Kalite Çerçevesinin Etkili Kullanımı Dr Marleen Collins
Özgeçmişim yılları arasında Kuzey İrlanda’da Eğitim ve Öğretim Denetleme Kurulu üyesiydim. I yılları arasında Erken Yaş Grubunun (0-6) yönetici müfettişiydim. Eğitim Bakanlığı adında Özel Eğitim İhtiyaçları ve Kaynaştırma dergisini yönettim. Ayrıca, son birkaç yıldır ‘öğrenmeyi öğrenme’ erken yaş stratejisi gelişimi konusunda Eğitim Bölümü’nden sorumluyum.
Özgeçmişim (devam) Küçük çocuklar için çalışan Early Years kuruluşu Mart 2013’te Program Uygulama, Eğitim ve Değerlendirme müdürü olarak katıldım. Early Years Kuzey İrlanda’da 0-12 yaşlarındaki çocuklar ve aileleri konusunda lider bir kuruluştur. Early Years, tüm çocuklar için yüksek kaliteli erken yaş hizmetlerinin gelişini hızlandımrak amacıyla toplumla, gönüllü, bağımsız ve meşru sektörlerle ortaklık içinde çalışmaya kendini adamış bir kuruluştur.
Kuzey İrlanda’da 3 yaş grubu okul öncesi eğitiminin geçmişi 1998’den önce az sayıda çocuk anaokuluna ya da ilköğretim okullarına bağlı yuvalara gidiyordu. Kuzey İrlanda’da 1998’den sonra tüm okul öncesi dönemindeki çocuklara bir okul öncesi eğitim veren kuruma gitme hakkı verildi. Ancak, özel ve gönüllü okul öncesi ortamlarında fon yardımıyla kurulanları kapsayacak kadar anaokulu ve bakım üniteleri yaygınlaştırılmamıştı.
Okul öncesini yaygınlaştırma programının sonucu olarak: Bugün (2013) Kuzey İrlanda’da 700 merkezde 3 yaş grubu çocukların %92’si okul öncesi eğitimden yararlanabilmekte Anaokulu Yuva Gönüllü ve özel merkezler Tüm anaokulları ve yuvalar kalifiye öğretmenler tarafından işletilmektedir. An itibariyle gönüllü ve özel merkezlerin %37’si üniversite mezunları tarafından yürütülmektedir.
Kuzey İrlanda Okul Öncesi Müfredatı Fon verilen okul öncesi kurumların hepsinin (Anaokulu, yuva, özel ve gönüllü merkezler) ‘Okul Öncesi Eğitim için Müfredat rehberine uyan bir müfredat sunması beklenmektedir. Müfredattaki 6 Alan: - Sanat; - Dil Gelişimi; - Erken Matematik Deneyimleri; - Bireysel, Duygusal ve Sosyal Gelişim; - Fiziksel Gelişme ve Hareket; - Etrafımızdaki Dünya.
Eğitim ve Yetiştirme Denetleme Kurulu Tarafından Gelişimi İzleme ve Değerlendirme 700 okul öncesi kurumun her biri maksimum 6-7 yılda bir Eğitim ve Öğretim Denetleme Kurulu müfettişleri tarafından resmi olarak teftiş edilmektedir. Örneğin 2010 ve 2012 yılları arasında aşağıda belirtilen sayıda teftiş gerçekleştirilmiştir: - Anaokulları 28 - Yuvalar50 - Gönüllü ve özel merkezler 113
Her teftişin sonunda, müfettişler üst yönetim üyelerine ve liderine ulaştıkları sonucu sözlü olarak bildirirler. Bu noktada, aşağıdaki kriterlere bağlı olarak 6 ölçekten birini uygun görürler: - çocukların başarıları ve standartları; - öğrenme ve öğretemnin sağlanıp sağlanmadığı; - liderlik ve yönetim - Okul öncesi ortamının genel yararlılığı
Puanlama şu şekildedir: Mükemmel Çok iyi İyi Yeterli Eksik Yetersiz
Müfettişler tarafından bir rapor hazırlanır ve Eğitim ve Öğretim Denetleme Kurulu’nun internet sitesinde yayınlanır. ‘Yeterli’ veya daha düşük olarak değerlendirilen tüm okul öncesi kurumları takip eden yıl içerisinde tekrar teftiş edilir ve 2012 yılları arasında bu tarz devam teftişleri 22 kez gerçekleştirilmiştir.
Örnek: 4 yıllık bir süreç ( ) boyunca tüm okul öncesi eğitim kurumlarında yapılan teftiş bilgilerinin karşılaştırılması Genel Etkililik
Baş Müfettiş Raporunun okul öncesine ilişkin temel bulguları ( ) Güçlü yönler şunlardır: Teftiş edilen okul öncesi kurumların %80’ninin başarıları ve standartları iyi ya da daha iyi. Gönüllü ve özel kurumların genel yararlılığı gelişme içerisinde. Şunlara ihtiyaç vardır: Teftiş edilen kurumların %30’unda liderliğin ve yönetimin geliştirilmesine Yüksek kaliteli bir okul öncesi eğitimi sunmak için çalışanların becerilerinin gelişmeye devam etmesine
Burada sorulması gereken şudur: Sadece dış bir kurum tarafından yapılan teftiş sektördeki standartları yükseltiyor mu?
Dış kurum tarafından yapılan teftişin yararları Yargıların istikrarı. Bir kurumdan belli bir süre boyunca görülen gelişmenin kanıtını gözler önüne serer. Sektör içerisinde karşılaştırmalara olanak verir. Sektörün belli bir zaman süreci içerisinde izlenmesine olanak verir. Gelişmenin ana alanlarının ve gereken eylemlerin belirlenmesini sağlar.
Süreç mi, program mı ??? Pek çok çalışan dış güç tarafından yapılan teftişi bir dahaki sefere kadar unutulacak düzensiz bir olay olarak görür. Pek çok lider ve yönetici hayal kırıklığına uğrar çünkü bulunduklarına inandıkları noktayla, müfettişlerin kurum hakkında düşündükleri arasında gözle görülür bir fark vardır. Peki neden böyle bir durum baş göstermektedir?
Ortak Gösterge İhtiyacı Dış teftiş sırasında (olay); ve İç ve sürekli bireysel değerlendirme sırasında tartışmalar yaratman(süreç).
Yapılması gereken… Devamlı ve etkili bireysel değerlendirme sürecinin geliştirilmesinde ve uygulanmasında herkesin kapasitesinin arttırılması gerekir.