OTOMOTİVİN TARİHİ GELİŞİMİ. BİR ARAÇ NİÇİN ÜRETİLMİŞTİR Yaşadığımız dünyadaki en önemli teknoloji ürünlerinden biri otomobillerdir şüphesiz. İcat edildikleri.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
SILMO Paris –Tanıtım Toplantısı İstanbul – Grand Hyatt Oteli
Advertisements

Igor Ivanovich Sikorsky
Bölüm 9 GAZ AKIŞKANLI GÜÇ ÇEVRİMLERİ
İZMİR İNŞAAT MÜHENDİSLERİ ODASI
Atmosferik Kirleticiler
100 yıldır süren yenilikler
Caterpillar Türkiye Yetkili Temsilcisi Borusan Makina’da çalışan dört arkadaş Mart 2007 tarihi itibariyle kendi işlerini kurmaya karar verdiler.
GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE ULAŞIM ARAÇLARI
Prof.Dr.Erol Güngör.İO T.C İNKİLAP VE ATATÜRKÇÜLÜK DÖNEM ÖDEVİ
Buharla Çalışan Su Pompaları
MUSTAFA KEMAL ATATÜRK'ÜN HAYATI.
KİMYAGER BAKIŞIYLA TEKNOLOJİNİN KİLOMETRE TAŞLARI I. ENERJİ VE ULAŞIMI Kimyagerler ve kimya mühendisleri, karadan hava ve uzaya uzanan bir alan üzerinde.
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
SANAYİ İNKILABI 18. yüzyılda ilk olarak İngiltere'de başlayan, daha sonra diğer Avrupa ülkelerine yayılan, etkileri bakımından tüm dünyayı sarsan önemli.
Petrolden elde edilen sıvı yakıtların sınırlı rezervlerine rağmen, dünyada otomotiv sektörü hızla gelişmektedir. Bu gelişmeye paralel olarak oto yakıtlarının.
Elektrik-Elektronik Mühendisliği için Malzeme Bilgisi
ELEKTRİKLİ OTOMOBİLLER Burak Turcan Bedirhan Erken
KURGU KUŞAĞI DÜŞÜNCELERİMİZİ NASIL KORUYALIM?
Belçika.
Diesel Motor Karakteristikleri
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
ELEKTRİKLİ OTOMOBİLLER
DİZEL MOTORLARINA GİRİŞ MOTORLARIN TANIMI VE TARİHÇESİ
ELEKTRİK ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ
Elektrik Enerjisi Üretimi
SANAYİ DEVRİMİ Sanayi Devrimi ya da Endüstri Devrimi, Avrupa'da 18. ve 19. yüzyıllarda yeni buluşların üretime olan etkisi ve buhar gücüyle çalışan makinelerin.
ME 199 ENGINE COURSE Asist. Prof. Dr. Fuat YILMAZ
DÖRT ZAMANLI MOTORLAR KİMYASAL ENERJİYİ , MEKANİK ENERJİYE ÇEVİRMEK İÇİN DÖRT AYRI ZAMANDAN (STROK’DAN) FAYDALANAN MOTORLARDIR.
BİRİNCİ DÜNYA SAVAŞI VE SONRASI ÖNEMLİ BULUŞLAR YASEMİN TÜRKOĞLU
Uçak Piston Motorları.
Dört stroklu diesel motor
Faaliyete Başlama Kasım 2005 Sermayesinin Tamamı Ödenmiş Bir Kuruluş Şirket Genel Merkezi ABD, Florida, Orlando Mülkiyeti Web Temeline Dayalı (Back Office.
Aktif ve Pasif Güvenlik Sistemleri
Yunus Akan Hazırlıyanlar Elif Akan
SUBAPAÇILIMININ AYARI İLE PERFORMANSIN DÜZENLENMESİ.
OSMANLI VE TÜRKiYE’NiN GERÇEK TARiHi
OYAK RENAULT Yrd.Doç.Dr. Recep KILIÇ Emre ONAY
4.Sınıf IŞIK ve SES IŞIK.
Geçmişten Günümüze Ulaşım Araçları
TEKNOLOJİNİN GELİŞİMİ
GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE TEKNOLOJİ
GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE SAATLER
Yrd. Doç. Dr. Nesrin ADIGÜZEL. Yakıtlar Günlük hayatımızda ve sanayide enerji; mekanik iş, ısı ve aydınlatma şeklinde kullanılmaktadır. Bu üç enerji şekline.
Hidrojenin motorlarda yakıt olarak kullanılması durumunda petrol kökenli motor yakıtlara oranla birçok önemli avantaj saglanmaktadır. Yüksek alev.
Yücel KILIÇKAPLAN MAKİNA EĞİTİM ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ MAKİNA İMALAT VE DONATIM DAİRESİ BAŞKANLIĞI.
EREN GÜR Y. EMRE DERECİ
HIBRIT ARAÇLAR Hazırlayanlar: Hasan Timur Mustafa Han
BÖLÜM 3: GERÇEK MOTOR ÇEVRİMLERİ
Buharla Çalışan Su Pompaları
TATA MOTORS.
MOTOR BİLGİSİ Kemal Nurkan NUR
GEMİ ÇEŞİTLERİ GEMİ SİCİLİ GEMİ BANDIRASI BATUHAN TÜRK 25 11/B.
SAAB OTOMOBİL HALİDİN SÖNMEZ
HAZIRLAYAN: TEVFİK TOLGA SEVİM
Diesel Motor Karakteristikleri
Motorlarda Termodinamik Çevrimler
İçten Yanmalı Motorlar (Internal Combustion Engines)
5) Emme ve Eksoz Sistemleri
3- Yağlama Sistemi.
İçten Yanmalı Motorlar (Internal Combustion Engines)
Euro1, Euro2, Euro3, Euro4 motorlarının konstrüktif açıdan incelenmesi
ENERJİ DÖNÜŞÜM SİSTEMLERİ
GAZ TÜRBİNLERİ TERMODİNAMİĞİ
ARŞIMET. ARŞIMET KIMDIR ? Arşimet MÖ 287 yılında Sicilya’da dünyaya gelmiştir. Antik dünyanın ilk ve en büyük bilim adamı olarak bilinir. Arşimet dedi.
OTOMOTİVİN TARİHİ GELİŞİMİ
ISITMA SİSTEMLERİNİN GELİŞİMİ
Otomobilin Tarihçesi. Hazırlayanlar Berat Salih AY Atakan AKMAN Ömer VERNEZ Mehmet Salih CANİŞ Nilsu KÖŞKER Rabia FİDAN.
Sunum transkripti:

OTOMOTİVİN TARİHİ GELİŞİMİ

BİR ARAÇ NİÇİN ÜRETİLMİŞTİR Yaşadığımız dünyadaki en önemli teknoloji ürünlerinden biri otomobillerdir şüphesiz. İcat edildikleri zamandan bu yana teknolojinin gelişmesiyle birlikte hep daha yeni, daha farklı şekillerle çıkmıştır karşımıza. Amaç hep en iyisini üretmek oldu belki de, hep bu amaçla çalışıldı, ama her yeni otomobilin ardından daha iyisi geldi. Bir noktadan sonra ise otomobil çeşitleri, modelleri, özellikleri ve aksesuarları takip edilmez bir şekilde çeşitlendi. Görünüşündeki ihtişam, kullanımındaki konfor ve sahip olmanın verdiği güç duygusuyla, kısa zamanda ihtiyaçtan öte insanların hayallerini süsleyen bir unsur haline geldi.

OTOMOBİL NEDİR ??? Otomobil, Auto ve Mobile kelimelerinden oluşmaktadır. Auto Yunancada ‘kendiliğinden’ anlamına, mobile ise Latincede hareketli anlamına gelmektedir. Otomobil kavramının ilk ortaya çıktığı zamanı göz önüne alırsak at kullanılmadan, itmeden veya çekmeden kendiliğinden hareket edebilen öz itmeli taşıt anlamına gelmektedir.

OTOMOBİLİN TARİHSEL GELİŞİMİ Çalışabilen ancak kullanışlı olmayan ilk içten yanmalı motor 1680 yılında Hollandalı Christiaan Huygens ’in yaptığı barutun yanması ile çalışan pistonlu makine oldu. Kapalı bir silindir içinde patlayan barut kayabilen bir pistona etki ederek piston’un hareket etmesini sağlamaktaydı.

1698— İngiliz Thomas JAVERY ilk buharlı makinayı yaptı. 1769— İngiliz James Watt uzun süreli çalışan buharlı makinayı yaptı.

Kendi kendine hareket hareket eden ilk araç İsveçli mühendis ve topçu yüzbaşı FardierNicolas Joseph Cugnot ( ) tarafından yapılmıştır. Fransız ordusu için 1765 yılında başladığı çalışmalarını 1769 yılında tamamlayarak buhar türbinini geliştirmiş ve 3 tekerlekli bir arabanın önüne kazanı ile birlikte bir buhar makinesi monte ederek ilk motorlu taşıt olarak kabul edilen ateşli askeri traktörü Fardier’i üretmiştir.

Bu makine iki silindirden oluşuyordu.Direksiyon tertibatıda aynı tekerleği kumanda ediyordu.Saatte 4-5 km hızla 15 dak. hareket edebiliyordu. İlk buharlı yol aracı Fardier at arabaları ve kağnıların arasında kendini gösterirken denemeler sırasında duvara çarparak, motorlu araçlar tarihindeki ilk trafik kazasına da imzasını atmıştı. Cugnot’un yaptığı otomobil halen Paris sanayi müzesinde saklanmaktadır.

1785— Richard Threvithick dişli transmisyon kullanarak arabasını 150 km yol yaptırmıştır. 1787— Oliver Evans Amerikada yolcu taşıyan araç yapmıştır.

İngiliz mühendis Mr. Robert Street, terementin ve hava karışımını bir alevle ateşleyerek çalışabilecek bir motor projesi yaptı. Motor tersine çevrilmiş bir silindir ve hareketli bir pistondan meydana gelmişti.Silindirin alt tarafı veya silindir kafası bir ocakla ısıtılırken üst kısımları suyla soğutulmaktaydı. Bu ilk makinede birkaç damla terebantin esansı yakacak olarak kullanılmakta ve yanmayı temin edecek havayı silindire çekebilmek için piston bir levye vasıtasıyla hareket ettirilerek yukarı kaldırılmaktaydı.

Murdock katı yakıtlardan hava gazı elde etmeyi başarmıştır. Hava gazı özellikle maden kömüründen özel yöntemlerle elde edilir içten yanmalı motorlarda yakıt olarak kullanılan hava gazı bu motorların gelişmesinde önemli rol oynamıştır. 1801—İngiltere’de Richard Threvithick yolcu taşıyan araç yapmıştır.

1824— Sonradan içten yanmalı makinelerin, özellikle diesel motorlarının temel ilkeleri, genç bir Fransız mühendisi Sadi Carnot tarafından ortaya atıldı: a -- Yakıtın sıkıştırılmış hava içinde kendiliğinden yanışı. 15/1 oranında sıkıştırılan havanın 300 ºCye kadar ısındığı ve bu durumdaki havanın kuru odun parçalarını yaktığı. b -- Yanmadan önce havanın sıkıştırılması.Carnot, yanmanın atmosferik basınç yerine yüksek basınçta olmasını ve yakıtın sıkıştırma sonunda ilave edilmesini düşündü ve böylece kolaylıkla enjektörü keşfetmiş oldu.

c -- Makine silindirlerinin soğutulması. Carnot, devamlı bir işletme için silindir duvarlarının soğutulmasının gerekli olduğunu buldu.Profesör R. Diesel buna inanmadı, fakat çetin çalışmalar neticesinde bu konuda Carnot ile aynı fikre sahip oldu. d --Egzost gazlarının ısısından yararlanma. Yüz seneden daha fazla bir zaman geçtikten sonra, Carnot un bu buluşundan egzost gazlarını bir kazanın boruları arasından geçirmek suretiyle yararlanma yoluna gidilmiştir. Halen gemilerde ve endüstride bu ilkeden yararlanılarak egzost gazlarının artık ısısından faydalanılmaktadır.

– 20 km hızla giden buharla çalışan 14 yolcu taşıyabilen yolcu otobüsleri imal edildi İlk petrol kuyularının kazıldığı yıllarda hava gazı ile çalışan ticari bakımdan elverişli ilk motor Belçikalı mühendis Jean Joseph Etienne Lenoir ( ) tarafından yapılmıştır.

Fransız mühendisi Alphonse Eugene Beau de Rochas ( ) 4 zamanlı çevrimin esaslarını ortaya koydu. Böylece 1. zamanda emilen yakıt hava karışımının ateşlenmesinden önce sıkıştırılması gerektiği prensibide Rochas tarafından bulunmuş oldu. a) mümkün olan en büyük silindir hacmi ile en az soğutma yüzeyi b)genişlemenin mümkün olan çabuklukta yapılması c) genişleme başlangıcında mümkün olan azami basınç

Alman mühendis Nicholaus August Otto ve Eugen Langen ( ), Rochas’ın bulduğu prensipleri pratiğe çevirerek dört zamanlı çevrime sahip motoru yapmışlardır. 1875—Viyanalı Siegfried Marcus ( ) geliştirdiği motorla viyana sokaklarında 12 km hızla gezerken halkın panik yaşamasına sebep olmuş birkaç kaza yapmıştır. 17 suçtan mahkemeye verilen Marcus keşif yapmayı bıraktı.

Nikolaus August Otto ( ), uzun yıllardan beri sürdürülen "Güç Kaynağı" arayışına son vererek ilk dört zamanlı gaz motorunu üretti.Otto’nun yaptığı 4 Zamanlı motorda ateşleme alevle yapıldığı için motor devri ancak dakikada devire çıkabiliyordu. Kontrollü bir ateşlemesi olmayan bu motor geniş bir uygulama alanı bulamadı. 1878—İngiliz mühendisi Dugal Clerk iki zaman esasına göre çalışan ilk motoru bulmuştur.Bu motorda dört zamanlı motordaki emme ve egzoz supapları yerine, silindirin yan tarafında bulunan emme ve egzoz pencereleri bulunmaktadır.

Amerika’da George Brayton benzin yakıtlı motor yaptı.

Alman Karl BENZ 14,5 Km hız yapabilen satış amaçlı ilk arabayı üretti.. Karl Benz 3 tekerlekli otomobili yaparak fabrika etrafında deneme turları atmıştır. Bu esnada karısı ve işçileri heyacan içinde bağıra çağıra peşinden koştukları bilinir. Ancak araç dört turdan sonra bozulmuştur.

Herbert Akroyd Stuart Bir kaza sonucunda kızgın bir yere değen gaz yağının hava ile karışarak yandığını gördü. Bu olaydan etkilenerek yaptığı deneylerle motorunu geliştirdi ve patentini aldı. 1890—Bir Alman mühendis olan Capıtaine, Akroyd’un motoruna benzeyen bir motorun patentini aldı. Bu motorlar yarım dizel ( kızgın kafalı ) motorların esasını oluşturdu.

Yılında yapılan üçüncü makine RUDOLF Diesel in tam bir başarısı ile sonuçlandı. Bu üçüncü makine dört stroklu, sıkıştırma sonu basıncı Kg /cm2 olan, su ile soğutmalı ve yakıtı yüksek basınçlı hava ( 70 atmosfer ) ile püskürtülen bir makineydi Teoride %75.6 fazla verim alıyordu. Elbette bu teori sağlanamadı. Bu motordaki teknik verim % 24 ‘ e kadar yükselmişti. Bu güne kadar bu motorlar üzerinde bir çok değişiklik yapılmasına karşın Rudolf Dizel’in koyduğu esaslar değişmediğinden bu motorlara dizel motorları adı verilmiştir.Bu üçüncü denemeydi çünkü ilkinde almanya da yakıt bulunmadığın dan makinasını kömür tozu yakacak şekilde yaptı fakat başarılı olamadı, bir diğer denemesinde ise Silindirlerin soğutulmaması ve havanın 100 Kg / cm2 ye kadar sıkıştırılmak istenmesi Diesel in bu ilk makinesinin başarısızlığına sebep oldu.

Amerikanın ilk başarılı otomobili “duryea”, J.Franck ve Charles Edgar Duryea Tarafından yapılmıştır. Bir rivayete göre ilk karbüratörü Charles Duryea’nın karısının lavanta püskürtme şişesinden ilham alarak yaptığı söylenir. Halbuki Mayback karbüratörü bu tarihten çok daha önce bulmuştu.

22 Temmuz 1894'te ilk yarış düzenlenmiş ve Paris-Roven arasında 50 km'lik bir mesafeyi kapsayan bu yarışta 19 otomobil mücadele etmişti. 1898— Fransa Otomobil Kulübü (AFC) Paris'teki Les Tuiliers'in güneşli bahçelerinde ilk otomobil fuarını organize etmiştir. Fuara 269 firma katılmıştır. İlgi çok büyük olmuş 140 bin meraklı ziyaret etmiştir. 1902—İstenildiğinde benzinli istenildiğinde elektrik motoruyla ilerleyebilen“Mixte-Wagen” adını verdiği ilk aracı 27 yaşındayken Ferdinand Porsche yapmıştır.

1903—Fransız Gustave LİEBAU ilk emniyet kemerini tasarladı ve patentini aldı 1905—İsveçli mühendis Alfred Büchi egzoz gazlarından yararlanarak çalışan bir türbin vasıtasıyla dört silindirli bir motora aşırı hava yüklemeyi başardı. 1905—İlk tampon takılan araç İngilterenin Kilburn kentindeki Simms Manufacturing Co. tesislerinde üretilen 20 HP gücündeki Simms-Welback marka araçtır 1908—ABD li Henry Ford T modeli adındaki ilk seri üretim otomobili yaptı. İlk üretim bandı fikrinin de babası olan Ford 1913 de günde 1000 araba üretebiliyordu

1912—İki zamanlı ve BG’de ilk yüksek güçlü dizel motoru yapılıyor 1918—İngiltere’de “ Royal aırcraft establıshment “ fabrikaları mekanik püskürtmeli dizel yakıt sistemini geliştirdi. Böylece yüksek devirli dizel motorları oluşturularak hafif taşıtlarda kullanılmasına zemin hazırlandı 1919—Avrupanın ilk seri üretim otomobili Type A Citroen tarafından piyasaya verildi. Citroen aynı yıl dünyada ilk organize satış sonrası hizmetleri yapılandırdı

1920—Voisin firması hidrolik olarak çalışan ABS'nin atası üzerine çalışmalar yaptı." Frenlemenin tekerlekleri kitlemesini önleyici donanımı " tanımıylada Almanyada nosuyla ilk patentini aldı 1923—Dünya'da otomobil yarışları düzenlenmeye başlan dığı dönemde Osmanlı Devleti "Sanayi devrimini" kaçırdığı için, Anadolu'da sadece "at arabası" yapılabiliyordu. Bu nedenle ülkemizde otomobil sporunun başlangıcı Batı Avrupa'dan çok sonra oldu. Türkiye'de otomobilcilik, 1923 yılında o günkü ismi Türk Seyyahin Cemiyeti olan Türkiye Turing ve Otomobil Kurumu (TTOK)'nun kurulmasıyla resmi kimliğine kavuşmuştur. TTOK'nın kurulmasından 4 yıl sonra ülkemizdeki ilk otomobil yarışı TOŞD tarafından, İstanbul Veliefendi çayırında yapılmış ve 30 otomobilin katıldığı bu yarışı Suphi Bey kazanmıştır.

1924—Citroen dünyanın ilk çelik karasörlü otomobili B10’üretti 1924—MAN 'ın ürettiği bir kamyon direk enjeksiyonlu dizel bir motoru kullanan ilk vasıta oluyordu 1934—Citroen seri olarak önden çekişli araç üretmeye başladı 1938—Citroen Hidropnömatik süspansiyon sistemini icat etti 1938—İsviçreli kamyon üreticisi Saurer ilk turbo motorlu kamyonu üretti 1938— Klima'yı standart olarak kullanıma sunan ilk marka Studebaker Commander'dir

1938—GM tasarımcısı Harley Earl ilk elektrikli cam sistemini Buick y'ye monte etti. FIA Formula 1 Dünya Şampiyonası 1950 de ortaya çıktı ve FIA Formula 1 Dünya Şampiyonası olarak kabul edilen ilk Formula 1 yarışı 13 Mayıs 1950 de Silverstone'da yapılan İngiltere Grand Prix'idir – Döner Pistonlu Motor ( Rotary-Wankel motoru )54 senesinde Felix Wankel tarafından geliştirilmiş bir motor türüdür. Bu motorda silindir geometrik elips biçimi şeklindedir. Bu motorun çalışma prensibi kısaca, yakıt odasına sahip blok içinde üçgen şeklinde bir döner pistonun dönerek, silindir içinde değişik yakıt hacimleri ve sıkıştırma oranları meydana getirmesidir.

1957—İlk hız sabitleyicisi ( cruis control ) Imperial marka araçta kullanıldı. 1958—İsveç'teki Volvo Fabrikasında mühendis olan Nils Bohlin Üç noktalı emniyet kemeri olarak bilinen sistemin patentini aldı. 1962—İlk seri üretim turbo motorlu otomobil Chevrolet Corvair Monza tanıtıldı. Daha sonra bu modeli Oldsmobile F85 Jetfire takip etti Wankel motoru ilk kez NSU Spider marka araçta kullanıldı 1967—İngiliz otomobil firması Jensen İlk ABS'yi otomobillerine uyguladı

1973—Avrupa’da seri olarak turbo motorla üretilen ilk otomobil BMW 2002 oldu. 1978—Modern ilk ABS sistemi BMW 7 serisi ve Mercedes S serisinde uygulandı 1984—Turbo üreticisi Garrett intercooler adını verdiği bir turbo soğutucusu geliştirdi. Bu sayede türbine giren hava soğutularak turbonun performansı artırıldı 1986—Çift turbo takılan ilk araç Porsche 959 oldu 1987—Bosch ilk üretici olarak ABS sisteminin daha gelişmişi olan ASR sistemini piyasaya sürmüştür 1993—Fiat Croma TdiD değişken geometrili turboyla donatılan ilk otomobil oldu. Sistem düşük motor devirlerinde turbonun verimini önemli oranda artırıyordu.

1995—Bosch 1995 yılında FDR sistemini aktif sürüş emniyetini sağlamak üzere üretime almıştır. Özellikle virajlarda ve ani yol değişikliklerinde FDR sistemi, yıldırım hızı ile motor, şanzıman ve frene müdahale ederek aracın savrulmasını önler. 2004—Çift turbo takılan ilk seri üretim dizel motorlu otomobil BMW 535d oldu 2005—Mercedes üç turbolu v6 dizel motorla donatılmış konsepti Vision SLK 320 Cdi’yi Cenevre otomobil fuarında tanıttı.

HAZIRLAYAN : ETHEM YAVUZARSLAN Ö. NO :

KAYNAKLAR tomobilin-tarihi.html teknolojik-gelisim-kronolojisi- t html?s=1559e5fee70d2a8d85c41e9 3b2304cc1& tomobilin-tarihi.htmlhttp:// teknolojik-gelisim-kronolojisi- t html?s=1559e5fee70d2a8d85c41e9 3b2304cc1&amp