1 SOSYAL GÜVENLİK PRİM ALACAKLARININ YENİDEN YAPILANDIRILMASI VE BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN İLE YAPILAN DÜZENLEMELER (5458 sayılı Kanun)
2 1- SSK ALACAKLARININ YENİDEN YAPILANDIRILMASINA İLİŞKİN DÜZENLEME (Madde-2, 3 ve 4)
3 A) BELEDİYELER VE BUNLARA BAĞLI KURULUŞLAR İLE SERMAYESİNİN YÜZDE ELLİSİNDEN FAZLASI BELEDİYELER AİT ŞİRKETLER HARİÇ OLMAK ÜZERE RESMİ VE ÖZEL SEKTÖR İŞVERENLERİNİN SİGORTA PRİMİ, SOSYAL GÜVENLİK DESTEK PRİMİ, İŞSİZLİK SİGORTASI PRİMİ, İDARİ PARA CEZASI VE SOSYAL YARDIM ZAMMI BORÇLARI, B) ÖZEL BİNA İNŞAATI VE İHALE KONUSU İŞLERDEN KAYNAKLANAN ASGARİ İŞÇİLİK FARK TUTARI BORÇLARI, KAPSAMA GİREN BORÇLARIN TÜRÜ
4 C) TOPLULUK SİGORTASINA DEVAM EDEN AVUKATLAR VE NOTERLER İLE İSTEĞE BAĞLI SİGORTALI OLARAK PRİM ÖDEYENLERDEN SİGORTALILIĞI SONA ERMEYEN SİGORTALILARIN PRİM BORÇLARI, KAPSAMA ALINMIŞTIR. KAPSAMA ALINMIŞTIR. BELEDİYE BORÇLARININ DAHA ÖNCE YAYIMLANAN MÜLGA 5272 SAYILI BELEDİYE KANUNU VE 5393 SAYILI BELEDİYE KANUNU İLE UZLAŞMA SURETİYLE TAHSİLİ HUSUSUNDA KANUNİ DÜZENLEMELER YAPILDIĞI VE UZLAŞMA ÇALIŞMALARI DA HENÜZ SONUÇLANMADIĞI İÇİN YAPILANDIRMA KAPSAMINA ALINMAMIŞTIR. BELEDİYE BORÇLARININ DAHA ÖNCE YAYIMLANAN MÜLGA 5272 SAYILI BELEDİYE KANUNU VE 5393 SAYILI BELEDİYE KANUNU İLE UZLAŞMA SURETİYLE TAHSİLİ HUSUSUNDA KANUNİ DÜZENLEMELER YAPILDIĞI VE UZLAŞMA ÇALIŞMALARI DA HENÜZ SONUÇLANMADIĞI İÇİN YAPILANDIRMA KAPSAMINA ALINMAMIŞTIR.
5 YUKARIDA BELİRTİLEN BORÇLARDAN TARİHİNE KADAR ÖDENMESİ GEREKTİĞİ HALDE KANUNUN YÜRÜRLÜĞE GİRDİĞİ TARİHE KADAR ÖDENMEMİŞ OLANLAR KAPSAMA GİRMEKTEDİR. YUKARIDA BELİRTİLEN BORÇLARDAN TARİHİNE KADAR ÖDENMESİ GEREKTİĞİ HALDE KANUNUN YÜRÜRLÜĞE GİRDİĞİ TARİHE KADAR ÖDENMEMİŞ OLANLAR KAPSAMA GİRMEKTEDİR. KAPSAMA GİREN BORÇLARIN DÖNEMİ
6 KAPSAMA GİREN BORÇ TUTARI Tarihi İtibariyle, Sektör Borçlu Sayısı Mevcut Borç Tutarı AsılGecikmeToplam Özel Sektör , , ,00 Kamu Sektörü ,00123,00325,00 Avukat ve Noter ,50 İsteğe Bağlı Sigortalı ,60 TOPLAM5.025,10 İŞVERENLERİN VE SİGORTALILARIN TOPLAM TRİLYON LİRA TUTARINDAKİ BORÇLARI YENİDEN YAPILANDIRMA KAPSAMINA ALINMIŞTIR.
7 Asıl Tutarı YTL Üzerinde Olan Borçlar; Sektör Borçlu Sayısı Mevcut Borç Tutarı AsılGecikmeToplam Özel Sektör , , ,00 Kamu Sektörü157166,00104,00270,00 TOPLAM2.219,00
8 Asıl Tutarı YTL Altında Olan Borçlar; Sektör Borçlu Sayısı Mevcut Borç Tutarı AsılGecikmeToplam Özel Sektör , , ,00 Kamu Sektörü ,0019,0055,00 TOPLAM2.755,00 Avukat ve Noter ,50 İsteğe Bağlı Sigortalı ,60 GENEL TOPLAM2.806,10
9 YENİDEN YAPILANDIRMA HÜKÜMLERİNDEN YARARLANMAK İSTEYENLER KANUNUN YAYIMINI İZLEYEN AYDAN İTİBAREN İKİ AY İÇİNDE KURUMA YAZILI OLARAK BAŞVURACAKLARDIR. AYRICA KURUM YÖNETİM KURULU BAŞVURU SÜRESİNİ BİR AYA KADAR UZATABİLECEKTİR. BAŞVURU SÜRESİ
10 YENİDEN YAPILANDIRMANIN ESASLARI
11 BORÇ ASLI TUTARI YTL.’NİN ALTINDAKİ BORÇLARDAN DOLAYI BORÇ ASLINA ÖDEME VADELERİNDEN İTİBAREN TARİHİNE KADAR UYGULANAN GECİKME ZAMMI HESAPLANMAK SURETİYLE, TARİHİNDEN İTİBAREN TOPTAN EŞYA FİYAT ENDEKSİ (TEFE) VE TARİHİNDEN İTİBAREN İSE ÜRETİCİ FİYAT ENDEKSİ (ÜFE) AYLIK DEĞİŞİM ORANLARI YENİDEN YAPILANDIRMA BAŞVURUSUNDA BULUNULAN TARİHTEN ÖNCEKİ AYIN SONUNA KADAR OLAN SÜREYE KADAR BİLEŞİK BAZDA UYGULANMAK SURETİYLE YENİDEN YAPILANDIRMAYA ESAS OLAN BORÇ HESAPLANACAKTIR. A-BORÇ ASLI TUTARI YTL ALTINDA OLANLAR
12 1-BİLANÇO ESASINA GÖRE DEFTER TUTAN VE TARİHİ İTİBARİYLE VERGİ MÜKELLEFİYETİ DEVAM EDEN İŞVERENLER BU DURUMDA OLAN İŞVERENLERİN BORÇLARI, TAKSİTLENDİRME BAŞVURUSUNUN YAPILDIĞI TARİHTEN ÖNCEKİ AYIN SONUNA KADAR OLAN SÜRE İÇİN KURUMUN MEVCUT MEVZUATINA GÖRE GECİKME ZAMMI HESAPLANARAK TOPLAM BORÇLARI HESAPLANACAKTIR. BU ŞEKİLDE BORÇ HESAPLANDIKTAN SONRA, B) BORÇ ASLI TUTARI YTL ÜSTÜNDE OLANLAR
13 BU İŞVERENLERİN EN SON VERMİŞ OLDUĞU GELİR VEYA KURUMLAR VERGİSİ BEYANNAMESİ EKİ BİLANÇOSU ESAS ALINARAK, “DÖNEN VARLIKLAR - STOKLAR / KISA VADELİ YABANCI KAYNAKLAR” İŞLEMİNE GÖRE BULUNACAK ORAN 0.50 VE ALTINDA İSE BU DURUM BORÇLU AÇISINDAN “ÇOK ZOR DURUM” HALİ KABUL EDİLECEKTİR. BU İŞVERENLERİN EN SON VERMİŞ OLDUĞU GELİR VEYA KURUMLAR VERGİSİ BEYANNAMESİ EKİ BİLANÇOSU ESAS ALINARAK, “DÖNEN VARLIKLAR - STOKLAR / KISA VADELİ YABANCI KAYNAKLAR” İŞLEMİNE GÖRE BULUNACAK ORAN 0.50 VE ALTINDA İSE BU DURUM BORÇLU AÇISINDAN “ÇOK ZOR DURUM” HALİ KABUL EDİLECEKTİR. SÖZ KONUSU ORANIN; ARASINDA OLMASI DURUMUNDA TOPLAM BORCUN % 10’U, ARASINDA İSE TOPLAM BORCUN % 20’Sİ, 0.29 VE ALTINDA İSE TOPLAM BORCUN % 30’U; SÖZ KONUSU ORANIN; ARASINDA OLMASI DURUMUNDA TOPLAM BORCUN % 10’U, ARASINDA İSE TOPLAM BORCUN % 20’Sİ, 0.29 VE ALTINDA İSE TOPLAM BORCUN % 30’U; TERKİN EDİLEREK YAPILANDIRMAYA ESAS OLAN BORÇ BULUNACAKTIR. TERKİN EDİLEREK YAPILANDIRMAYA ESAS OLAN BORÇ BULUNACAKTIR. ANCAK, YUKARIDA BELİRTİLDİĞİ ŞEKİLDE HESAPLANAN BORCUN, (A) MADDESİNDE BELİRTİLDİĞİ ŞEKİLDE HESAPLANACAK BORÇTAN DAHA AŞAĞI OLMAMASI GEREKMEKTEDİR. ANCAK, YUKARIDA BELİRTİLDİĞİ ŞEKİLDE HESAPLANAN BORCUN, (A) MADDESİNDE BELİRTİLDİĞİ ŞEKİLDE HESAPLANACAK BORÇTAN DAHA AŞAĞI OLMAMASI GEREKMEKTEDİR.
BİLANÇO ESASINA GÖRE DEFTER TUTMAYAN VE TARİHİ İTİBARİYLE VERGİ MÜKELLEFİYETİ DEVAM İŞVERENLER 2 - BİLANÇO ESASINA GÖRE DEFTER TUTMAYAN VE TARİHİ İTİBARİYLE VERGİ MÜKELLEFİYETİ DEVAM İŞVERENLER BU DURUMDA OLAN İŞVERENLERİN BORÇLARI, TAKSİTLENDİRME BAŞVURUSUNUN YAPILDIĞI TARİHTEN ÖNCEKİ AYIN SONUNA KADAR OLAN SÜRE İÇİN KURUMUN MEVCUT MEVZUATINA GÖRE GECİKME ZAMMI HESAPLANARAK TOPLAM BORÇLARI HESAPLANACAKTIR. BU DURUMDA OLAN İŞVERENLERİN BORÇLARI, TAKSİTLENDİRME BAŞVURUSUNUN YAPILDIĞI TARİHTEN ÖNCEKİ AYIN SONUNA KADAR OLAN SÜRE İÇİN KURUMUN MEVCUT MEVZUATINA GÖRE GECİKME ZAMMI HESAPLANARAK TOPLAM BORÇLARI HESAPLANACAKTIR. BU ŞEKİLDE BORÇ HESAPLANDIKTAN SONRA, BU ŞEKİLDE BORÇ HESAPLANDIKTAN SONRA,
15 BU İŞVERENLER TARAFINDAN 31/12/2004 İTİBARİYLE BEYAN EDİLECEK MALİ DURUM BİLDİRİMİ ESAS ALINARAK, “KASA+BANKA+KISA VADELİ ALACAKLAR/ KISA VADELİ BORÇLAR” İŞLEMİNE GÖRE BULUNACAK ORAN 0.30 VE ALTINDA İSE BU DURUM BORÇLU AÇISINDAN “ÇOK ZOR DURUM” HALİ KABUL EDİLECEKTİR. BU İŞVERENLER TARAFINDAN 31/12/2004 İTİBARİYLE BEYAN EDİLECEK MALİ DURUM BİLDİRİMİ ESAS ALINARAK, “KASA+BANKA+KISA VADELİ ALACAKLAR/ KISA VADELİ BORÇLAR” İŞLEMİNE GÖRE BULUNACAK ORAN 0.30 VE ALTINDA İSE BU DURUM BORÇLU AÇISINDAN “ÇOK ZOR DURUM” HALİ KABUL EDİLECEKTİR. SÖZ KONUSU ORANIN; ARASINDA OLMASI DURUMUNDA TOPLAM BORCUN % 10’U, ARASINDA BULUNMASI HALİNDE % 20’Sİ, 0.09 VE BU ORANIN ALTINDA İSE BORCUN % 30’U; SÖZ KONUSU ORANIN; ARASINDA OLMASI DURUMUNDA TOPLAM BORCUN % 10’U, ARASINDA BULUNMASI HALİNDE % 20’Sİ, 0.09 VE BU ORANIN ALTINDA İSE BORCUN % 30’U; TERKİN EDİLEREK YAPILANDIRMAYA ESAS OLAN BORÇ BULUNACAKTIR. TERKİN EDİLEREK YAPILANDIRMAYA ESAS OLAN BORÇ BULUNACAKTIR. ANCAK, YUKARIDA BELİRTİLDİĞİ ŞEKİLDE HESAPLANAN BORCUN, (A) MADDESİNDE BELİRTİLDİĞİ ŞEKİLDE HESAPLANACAK BORÇTAN DAHA AŞAĞI OLMAMASI GEREKMEKTEDİR. ANCAK, YUKARIDA BELİRTİLDİĞİ ŞEKİLDE HESAPLANAN BORCUN, (A) MADDESİNDE BELİRTİLDİĞİ ŞEKİLDE HESAPLANACAK BORÇTAN DAHA AŞAĞI OLMAMASI GEREKMEKTEDİR.
TARİHİNDEN ÖNCE VERGİ MÜKELLEFİYETİ SONA EREN VEYA HAKLARINDA İFLAS KARARI VERİLEN İŞVERENLER TARİHİNDEN ÖNCE VERGİ MÜKELLEFİYETİ SONA EREN VEYA HAKLARINDA İFLAS KARARI VERİLEN İŞVERENLER BU DURUMDA OLAN İŞVERENLERİN BORÇLARI, TAKSİTLENDİRME BAŞVURUSUNUN YAPILDIĞI TARİHTEN ÖNCEKİ AYIN SONUNA KADAR OLAN SÜRE İÇİN KURUMUN MEVCUT MEVZUATINA GÖRE GECİKME ZAMMI HESAPLANARAK TOPLAM BORÇLARI BULANACAK VE BU BORCUN %30’U TERKİN EDİLEREK, YAPILANDIRMAYA ESAS OLAN BORÇ HESAPLANACAKTIR. BU DURUMDA OLAN İŞVERENLERİN BORÇLARI, TAKSİTLENDİRME BAŞVURUSUNUN YAPILDIĞI TARİHTEN ÖNCEKİ AYIN SONUNA KADAR OLAN SÜRE İÇİN KURUMUN MEVCUT MEVZUATINA GÖRE GECİKME ZAMMI HESAPLANARAK TOPLAM BORÇLARI BULANACAK VE BU BORCUN %30’U TERKİN EDİLEREK, YAPILANDIRMAYA ESAS OLAN BORÇ HESAPLANACAKTIR. ANCAK, YUKARIDA BELİRTİLDİĞİ ŞEKİLDE HESAPLANAN BORCUN, (A) MADDESİNDE BELİRTİLDİĞİ ŞEKİLDE HESAPLANACAK BORÇTAN DAHA AŞAĞI OLMAMASI GEREKMEKTEDİR. ANCAK, YUKARIDA BELİRTİLDİĞİ ŞEKİLDE HESAPLANAN BORCUN, (A) MADDESİNDE BELİRTİLDİĞİ ŞEKİLDE HESAPLANACAK BORÇTAN DAHA AŞAĞI OLMAMASI GEREKMEKTEDİR.
17 BORÇ ASLI TUTARI YTL ÜSTÜNDE OLAN İŞVERENLERİN TERKİNE ESAS OLACAK ORANLARIN (RASYOLARIN) HESAPLANMASINDA SERBEST MUHASEBECİ, SERBEST MUHASEBECİ MALİ MÜŞAVİR VE YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLERE GÖREV VERİLEBİLECEKTİR. BORÇ ASLI TUTARI YTL ÜSTÜNDE OLAN İŞVERENLERİN TERKİNE ESAS OLACAK ORANLARIN (RASYOLARIN) HESAPLANMASINDA SERBEST MUHASEBECİ, SERBEST MUHASEBECİ MALİ MÜŞAVİR VE YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLERE GÖREV VERİLEBİLECEKTİR. RASYOLARIN HESAPLANMASINDA SM, SMYM VE YM’LERE GÖREV VERİLMESİ
18 TAKSİT SÜRESİ YAPILANDIRMAYA ESAS OLAN BORÇLAR, BAŞVURU TARİHİNE GÖRE AYLIK BAZDA HESAPLANACAK AĞIRLIKLI YAŞ ORTALAMASINA GÖRE AZAMİ 60 AYA KADAR TAKSİTLENDİRİLECEKTİR.
19 TAKSİTLENDİRME FARKI YENİDEN YAPILANDIRILAN BORCUN TAKSİTLE ÖDENMEK İSTENMESİ HALİNDE, TAKSİTLENDİRME SÜRESİNE BAĞLI OLARAK BORCUN 12 AYDA ÖDENMEK İSTENMESİ HALİNDE YILLIK % 4, 12 AYI AŞAN ANCAK 24 AYI GEÇMEYEN SÜREDE ÖDENMEK İSTENMESİ HALİNDE YILLIK %5, 24 AYI AŞAN SÜREDE ÖDENMEK İSTENMESİ HALİNDE YILLIK %6 ORANINDA TAKSİTLENDİRME FARKI UYGULANACAKTIR.
20 PEŞİN ÖDEME YENİDEN YAPILANDIRILMIŞ OLAN BORCUN TAMAMININ, YENİDEN YAPILANDIRMA İÇİN KANUNDA ÖNGÖRÜLEN BAŞVURU SÜRESİNİN SONA ERDİĞİ TARİHİ TAKİP EDEN AYIN SONUNA KADAR ÖDENMESİ HALİNDE, BORÇ PEŞİN ÖDENMİŞ SAYILARAK, VADE FARKI UYGULANMAYACAKTIR.
21 TAKSİTLERİN VE CARİ AY PRİMLERİNİN AKSATILMASI BORÇLARI YENİDEN YAPILANDIRILANLARIN, HEM TAKSİT BORÇLARINI, HEM DE CARİ AY BORÇLARINI BİRLİKTE ÖDEMELERİ ESASTIR. BORÇLARI YENİDEN YAPILANDIRILANLARIN, HEM TAKSİT BORÇLARINI, HEM DE CARİ AY BORÇLARINI BİRLİKTE ÖDEMELERİ ESASTIR. HAL BÖYLE OLMAKLA BİRLİKTE, BORÇLARINI YENİDEN YAPILANDIRANLARIN BORÇ TÜRÜ BAZINDA TAKSİTLENDİRİLMİŞ BORÇLARIYLA İLGİLİ ÖDEME YÜKÜMLÜLÜKLERİNİ BİR TAKVİM YILINDA ÜÇ DEFADAN FAZLA VEYA TAKSİTLENDİRME SÜRESİ İÇİNDE TAHAKKUK EDECEK AYNI MAHİYETTEKİ CARİ AY BORÇLARIYLA İLGİLİ ÖDEME YÜKÜMLÜLÜKLERİNİ DE BİR TAKVİM YILINDA ÜÇ DEFADAN FAZLA YERİNE GETİRMEMELERİ HALİNDE, YENİDEN YAPILANDIRMA HAKKINI KAYBEDECEKLERİ ŞEKLİNDE DÜZENLEME YAPILARAK, BORÇLARI YENİDEN YAPILANDIRILANLARIN TAKSİTLENDİRME SÜRESİ İÇİNDEKİ ÖDEME YÜKÜMLÜLÜKLERİNİ MAKUL SAYIDA AKSATANLARIN SİSTEM İÇİNDE KALMALARI AMAÇLANMIŞTIR. HAL BÖYLE OLMAKLA BİRLİKTE, BORÇLARINI YENİDEN YAPILANDIRANLARIN BORÇ TÜRÜ BAZINDA TAKSİTLENDİRİLMİŞ BORÇLARIYLA İLGİLİ ÖDEME YÜKÜMLÜLÜKLERİNİ BİR TAKVİM YILINDA ÜÇ DEFADAN FAZLA VEYA TAKSİTLENDİRME SÜRESİ İÇİNDE TAHAKKUK EDECEK AYNI MAHİYETTEKİ CARİ AY BORÇLARIYLA İLGİLİ ÖDEME YÜKÜMLÜLÜKLERİNİ DE BİR TAKVİM YILINDA ÜÇ DEFADAN FAZLA YERİNE GETİRMEMELERİ HALİNDE, YENİDEN YAPILANDIRMA HAKKINI KAYBEDECEKLERİ ŞEKLİNDE DÜZENLEME YAPILARAK, BORÇLARI YENİDEN YAPILANDIRILANLARIN TAKSİTLENDİRME SÜRESİ İÇİNDEKİ ÖDEME YÜKÜMLÜLÜKLERİNİ MAKUL SAYIDA AKSATANLARIN SİSTEM İÇİNDE KALMALARI AMAÇLANMIŞTIR.
22 BİR TAKVİM YILINDA ÖDENMEYEN YA DA EKSİK ÖDENEN TAKSİT TUTARLARININ TAKSİTLENDİRME SÜRESİ AŞILMAMAK KAYDIYLA EN GEÇ İZLEYEN TAKVİM YILININ SONUNA KADAR; ÖDENMEYEN YA DA EKSİK ÖDENEN KISMIN SON TAKSİDE AİT OLMASI HALİNDE İSE, BU TUTARIN SON TAKSİDİ İZLEYEN AYIN SONUNA KADAR ÖDENMEYEN KISIM İLE BİRLİKTE, GECİKİLEN HER AY İÇİN HAZİNE MÜSTEŞARLIĞINCA AÇIKLANACAK BİR ÖNCEKİ AYA AİT YTL CİNSİNDEN İSKONTOLU İHRAÇ EDİLEN DEVLET İÇ BORÇLANMA SENETLERİNİN AYLIK ORTALAMA FAİZ ORANINA 1 PUAN EKLENMEK SURETİYLE BULUNACAK FAİZ ORANININ BİLEŞİK BAZDA UYGULANMASI SONUCUNDA HESAPLANACAK FAİZ MİKTARININ ÖDENMESİ HALİNDE BU KANUNUN YENİDEN YAPILANDIRMA HÜKÜMLERİNDEN YARARLANACAKLARDIR. BİR TAKVİM YILINDA ÖDENMEYEN YA DA EKSİK ÖDENEN TAKSİT TUTARLARININ TAKSİTLENDİRME SÜRESİ AŞILMAMAK KAYDIYLA EN GEÇ İZLEYEN TAKVİM YILININ SONUNA KADAR; ÖDENMEYEN YA DA EKSİK ÖDENEN KISMIN SON TAKSİDE AİT OLMASI HALİNDE İSE, BU TUTARIN SON TAKSİDİ İZLEYEN AYIN SONUNA KADAR ÖDENMEYEN KISIM İLE BİRLİKTE, GECİKİLEN HER AY İÇİN HAZİNE MÜSTEŞARLIĞINCA AÇIKLANACAK BİR ÖNCEKİ AYA AİT YTL CİNSİNDEN İSKONTOLU İHRAÇ EDİLEN DEVLET İÇ BORÇLANMA SENETLERİNİN AYLIK ORTALAMA FAİZ ORANINA 1 PUAN EKLENMEK SURETİYLE BULUNACAK FAİZ ORANININ BİLEŞİK BAZDA UYGULANMASI SONUCUNDA HESAPLANACAK FAİZ MİKTARININ ÖDENMESİ HALİNDE BU KANUNUN YENİDEN YAPILANDIRMA HÜKÜMLERİNDEN YARARLANACAKLARDIR. AKSATILAN TAKSİTLERİN ÖDENME ŞEKLİ
23 YİNE, TAKSİTLENDİRME SÜRESİ İÇİNDE ÖDENMEYEN YA DA EKSİK ÖDENEN AYNI MAHİYETTEKİ CARİ AY PRİM VE DİĞER BORÇLARININ İSE, SOSYAL SİGORTALAR KURUMU MEVZUATINA GÖRE GECİKME ZAMMI HESAPLANARAK TAHSİL EDİLECEKTİR. YİNE, TAKSİTLENDİRME SÜRESİ İÇİNDE ÖDENMEYEN YA DA EKSİK ÖDENEN AYNI MAHİYETTEKİ CARİ AY PRİM VE DİĞER BORÇLARININ İSE, SOSYAL SİGORTALAR KURUMU MEVZUATINA GÖRE GECİKME ZAMMI HESAPLANARAK TAHSİL EDİLECEKTİR. AKSATILAN CARİ AYLARIN ÖDENME ŞEKLİ
24 BORÇ ASLI YTL VE ÜZERİNDE OLAN İŞVERENLERİN TAKSİTLENDİRME SÜRESİ İÇİNDEKİ GELİR, KURUMLAR VE KATMA DEĞER VERGİSİ YÜKÜMLÜLÜKLERİNİ YERİNE GETİRMELERİ GEREKMEKTE OLUP, BU YÜKÜMLÜLÜKLERİN YERİNE GETİRİLMEDİĞİ HUSUSUNUN İLGİLİ VERGİ DAİRELERİNCE KURUMA BİLDİRİLMESİ HALİNDE YAPILANDIRMA İŞLEMİ BOZULACAKTIR. BORÇ ASLI YTL VE ÜZERİNDE OLAN İŞVERENLERİN TAKSİTLENDİRME SÜRESİ İÇİNDEKİ GELİR, KURUMLAR VE KATMA DEĞER VERGİSİ YÜKÜMLÜLÜKLERİNİ YERİNE GETİRMELERİ GEREKMEKTE OLUP, BU YÜKÜMLÜLÜKLERİN YERİNE GETİRİLMEDİĞİ HUSUSUNUN İLGİLİ VERGİ DAİRELERİNCE KURUMA BİLDİRİLMESİ HALİNDE YAPILANDIRMA İŞLEMİ BOZULACAKTIR. TAKSİTLENDİRME SÜRESİNDEKİ VERGİ YÜKÜMLÜLÜKLERİNİN YERİNE GETİRİLMESİ ŞARTI
25 NAKİT DEVLET YARDIMI, DESTEK VE TEŞVİKLERDEN YARARLANMA ŞARTI İŞVERENLERİN KANUNUN 1 İNCİ MADDESİ KAPSAMINDAKİ BORÇLARINI YENİDEN YAPILANDIRMAMASI HALİNDE, BAŞVURU SÜRESİNİN SONA ERDİĞİ TARİHTEN İTİBAREN; YAPILANDIRILMIŞ BORÇLARI İLE İLGİLİ ÖDEME YÜKÜMLÜLÜKLERİNİN YERİNE GETİRİLMEMİŞ OLMASINDAN DOLAYI ANLAŞMALARI BOZULANLAR İSE ANLAŞMALARININ BOZULDUĞU TARİHİ TAKİP EDEN AYBAŞINDAN İTİBAREN; KANUN, KARARNAME VEYA DİĞER MEVZUATLA SAĞLANAN ÜRETİM, YATIRIM VE BENZERİ DEVLET YARDIMLARI İLE TEŞVİK VE DESTEKLERDEN, DAHA ÖNCE BAŞLAYIP DEVAM EDEN, NAKDİ OLMAYAN TEŞVİKLER HARİÇ YARARLANDIRILMAYACAK VE YARARLANMAMASI GEREKTİĞİ SONRADAN ANLAŞILANLARDAN DA YAPILAN DEVLET YARDIMI,
26 TEŞVİK VE DESTEK ÖDEMELERİ KANUNİ FAİZİ İLE BİRLİKTE GERİ ALINACAKTIR. SÖZ KONUSU DESTEK, TEŞVİK VE DEVLET YARDIMLARI, KURUMUNDAN BORÇLULARA İLİŞKİN BİLGİLERİN TEMİN EDİLMESİNDEN SONRA SAĞLANACAKTIR. BU HÜKÜM, BORÇ ASLI HEM YTL ALTINDA HEM DE ÜSTÜNDE OLAN BORÇLU İŞVERENLERİ KAPSAMAKTADIR. BU HÜKÜM, BORÇ ASLI HEM YTL ALTINDA HEM DE ÜSTÜNDE OLAN BORÇLU İŞVERENLERİ KAPSAMAKTADIR.
27 DAHA ÖNCE BORÇLARINI TAKSİTLENDİRMİŞ OLANLAR KANUNUN YÜRÜRLÜĞE GİRDİĞİ TARİHTEN ÖNCE 6183 SAYILI KANUNUN 48 İNCİ MADDESİNE GÖRE VEYA 4958 SAYILI SOSYAL SİGORTALAR KURUMU KANUNUNUN GEÇİCİ 1 İNCİ MADDESİNİN (K) FIKRASI UYARINCA BORÇLARINI TAKSİTLENDİREREK, İLGİLİ KANUNLARDAKİ TAKSİTLENDİRME ŞARTLARINA UYGUN OLARAK ÖDEMEKTE OLANLAR, KALAN BORÇ TUTARLARI İÇİN BAŞVURU SÜRESİ İÇİNDE TALEP ETMELERİ HALİNDE, YENİDEN YAPILANDIRMA HÜKÜMLERİNDEN YARARLANABİLECEKLERDİR.
28 YÖNETİM KURULUNUN YETKİSİ KURUM YÖNETİM KURULU, BORÇLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINDA; KANUNUN YÜRÜRLÜĞE GİRDİĞİ TARİH İTİBARİYLE AYLIK BAZDA BORCUN AĞIRLIKLI YAŞI VE MİKTARINA GÖRE TAKSİTLENDİRME SÜRESİNE ESAS OLAN YÖNTEMİ TESPİT ETMEYE, YAPILANDIRILAN BORCUN PEŞİN VEYA ALTMIŞ AYA KADAR EŞİT TAKSİTLER HALİNDE ÖDENMESİNE, İLK TAKSİT ÖDEME SÜRESİNİ BELİRLEMEYE, BAŞVURU SÜRESİNİ BİR AYA KADAR UZATMAYA, “ÇOK ZOR DURUM” HALİNİN UYGULANMASINA İLİŞKİN HUSUSLAR İLE DİĞER USUL VE ESASLARI BELİRLEMEYE YETKİLİ KILINMIŞTIR.
29 II- YENİDEN YAPILANDIRMADA BORÇLULARA SAĞLANAN KOLAYLIKLAR
30 SOSYAL GÜVENLİK REFORMU KAPSAMINDA TEK ÇATI ALTINDA BİRLEŞTİRİLECEK OLAN SOSYAL GÜVENLİK KURUMLARINA SON BİR İMKANLA BİRİKMİŞ ALACAKLARINI TASFİYE EDEBİLMELERİ SAĞLANARAK, GELECEĞE SORUNSUZ VE GÜÇLÜ BİR BAŞLANĞIÇ YAPMALARININ SAĞLANMASI, SOSYAL GÜVENLİK REFORMU KAPSAMINDA TEK ÇATI ALTINDA BİRLEŞTİRİLECEK OLAN SOSYAL GÜVENLİK KURUMLARINA SON BİR İMKANLA BİRİKMİŞ ALACAKLARINI TASFİYE EDEBİLMELERİ SAĞLANARAK, GELECEĞE SORUNSUZ VE GÜÇLÜ BİR BAŞLANĞIÇ YAPMALARININ SAĞLANMASI, ASIL TUTARI YTL ALTINDA OLAN BORÇLARIN GECİKME ZAMLARININ %22’SİNDEN %80’İNE VARAN KISMININ TERKİN EDİLMESİ İMKANI, ASIL TUTARI YTL ALTINDA OLAN BORÇLARIN GECİKME ZAMLARININ %22’SİNDEN %80’İNE VARAN KISMININ TERKİN EDİLMESİ İMKANI, ASIL TUTARI YTL ÜZERİNDE OLAN BORÇLARDA, FİRMANIN ÖDEME GÜÇLÜĞÜNE GÖRE TOPLAM BORCUN %10’UNDAN %30’UNA VARAN KISMININ TERKİN EDİLMESİ İMKANI, ASIL TUTARI YTL ÜZERİNDE OLAN BORÇLARDA, FİRMANIN ÖDEME GÜÇLÜĞÜNE GÖRE TOPLAM BORCUN %10’UNDAN %30’UNA VARAN KISMININ TERKİN EDİLMESİ İMKANI,
31 BİRİKMİŞ BORÇLARA BORCUN AĞIRLIKLI YAŞI VE MİKTARINA GÖRE 60 AYA KADAR TAKSİTLEN- DİRİLMESİ İMKANI, BİRİKMİŞ BORÇLARA BORCUN AĞIRLIKLI YAŞI VE MİKTARINA GÖRE 60 AYA KADAR TAKSİTLEN- DİRİLMESİ İMKANI, TEMİNAT ARANMAKSIZIN BORCUN TAKSİTLENDİ- RİLMESİ İMKANI, TEMİNAT ARANMAKSIZIN BORCUN TAKSİTLENDİ- RİLMESİ İMKANI, YENİDEN YAPILANDIRILAN BORCUN YENİDEN YAPILANDIRMA İÇİN ÖNGÖRÜLEN SÜRENİN BİTİMİNİ TAKİP EDEN AYIN SONUNA KADAR PEŞİN ÖDENMESİ HALİNDE VADE FARKI ALINMAMASI İMKANI, YENİDEN YAPILANDIRILAN BORCUN YENİDEN YAPILANDIRMA İÇİN ÖNGÖRÜLEN SÜRENİN BİTİMİNİ TAKİP EDEN AYIN SONUNA KADAR PEŞİN ÖDENMESİ HALİNDE VADE FARKI ALINMAMASI İMKANI, TAKSİT TUTARLARININ VE CARİ AY BORÇLARININ DÜZENLİ ÖDENMESİ HALİNDE DAHA ÖNCE KONULMUŞ OLAN HACİZLERİN YAPILAN ÖDEME NİSBETİNDE KALDIRILARAK, İŞVERENLERE MAL VARLIKLARINI KULLANABİLME İMKANININ TANINMASI, TAKSİT TUTARLARININ VE CARİ AY BORÇLARININ DÜZENLİ ÖDENMESİ HALİNDE DAHA ÖNCE KONULMUŞ OLAN HACİZLERİN YAPILAN ÖDEME NİSBETİNDE KALDIRILARAK, İŞVERENLERE MAL VARLIKLARINI KULLANABİLME İMKANININ TANINMASI,
32 YENİDEN YAPILANDIRILAN BORCUN TAKSİTLE ÖDENMEK İSTENMESİ HALİNDE, 6183 SAYILI KANUNUNA GÖRE YAPILACAK TAKSİTLENDİRMEYE GÖRE ÇOK DAHA DÜŞÜK BİR VADE FARKININ (TECİL FAİZİNİN) UYGULANMASI İMKANI YENİDEN YAPILANDIRILAN BORCUN TAKSİTLE ÖDENMEK İSTENMESİ HALİNDE, 6183 SAYILI KANUNUNA GÖRE YAPILACAK TAKSİTLENDİRMEYE GÖRE ÇOK DAHA DÜŞÜK BİR VADE FARKININ (TECİL FAİZİNİN) UYGULANMASI İMKANI TAKSİT TUTARLARININ VEYA CARİ AY BORÇLARININ BİR TAKVİM YILINDA ÜÇTEN FAZLA ÖDENMEMESİ HALİNDE TAKSİTLENDİRMENİN BOZULACAK OLMASI NEDENİYLE, ÖDEME GÜÇLÜĞÜ İÇİNDE İŞVERENLERE ESNEK ÖDEME İMKANI TANINMASI, TAKSİT TUTARLARININ VEYA CARİ AY BORÇLARININ BİR TAKVİM YILINDA ÜÇTEN FAZLA ÖDENMEMESİ HALİNDE TAKSİTLENDİRMENİN BOZULACAK OLMASI NEDENİYLE, ÖDEME GÜÇLÜĞÜ İÇİNDE İŞVERENLERE ESNEK ÖDEME İMKANI TANINMASI, KURUMA OLAN BİRİKMİŞ BORÇLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASI SURETİYLE NAKİT DESTEK KURUMA OLAN BİRİKMİŞ BORÇLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASI SURETİYLE NAKİT DESTEK
YTL ALTINDAKİ BORCUN YAPILANDIRMASINA ÖRNEK Dönem Mevzua ta Göre Borç TEFE ile Hes. Borç Trk. Ern. % 1 Yıl Vade Trk. Ern. % 2 Yıl Vade Trk. Ern. % 3 Yıl Vade Trk. Ern. % 4 Yıl Vade Trk. Ern. % 5 Yıl Vade Trk. Ern. % 1995/ / / / / / / / / / /
34 III- KANUN TASARISINDA SSK’YI İLGİLENDİREN DİĞER DÜZENLEMELER
SAYILI AATUHK’NUN 79 UNCU MADDESİNDE YAPILAN DEĞİŞİKLİK (Madde-5) 6183 SAYILI AMME ALACAKLARININ TAHSİL USULÜ HAKKINDA KANUNUN “ÜÇÜNCÜ ŞAHISLARDAKİ MENKUL MALLARIN, ALACAK VE HAKLARIN HACZİ” BAŞLIKLI MADDESİNE YENİ BİR FIKRA EKLENMİŞTİR. BU FIKRA İLE KAMU BORÇLULARININ ÜÇÜNCÜ KİŞİLERDEKİ HAK VE ALACAKLARININ HACZEDİLMESİNİ TEMİNEN, BANKA VE KATILIM BANKALARININ GENEL MÜDÜRLÜKLERİNE DOĞRUDAN HACİZ BİLDİRİSİ GÖNDERİLMESİ HUSUSUNDA ALACAKLI KURUMLARA YETKİ VERİLDİĞİNDEN, KAMU ALACAKLARININ TAHSİLİ İÇİN YAPILAN TAKİPLERDE DAHA ETKİN OLUNMASI AMAÇLANMAKTADIR.
36 DAHA ÖNCE BORÇLU İŞVERENLERİN BANKA MEVDUATLARININ HACZİ İÇİN TÜM BANKA ŞUBELERİNE AYRI AYRI HACİZ BİLDİRİLMESİ GÖNDERİLMESİ ZORUNLU İKEN, YAPILAN DÜZENLEME İLE DOĞRUDAN BANKA GENEL MÜDÜRLÜKLERİNE HACİZ BİLDİRİSİ GÖNDERİLEBİLMESİ İMKANI SAĞLANARAK SOSYAL GÜVENLİK KURULUŞLARINA BORÇLARINI ÖDEMEYEN İŞVERENLERİN NAKİT MALVARLIKLARININ DAHA KOLAY TESPİT EDİLEBİLMESİ İMKANI SAĞLANMIŞTIR. BU SURETLE KURUMUN GEREKSİZ EMEK VE MASRAFA YOL AÇAN YAZIŞMALARI EN AZA İNECEKTİR.
37 2- GECİKME ZAMMI UYGULAMASINDA DEĞİŞİKLİK (Madde-6) 506 SAYILI KANUNUN 80. MADDESİNİN BEŞİNCİ FIKRASI YENİDEN DEĞİŞTİRİLMİŞTİR. BUNA GÖRE, KURUMUN PRİM VE DİĞER ALACAKLARININ SÜRESİ İÇİNDE VE TAM OLARAK ÖDENMEMESİ HALİNDE ÖDEME SÜRESİNİN BİTTİĞİ TARİHTE % 10 OLARAK UYGULANAN GECİKME CEZASI, EKONOMİDE YAŞANAN İYİLEŞMELER DİKKATE ALINARAK İLK ÜÇ AYLIK SÜREDE HER AY İÇİN % 3 ORANINDA UYGULANMASI ÖNGÖRÜLMÜŞTÜR. YİNE BAKANLAR KURULUNUN İLK ÜÇ AY İÇİN UYGULANAN GECİKME CEZASINI ON KATINA KADAR ARTIRMAYA VEYA BU ORANI % 1 KADAR İNDİRMEYE YETKİLİ KILINMIŞTIR. AYRICA, 20 YTL’YE KADAR OLAN KURUM ALACAKLARININ TERKİNİ HUSUSUNDA YÖNETİM KURULUNA YETKİ VERİLMİŞTİR.
38 3- RUCUAN TAZMİNAT BORÇLARININ TAKSİTLENDİRİLMESİ (Madde-7) 506 SAYILI SOSYAL SİGORTALAR KANUNUNA EK MADDE 50 EKLENMİŞTİR. BU MADDE İLE İŞVERENLERİN, İŞ KAZASI VE MESLEK HASTALIĞI NEDENİYLE ÖDEMEKLE YÜKÜMLÜ OLDUKLARI TAZMİNAT NİTELİĞİNDEKİ BORÇLARININ 36 AYA KADAR TAKSİTLENDİRİLMESİNE İMKAN TANINMIŞTIR. BÖYLECE, İŞVERENLER AÇISINDAN ZAMAN ZAMAN ÇOK AĞIR SONUÇLAR DOĞURAN RUCUAN TAZMİNAT BORÇLARININ UZUN VADEDE ÖDEMELERİ SURETİYLE KENDİLERİNE KOLAYLIK SAĞLANMIŞ BULUNMAKTADIR.
/48 MD. GÖRE YAPILAN TECİL VE TAKSİTLENDİRMELERDE DEĞİŞİKLİK (Madde-8) 4958 SAYILI SOSYAL SİGORTALAR KURUMU KANUNUNUN “YÖNETİM KURULUNUN GÖREV VE YETKİLERİ “BAŞLIKLI 7 İNCİ MADDESİNE BİR BENT EKLENMİŞTİR. YAPILAN BU DÜZENLEME İLE KURUMCA 6183 SAYILI KANUN UYARINCA TAKİP EDİLEN ALACAKLARIN ANILAN KANUNUN 48. MADDESİ UYARINCA TECİL VE TAKSİTLENDİRİLMESİ İŞLEMLERİNDE BAZI İŞVERENLERCE BORCUNU İYİ NİYETLE ÖDEMEK İSTEDİKLERİ HALDE, KANUNDA ÖNGÖRÜLEN BORCU KARŞILAYACAK KADAR TEMİNAT GÖSTERİLMESİ ŞARTINI YERİNE GETİREMEYEN BORÇLULARA BORCUN YARISI KADAR TEMİNAT GÖSTERİLMESİ HALİNDE 36 AYA KADAR TECİL VE TAKSİTLENDİRME YAPILMASI HUSUSUNDA KURUM YÖNETİM KURULU YETKİLİ KILINMIŞTIR.
40 5- KAYITDIŞI İSTİHDAMA İLİŞKİN RİSK ANALİZİ YAPILMASI (Madde-9) KAYITDIŞI İSTİHDAMLA MÜCADELE BAĞLAMINDA, HER YIL DENETLENECEK OLAN SEKTÖRLERİN RİSK ANALİZLERİNİN YAPILARAK, RİSKİ YÜKSEK OLAN SEKTÖRLERİN DENETİMİNE ÖNCELİK VERİLMESİ KONUSUNDA DÜZENLEME YAPILMIŞTIR
41 6- SOSYAL GÜVENLİK KURULUŞLARINA TABİ HİZMETLERDE ÇAKIŞMA (Madde-16) SOSYAL SİGORTA KANUNLARINDAKİ SİGORTALILIĞIN TESPİTİ İLE HİZMETLERİN BİRLEŞTİRİLMESİNE AİT HÜKÜMLER SAKLI KALMAK KAYDIYLA, 5434 SAYILI TÜRKİYE CUMHURİYETİ EMEKLİ SANDIĞI KANUNU İLE 506, 1479, 2925 VE 2926 SAYILI KANUNLARDAN BİRİNE TÂBİ SİGORTALI İKEN, AYNI SÜREDE BİR DİĞER SOSYAL GÜVENLİK KURUMUNA, ADINA PRİM ÖDENDİĞİ ANLAŞILAN SİGORTALILARDAN YERSİZ TAHSİL EDİLEN PRİM ASILLARI, SİGORTALI YA DA HAK SAHİPLERİNİN TALEBİ,
42 T. C. EMEKLİ SANDIĞI BAKIMINDAN AYRICA KURUMLARIN DA TALEBİ HALİNDE İŞSİZLİK SİGORTASI PRİMİ HARİÇ OLMAK ÜZERE HİZMETLERİN ÇAKIŞTIĞI SÜREDE PRİM BORCU ASLINA MAHSUP EDİLMEK ÜZERE EN GEÇ 6 AY İÇİNDE TÂBİ OLMASI GEREKEN SOSYAL GÜVENLİK KURUMUNA DEVREDİLMESİ VE ÇAKIŞAN HİZMET SÜRESİNE İLİŞKİN DEVREDİLEN MİKTARIN PRİM BORCU ASLINI KARŞILAMAMASI HALİNDE, BAKİYE PRİM BORCUNUN İLGİLİ KANUN HÜKÜMLERİNE GÖRE SİGORTALIDAN VEYA 5434 SAYILI KANUNA TÂBİ KURUMDAN TAHSİL EDİLMESİ KONUSUNDA DÜZENLEME YAPILMIŞTIR. BU NİTELİKTE OLUP BU KANUNUN YÜRÜRLÜK TARİHİNE KADAR ÇAKIŞAN HİZMET SÜRELERİ SOSYAL GÜVENLİK KURUMLARINCA İPTAL EDİLMEMİŞ OLAN SİGORTALILAR DA BU HÜKÜMDEN YARARLANDIRILACAKTIR. BU NİTELİKTE OLUP BU KANUNUN YÜRÜRLÜK TARİHİNE KADAR ÇAKIŞAN HİZMET SÜRELERİ SOSYAL GÜVENLİK KURUMLARINCA İPTAL EDİLMEMİŞ OLAN SİGORTALILAR DA BU HÜKÜMDEN YARARLANDIRILACAKTIR.
43 TEŞEKKÜRLER TEŞEKKÜRLER Celal ÖZCAN SSK Sigorta Primleri Daire Bşk.