Doç. Dr. Özgür Külcü Hacettepe Üniversitesi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
Advertisements

Ordu Üniversitesi Eğitim Ve Araştırma Hastanesi Ordu/Türkiye
*Damla GÜVEN **Yasemin AKBAL ERGÜN
KAPATILMA SÜRECİ VE SONRASINDA TIP EĞİTİMİ ANABİLİM DALLARI.
İLKNUR ERDEM HEMŞİRE TSK ETİMESGUT ASKER HASTANESİ
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
Sistem Analizi ve Planlama
Saydığımızda 15 tane sayı olduğunu görürüz.
Middle East Technical University
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
TİE Platformu Yürütme Kurulu Başkanı
Kobi Tanımı 150 kişiden daha az çalışanı olan kurumlar
DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI MÜSTEŞARLIĞI
FAKÜLTE/BÖLÜM/ YÜKSEKOKUL ADI STRATEJİK PLANLAMA SUNUMU Not:Süreçler değişebilir…
G E L E C E Ğ İ N İ Z M İ R İ N İ Y A R A T I Y O R U Z
Farklı Kültürlerde Liderlik Yapmak Prof. Dr. Yeşim Toduk Akiş
Öğr.Gör.Dr. S. Sadi SEFEROĞLU & Arş. Gör. Fatih GÜRSUL
Atlayarak Sayalım Birer sayalım
Diferansiyel Denklemler
ÖRNEKLEME DAĞILIŞLARI VE TAHMİNLEYİCİLERİN ÖZELLİKLERİ
Dünyada Açık ve Uzaktan Eğitimin Durumu
1/27 GEOMETRİ (Kare) Aşağıdaki şekillerden hangisi karedir? AB C D.
ALIŞVERİŞ ALIŞKANLIKLARI ARAŞTIRMASI ÖZET SONUÇLARI Haziran 2001.
İZMİR EKONOMİ ÜNİVERSİTESİ TEKNİK ve İDARİ İŞLER MÜDÜRLÜĞÜ (T.İ.İ.M) “HİZMET MEMNUNİYETİ ÇALIŞMASI” Temmuz, 2010.
KONTROL ORTAMI Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
KÜTÜPHANELERDE HALKLA İLİŞKİLER ve PAZARLAMA ANKARA ÜNİVERSİTESİ KÜTÜPHANESİ ÖRNEĞİ Tuna CAN & E.Erdal AYDIN
Yönetim Bilgi Sistemleri Şubat TAPU VE KADASTRO GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
Veri Toplama, Verilerin Özetlenmesi ve Düzenlenmesi
ETİK ve İTİBAR YÖNETİMİ
Soruya geri dön
“ AKT İ F YA Ş LANMA VE KU Ş AKLARARASI DAYANI Ş MA” Prof. Dr. Emine ÖZMETE AVRUPA B İ RL İĞİ BAKANLI Ğ I KASIM, 2012 Gaziantep.
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
ARED DEĞERLENDİRME ANKETİ ANALİZİ. * Yapılan anketin amacı ekonomik kriz sonrasında değişen dengelerle birlikte sektörel sorunlardaki öncelikleri sıralamak.
ÖRNEKLEM VE ÖRNEKLEME Dr.A.Tevfik SÜNTER.
MERSİN ÜNİVERSİTESİ DENİZCİLİK MESLEK YÜKSEKOKULU AKADEMİK DEĞERLENDİRME ve KALİTE GELİŞTİRME TOPLANTISI NİSAN 2010.
YASED BAROMETRE 2006 AĞUSTOS.
ARALARINDA ASAL SAYILAR
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
PERFORMANS BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ
1 ÇEVRE ANALİZİ Ocak-2007 T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANLIĞI.
Bulut bilişim için Üniversitelerimizde bilişim personeli yeterlikleri 18 Aralık 2013 – Aksaray Üniversitesi Bilişim Teknik Personeli Yeterlik Ölçeği Toplantısı.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
İZLEMEİZLEME Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
YÜKSEK ÖĞRETİM KURUMUNA BAĞLI SAĞLIK ÇALIŞANLARININ İDARİ VE YÖNETİCİ PERSONELİNİN ATAMA VE TERFİ KRİTERLERİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ (MERSİN.
PÇAĞEXER / SAYILAR Ali İhsan TARI İnş. Yük. Müh. F5 tuşu slaytları çalıştırmaktadır.
19 Ekim 2006 GfK TürkiyeCustom ResearchGrowth from Knowledge 1 TUHID - İDA İletişim Hizmetleri Algılama Araştırması Eylül 2006.
DOĞUM VE SAĞLIK: DOĞUM SAYISI SAĞLIK DURUMUNU ETKİLİYOR MU ? Amaç Annelik kadının varoluşunda ona bahşedilen bir duygudur. Anneliğin birçok getirisi olduğu.
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
4 X x X X X
PROGRAM TASARIMI
  İLKÖĞRETİM BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ Hasan KARAL a*; İlknur REİSOĞLU b; Ebru GÜNAYDIN a a Karadeniz Teknik Üniversitesi,
MEMNUNİYET ANKETİ ANALİZİ
ANA BABA TUTUMU ENVANTERİ
1 DEĞİŞMEYİN !!!
1. 2 İşletmelerin genel amaçları 3 Değer Arttırma: İş letme piyasa de ğ erini hissedarları açısından maksimum yapmalıdır 4.
Belirlilik Koşullarında Sermaye Bütçelemesi
Bankacılık sektörü 2010 Ocak-Aralık dönemindeki gelişmeler Ocak 2011.
PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIK SÜRECİ Nisan, Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı Üzerine Genel Bir Değerlendirme Ana Hatlarıyla Performans Programı Performans.
Bankacılık sektörü 2010 yılının ilk yarısındaki gelişmeler “Temmuz 2010”
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
Kurumsal İçerik Yönetimi Kapsamında Bilgi Güvenliği
Proje Konuları.
SLAYT 1BBY220 OCLC WorldCat Yaşar Tonta Hacettepe Üniversitesi yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/ BBY220 Bilgi Erişim İlkeleri.
PÇAĞEXER / SAYILAR Ali İhsan TARI İnş. Yük. Müh. F5 tuşu slaytları çalıştırmaktadır.
Diferansiyel Denklemler
ÇALIŞAN ve ÖĞRENCİ MEMNUNİYETİ ARAŞTIRMASI SONUÇLARI Ocak, 2009
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
KURUMSAL İLETİŞİM.
Sunum transkripti:

Kurum Kültürünün Kurumsal Bilgi Sistemlerine Etkisinin Değerlendirilmesi Doç. Dr. Özgür Külcü Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü kulcu@hacettepe.edu.tr

İçindekiler Kurumsal bilgi Açık, kapalı ve kültürel bilgi Kurum kültürü ve kurumsal bilgi sistemlerine etkisi Araştırmanın kapsamı literatür Bulgular: Araştırma deneklerinin demografik özellikleri İnceleme yapılan kurumlarda kurumsal bilgi sistemleri ve kurum kültürünün değerlendirilmesi Sonuç

Giriş Kurumsal iş süreçlerinin yürütülmesinde temel kaynak bilgi: açık (explicit) kapalı (tacit) kültürel Kurum kültürü yapılandırılmamış önceden tanımlanmamış bir anlaşma ve iletişim ortamı yaratmakta, çalışmaların başarısını etkileyebilecek düzeyde idari kararları etkileyebilmekte Çalışmada kurum kültürü ile ilişkili biçimde oluşan iklimin kurumsal bilgi sistemlerine etkisi rasgele örneklem olarak seçilen 116 kurum örneğinde 13 değişken üzerinden değerlendirilmektedir.

Kurumsal bilgi Kurumsal Bilgi Kapalı bilgi (tacit knowledge): yazılı hale getirilmemiş kişilerin bilgi ve deneyimlerini oluşturmaktadır. Açık (explicit) ya da tanımlanmış bilgi yazılı ya da basılı olarak yayımlanmış neyin, nasıl, hangi iş süreçlerinde yapılacağını ortaya koyan bilgidir.

Kültürel Bilgi Kültürel bilgi, iş ve işleyişi etkilemekte, çalışanlara ve genel olarak kuruma ait inançlar ve normlardan oluşmaktadır. Organizasyonlarda kapalı, açık ya da kültürel bilginin doğru tanımlanması ve etkin yönetimi, Kapalı bilginin açık bilgiye dönüştürülmesi önemli çalışma alanları arasında sayılmaktadır

Verimlilik ve kurum kültürü Organizasyonlarda bilgi sisteminde verimliliği etkileyen unsur olarak kurum kültürü kurumda insanların birbirlerine karşı davranışları ve etkileri zaman zaman iş süreçlerini yönlendirebilen inançlar, tutumlar, tahminler ve beklentiler

Kurum kültünün etkisi Kurum kültürünün genel karakteristikleri arasında; yazılı olmadan anlaşma ve iletişime hatta iş süreçlerinin yürütülmesine katkı sağlaması, sembolik yapısı, bütünleştirici içeriği, genel tarafından kabul görmesi ve idari kararları doğrudan etkileyebilmesi gösterilmektedir.

Kurum kültürü-kapalı bilgi Kurum kültürü aynı zamanda kapalı (tacit) bilgi ile de yakınlaşmaktadır. Kurum kültürünün yarattığı iklimin, bilgi ve iletişim ortamının değerlendirilmesi bilgi sistemlerinin geliştirilmesi sürecine katkı sağlayacaktır.

Kurumsal gelişim ve bilgi Günümüzde basıl ya da elektronik kapalı ya da açık her ortamda bilgi, organizasyonlarda üretim ve hizmet süreçlerinin geliştirmeye yardımcı önemli stratejik kaynaklar arasındadır Etkin bilgi sistemlerinin tasarımı için bilgi içeriğinin ve bununun bir parçası olarak kurum kültürünün analizi önemli görülmektedir

Bulgular Çalışmada Türkiye’de farklı hizmet sektörlerinde yer alan 116 kurum incelendi Kurum kültürü ve bununla ilişkili bilgi ve iletişim sistemlerine dönük var olan koşulların analiz edilmesi amaçlandı Kurumlar belirlenirken bilgi işlem birimi ve genel evrak ve arşiv örgütlenmesi olan organizasyonlar seçildi herhangi bir sektör ya da alan ayırımı yapılmadı Kurumlar bilgi hizmetleri, eğitim, sağlık, kamu ve özel sektör olmak üzere 5 gruba ayrıldı Veriler betimsel istatistiklerine dayanarak değerlendirildi

Ankete katılım Ankete katılan deneklerin kurum türüne dağılımı incelendiğinde %22 bilgi hizmetleri , %28 eğitim, %5 sağlık, %35 kamu ve %10 özel sektörlerde çalıştıkları görülmektedir. Çalışanların yaş ortalamalısında en genç grup özel sektör en yaşlı grup eğitim sektörüdür.

Kurum türüne göre çalışma süreleri Anket deneklerinin kurum türüne göre çalışma süreleri incelendiğinde, özel işletmelerde çalışanların diğer gruplara göre daha çok gençlerden oluştuğu, diğer grupların %40’dan fazlasının 6 yıldan az, %25’den fazlasının ise 11 yıldan uzun çalışanlardan oluştuğu görülmektedir.

Kurum türüne göre eğitim düzeyi Grupların eğitim düzeyleri ağırlıklı olarak lisans ve lisansüstüdür. Bilgi hizmetleri grubu eğitim düzeyi en yüksek grubu oluşturmaktadır.

Kurum türüne göre çalışanların unvanlara dağılımı Araştırmaya katılan deneklerin ağırlıklı çalışma unvanı idari personeldir. Özel işletmelerde yöneticilerin oranı %32,2 iken bilgi hizmetlerinde uzmanların oranı %25,4’e çıkmaktadır.

Kurum türüne göre çalışma alanları Kurum türüne göre çalışma alanları incelendiğinde bilgi hizmetleri ve özet işletmelerde kütüphane ve dokümantasyon, sağlık hizmetlerinde personel eğitim hizmetleri ve genel kamuda öğrenci işleri öncelikli yüzdeleri oluşturmaktadır.

Kurum Kültürünün Değerlendirilmesi-Genel

Kurum Kültürünün Değerlendirilmesi-Genel Bilgi sistemlerine etkisi yönüyle kurum kültürünün değerlendirilmesine dönük 13 analiz sorusuna ilişkin genel aritmetik ortalamalar incelendiğinde en sıkıntılı konunun “iş süreçleri için gerekli bilginin kullanımını engellemeye dönük davranışlar cezalandırılması” olduğu görülmektedir (AO 2,80). Yine kurumlarda “bilginin paylaşımı ve etkin kullanımına dönük örnek davranışlar ödüllendirilmesinde” de önemli sıkıntılar yaşanmaktadır (AO 2,86).

Kurum Kültürünün Değerlendirilmesi-Genel Koşulları AO değeri 4 (iyi)’ en yakın çıkan, en olumlu sonuç “kurumlarda işlerin yürütülmesinde bilginin etkin olarak kullanımıdır” (AO 3,93). Yine “birimler içerisinde etkin bir iletişim ve bilgi paylaşımı ortamının varlığı” konusunda diğer unsurlara göre daha iyimser koşullardan söz edilebilir (AO 3,80). Ancak yine de sonuçlar çok iyiyi ifade eden “5” değerinden uzaktadır. Nispeten olumlu sonuçlar “hataların aynı zamanda bir öğrenme fırsatı olarak değerlendirilmesi” (AO 3.76), “değişime hızlı adaptasyonun iş yaşamının bir parçası olarak kabul edilmesi” (AO 3.75) ve “günlük işlerde gerekli bilgi/belgenin paylaşımı ve etkin kullanımının teşvik edilmesi (AO 3,72) şeklinde sıralanmaktadır.

Kurum Kültürünün Değerlendirilmesi-Genel “Çalışanlar kendilerini kurum içi iş süreçlerinin ya da bu süreçlere ait uygulamaların bir parçası olarak görmesi ile ilgili koşullar” ile “e-posta sistemi resmi olmayan kurumsal ve kişisel bilgi paylaşımı amacıyla kullanılması” noktasında çeşitli düzeylerde sorunlar olduğunu söyleyebiliriz. (AO 3,42, 3,41). “Çalışanlar ve yöneticilerin bilgiyi temel kaynak olarak görmeleri” ve “kurumda profesyonel bir bilgi ve belge yönetimi programının uygulanması” konularında ortalamaya yakın değerlerde farkındalık söz konusudur ( AO 3,58, 3,56). Diğer çalışanların bilgi ihtiyacını karşılamada istekliliği ve paylaşımı konusunda iyimserliğe yakın ortalama değerler çıkmıştır (AO 3,62).

Kurum Kültürünün Değerlendirilmesi-Sektörel

Kurum Kültürünün Değerlendirilmesi-Sektörel Grupların genel akademik ortalama değerleri incelendiğinde koşulları en olumlu gören sektör sağlık (Genel AO 3,74) en olumsuz gören de eğitim sektörüdür (Genel AO 3,46) Bilgi, eğitim, kamu ve özel sektörlerinde benzer biçimde “iş süreçleri için gerekli bilginin kullanımını engellemeye dönük davranışlar cezalandırılması ve “bilginin paylaşımı ve etkin kullanımına dönük örnek davranışlar ödüllendirilmesi” konusunda, ortalama 3 değerinin altında olumsuz koşullar söz konusudur. Yine sağlık sektöründeki yanıtlarda en olumsuz değerler bu iki seçenek üzerinde toplanmaktadır (AO 3.0, 3,25).

Kurum Kültürünün Değerlendirilmesi-Sektörel Diğer gruplardan farklı olarak bilgi, kamu ve özel sektörde “çalışanlar kendilerini kurum içi iş süreçlerinin ya da bu süreçlere ait uygulamaların bir parçası olarak görmeleri konusunda daha yoğun sorunlar söz konusudur (AO 3.26, 3,27). Eğitim sektöründe e-posta sistemlerinin resmi olmayan kurumsal ve kişisel bilgi paylaşımı amacıyla” daha yoğun kullanılması ihtiyacı vardır (AO 3.33). Sağlık sektöründe ortalama 3 değerinin altında sonuç yer almamaktadır.

Kurum Kültürünün Değerlendirilmesi-Sektörel Bilgi hizmetleri, eğitim ve kamu sektörlerinde en olumlu koşullar kurumsal işlerin yürütülmesinde bilginin etkin olarak kullanımı (AO 4,00, 3,84, 3,92) iken sağlıkta, “çalışanların profesyonel bilgi sistemlerinin önemi konusunda farkındalığı (AO 4.06), “diğer çalışanlar bilgi ihtiyacınızın karşılama konusunda istekliliği ve birimler içerisinde etkin bir iletişim ve bilgi paylaşımı ortamıdır” (AO 4,0). Özel sektörde sonuçlar bir miktar daha olumlu görülmektedir. Özellikle “değişime hızlı adaptasyon”, “hatalar aynı zamanda bir öğrenme fırsatı olarak değerlendirilmesi” ve “bilginin etkin olarak kullanılması” konularında görüşler diğer gruplardan ayrı olarak çok iyi seçeneğine yaklaşmaktadır (AO 4,16, 4,07)

Sonuç ve Değerlendirme İnceleme yapılan tüm sektörlerde “iş süreçleri için gerekli bilginin kullanımını engellemeye dönük davranışlar cezalandırılması” ve bununla ilişkili olarak “bilginin paylaşımı ve etkin kullanımına dönük örnek davranışlar ödüllendirilmesinde” sorunlar yaşanması üzerinde durulması gereken bir konudur. Bu noktada kurum kültürünün bir parçası olarak karşılıklı etkileşim ve bilgi paylaşımının ön planda olduğu, grup çalışmalarının özendirildiği, rekabetten çok kurumsal hedeflere birlikte ilerlenecek ortamlar yaratılması önemli görülmektedir. Yine yasal ve idari düzenlemelerde iş süreçlerinde bilgi paylaşımı teşvik etmeye, aksi davranışları bertaraf etmeye dönük saptamaların yer almalıdır.

Sonuç ve Değerlendirme Genel akademik ortalama değerleri çerçevesinde kurum kültürünün bilgi sistemlerine etkisi yönünden en sorunlu grup eğitim sektörüdür. Eğitim sektöründe ilgili başlıklarda daha yoğun iyileştirme çalışmalarının yürütülmesi gerekmektedir. Öte yandan bilgi, kamu ve özel sektörde çalışanlar kendilerini kurumsal iş süreçlerinin bir parçası olarak görme noktasında sıkıntı yaşadıkları görülmektedir. Bu çerçevede çalışanların yürüttükleri işleri daha fazla sahiplenmelerini sağlayacak ortamların yaratılması gerekmektedir. Eğitim sektöründe kurum içi iletişimde e-posta sistemlerinin daha yoğun kullanılmasını sağlayacak faaliyetler yürütülmelidir.

Sonuç ve Değerlendirme Öze sektörün üstün yanlarından “değişime hızlı adaptasyon” ve “hatalar aynı zamanda bir öğrenme fırsatı olarak değerlendirilmesi” konularında diğer sektörlerde iyileştirmeler sağlanabilmesi için gerekli koşullar yaratılmalıdır. Bu noktada iş süreçlerinin etkin biçimde yürütülmesi ve geliştirilmesi için gerekli bilgi ve iletişim kanallarının tanımlanması, bilgiye çok yönlü erişim ortamlarının oluşturulmasa, hataların dahi öğrenme fırsatına olarak algılandığı bir kurum kültürünün yaygınlaştırılması gerekmektedir.

Katılımınız için teşekkür ederim Doç. Dr. Özgür Külcü, Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü kulcu@hacettepe.edu.tr