Suna ALBAYRAK Eğitim Uzmanı & Öğrenci Koçu 2013 ÇOKLU ZEKA KURAMI Suna ALBAYRAK Eğitim Uzmanı & Öğrenci Koçu 2013 www.sunaalbayrak.info.tr
Aslında Herkesin kendine özgü kabiliyetleri ve kusurları vardır Hiç kimse mükemmel değildir. Herkesin kendine özgü kabiliyetleri ve kusurları vardır
Tilki iyi koku alır Kartallar yüksek uçar Kartalları iyi koku alamadığı için tilkiyi ise uçamadığı için suçlamak mümkün mü ?
Suçlamak ne kadar insaflıca ise matematikte ya da sözel alanda başarılı olamayan birisini eleştirmek ve suçlamak da o kadar insaflıcadır.
Neden? Çünkü zekâ çok yönlüdür. Çoklu Zeka Teorisindeki anahtar sözcük; “ÇOKLUKTUR”
Çoklu Zeka Kuramına göre; Zeka sözel ve sayısal becerilerinin çok ötesinde bir kavramdır. İnsanların sahip oldukları yetenekleri, becerileri ve potansiyelleri birer zeka alanı olarak tanımlanmıştır 8 değişik zekâ alanı tanımlamış ama her zaman daha fazlası olabilir.
Sözel-Dilsel Zeka Özellikleri: TANIM: Anadili veya başka bir dili kullanma kapasitesi ve düşüncelerini başkalarının anlayacağı şekilde ifade edebilme kapasitesidir. Yazılı-sözlü dil. Dilin kullanımını. Semantik, (anlambilim) Ezberleme ve hatırlama. Esprilidir. Konuşmayı sever. Hitabeti iyidir. İkna edicidir. Meslekler: Şair, Yazar, Öğretmen Gazeteci, Hukukçu
Mantıksal-Matematiksel Zeka Özellikleri: Soyut düşünme. TANIM: Neden-sonuç ilişkisi kurabilme, bir şeyin çalışma ilkelerini ortaya koyabilme ve numaralarla oynama kapasitesidir . Tümevarım/tümdengelim. Bilimsel düşünür. Kategorize etme / sınıflandırmada. Muhakeme yeteneği. Formüllerle düşünme/çalışma. Karışık hesap işleri. Meslekler: Matematikçi, Bilim Adamı Muhasebeci, Bilgisayarcı
Görsel-Uzamsal Zeka Özellikleri: Nesneleri doğru bir şekilde algılama. TANIM: Boşluğu zihinde canlandırabilme yeteneğidir. İnsanın dış dünyayı doğru bir şekilde algılaması ve tekrar yaratabilme kapasitesidir. Nesneler arasındaki ilişkileri fark etme. Görselleştirme yeteneği Görüntü yaratma/değiştirme Boşlukta yönünü bulma (Çöl, orman, uzay) Renk, şekil ve çizgilere duyarlılık Değişim ve dönüşümü fark etme Meslekler: Ressam, Mimar, İzci, Rehber, Fotoğrafçı
Müziksel-Ritmik Zeka Özellikleri: TANIM: Ritimleri “algılama”, “ayırt etme”, “aranje etme” ve “yorumlama” kapasitesidir. 1.Dinleme, 2.yorumlama 3.besteleme Ses tonu kalitesine duyarlılık. Güfte yazma, beste yapma Seslere duyarlılık Ritim, nota, ahenge karşı duyarlılık Müzik türlerini ayırt etme Tempo tutma Ritimleri yakalama/ tekrar yaratma Meslekler: Şarkıcı, Besteci, Müzisyen
Bedensel – Kinestik Zeka TANIM: Vücut hareketlerini kontrol edebilme ve ellerini ustaca kullanabilme kapasitesidir. Özellikleri: Meslekler: Atlet, Dansçı, Cerrah, Aktör, Pandomim! Beyin ve beden irtibatı. Ustaca taklit etme Koordinasyon, kas hareketleri Denge Esneklik . Güçlü dokunma duyusu El becerileri.
Kişilerarası-Sosyal Zeka Özellikleri: TANIM: İnsanların hislerini, niyetlerini motivasyonlarını, karakterlerini, ilgi, ihtiyaç ve beklentilerini anlama ve değerlendirme kapasitesidir. Sinerji: meydana getirme/sürdürme. Başkalarının bakış açısıyla bakabilme Grup içinde başarılı ilişkiler kurma . İnsanlar arasındaki farklılıkları fark Diğer insanların ihtiyaç ve beklentilerini fark etme. Yüz ifadesi, jest ve sese duyarlılık Meslekler: Psikolog, rehber uzman, Öğretmen, Siyasetçi
İçsel Zeka Özellikleri: TANIM: İnsanın kendi duygu ve düşüncelerinin farkında olma, sınırlılıklarını bilme, kendi iç dünyası ile irtibatlı olma, kim olduğu üzerine yoğunlaşabilme kapasitesidir. Odaklaşma, yoğunlaşma Düşünmeyi düşünme. Yüksek düzeyde (ilişkisel) düşünme. Düşünceli / duyarlı. Hislerdeki değişimi fark etmek/ifade Kendi kendini motive/disipline etme. Sağlıklı benlik algısı. Meslekler: Şanatçı, Din adamı Psikoterapist, Sosyal
Doğa Zekası Özellikleri: TANIM: Doğayı, doğal kaynakları ve doğal olayları izleme, anlama; bitkileri ve hayvanları anlama, ayırt etme, ve sınıflama kapasitesidir. Araştırma, inceleme; gezi - gözlem. Toprakla oynama. Bitki yetiştirme. Hayvanlara ilgi. Çevre bilinci . Mevsim ve iklim olaylarına ilgi Keşfetme. Meslekler: Biyolog, Jeolog, Çiçekçi Arkeolog, Meteorolog
10.000 Saat Kuralı Yaş Aralığı Haftada Yılda 4-5 yaş 1 saat 52 saat Malcolm Gladwell, Outliers kitabında, haftada 20 saat ayırarak 10 yıl boyunca bir alan üzerine çalıştığınız takdirde toplam 10.000 saatinizi o alana ayırmış ve artık o işin uzmanı olmaktan bahsedilmiştir. --- 14-15 yaş 12 saat 624 saat 19-20 yaş 40 saat 2080 saat
X,Y ve Z KUŞAKLARI X KUŞAĞI Y KUŞAĞI Z KUŞAĞI 1961-1979 Doğumlular 1980-1999 Doğumlular 2000- ... Doğumlular
Eğitim Uzmanı & Öğrenci Koçu TEŞEKKÜR EDERİM Suna ALBAYRAK Eğitim Uzmanı & Öğrenci Koçu 2013 www.sunaalbayrak.info.tr