Entelektüel Sermayenin Raporlanmasında Projeler ve Kılavuzlar: Karşılaştırmalı Bir Çalışma Prof. Dr. İdil Kaya.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
EFQM MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI EĞTİMDE MÜKEMMELLİK MODELİ
Advertisements

TS EN ISO 9001:2008 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
Finlandiya Ulusal Denetim Kurumu Mali Denetimi Visa Paajanen.
1. GİRDİ KRİTERLERİ PUANLANDIRMA MATRİSLERİ
I. ULUSLAR ARASI ENTELEKTÜEL SERMAYENİN ÖLÇÜLMESİ VE RAPORLANMASI SEMPOZYUMU ENTELEKTÜEL SERMAYENİN ÖLÇÜLMESİ:İMKB'DE İŞLEM GÖREN SİGORTA ŞİRKETLERİ ARASINDA.
KİŞİSEL SATIŞ Müşteri istek ve ihtiyaçları doğrultusunda gösterim ve ikna etmeye dayalı tutundurma çabalarına kişisel satış denir.
Yrd. Doç. Dr. Yusuf KARACA Afyon Kocatepe Üniversitesi
Global Pazar Analizi 1. adım: Organizasyonun U/A’laşmaya ne derece hazır olduğunu incele. Finansal ve fiziksel kaynaklar, ilgili beceri ve yetenekler,
Kurumlar toplumu önemser
Hayatboyu Öğrenme Programı Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı Leonardo da Vinci Genel Tanıtım.
Türk Oda ve Borsaları Akreditasyon Projesi 2009 John Lockett.
ÜNİVERSİTELERDE İŞ MÜKEMMELLİĞİ MODELİ 2 MART 2003.
SÜLEYMAN ŞAH ÜNİVERSİTESİ SÜREKLİ EĞİTİM MERKEZİ
Garanti’de İnovasyon 26 Mayıs Garanti’nin İnovasyon Yolculuğu Yenilikçilik anlamında sektörün farkındalığının düşük olması Etkili ve büyük teknolojik.
SÜREÇ YÖNETİMİ İLE HIZLI BÜYÜMEYİ YÖNETMEK
ÖRNEKLERLE ÜNİVERSİTE SANAYİ İŞBİRLİĞİ
GİRİŞİMCİ SUNUMU.
Support to Local Administration Reform 1 Yerel Yönetimler için Ulusal Eğitim Stratejisi.
Eduplus Business World Workshops - LİDERLİK
RESEARCHMODEL RESEARCH LAYOUT ARASTIRMAMODELI LOYALTY.
KURUMSAL İTİBAR YÖNETİMİ ve SOSYAL SORUMLULUK
ENTELEKTÜEL SERMAYENİN ÖNEMİ VE UYGULANABİLİRLİĞİ
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
Yerel ihtiyaçlara uygun kalite güvencesi:
AKILLI ŞEBEKELİ KİM İŞLETECEK ? Murad ŞERALIOĞLU İGDAŞ EĞİTİM MÜDÜRÜ
AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÜST DÜZEY YÖNETİCİ SEMİNERİ 1-2 MART 2003 ANTALYA.
Decision Making and Performance Management in Public Finance Kamu Maliyesinde Karar Alma ve Performans Yönetimi TR08IBFI ORGANİZASYON ve SÜREÇ.
CVS 1998 deki kuruluşundan beri Türkiye'nin hem içinde ve hem de yurt dışında çelik endüstrisine hizmet vermektedir.
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ
Verimlilik Programı Visa Paajanen Finlandiya Ulusal Denetim Ofisi
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
Kalite Kültürüne Dönüşüm Stratejileri
DEĞER VE ENTELEKTÜEL SERMAYE Yıldız Teknik Üniversitesi
Yrd. Doç. Dr. Serkan TERZİ, SMMM
Entelektüel Sermayenin Raporlanması: Karşılaştırmalı Bir Değerlendirme
SAĞLIKTA PERFORMANS YÖNETİMİNİN DÜNÜ BUGÜNÜ YARINI Haziran 2007 Ankara Dr. Mehmet DEMİR.
Ö.Yavuz KARAGÖZ Mevlüt BALTA Hasan AKKOÇ
Performans ölçme ve değerlendirme güz
İNOVASYON.
İnsan Kaynakları Yönetiminin
NANOMAM® a.ş MUSTAFA ÖZMETE.
Bağımsız Denetime (ve TMS’ye) geçişte Tecrübe Paylaşımları
BALANCED SCORECARD – DENGELİ BAŞARI GÖSTERGESİ
TRABZON MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ AR-GE BİRİMİ
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
Bölümün Amacı Bu bölüm, yöneticilerin uluslararası çevre için örgütleri nasıl tasarladığını keşfediyor. Bölüme, öncelikle, küresel büyümeyi harekete.
Konu: Kritik Süreçlerin Belirlenmesi
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgütlerin nasıl değiştiğini ve yöneticilerin yenilik ve değişim sürecini nasıl yönettiklerini keşfetmektedir.
YENİKENT AHMET ÇİÇEK TEKNİK VE ENDÜSTRİ MESLEK LİSESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÜST DÜZEY YÖNETİCİ SEMİNERİ 2010 ANKARA Nihat BÜLBÜL.
IV: İç (Mikro) Çevre: Firmanın Üstünlük ve Zayıflıkları
Strategic Business Planning for Commercial Producers
Toplam Kalite Yönetimi
TAKIMA DAYALI PERFORMANS DEĞERLENDİRME
2 Pazarlama Strateji ve Planlarının Geliştirilmesi
Doç. Dr. Yusuf KARACA Afyon Kocatepe Üniversitesi
Yrd.Doç.Dr. Volkan Unutmaz
KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
KAMU KURUMLARINDA SÜREÇ YÖNETİMİ ve
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
STRATEJİK PLANLAMA.
“STRATEJİ NEDİR?” STRATEJİK DEĞİŞİM.
İnsan Kaynakları Yönetiminin
Stratejik İKY ve Örgüt Performansı İlişkisi
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
İÇ ÇEVRE ANALİZİ.
Bölüm 2 ÖRGÜTLERDE BİLGİ YÖNETİMİ, KARAR VERME VE BİLİŞİM SİSTEMLERİNDEKİ HİYERARŞİK YAPININ MİMARİSİ Kısım 2.
SÜREÇ YÖNETİMİ İNŞAAT ŞİRKETLERİ İÇİN PERFORMANS DEĞERLENDİRME VE YÖNETİMİ.
İnsan Kaynakları Yönetiminin
İŞLETME BİLİMİ VE İŞLETMEYİ TANIYALIM
Sunum transkripti:

Entelektüel Sermayenin Raporlanmasında Projeler ve Kılavuzlar: Karşılaştırmalı Bir Çalışma Prof. Dr. İdil Kaya

Entelektüel Sermaye Kurumsal rekabet üstünlüğü ve büyümeyi sağlayan en önemli unsurlar  görünmez nitelikte (EFFAS, 2008). Bunlardan bazıları: Yönetim ve çalışanların becerileri, AR-GE, Yazılım, Markalar, patentler, süreçler, Müşteriler ve tedarikçilerle ilişkiler. 2

Entelektüel Sermayenin Ölçülmesi ve Raporlanması 1990’larda OECD konferansları  Maddi Olmayan Varlıkların Raporlanması İsveçli Sigorta ve Finansal Hizmet Şirketi Scandia’nın 1994 Faaliyet Raporu, Dengeli Kart (Kaplan ve Norton, 1996), Teknoloji Brokeri (Brooking, 1996), Maddi Olmayan Varlıklar Monitörü (Seveiby, 1997), Entelektel Sermaye (Stewart, 1997), (Edvinsson ve Malone, 1997) ve Skandia Navigator. 3

Entelektüel sermaye raporlarının geliştirip yaygınlaştırılmasını hedefleyen başlıca projeler : MERITUM Projesi, Danimarka Bilim, Teknoloji ve İnovasyon Bakanlığı Entelektüel Sermaye Tabloları Projesi, Incas, RICARDA ve RICARDIS gibi Avrupa Birliği projeleri, OECD Projesi, ve Bilgi teknolojileri üreten firmalara yönelik olarak Kuzey Avrupa ülkelerinde gerçekleştirilen Nordika projesidir. Bu projelerin özelliği, entelektüel sermayenin yönetilmesi ölçülmesi ve raporlamasında işletmelere yol gösterecek raporlar ve kılavuzlar yayınlamış olmalarıdır. 4

MERITUM, (Measuring Intangibles To Understand and Improve Innovation Management) “İnovasyon Yönetimini Anlamak ve Geliştirmek için Maddi Olmayan Unsurların Ölçülmesi” başlıklı bir Avrupa projesidir. Avrupa Birliği tarafından finanse edilen bu projede Danimarka, Fransa, Finlandiya, İspanya, İsveç’ten araştırmacılar görev almıştır. Projenin Amacı: Entelektüel sermayenin ölçülmesi ve raporlanmasında rehber ilkeleri oluşturmak Bilimsel araştırma yönü ağır basan bir çalışma olduğu söylenebilir. 5

MERITUM’da Entelektüel Sermaye Raporlaması Firmanın Vizyonu Değer Yaratma Stratejik Hedefler Maddi Olmayan Kritik Unsurlar Kaynaklar ve FaaliyetlerMaddi Olmayan Kaynaklar Maddi Olmayan Faaliyetler İnsan SermayesiKaynakFaaliyet Yapısal SermayeKaynakFaaliyet İlişkisel SermayeKaynakFaaliyet Göstergeler SistemiGÖSTERGELER 6

Örnek Göstergeler Yöneticilerin aldığı beceri artırma toplam saatlerinin beceri artırma toplam saatlerine oranı Anahtar konumdaki çalışan başına beceri artırma maliyeti Yetkinlik geliştirme konusunda ortalama çalışan memnuniyeti Beceri artırma faaliyetleri Beceri artırma faaliyetleri konusunda çalışanların ortalama memnuniyeti Araştırmanın maliyeti Liderlikten ortalama memnuniyet Çalışanların memnuniyeti Firmanın ürünleri hakkında müşterilerin ortalama memnuniyeti Araştırmanın maliyeti Şirket temsilcileriyle yapılan toplantılar hakkında ortalama memnuniyet Müşteriler üzerine araştırma 7

Danimarka Kılavuzu, 2000 ve 2003 Entelektüel Sermaye Tablosu işletmelerde değer yaratmak için kullanılan hem bir yönetim aracıdır; hem de çalışanlar, müşteriler, ortaklar ve yatırımcılara, onlar için nasıl değer yaratıldığını anlatan bir iletişim aracıdır. Finansal tablolara benzer olarak şirketin kaynaklarını doğru yönde geliştirip geliştirmediğini gösterir ve bu alanda başlatılan girişimler ve elde edilen sonuçların izlenmesini sağlar. Şirketin bilgi yönetimi stratejisinin bütüncül bir parçası kabul edilir. Bilgi kaynakları yönetimi ve gelişimindeki ilerlemeyi gösterir. 8

ŞİRKETLER neden ENTELEKTÜEL SERMAYE TABLOSU DÜZENLER ? Danimarka Kılavuzuna Göre: İçsel Hedefler Dışsal Hedefler Stratejiyi desteklemek; Bilgi birikiminin yenilenmesini sağlamak; Bilginin sistematik paylaşımını sağlamak; Sistematik bilgi yönetimini uygulamaya geçirmek; Kontrol göstergelerini belirlemek; Yetkinliklerin yönetimi ve raporlanmasını sağlamak; Yenilik (inovasyon) yaratmak. İnsan kaynaklarının en önemli varlık olduğunu göstermek; Örgütün yenilikçi olduğunu göstermek; Yeni işe alınacaklar için şirketi çekici kılmak; Bilginin en önemli varlık olduğunu göstermek; Örgütün esnek olduğunu göstermek; Şirketin ürünlerinin tanınmasını sağlamak; Finansal tablolara ek bilgi oluşturmak; Rakipler karşısında pozisyon almak; Yeni müşteriler çekip eskilerini de elde tutmak. 9

Danimarka Kılavuzunda Bilgi Kaynakları: ÇALIŞANLAR Çalışanların yetenekleri ve bireysel yetkinlikleri, tecrübe, farklı türde çalışanların bir araya getirilmesi ve uyuşması, eğitimler, çalışanların motivasyonu, taahhütleri ve uyum göstermeye istekli oluşları MÜŞTERİLER Müşteri karması, müşterilerle ilişkiler, memnuniyetleri, sadakatleri, şirketi nasıl gördükleri, ihtiyaçlarının yakından tanınması, ürün ve süreç geliştirmede müşterilerle işbirliği derecesi SÜREÇLER Şirketin inovasyon süreçleri, kalite prosedürleri, yönetim ve kontrol süreçleri ve bilgiyi yönetme mekanizmaları TEKNOLOJİLER İntranet gibi bilgi teknolojileri- IT (donanım ve yazılım) sistemleri, IT yetkinlikleri ve IT kullanımı 10

Danimarka Kılavuzunda Entelektüel Sermaye Tablosu Bilgi Birikimi Aktarımı Yönetim Uğraşları GirişimlerGöstergeler 11

Nordika Projesi Kuzey Endüstri Fonunun (Nordic Industrial Fund) kamu ve özel sektör temsilcileri ile işbirliği içersinde Kuzey Avrupa ülkelerinde gerçekleştirdiği bir entelektüel sermaye projesidir. Nordika Projesi dışsal entelektüel sermaye raporu için bir format vermek yerine raporu düzenleyen firmaların dikkate alması gereken referans noktaları sunar. Bilgi birikiminin genel işleyişi Fırsatlar, hedefler ve rekabet üstünlüğü yaratan uğraşlar Kaynaklar Eylemler İlişkiler Finansal Olmayan Odak Göstergeler 12

Entelektüel Sermaye Tablosu- Made in Germany (2007) Almanya Ekonomi ve Çalışma Federal Bakanlığı desteğiyle, Incas – Made in Europe (2009) projensinin pilot çalışması (14 KOBİ katılmış) Mevcut durumun tespitti, Performans süreçlerinin tespiti –(Kalite Yönetiminden yaralanılabilir.) Etkileme faktörleri. E.S.nin değerlendirilmesi: Etkileme faktörleri kalite, miktar ve sistem açısından değerlendirilir. Göstergelerin belirlenip değerlendirilmesi; E.S.nin iletişimi: İçsel ve dışsal raporlama E.S.unsurlarının karşılıklı etkileşiminin analiz edilmesi. 13

Değerlemede Kullanılan Ölçek Made in Germany %0 – Kalite, miktar ya da sistem hassas bir biçimde ölçülemez; %30 - Kalite, miktar ya da sistem kısmen etkin; %60 - Kalite, miktar ya da sistem oldukça etkin; %90 - Kalite, miktar ya da sistem (her zaman/kesinlikle) etkin; %120 - Kalite, miktar ya da sistem gereğinden fazla iyi. Üzerinde çok çalışılmış ve çok başarılı neticeler alınan etkileme faktörlerini belirlemek amacıyla ölçeğe %120 ölçüsü de yerleştirilmiştir. 14

Etkileme Faktörlerinin Değerlendirilmesine Bir Örnek: Etkileme Faktörü: Çalışanlara Beceri Kazandırma Miktar %50 Beceri kazandırma birçok alanda memnuniyet verici olmakla birlikte daha yapılması gereken işler bulunmaktadır. Kalite %60 Üretimde memnuniyet %90’dan fazla olmakla birlikte, mühendislik becerileri %50’nin üzerine çıkmalı, satışlar henüz iyi değil. Sistem %60 Beceri kazandırma eğitimlerinden tüm personel yararlandı; ancak uzmanlaşmayı artırmak istiyoruz. 15

Incas Projesi – Made in Europe, 2009 EST uygulama sürecini anlatan bir rehber. Hedef kitlesi Avrupa Kobileri; Benimsenen yapısal model: pilot proje olarak geliştirilen ICT-Made in Germany’de kullanılan firmanın vizyonundan başlayıp iş başarıları ile sonlanan modeldir. Alman Kılavuzundaki araçları daha geliştirerek kullanır. Örneğin değerlendirme ölçeğinde %120 ölçüsü yer almaz. 16

17