Üniversite Hastanelerinin Finansal Yönetim Sorunları

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ORTAK ÇALIŞMA GRUBU Başkan, Galip Akhan, İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Rektörü İlyas Çapoğlu, Erzincan Üniversitesi Rektörü Osman Genç, Dumlupınar Üniversitesi.
Advertisements

“ÜNİVERSİTE HASTANELERİNİN FİNANSAL SORUNLARI” DR. M. ORHUN ÇAMURDAN
Sağlık Bakanı Sayın Dr. Mehmet Müezzinoğlu ile görüşme 25 Şubat 2013-İstanbul Üniversitesi Balta Limanı Tesisleri Prof.Dr.Şükrü Hatun Kocaeli Üniversitesi.
ADANA ORMAN BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ 2009 YILI FAALİYETLERİ.
Sağlığın finansmanında yeni bir aşama:
Bölüm 21 Maliye Politikası ve Dış Ticaret
TEDAVİ İŞLEMLERİ.
“Döner Sermaye ve Finans Akışı” Dokuz Eylül Üniversitesi
Bazı Ekonomilere İlişkin Büyüme Tahminleri
1 Türkiye Ekonomisinde Mevsimsellikten Arındırılmış GSYH (2008 Ç1=100) Kaynak: TÜİK.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Devlet hastanelerinde Laparoskopi de sıkıntılarımız ve beklentilerimiz
SON EKONOMİK GELİŞMELER
Sayın Sağlık Bakanının katılımı ile yapılan Kocaeli İl Sağlık Koordinasyon Toplantısı- 26 Ocak 2014 Kocaeli Üniversitesi Ekibinin Görüş ve önerileri Prof.Dr.Sezer.
ÜNİVERSİTE HASTANELERİNİN FİNANSAL SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ
AİLE HEKİMLİĞİ UYGULAMASINDA KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ ÇALIŞTAYI 15 – 16 KASIM 2011 GRUP 2 İDARİ VE MALİ İŞ VE İŞLEMLER HAKKINDA SORUNLAR.
Durgunluk ve Maliye Politikası
Krizin gelişimi 2000’li yılların başında Yunanistan Ekonomisi Avrupa Bölgesinin en hızlı gelişen ekonomilerinden biriydi yılında Küresel krizYunanistan’ı.
Klinik Çalışmaların Üniversitelere Katkıları
TAM GÜN YASASI VE ASİSTAN HEKİMLER DR.AYSUN ERBAHÇECİ.
Prof. Dr. YUNUS SÖYLET İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ REKTÖRÜ
Büyüme, İşsizlik ve İşgücü Piyasası Reformları
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
BÜTÇE AÇIKLARI.
ÜNİVERSİTE HASTANE İŞLETMECİLİĞİ - MARMARA ÜNİVERSİTESİ DENEYİMİ
2008’ in Sağlık Ortamında Üniversite Hastaneleri Dr. Zafer SINIK.
SAĞLIK TURİZMİ VE ÜNİVERSİTELER
AVRUPA BİRLİĞİ ORTAK TARIM POLİTİKASI Ortak Piyasa Düzenleri
Çalışma Sermayesi Yönetimi
Küresel Piyasalardaki Gelişmeler Işığında Türkiye Ekonomisine ve Bankacılık Sistemine İlişkin Değerlendirmeler Hüseyin Aydın Yönetim Kurulu Başkanı 1 Şubat.
MAHALLİ İDARELERİN MALİ ÖZERKLİĞİ
Küresel Kriz Sonrası Türkiye’de Finansal Sistem “Bankacılık Sektörü” Ekrem Keskin Mayıs 2010.
ÜNİVERSİTE HASTANELERİ Mali Durumları
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
Sağlık Hizmetlerinin Finansman Yöntemleri
2010 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Gerçekleşmeleri ve Beklentiler Raporu.
Bankacılık sektörü 2010 Ocak-Aralık dönemindeki gelişmeler Ocak 2011.
KAMU HARCAMALARININ SINIFLANDIRILMASI
Bankacılık sektörü 2010 yılının ilk yarısındaki gelişmeler “Temmuz 2010”
HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ İDARİ VE MALİ İŞLER DAİRESİ BAŞKANLIĞI ( Tedavi Yardımları Şefliği) hacettepe.edu.tr 15 Ocak Ocak 2009.
Hacettepe Üniversitesi
İlaç Sektöründe Ufuk Turu AİFD Tuncay Teksöz Pfizer,Türkiye
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
ARAŞTIRMA GÖREVLİLERİ AKADEMİK KURULU
TIP FAKÜLTENDE DÖNER SERMAYE OLUŞUMU VE DAĞITIMI 2003.
TAM GÜN YASA TASARISI TIP FAKÜLTELERİNİN GÖRÜŞLERİ.
Döner sermayeler, sorunları ve çözüm önerileri
AFET VE ACİL DURUM YÖNETİMİ BAŞKANLIĞI ARASINDA İMZALANAN
Türkiye’de Sağlik Hizmetlerinin FinansmanI ‘SağlIk hizmetlerinin finansman modelleri, sosyal sağlIk sigortasInIn önemi 25 Ekim 2015, Hacettepe Üniversitesi.
TKHK - FİNANSAL PLANLAMA
Fatura İncelemeleri Dr. Önder GÜNGÖR
NAKİT YÖNETİMİ M. GÖKHAN GÖKTEPE BURSA KHB / UZMAN.
Devlet borçlanması-3.Hafta
Üniversite Hastanelerinin Yeniden Yapılandırılması
ÜNİVERSİTE HASTANELERİ MALİ YAPISI 26 Şubat 2016.
Türkiye`de Diyaliz Hizmetleri Sunumu Yük. Müh. Mustafa IŞIK ( MSEE, 1982) DİADER Genel Sekreteri Şubat / 2014.
ÜNİVERSİTE HASTANELERİNDE EK ÖDEME Prof. Dr. Başar SIRMAGÜL Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Hastanesi Başhekimi 26 Şubat 2016.
YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI 26 Ekim 2010.
Op.Dr. Hicabi GÖKDERELİ Tümsad Genel Başkanı. Sayılarla tıp merkezleri Faal tıp merkezi : Cerrahi tıp merkezi(%36) : Dahili tıp merkezi(%64)
Bilgilendirme Toplantısı * Hastane hizmetlerimizden elde ettiğimiz gelir.
Hastane Kullanımındaki Artış - Kalite İlişkisi Hastane Kullanımındaki Artış - Kalite İlişkisi Sakarya KHB Genel Sekreteri Doç Dr Hasan S.SAĞLAM.
MALİ POLİTİKALARIN KAMU HASTANELERİNE YANSIMALARI
EĞİTİMİN MALİYETİ VE FİNANSMANI
Üniversite Hastanelerinde Global Bütçe ve Etkileri Üniversite Hastaneleri Birliği XIX. Toplantısı Erciyes Üniversitesi, Kayseri 16 Ekim 2017 Prof. Dr.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
SUT fiyatlarının her yıl , ÜFE veya TÜFE oranında güncellenmesi,
Üniversite Hastanelerinin Finansal Sürdürülebilirliği
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
Üniversite Hastaneleri Birliği Toplantısı
Sunum transkripti:

Üniversite Hastanelerinin Finansal Yönetim Sorunları Prof. Dr. Rüştü Güner Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Cebeci Hastanesi Başhekimi

ANKARA ÜNIVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ HASTANELERİNİN MALİ DURUMU

GELİRLER Milyon T.L.

GELİRLER Milyon T.L. % 14

GELİRLER Milyon T.L. % 19 % 14

GELİRLER Milyon T.L. % -12 % 19 % 14

GELİRLER Milyon T.L. % -12 % 19 % 14

GELİRLER Milyon T.L. % -12 % 4 % 19 % 14

GELİRLER Milyon T.L. % -12 % 4 % 19 % 14

GELİRLER Milyon T.L.

GELİRLER Milyon T.L.

Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastaneleri Mesai dışı muayenenin kalkması ve tam gün kaosu nedeniyle 2012 yılındaki ciro kaybı yaklaşık 45 milyon TL, Artırılan denge tazminatının ve performans sisteminin döner sermaye bütçesine yükü yaklaşık 35 milyon TL, Sadece bu iki faktör sonucu üniversitenin 2012 deki mali kaybı yaklaşık 80 milyon TL olmuştur. Bu olumsuz tablodan en fazla etkilenen kurumlardan bir tanesi de 1950 yatak kapasitesine sahip olan Ankara Üniversitesidir.

Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastaneleri Son 4 ayda gelirde aylık ortalama % 15 artışla aylık gelir ortalaması 16.2 den 18.8 milyon TL ye yükseltilmiştir. Aylık ortalama gider 22.0 milyon TL Aylık ortalama borçlanma miktarı 5.8 den 3.4 milyon TL’ye indirilmiş, Borçlanma düzeyi %40 azaltılmasına karşın, toplam borç miktarı 2011 den gelen borçlarla birlikte 2012 yılı sonunda 146 milyon TL’dir.

Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastaneleri 2013 yılında aynı politikaların uygulanması durumunda bu borcun en iyimser tahminle 190 milyon TL’ye seviyesine çıkması beklenebilir.

MALİ YAPIYI OLUMSUZ ETKİLEYEN TEMEL FAKTÖRLER

TEMEL FAKTÖRLER Sosyal Güvenlik Kurumunun uyguladığı üçüncü basamak sağlık hizmetlerine yönelik fiyatlama politikası (SUT) ile üniversitelerin hizmet gelirlerinin maliyetlerin gerisinde kalması

TEMEL FAKTÖRLER Mesai dışı muayene uygulamasının kaldırılması ile birlikte üniversite hastanelerinin hasta sayılarının ve toplam gelirlerinin düşmesi Mesai dışı gelir kaybını telafi etmek için Maliye Bakanlığınca Üniversite hastanelerine sağlanan ödemelerin 2012 yılında yapılmaması.

TEMEL FAKTÖRLER Muayenehanesi olan hekimlerin üniversiteden tam maaş alırken mesai saatleri içerisinde hasta muayenesi ve tedavisi yapmalarının engellenmesiyle hasta hizmetinin azalması. Üniversite hastanelerinin tahakkuk eden faturalarından SGK’nın yaptığı kesinti (ortalama %5-10 oranında)

TEMEL FAKTÖRLER 666 sayılı KHK ile tıp ve diş hekimliği fakültelerinde denge tazminatının karşılığı olan ek tazminatın döner sermaye işletme bütçesinden, üstelik vergilendirilerek, ödenmesi (%13-15 arasında ilave artış)

TEMEL FAKTÖRLER Hastanelerin bozulan mali yapısı ile birlikte borçların artması ve borçların ödeme gününün bir yılı aşması nedeniyle tıbbi malzeme ve ilaç maliyetlerinin artması

Tıbbi Malzeme Maliyet ve Gelirleri Fark (%) Tıbbi Malzeme 35.049.646 36.569.153 4,3 *Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastaneleri-2012

ÇÖZÜM Sadece nakit desteği ile üniversite hastanelerinin borçlanma sorununun çözülmesi mümkün DEĞİLDİR. Karşılıksız hazine yardımı yapılması öncesinde borçlarının toplamı 2010’da 1,4 milyar seviyesindeyken 2011 yılında aktarılan yardıma rağmen 2012 sonunda % 45 oranında artarak 2 milyar TL seviyesine çıkmıştır.

Üniversite Hastaneleri Borç/Gelir Oranı Gelişimi (%) 2013 yılında özellikle gelirlerdeki sınırlı artışa karşılık harcamalardaki genişleme ile borç/gelir oranının % 70’lere yaklaşması beklenmektedir.

GELİR POLİTİKALARI ÖNERİLERİ

Gelir Politikaları Önerileri SUT fiyatlarının; üçüncü basamak sağlık hizmetleri sunulması, ileri-komplike tedavilerin ve eğitim hizmetinin verilmesi nedeniyle üniversite hastaneleri için % 30 oranında daha yüksek düzeyde belirlenmesi. Mesai dışı çalışma ve hastadan makul düzeyde katkı payı tahsili sisteminin tekrar hayata geçirilmesi. Bu uygulama, hastaların da üniversite hastanelerine yönelimine, memnuniyetine neden olabileceği gibi, hastanelerin mali yapısının düzelmesine ve maliyenin vergi geliri artışına yardımcı olacaktır. Öte yandan bu uygulama alanında öne çıkmış öğretim üyelerinin sistem içine çekilmesine, böylece onların sağlık hizmeti vermelerini de sağlayacaktır.

Gelir Politikaları Önerileri 2012 yılı içerisinde Maliye Bakanlığınca gerçekleştirilmeyen mesai dışı gelir kaybının telafisine yönelik ödemenin yapılması. Tıp ve Diş Hekimliği fakültelerinde bugüne kadar döner sermayeden yapılan denge tazminatı ve bunun vergilerinden oluşan ödemelerinin iade edilmesi. Bu uygulama, hastaların da üniversite hastanelerine yönelimine, memnuniyetine neden olabileceği gibi, hastanelerin mali yapısının düzelmesine ve maliyenin vergi geliri artışına yardımcı olacaktır. Öte yandan bu uygulama alanında öne çıkmış öğretim üyelerinin sistem içine çekilmesine, böylece onların sağlık hizmeti vermelerini de sağlayacaktır.

Gelir Politikaları Önerileri Tıp eğitiminin uygulama giderlerinin Üniversitelerin özel bütçelerinden karşılanması Tıp Fakültesi Öğrencileri Tıpta Uzmanlık Öğrencileri Hemşireler Sağlık Teknisyenleri Acil Tıp Teknisyenleri Bu uygulama, hastaların da üniversite hastanelerine yönelimine, memnuniyetine neden olabileceği gibi, hastanelerin mali yapısının düzelmesine ve maliyenin vergi geliri artışına yardımcı olacaktır. Öte yandan bu uygulama alanında öne çıkmış öğretim üyelerinin sistem içine çekilmesine, böylece onların sağlık hizmeti vermelerini de sağlayacaktır.

HARCAMA POLİTİKALARI ÖNERİLERİ

Harcama Politikaları Önerileri Döner Sermaye bütçesinden tıp ve diş hekimliği fakültelerinde denge tazminatına karşılık olarak ödenen ek ödemenin özel bütçeye kaydırılması. 4/a statüsüne geçen sözleşmeli sağlık personelinin maaşlarının özel bütçeden karşılanması Satın almalardaki maliyetlerin azaltılması. Gelir artışları ve harcama azalışlarının üniversite hastanelerinin yönetim modelinin iyileştirilmesiyle birlikte birikmiş borçların eritilmesinde kullanılması hastanelerin piyasadan tıbbi malzeme ve ilaç alımlarının birim maliyetlerinin de düşmesine yol açacaktır.

OLASI KAZANIMLAR

OLASI KAZANIMLAR Politika tedbirlerinin bütçe ve SGK’ya toplam mali yükü yıllık bazda 1,2 milyar TL olmaktadır. Mesai dışı çalışmanın önünün açılmasının üniversite hastanelerine toplam mali katkısı iki politika tedbiri ile birlike 1,8 milyar TL’ye çıkmaktadır. Hastanelerin piyasaya olan borçlarının 2 yıllık dönem içinde eritilmesi anlamına gelmektedir.

OLASI KAZANIMLAR Üniversite hastanelerinin mali açıdan iyileştirilmesi hem bölgemizde hem de dünyada sağlık hizmetlerine olan artan talep çerçevesinde mevcut potansiyelin hızla değere dönüşmesini sağlayacaktır. Bu dönüşüm, özellikle sağlık hizmetinin eğitimin daha nitelikli ve etkin hale getirilmesinin de önünü açacaktır. Üniversite hastanelerinden dışarıya beyin göçü önlenebilecektir.

OLASI KAZANIMLAR SUT fiyatlarının yeniden düzenlenmesi, mesai dışı muayene uygulamasına yeniden geçilmesi ve hastaneler üzerindeki ilave harcama baskılarının azaltılması hastanelerin kamuya yük olmak yerine kaynak yaratan bir konuma tekrar gelmesini sağlayacaktır.

OLASI KAZANIMLAR Odağında insan olan bir sektörün sunduğu hizmetin kalitesinin artması suretiyle insanımızın yaşam süresini ve kalitesini artırmak yoluyla ekonomide refahın artması ve sosyal adaletin güçlendirilmesi olacaktır.

İLGİNİZE TEŞEKKÜRLER