçe dile getirmelerine olanak tanıdığı ve Savunmaya ya da sabote etmeye yönelik düşünceleri ortadan kaldırdığı görülmektedir. Bundan dolayı örgütlerde güven ortamının oluşturulması, örgüt amaçlarının gerçekleştirilmesi açısından çok önemlidir. Buradan sonra top sizde
Güvensiz Ortamlarda Görülen Olumsuz Durumlar Farklı fikirlerin ortaya çıkmaması, Sorunların gizlenmesi, Uzlaşma sağlanamama, Karar vermenin zorlaşması ve uzun zaman alması, Azarlanma veya alay edilme korkusuyla hareket ederek yenilikçiliği bastırma ve üretkenliği düşürme Özden çok biçime önem veren, kuralcı, önerilere açık olmayan, eleştiriye kapalı bürokrasinin doğması İkili-üçlü kontrol mekanizmaları, gözetim sistemleri, takip, izleme ortaya çıkar Yüksek stres, Bir şey ters gittiğinde günah keçileri arama, Bilgi eksikliği ile davranma ve şüphe ile yaklaşma,
Örgütsel Güvenin Oluşturulması İçin Açık ve Dürüst Olmak Empati Yapmak Örgütün Kurallarına Bağlı Kalmak Çalışanların Özel Hayatlarının Olduğunu da Kabul Etmek Örgütsel Adalete Özen Göstermek gerekir
Güven Mi ? Güç Mü ? İlişkileri kontrol etmenin temelde iki yolu var: Güç ve Güven. Güç ve güven ters işleyen iki mekanizmadır. Elbette, bir organizasyonda ne tamamen güç ne de tamamen güven üzerine kurulu bir durum olmaz. Örgütler güç ve güvenin bir kompozisyonundan oluşur. Ancak bu kompozisyonda hangisi ağır basıyorsa organizasyonun kültürü o yöndedir. Arzulanan ise, güvenin ağır bastığı bir organizasyon kültürü yaratmaktır. Sahip Olduğunuz Tek Şey Çekiçse Herkesi Çivi Olarak Görürsünüz Abraham Maslow
Sadakat mi ? Ehliyet mi ? 64
Örgütlerde Güven Ortamının Yolları; Ancak, güven örgütlere bir anlaşma ile değil sosyalleşme ile yerleşmekte ve kurumsallaşmaktadır. İnsanlarda güven oluşturabilmek için ilk önce bireyin kendisine güvenmesi ve güvenilir olması gerekmektedir.
Güven Ortamını Oluşturmak ve Devamı İçin; Güvenle ilgili olayları anlatmak, İşbirliğini özendirerek ve Sosyal ortamlar hazırlayarak örgüt üyelerinin birbirlerini tanımalarına fırsat oluşturmak, Söylem ve eylemlerinde tutarlı davranmak, Bireysel çıkarları örgüt çıkarlarında eritmek. Yukarıda da belirtildiği gibi güven oluşturmada açıklık, işbirliği, tutarlılık ve bencil olmamak çok önemlidir. Güvenilir insanların güvenli ve diğer insanları düşünen, tam karşısında yer alan kişilerin ise genellikle bencil ve güvensiz kişiler oldukları söylenebilir.
Güven Hangi Durumda Zedelenir? Paylaşmayı reddetmek Tutarsız olmak Elemanları Bilgilendirmemek Saldırgan veya kötü huylu olmak Sürekli stres Net bir yön duygusuna sahip olmamak İşleri ertelemek
DEĞİŞİM YÖNETİMİ
Değişime Direnç nasıl Kırılabilir Eğitim ve İletişim Katılım ve Dahil Etme Kolaylaştırma ve Destek Müzakere ve Anlaşma Rol, Görev ve Sorumluluk Verme Açık ve Gizli Baskı
Değişim Nasıl Yönetilebilir?
Aciliyet Duygusu Oluşturma Ulusal ve uluslar arası gelişmeleri inceleme Kriz, potansiyel kriz veya fırsatları belirleme ve tartışma Yönetici değiştirme Yapay krizler tasarlama
Güçlü bir Yönlendirici Koalisyon Oluşturma Değişim çabalarını yönlendirecek yeterince güçlü bir grubun oluşturulması Grubu bir takım olarak çalışması için teşvik edilmesi
Yönlendirici bir Vizyon Yaratma Değişim çabalarını yönlendirecek bir vizyon yaratılmalı Bu vizyonu başaracak stratejilerin geliştirilmeli
Vizyonun İletişime Konu Edilmesi ve Paylaşılması Yeni vizyon ve stratejileri tanıtmak ve benimsetmek için her tür yola baş vurulmalı Yönlendirici koalisyonun örnek çalışmaları ve rol modelliği ile yeni davranışlar öğretilmeli
Vizyonun Gerçekleşmesine Katkıları İçin Diğerlerinin Güçlendirilmesi Değişimin önündeki engellerin kaldırılması Vizyonun gerçekleşmesini önleyen yapı ve sistemler değiştirilmeli Yetki ve sorumluluklar verilmeli Risk alma ve geleneksel fikir, faaliyet ve aksiyonları terk edilmesi için teşvik edilmeli
Kısa Vadeli Kazanımlar İçin Planlar Yapın Gözlemlenebilen performans ilerlemeleri planlanmalı Bu tür ilerlemeler gerçekleştirilmeli Bu ilerlemelerde katkısı olan çalışanlar belirlenmeli ve ödüllendirilmeli
İlerlemeleri/Başarıları Konsolide Edil ve Daha Fazla Değişimi Devreye Sokun Vizyona uymayan sistem ve yapıları artan kredibilite kullanılarak değiştirilmeli Vizyonu gerçekleştirecek kişiler işe alınmalı, yükseltilmeli ve geliştirilmeli Süreç yeni proje, konular ve değişim öncüleri ile güçlendirilmeli
Yeni Yaklaşımları Kurumsallaştırın Yeni davranışlar ile örgütsel başarı arasındaki ilişki belirlenip ifade edilmeli Başarı ve liderliği temin için araçlar geliştirilmeli