Afyonkarahİsar İl sosyal etüt ve proje müdürlüğü.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yaşam kalitesini korumak Alkol hakkında faydalı bilgiler
Advertisements

ÖFKEYLE BAŞ ETME.
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA SERVİSİ ETKİNLİKLERİ
ÖZKIYIM HASTASINA YAKLAŞIM
ÇOCUK İSTİSMARINA BÜTÜNCÜL YAKLAŞIM
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme 1 İDARECİ EĞİTİMİ.
TÜRKİYE-AB KATILIM SÜRECİ VE KADIN İSTİHDAMI I
TOPLUM TEMELLİ RUH SAĞLIĞI HİZMETLERİ Prof. Dr. Medaim Yanık
Ergenlerde Madde Bağımlılığı
KANSER VE PSİKİYATRİ Prof Dr Behcet Coşar
SOSYAL HİZMET ÇALIŞMALARI
Tarihsel gelişim içerisinde değerlendirdiğimizde okullarda öğrencilere sunulan rehberlik hizmetleri
Yasa Dışı Madde Kullanımı Nedeniyle Denetimli Serbestlik Tedbiri Uygulanan Kişilerde Tedavi Uygulamaları Dr. A. Ender ALTINTOPRAK Ege Üniversitesi Psikiyatri.
T.C. OKAN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ SAĞLIK YÖNETİMİ YÜKSEKLİSANS 1.PROGRAM SAĞLIK HUKUKU ÖDEVİ-II HAZIRLAYAN Dr Beytullah ŞAHİN AKADEMİK DANIŞMAN.
TANI / TEDAVİ / BAKIM TIBBİ - HEMŞİRELİK - LABORATUVAR HİZMETLERİ 17.Şubat.2013 ENEZ.
OKULLARDA SUÇ VE ŞİDDETİ ÖNLEME
Depresyon Hastalarında Belirti Şiddeti ve Umutsuzluğun İntihar Davranışı Üzerindeki Etkisi Ülkü Kural
DOĞUM ÖNCESİ GELİŞİM VE DOĞUM
ENGELLİ BİREYLERİN BAKIMI
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
Çocuk Psikiyatrisinde acil durumlar
REHBERLİK DERSİ III.
Duyarlı olalım, çocuk haklarına saygı duyalım…. Çocuğa yönelik şiddet için yaygın olarak kullanılan terim çocuk istismarıdır ve çocuğun ailesi ya da ondan.
Tarih boyunca kişinin kendini öldürmesi insanları derinden etkileyen bir davranış olmuştur. İnsanlar cezalandırılmış, dinler kendini öldürme davranışını.
EĞİTİM SÜRECİ Yönetim ve Denetim PDR ve diğer öğrenci kişilik hizmetleri Akademik:Öğretim ve araştırma.
RİSKLİ DAVRANIŞLAR NEDİR?
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARI
AKRAN ZORBALIĞI.
İNTİHAR SEBEBLERİ Ümitsizlik, Dayanılmaz durumlardan kaçma,
TÜRKİYE’ DE YAŞLI İNTİHARLARI. Yapılan son sayımda elde edilen verilere göre Türkiye’ de 70 milyon 586 bin 256 kişi yaşamakta ve bunların % 7.1’ i 65.
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
ALKOL ve MADDE KULLANAN ÇOCUĞUN AİLESİNE YAKLAŞIM ALKOL ve MADDE KULLANAN ÇOCUĞUN AİLESİNE YAKLAŞIM ALİAĞA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ Rehberlik ve.
SAĞLIK VE HALK SAĞLIĞINA GİRİŞ
KARTAL ATATÜRK İLKOKULU DEĞERLER EĞİTİMİ
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
EŞİT BİR EĞİTİM İÇİN ENGELSİZ KAMPÜS
BASINÇ YARASI PREVALANSI
İŞYERİ SAĞLIK GÜVENLİK BİRİMİ
SINAV KAYGISI. SINAV KAYGISI NEDİR? Sınav kaygısı,sınav öncesinde başlayan Sınav kaygısı,sınav öncesinde başlayan farklı,fiziksel ve psikolojik tepkilerle.
KADIN ERKEK FIRSAT EŞİTLİĞİ KOMİSYONU
KİŞİLİK BOZUKLUKLARI VE GENÇLİK
U Ş AK İ L M İ LL İ E Ğİ T İ M MÜDÜRLÜ Ğ Ü İŞ YER İ SA Ğ LIK GÜVENL İ K B İ R İ M İ.
Halk Sağlığı (Erken Ölüm ve Hastalıkları Önleme) Prof. Dr. Zeynep ŞİMŞEK (Harran Üniversitesi Tıp. Fakültesi Halk Sağlığı Anabilim Dalı Başkanı Tarımda.
DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI
BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI. BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI.
BÖLÜM 9 DİKKAT VE AKTİVİTE BOZUKLUKLARI TANIM VE YAYGINLIK Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu, dikkat ve aktivite bozuklukları için artık günümüzde.
SINIF YÖNETİMİ.
GENEL ÖNERİLER. ŞİDDETİN ÖNLENMESİNDE NE TÜR PROGRAMLAR/ MÜDAHALELER ETKİLİ? BİREYSEL DÜZEYDE MÜDAHALELER: Bu kategorideki programlardan/müdahalelerden.
Suisit-İntihar-Özkıyım
Aile Hekimliğinde Sürekli Sağlık Bakımı
BÖLÜM 2 NEREYE VARMAK ÜZEREYİZ: PROBLEM VE PROBLEMİN BÜYÜKLÜĞÜ.
YAŞLILIKTA DEPRESYON ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
KAMU HUKUKUNDA ÇOCUK HAKLARI ÇOCUĞUN ANAYASAL TEMEL HAKLARI
Sosyal Hizmet Uzmanının Önemi
Yrd. Doç. Dr. Tülay KUZLU AYYILDIZ
Madde Bağımlılığı Politikası
Travma Nedir? YAŞAMA TEHDİT! VÜCUDUN BÜTÜNLÜĞÜNE TEHDİT!
DOÇ. DR. GONCA POLAT ARŞ.GÖR.CİHAN ASLAN TIBBİ SOSYAL HİZMET DERSİ
ZEE 307 – OTİZM SPEKTRUM BOZUKLUĞU Arş. Gör. Ahmet FİDAN
Kadınlar İçin Sosyal Hizmet Önleyici Hizmetler Müdahale Hizmetleri
OKUL REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI OKUL REHBER ÖĞRETMENİ ZEHRA KOCA
Sınıf yönetimi ve disiplin
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
Depreme Maruz Kalanlara Yönelik Bir Ruh Sağlığı Destek Modeli Başoğlu, M., Şalcıoğlu, E. (2011) A Mental Healthcare Model for Mass Trauma Survivors. Control-Focused.
Şiddetin Birey Üzerindeki Etkileri AD ve SOYAD: Yunus Emre Ataman Sınıf:9/E No:640 Ders: Sağlık Bilgisi ve Trafik Kültürü.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
İDARECİ EĞİTİMİ.
REHBERLİK DERSİ III.
TEHLİKE ve RİSK LABORATUVAR ÇALIŞANLARI İÇİN BİYOLOJİK TEHLİKELERE KARŞI TEMEL BİYOGÜVENLİK KURALLARI Keep Lab Safety Keep You Healthy ( TR01-KA )
Sunum transkripti:

afyonkarahİsar İl sosyal etüt ve proje müdürlüğü

İNTİHARI ÖNLEME

Tarih boyunca kişinin kendini öldürmesi insanları derinden etkileyen bir davranış olmuştur. İnsanlar cezalandırılmış, dinler kendini öldürme davranışını yasaklayan ve kınayan uygulamalar getirmiştir. İntiharın “tabu” oluşu konunun açıkca ve bilimsel boyutta ele alınmasını engellemektedir. İntihar konusu utanç, huzursuzluk, suçluluk duyguları ile beraberdir. Sonuçta gizlenir, kaderci bir yaklaşımla karşılanır. Bu ise tedavi ve önleme çalışmalarını engeller.

İnsanlar olumsuz duygular, ölüm, yaşamın anlamını sorgulama gibi konulardan uzak kalmak isterler. Ölümü sorgulamaktan kaçınılır ve intihar konusu doğal içgüdüsel korunma yaklaşımı içinde korkuyu bertaraf etmek için görmezden gelinir. Bütün kültürler ölüm korkusuna karşı çeşitli örf ve adet sistemleri oluşturmuşlardır. Bilinçli ya da bilinç dışı olarak intiharı konuşmak ve bir yardım çağrısı olarak buna duyarlı olmak konusunda bir duyarsızlık geliştirmişlerdir.

İNTİHAR (öz-e-kıyım) SEBEBLERİ Ümitsizlik, Dayanılmaz durumlardan kaçma, Sevileni cezalandırma, Dikkat çekme, Davranışları, kişileri değiştirme, Ölen birine eşlik etme, Cezadan kaçma, Aşkı ifade etme, Birini kaybetme, ilişkinin bitmesi , okula girememe….

İNTİHAR SÜRECİ Genellikle bir olay intiharı harekete geçirir. Kişi başka çıkar yol bulamaz, dener ya da gerçekleştirir. Herkes denemez ancak, intiharı modelli öğrenme ile alanlar, daha önce deneyenler, uyuşturucu etkisinde kalanlar, depresyona girenler, hayal kırıklığı, kızgınlık, suçluluk, üzüntü, saldırganlık gibi duyguları yoğun yaşayanlar deneyebilir

RİSK GRUBU Kişide bir olaydan sonra, depresif durum ve aşağıdaki ipuçları varsa risk grubundan sayılır. Kesin planı varsa, ümitsizse Ailede ölüm ve kayıp olmuşsa Travmatik kaybın yıl dönümüyse, Yalnızsa, eşyalarını düzenliyor veya dağıtıyorsa Davranış ve duygularında ani değişim varsa

RİSK GRUBUNDA İPUÇLARI Söz; Ben işe yaramazım; Bu sefer kendimi öldüreceğim Davranış; Eşyalarını dağıtıyor veya düzenliyorsa Durum; Ölüm, anma dönemi ile uğraşması Sendrom; Depresyon, yalnızlık,tatmin olamama… Riskleri fark edemezsek müdahale şansımız azalır.

Batı kültüründe 1864’e kadar intihar kriminal bir olay sayılmış, 1909’ a kadar dini yaptırımlar devam etmiştir. Liberalleşen yaklaşım içinde cezalandırılmalar kalkarken bunun bir özlük hakkı olduğu şeklinde bir yaklaşım ortaya atılmıştır. Ancak bu yaklaşım kabul görmemiştir.

İntihar olgusu her bireyde arkasında farklı nedenler barındıran bir davranıştır. Biyolojik, psikolojik ve sosyal faktörlerden oluşan bir etiyolojiye sahiptir. İntiharlarda çoğunlukla altta yatan etken çoğunlukla bir ruhsal bozukluktur. Öncelikle depresyon intihar riskinin en yüksek olduğu klinik tablodur.

İntiharı önleme konusunda öncelikli konuların başında psikiyatrik bozuklukların erken ve yeterli tedavisi gelir. Bu özelliği nedeniyle konu ruh sağlığı uygulamaları, program ve politikaları içinde ele alınmalıdır. İntihar ruhsal bozuklukların yanı sıra acımasız eleştiriler, hakaret,dayak,işkence gibi davranışlara maruz kalma, kişilerarası ilişki güçlükleri yaşama, üst üste gelen zorlu yaşantılar gibi nedenlerle de ortaya çıkan spesifik bir sorundur. İntihar girişimlerinde daha çok zorlayıcı koşullar, umutsuzluk,çaresizlik duyguları ölüm isteğini gündeme getirir. Bu özelliği nedeniyle de intiharı önlemede sorunun toplumsal, psikolojik boyutları çerçevesinde çalışılır. İntiharlara ekonomik açıdan bakıldığında diğer sağlık hizmetlerine göre daha az sayıda insanı kapsar. Otopsi harcamaları dışında bir masraf getirmezler. Ancak girişim sonrası bakım ve tedavi masraflıdır.

Hümanistik, psikoloik, sosyal, tıbbi ve ekonomik nedenlerle intiharı önleme çalışmalarına gereksinim olduğu yadsınamaz. Ancak konu bir devlet politikası içinde ele alınmalı, toplumun yapısı, özellikleri ve potansiyellerine uygun programlarla yürütülmelidir. Bu genel ilkeler çerçevesinde çalışırken üç ana başlık altında gerçekleştirilen bir uygulama önerilir.

Özgül önlemler İntihar girişiminde bulunmuş,intihar tehdidinde bulunan suisidal bireyleri belirleyip gerekli bakım ve tedavinin sağlanmasına ilişkin çalışmaları kapsar. Bu çalışmalara örnek uygulama olarak; A.Ü Psikiyatrik Kriz Uygulama ve Araştırma Merkezi’nin 1994’te başlatarak yürüttüğü acil servis kriz odası uygulamaları gösterilebilir. İntihar girişimlerinde acildeki medikal bakımın bittiği anda krize müdahale çalışmalarının başlatılması önerilir. Bu dönem hasta ve ailesinin tedaviye en açık olduğu dönemdir. Altta yatan psikiyatrik bir hastalık yoksa bu yaklaşım hemen o anda etkili olarak intihar girişimini tekrarlama riskini önleyecektir. Acil müdahaleyi temel alan bu uygulama kriz merkezi ile sağlık bakanlığı ruh sağlığı daire başkanlığının ortak çalışmaları ile devlet hastaneleri acil servislerinde de uygulanmaya başlanmıştır.

Özel önlemler Bu boyuttaki çalışmalar risk gruplarını kapsamaktadır. Öncelikle depresyon, ilaç madde bağımlılığı, kişilik bozuklukları ve diğer ruhsal bozuklukların erken tanı ve tedavisi ilk basamakta yer alır. İkinci büyük risk grubu gençlerdir. Gençlere ulaşmak aile ve okullardaki çalışmalarla gerçekleştirilebilir. Öğretmenlerin ruh sağlığı alanında bilgilendirilmeleri önde gelen çalışma alanlarındandır.

Genel önlemler İntihar davranışının toplumdaki dağılımını değerlendiren epidemiyolojik çalışmaların yapılarak sonuçların ilgililerle paylaşılması ilk uygulama olmalıdır. Böylece sorunların boyutlarının ve özelliklerinin, risk gruplarının belirlenmesi mümkün olacaktır. toplumun intihar davranışı konusunda bilgilendirilmesi, “tabu” olmaktan çıkarılması için gerekli çalışmaların yapılması, intihara yönelik tutum ve inançlarda gerçekçi çağdaş yönelimlerin sağlanması için çalışması diğer önemli konudur.

Genel önlemler Sağlık alanında çalışanların intihar, intihar riski ve intihar girişimlerinde ilk yardım konularında eğitilmesi gerekmektedir. Gönüllülerin bu alanda çalışmalarını özendirme ve yönlendirme bir diğer çalışma alanıdır. İntihar araçlarına ulaşmayı engelleyen çalışmalar göz ardı edilmemelidir. Örneğin; “intihar ilacı” diye isimlendirilen bazı ilaçların ulaşılabilirliğini engellemek, silahların serbestçe alım-satımını bir kurala bağlamak,tarım ilaçlarının gelişi güzel satışına düzenleme getirmek…

Genel önlemler Risk grubu olarak görülen gençlerin kendine güven ve zorluklarla başa çıkma becerilerini pekiştirmek amacıyla eğitim programları hazırlanmalıdır. Medyanın intiharı işleyişi bir diğer önemli konudur. İntiharı bir çözüm yolu olarak gösteren ifadelerin, mazur gösteren ifadelerin ve özendiren biçimde verilen haberlerin intiharların yaygınlaşmasındaki etkisi yadsınamaz. Buna karşın haberlerde o durumda önlenebilirliği öne çıkaran ifadeler ve çarelere yer verilmesi olumlu bir yönlendirme olacaktır.

Genel önlemler Bir intihar olgusunun yakın çevreyi etkilediği bilinen bir gerçektir. Bu nedenle bir yakını intihar etmiş ya da yakınında bir intihar olayı yaşamış olanlar için koruyucu yaklaşım içeren çalışmalar(seminerler, gruplar…)yapılmalıdır. Toplumda genel olarak ruh sağlığını bozan sorunlar üzerinde çalışmalar başlatılmalıdır. Örneğin; ev içi şiddet, saldırıya uğramak,gençlerin sınav kaygısı, işsizlik…

Dünya Sağlık Örgütü ve Birleşmiş Milletler intiharı önleme çalışmalarını seksenli yıllardan itibaren programlarına almışlardır. Sağlık politikaları içinde intiharı önleme de hedeflerden biri olarak üzerinde çalışılmaya başlanmıştır.

İntiharı önleme çalışmalarının çağdaş boyutta ve globalleşme süreci içinde ele alınışı Dünya Sağlık Örgütünün 1984’te “2000 yılında herkes için sağlık” sloganı ile başlatılmıştır. Sağlıkta 38 hedef belirlenmiş 12. hedefte giderek büyüyen intihar sorununa değinilmiştir. Bunu DSÖ’nün 1989’da Avrupa’da intiharı önlemede “ülkelere özel ulusal programların oluşturulması “ önerisi izlemiştir. 1993’de BM ve DSÖ’nün Kanada’da gerçekleştirdiği toplantıda ulusal programların temel ilkeleri belirlenmiştir. Bu çalışmalarla birlikte Avrupa Birliğinde ulusal intiharı önleme programları oluşturulmaya başlanmıştır. Bu alandaki ilk uygulamalar Finlandiya, İsveç ve İngiltere’ye aittir.

2004’te DSÖ 10 eylülü Dünya İntiharı Önleme Günü olarak kabul ve ilan etmiştir. Ülkemizde de intiharı önleme derneği her yıl 10 eylülde toplantılar düzenlemektedir. Türkiye’de intiharı konu alan çalışmalar 1931’de basında fotoğraflı intihar haberlerinin verilmesini yasaklayan kanunun çıkarılmasıyla başlamıştır. İlk akademik çalışma İstanbul’da 1939’ da Gökay’ın “basın haberleri ile intiharların ilişkisi isimli makaledir. 1989’ da kuruluşundan bu yana A.Ü psikiyatrik kriz uygulama ve araştırma merkezi intihar davranışı üstüne kurumsal boyutta çalışmalar yapan bir kurum olmuştur. kriz merkezinin alanda yayınlanan tüm çalışmaları topluca veren intihar bibliyografisi beş yılda bir yayınlanmaktadır. Ayrıca yılda üç sayı olarak 1992’den beri aralıksız çıkartılan “kriz dergisi” krize müdahale ve intiharı önleme alanında yayınlanan tek süreli yayındır.

2004 yılında kriz merkezi çalışanları tarafından kurulan intiharı önleme derneği bir sivil toplum örgütü olarak alandaki yerini almıştır. Kriz merkezinin intiharı önlemede çok önemli bir yeri olan kriz durumlarında ve intihar girişimiyle acile gelenlerde nitelikli tedavi olanakları sunan öncü bir kurum olduğu söylenebilir. Ayrıca intihar davranışını anlamaya yardımcı olan epidemiyolojik çalışmalara yönelerek gerekli verilere ulaşmayı hedeflemiştir. Bu da intiharı önlemede önemli bir yere sahiptir.

ÖNLEYİCİ ÇALIŞMALAR Eğitim; aile/öğretmen/öğrenci Önleyici programlar; Stresle baş etme İletişim becerileri Yaşam becerileri Destek oluşturma

Rehberlİk Servİsİnİn SorumluluklarI Öğrenci ile konuşmak, aileyi bilgilendirmek Tüm tehdit ve olayları ciddiyetle ele almak ve rapor etmek Okulu haberdar etmek, idare, öğrt, hemşire.. Ciddi durumlarda başkalarından yardım almak, doktordan yazılı belge, mektup almak Öğretmen toplantıları yapmak Kriz sonrası takibi sürdürmek Tedavi önerilmişse, tedaviyi takip etmek

OKULDA OLAY OLMUŞSA Olay öncesi personel eğitilmeli Müdürün yetki verdiği kişi yazılı konuşma hazırlamalı Öğrencinin arkadaşları ile görüşmeler yapılmalı, duyguların açığa çıkmasına destek olunmalı Arkadaş aileleri ile konuşulmalı Öğrencilerle problemleri ile baş etme yolları konuşulmalı İlk saatler tek kaynaktan haberler yayılmalı Ölüm Olmuşsa ilk48 zordur. Kahramanlık olmasına müsaade edilmemeli Saygı duruşu, yıllıkta anı sayfası, anma törenleri yapılmamalı Cenazeye organize olarak gidilmesine müsaade edilmemeli Üç gün sonra yaşamı normale çevirmeye çalışılmalıdır

İntiharI Önleme Özet Kişi yalnız bırakılmamalı onu koruyan kollayan kişiler ayarlanmalıdır. Üzerinde kesici aletler, kravat, ip, kemer gibi boğucu eşyalar bulundurulmamalıdır. Yüksek ve tehlikeli yerlerden uzak tutulmalıdır. Üstü aranarak ilaç vb. zehirleyici maddelerden uzak tutulmalıdır. Derhal hastaneye sevk edilerek gerekli tedavilerin yapılması sağlanmalıdır. Kişinin yakın çevresi ile iletişim kurularak sorumluluklarını yerine getirmeleri istenmelidir Yapılabilecek başka çalışmalar zamanında yapılmalıdır

Unutulmamalıdır ki intiharlar önlenebilir Unutulmamalıdır ki intiharlar önlenebilir. Ancak uygun bir yöntem dahilinde çalışılması gereklidir. Uygun programlarla intiharların azaldığı ülkelerin varlığı bunu doğrulamaktadır.