BALIK KILÇIĞI
Nedir? Ishikawa diagramı olarak da bilinen balık kılçığı tekniği, 1943’te Kaoru İshikawa tarafından geliştirilmiştir. Teknik, bir problemin (nükleer patlama, seçim, öğrenme güçlükleri, gençlerin suç işlemesi gibi) nedenlerini ve alt nedenlerini tanımlama sürecini yapılandırmaya yardım eder.
Bizim problemimiz bilgisayar bağımlılığı olsun Nasıl Uygulanır? Bizim problemimiz bilgisayar bağımlılığı olsun Problem Tanımlanır.
Nasıl Uygulanır? Nedenler Üretme Yapılandırılmış beyin fırtınası tekniğini kullanma(Round Robin 6-3-5,6 kişi 5 dakikada 3 fikir sunması) Yapılandırılmamış beyin fırtınası tekniğini kullanma
Balık Kılçığı Diyagramı Oluşturma Bir kağıdın üzerine yönü sağa doğru olan bir ok çizilmeli ve açıklanacak konunun başlığı, ‘’balığın baş kısmına yazılır. Bilgisayar Bağımlılığı
Balık Kılçığı Diyagramı Oluşturma Daha sonra balığın omurgasına 45 derecelik açıyla oklar çizilir ve okların üzerine ana nedenler yazılır Birey Aile Bilgisayar Bağımlılığı Teknolojik Gelişmeler Eğitim Sistemi
Teknolojik Gelişmeler Ve ana nedene de oklar çizilerek bu nedenlerin alt nedenleri yazılır. Birey Aile Yasaklamalar Eğlence İsteği İlgisizlik Bilgisayar Bağımlılığı Medya ÖSS Oyunlar Teknolojik Gelişmeler Eğitim Sistemi
Balık Kılçığı Tekniğinin Faydaları Problem çözme sürecini daha düzenli hale getirir. Tartışmanın doğru odaklanmasını ve amacından sapmamasını sağlar. Birlikte çalışmayı, gerçeği aramayı, değişik görüşlere açık olmayı ve karşıt görüşlerin ortaya çıkmasını sağlar. Balık kılçığı öğrencilerin sınıflandırma ve kavramsal becerilerini geliştirir.
Balık Kılçığı Tekniğinin Etkili Kullanımı İçin Tekniğe başlamadan önce herkesin problem üzerinde hem fikir olduğundan emin olun. Kısa ve öz sözcükler kullanın Nedenlerin ne olabileceğini düşünün ve onu okların üzerine ekleyin. Nedenlerin ayrıntılarını üzerine ekleyin. Herkesin birbirinin görüşüne saygılı olmasını sağlayın.
KPSS 2008 38. Belirli bir sorunun ya da durumun olası nedenlerini belirlemek için kullanılan, çalışma grubunun sorunun içeriğine odaklanmasını sağlayan ve ayrıntılı bir neden- sonuç ilişkisi çıkarmayı hedefleyen bir uygulamadır. Uygulama yapılmadan önce sorun ifadesi bir kutucuğun içerisine yazılır. Sorunun temel nedenleri de yazıldıktan sonra her biri için “Bu neden oluştu?” sorusu sorulur ve yanıtlar ana nedenlerin alt nedenleri olarak yapılandırılır. Yukarıda açıklanan uygulama aşağıdakilerden hangisidir? A) Neden - sonuç ilişkisi kurma B) Balık kılçığı diyagramı C) Güç alanı analizi D) Adım adım sorun çözme E) Sorunu dallarına ayırma
Öğrenci Kaynaklı Problemler Öğretmen kaynaklı Problemler Öğretmen sayısı yetersizliği Ailevi sebepler Tutarsızlık Rehberlik faaliyeti yetersizliği Formasyon yetersizliği Ekonomik sebepler Kültürel faaliyetler Öğretmen Öğrenci İlişkilerinde Yaşanan Sorunlar Çevresel faktörler İletişim yetersizliği Yeterince okumuyoruz Sosyal etkinlik yetersizliği Sağlık Yetersiz eğitim İstismar İsteksizlik Sağlık Sayısal yetersizlik İdarenin veliye tutumu İdarenin öğretmene tutumu Öğrenci psikolojisi Öğretmen psikolojisi Hoşgörüsüzlük Sağlık Günlük olaylar İdarenin öğrenciye tutumu Kişisel özellikler Öğrenme evreleri Ekonomik sebepler Kişisel özellikler İsteksizlik Okul İdaresi Kaynaklı Problemler Psikolojik Problemler
Kaynaklar www.ecekalite.com/web%20%20depo/Microso ft%20PowerPoint%20- %20BALIK%20KILCIGI.pdf - www.egitim.aku.edu.tr/goi16.ppt site.mynet.com/ustunveozel/problemcoztek. ppt www.bote.gazi.edu.tr/planlama/icerik/yonte mler2.ppt ankara.meb.gov.tr/tky/sunumlar/Problem_co zme.pps