*Semra MUTLU **Yasemin AKBAL ERGÜN

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
*Damla GÜVEN **Yasemin AKBAL ERGÜN
Advertisements

İLKNUR ERDEM HEMŞİRE TSK ETİMESGUT ASKER HASTANESİ
İLKÖĞRETİM OKULU MÜDÜRLERİNİN VİZYONER LİDERLİK ÖZELLİKLERİNE SAHİP OLMALARI İLE ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL ADANMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ Fatma BABİL Eskişehir.
Öğretim İhtiyacını Belirleme
Yataklı Tedavi Kurumları Enfeksiyon Kontrol Yönetmeliği
BİLGİ TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİNDE BDÖ YAZILIMI KULLANMA VE UYGULAMA SONUÇLARINA YÖNELİK BİR ÇALIŞMA Okut. Halit KARALAR (Muğla Üniv.Enf.Bölümü) Dr. Yaşar.
ÖZEL DAL HEMŞİRELİK SÜRECİ; 5 YILLIK FİZİBİLİTE ÇALIŞMASI
Semptom Alt Boyutu Puanı Yaşam Kalitesi Puan Ortalaması
Barış Sezer, Doç. Dr. Deniz Deryakulu
AKREDİTASYON BELGESİNE SAHİP ÖZEL HASTANELERDEKİ
*Hülya ÖZKAN **Yasemin AKBAL ERGÜN
BURSA SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ EĞİTİM ŞUBESİ  Çalışma hayatı süresince bilgi, beceri ve verim düzeyini yükseltici plânlı eğitim etkinlikleridir.  Çalışma.
YÜKSEK ÖĞRETİM KURUMUNA BAĞLI SAĞLIK ÇALIŞANLARININ İDARİ VE YÖNETİCİ PERSONELİNİN ATAMA VE TERFİ KRİTERLERİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ (MERSİN.
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
* Nilay SAĞNAK, ** Sezgi ÇINAR
E.Ü.T.F Çalışan Sağlığı, Güvenliği ve Hakları Birimi
Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi , 2011, 2(2) : 0-0
İntörn Doktor Eğitimi Doç. Dr. Metin AYDOĞAN.
PRETERM BEBEKLERDE TABURCULUK ÖNCESİ
İLKÖĞRETİM KURUMLARI STANDARTLARI YAZILIMI
TANI / TEDAVİ / BAKIM TIBBİ - HEMŞİRELİK - LABORATUVAR HİZMETLERİ 17.Şubat.2013 ENEZ.
9.Sınıf Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi
BİR ÖZEL HASTANEDE ÇALIŞAN HEMŞİRELERİN
  İLKÖĞRETİM BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ Hasan KARAL a*; İlknur REİSOĞLU b; Ebru GÜNAYDIN a a Karadeniz Teknik Üniversitesi,
İLERİ ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ DERSİ MAKALE SUNUMU
GATA HEMŞİRELİK YÜKSEKOKULU KLASİK EĞİTİM MEZUNU HEMŞİRELER İLE ENTEGRE EĞİTİM PROGRAMI MEZUNU HEMŞİRELERİN BAŞARI KARŞILAŞTIRMASI Evren ÖRNEK ÖZTÜRK*,
Dr. İpek Gönüllü Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi
Çatışma: Tarafların istek ve ihtiyaçlarının uymadığı için kişiler arasında ortaya çıkan sürtüşmeye çatışma denir.
TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN BAŞARISINDA
ÇATIŞMA ÇÖZME ve İLETİŞİM STRATEJİLERİ
KURUM İÇİ İLETİŞİM HAZIRLAYAN HAVA GÜLER.
OKULLARIN INTERNETE TAŞINMASINDA BÖTEB’ LERİN (BİLGİSAYAR ve ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ BÖLÜMÜ) ROLÜ.
Sefa BARIŞ U Eşref TİRYAKİ U Taha AKKOL U
Melek YILMAZ.   Bilgi ve teknoloji çağını yaşadığımız günümüzde öğrencilerin bilgiye ulaşma ve problem çözme becerilerini kazanmaları önemlidir.  Bunun.
Gözde Ocak, Yasemin Koçak Usluel, Günnur Uzunbeycan, Galip Kaya
İnsan Kaynakları Yönetiminin
MEB TEMEL EĞİTİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Etkinlikler ve Örnek Formlar
Performans Değerlendirme
Yrd. Doç. Dr. Cemalettin DEMİRELİ
Biyoistatistiğe Giriş: Temel Tanımlar ve Kavramlar
Bölümün Amacı Bu bölümde öncelikle, karar verme ve yöneticilerin aldıkları farklı karar türleri tanımlanmaktadır. Daha sonra, karar vermeye ilişkin.
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
YETKI DEVRI Yetki Devrinin Tanımı ve Türleri
POLATLILILAR FER İ YA NUR TA Ş KAYA-EZG İ M İ HR İ BAN TARHAN.
YURTTA KALAN ÖĞRENCİLERİN KAYGI DÜZEYİNİN DEPRESYONA ETKİSİ NEDİR ?
YÖNETİM SÜRECİ VE ÖZELLİKLERİ
Klİnİk öğretİmde etİk.
ÇATIŞMA VE İLETİŞİM.
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERS KİTAPLARI
Dr. Mustafa Ayral: Altındağ Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürü Erol Bozkurt : Altındağ İlçe Milli Eğitim Müdürü Vural Çakır : Altındağ İlçe Milli Eğitim.
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
INBOUND PAZARLAMADA SOSYAL MEDYA VE KADIN TÜKETİCİLERDE SATIN ALMA DAVRANIŞINA OLAN ETKİSİ Yrd. Doç. Dr. Pınar Bacaksız.
ÇATIŞMA VE ÇATIŞMA YÖNETİMİ
AFETLERDE TRİAJ HEMŞİRELİĞİ
GÜNEŞTEN KORUNMA DAVRANIŞ ÖLÇEĞİNİN TÜRK ADÖLESAN TOPLUMUNDA GEÇERLİLİK VE GÜVENİRLİLİĞİ Özcan Aygün1, Ayşe Ergün2 1 Sakarya İl Sağlık Müdürlüğü, Adapazarı-SAKARYA.
Hatice Şimşek Keskin***
PANSİYONLU OKULLARDA ÇALIŞAN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN KARAR VERMEDE ÖZ SAYGI ve KARAR VERME STİLLERİ Yasin DEMİRCAN, Vedat AYAN Tekışık Anadolu.
İnsan Kaynakları Yönetiminin
HASTALIKLAR VE HEMŞİRELİK BAKIMI UYGULAMA MODÜLÜ DEĞERLENDİRME SONUÇLARI Ders Koordinatörleri Prof. Dr. Asiye AKYOL Prof. Dr. Gül ERTEM Ölçme.
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
NETİM- ÖRGÜT TEORİLERİ NEO-KLASİK EKOL (DEVAM)
ÖRGÜTSEL SESSİZLİK VE STRES
İnsan Kaynakları Yönetiminin
ONKOLOJİ HEMŞİRELİĞİNİN ÖZENDİRİLMESİ için STRATEJİLER
URAL, A. ve KELEŞ, Y. (2011). Türkiye’deki Üniversitelerde Çalışan Öğretim Elemanlarının Akademik Özgürlüklerine İlişkin Görüşleri. V. Lisansüstü Eğitim.
HEMŞ.MELİKE ÇELİK DOÇ.DR.ÖZLEM UĞUR DOÇ.DR.EZGİ KARADAĞ
KİŞİLERARASI İLETİŞİM ÇATIŞMASI
İlaç Uygulamalarında Hemşire İzleminin Önemi: X İlaç Uygulaması
Sunum transkripti:

*Semra MUTLU **Yasemin AKBAL ERGÜN HASTANE ÖRGÜTLERİNDE HEMŞİRELERİN, BİREYSEL, GRUP İÇİ VE GRUPLAR ARASI ÇEŞİTLİ DÜZEYLERDE KARŞILAŞTIKLARI ÇATIŞMALAR VE ÇATIŞMA YÖNETİMİ *Semra MUTLU **Yasemin AKBAL ERGÜN * Uzman Hemşire, Memorial Hastanesi Yenidoğan Yoğun Bakım Ünitesi Sorumlu Rehber Hemşiresi ** Yard.Doç.Dr., Marmara Üniversitesi Hemşirelikte Yönetim Anabilim Dalı Öğretim Üyesi AMAÇ: Örgütsel çatışma, işletme örgütlerinde bireyler ve grupların birlikte çalışma sorunlarından kaynaklanan ve normal faaliyetlerin durmasına veya karışmasına neden olan durumlardır. Çatışma problem değil çözümün bir parçasıdır. Çok hızlı bir değişim içinde bulunduğumuz günümüz koşullarında hastanelerdeki çatışmalar giderek önemini artırmakta ve bunları işletme amaçları doğrultusunda yönetebilecek bilgi sahibi yöneticilere ihtiyaç duyulmaktadır. Örgütlerde çok sık karşılaştığımız çatışma kavramının, bir çok türü ve farklı çözümleme yöntemleri vardır. Çatışmaya taraf olanlar açısından çatışma türlerine; kişinin kendi içindeki çatışması, grup içinde çatışma ve gruplar arası çatışma olarak sınıflandırabiliriz. Bu çalışmanın amacı; örgütte hangi tür çatışmaların yaşandığını ve yaşanan çatışmaların çözümünde hangi yöntemlerin kullanıldığını saptamak ve gerek örgüt içinde yaşanan çatışma türlerinde ve gerekse de çözüm yöntemlerinin belirlenmesinde demografik faktörlerin etkili olup olmadığını belirlemektir. YÖNTEM: Araştırmada, yaşanan çatışmaların çözümünde hangi yöntemlerin kullanıldığını belirlemek, ayrıca deneklere ilişkin demografik özellikleri saptamak amacıyla anket tekniği uygulanmıştır. Çalışmamızda gereken verileri toplamak üzere Rahim Örgütsel Ölçeği-I ve Rahim Örgütsel Ölçeği-II kullanılmıştır. Ölçekler, örgüt içinde yaşanan çatışmaların türünü (kişinin kendi içinde, grup içinde ve gruplar arasında) ve örgüt içinde yaşanan çatışmaların hangi yöntemlerle çözümlendiğini belirlemek amacıyla deneklerin geri bildirimlerine ve faktör analizine dayandırılarak M.A. Rahim tarafından hazırlanmıştır. Araştırma kapsamına alınan hemşirelere ilişkin veriler bilgisayara yüklendikten sonra SPSS paket programı kullanarak değerlendirilmiştir. Demografik bilgiler yüzdesel dağılım olarak hesaplanmıştır. Hemşirelerin, kendi içinde grup içinde ve gruplararası düzeyinde yaşadıkları çatışma düzeyleri, kullanılan yöntemlerin belirlenmesinde varyans analizi ve t-testi kullanılarak incelenmiştir. BULGULAR: Araştırmaya katılan hemşirelerin çatışmaya girdikleri 1. dereceden kendi meslektaşları, 2. dereceden destek hizmetler, 3. dereceden hekimler ve 4. dereceden amirle olduğu saptanmıştır. Örgüt içinde en fazla kişinin kendi içinde çatışma türünü yaşandığı bulgulanmıştır, ikinci sırada gruplar arası çatışmaların yaşandığı görülmüştür. Örgüt içinde en az grup içi çatışmanın yaşandığı bulgulanmıştır. Üstlerle çatışmalarda en fazla tercih edilenden en aza tercih edilene doğru çatışma çözümleme yöntemleri; kaçınma, hükmetme, uyma, uzlaşma ve bütünleştirmedir. Astlarla çatışmaların çözümünde en fazla tercih edilenden en az tercih edilene doğru çatışma çözümleme yöntemleri; kaçınma, uyma, hükmetme, uzlaşma ve bütünleştirmedir. Akranlarla çatışmaların çözümünde en fazla tercih edilenden en az tercih edilene doğru çatışma çözümleme yöntemleri; kaçınma, uyma, hükmetme, uzlaşma ve bütünleştirmedir. SONUÇ : Kendi içinde çatışma türünün yaşanmasında, bilişsel çelişkilerin yanı sıra, yaş, eğitim düzeyi, çalışma süresi ve kademe gibi demografik faktörler de etkilemektedir. Ayrıca kişinin kendi içindeki çatışması, rol çatışmaları ve rol belirsizliğini de kapsayabilir. Bilindiği gibi bireyler örgütlerde aynı anda iki veya daha fazla rolü yerine getirme durumuyla karşılaşmaktadır. Bu durum ise bireylerin, rol gereklerinden birine, diğerini güçleştirecek şekilde daha fazla uyması sonucunu doğurarak bireylerin rol çatışması yaşamasına neden olur. Ayrıca bireyin yapacağı görevlerin gereklerini, yetki ve sorumluklarını, diğer bireyin beklentilerini bilmemesi, rol belirsizliği yoluyla kişinin kendi içinde çatışma yaşamasına sebep olabilir. Bireylerin, gruplar arasında ve grup içinde meydana gelen sorunların üstesinden gelebildiği, ancak kişinin kendi içindeki çatışma sorunlarının üstesinden gelmekte zorlandığı söylenebilir. Bireylerin, üstleriyle astlarıyla ve akranlarıyla olan çatışmalarda en fazla kaçınma yönteminin kullanıldığı bulunmuştur. Araştırma yapılan örgütte birini sırayı alan bu yöntem, sorunların çözümünde geçici bir düzelme sağlar. Örgüt çalışanlarının sorun çözmede daha etkili yöntemleri (Bütünleştirme, Uzlaşma) gibi çözümleme alışkanlığının kazandırılması ve desteklenmesi sağlanmalıdır. Anahtar Kelimeler: Hemşire, Çatışma, örgütsel çatışma, çatışma yönetimi,