KÜLTÜRLER ARASI FARKLILAŞMA VE YÖNETSEL ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Zinde İSG Etiği DRUZ.
Advertisements

Spor Sosyolojisi Nedir? İlgili Temel Kavramlar
KÜLTÜRLER ARASI FARKLILAŞMA VE YÖNETSEL ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ
Öğretimde Kullanılan Teknikler (3)
YÖNETİM KURULU ÜYESİ BELİRLEME YAKLAŞIMI 360° Beyin Avı 27 Mayıs 2003 Yönetim Kurulu Üyesi Seçme Kriterleri 27 Mayıs 2003 Amrop International 1.
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
Yerel Yönetimlerde Yeniden Yapılanma Perspektifi
KÜLTÜREL ÇEVRE VE ÇALIŞAN İNSAN
X.BÖLÜM KÜLTÜR.
ÖRGÜT KÜLTÜRÜ İ.
ÖRGÜTSEL DAVRANIŞLAR VE KÜLTÜRLER ARASI FARKLILAŞMA
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
GRUP DAVRANIŞLARININ TEMELLERİ
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
 BÜTÜNLEŞME Çevrenin taleplerinin karşılanması için gerekli bölümler arasındaki birliğin kalitesini ifade etmektedir. Bu tanım, bağımsız birimler arasındaki.
Kültür.
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
REHBERLİK.
Toplumsal Cinsiyet: GÜNDEM
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
9.Sınıf Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları Eser ÇEKER (M.Sc.)
DİN ANLAYIŞINDAKİ YORUM FARKLILIKLARININ SEBEPLERİ
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
KURUM İÇİ İLETİŞİM HAZIRLAYAN HAVA GÜLER.
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME
VERİ, BİLGİ VE ENFORMASYON
VİZYONER LİDERLİK.
Küresel Girişimcilik, İşbirliği ve Ortaklık Yönetimi
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
OKUL KÜLTÜRÜ ZEYNEP SEVİM
Örgütsel bilgi kullanımı
Eğitimin ve Toplum.
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
Kültüre dair Örgüt kültürü, işletme kültürü, toplum kültürü ya da firma kültürü şeklinde adlandırılan değerler toplamı, çeşitli yönetim ve organizasyon.
ŞEKİL 13.1 “Temel Dönüşüm” “İmalat Şirketine Yönelik Süreç”
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin çevrelerindeki değişimleri nasıl değerlendirmeleri gerektiği ve bu değişimlere nasıl yanıt verebilecekleri.
Bölümün Amacı Bu bölümde, firmanın büyük ya da küçük oluşunun neden önemli olduğu sorusunu ve büyüklüğün yapı ve kontrolle nasıl ilişkilendirildiğini.
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
6. BÖLÜM EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
Bölümün Amacı Bu bölüm, yöneticilerin uluslararası çevre için örgütleri nasıl tasarladığını keşfediyor. Bölüme, öncelikle, küresel büyümeyi harekete.
Türk Eğitim Sisteminin Yapısı ve Yönetimi
KÜLTÜREL MİRASIN ÖNEMİ VE RESTORASYON SORUNLARI
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
GİRİŞİMCİLİK VE LİDERLİK
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Önyargının Gücü Ve Doğası Önyargının Sosyal Kaynakları Nelerdir? Önyargının Motivasyonel Kaynakları Nelerdir? Önyargının.
X- Strateji İçin Kültür ve Liderlik
, Eğitici Drama Nedir? Önceden belirlenmiş açık ve net eğitim amaçları olan, tüm çocukların kendi öğretmenleri ile birlikte, daha çok büyük motor hareketlerle.
GİRİŞİMSEL KARAR VERME SÜRECİ GİRİŞİMCİLİĞİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
AİLENİN TANIMI, ÖNEMİ VE TARİHSEL GELİŞİMİ
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
ÇATIŞMA VE ÇATIŞMA YÖNETİMİ
Kurumsal Kültür Yapılandırma Projesi
Zinde Eğitim Kurumu İSG Etiği AHMET YİĞİTALP ZİNDE.
Kırsal sosyoloji ve çalışma alanları-görevleri Prof. Dr
Davranış Bilimlerine Giriş
“STRATEJİ NEDİR?” STRATEJİK DEĞİŞİM.
DERSİN AKIŞI VE TEMEL KAVRAMLAR: ÖRGÜT
KALIPLAŞMIŞ TUTUMLAR (Kalıpyargılar)
Adler’in Yaklaşımı Temel Kavramlar Aile bütünlüğü:
TOPLUMSAL CİNSİYET ROLLERİ. TOPLUMSAL CİNSİYET-1 Toplumsal cinsiyet, bireyin belirli bir cinsten olduğuna ilişkin bilgiye, bu bilgi dahilinde olmak üzere.
ETKİLİ İLETİŞİM VE TOPLUMSAL CİNSİYET
BİREYSEL FARKLILIKLAR
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
AİLEDE İLETİŞİM.
9. HAFTA AİLE.
TOPLUMSAL BİR OLGU OLARAK ETNİK KÜLTÜR:
Sunum transkripti:

KÜLTÜRLER ARASI FARKLILAŞMA VE YÖNETSEL ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ

Farklı kültürlerde yaşayanların, benzer konu ya da koşullar karşısında farklı tepkiler verdikleri gözlenmektedir. Bu bölümde üzerinde durulacak konular:

İletişim Çatışma ve belirsizliğin üstesinden gelme Denetim noktası Toplumsal davranışlara dişilik-erkeklik değerlerinin yansıma oranı Güç mesafesi Bireyci toplumcu davranış

Kuşkusuz kültürel farklılıkların algılanamaması sonucu, tek bir yönetsel-örgütsel davranış kalıbından yola çıkarak birtakım yönetim stilleri ve insan kaynaklarının yönetimine ilişkin stratejiler geliştirmek yanıltıcı olacaktır. Bu yüzden farklılık nedenlerine tek tek değinelim:

A-TÜRK TOPLUMUNA İLİŞKİN MAKRO KÜLTÜREL BİR ÇÖZÜMLEME Bu konu beş bölümde incelenmiştir: 1-Düşük ve yüksek sinerjili toplumlar 2-Toplumsal alanda yüksek ya da düşük güven 3-Geniş bağlamlı ve dar bağlamlı kültürler 4-Toplumda bilginin yayılmasına ilişkin farklılıklar 5Kurumsal süreçler Türk toplumunda nasıl çalışıyor?

1-Düşük ve Yüksek Sinerjili Toplumlar Çalışma- işbirliği ayrımında Türk toplumu düşük sinerjili toplumlara yakın durmaktadır.

Yüksek Sinerjili Toplumlar Karşılıklı yarar için işbirliği Herkes kazansın yaklaşımı Zenginliğin ve gelirin yaygınlaştırılması eğilimi Erdemliliğin ve alçak gönüllülüğün ve doğruluğun ödüllendirilmesi Etkili, yetenekli ve yetkin liderleri seçme becerisi ve yeteneği Gerçek üstünlükleri, yetenekleri ve becerileri ayırt edebilme yeteneği Tanrı’nın babacan ve yardımcı bir dost olarak algılanması Seven ve verici olanla, sevilen ve alan arasında bir dengenin oluşması Yüksek güven

Düşük Sinerjili Toplum Yenme ve çatışma içgüdüsünü üstün tutma Ben kazanayım diğerleri kaybetsin yaklaşımı. Sıfır toplamlı oyunlar. Zenginin daha zengin, yoksulun daha yoksul olması eğilimi Yüksek faizler İleri düzeyde emek sömürüsü Dar gelirlilerin üzerinde vergi yükü Böbürlenmenin, dayılığın ve ‘‘ ben kimim sen biliyor musun? ’’ yaklaşımının ödüllendirilmesi Lider seçiminde kişisel ilişkiye ve çıkar ilişkisine dayalı klancı yaklaşım Gerçek üstünlükleri, yetenekleri ve becerileri örtme ve bastırma, kişisel ilişkileri öne çıkarma eğilimi Tanrı’nın yasakçı, acımasız, ulaşılmaz ve korkutucu bir varlık olarak algılanması Seven ve verici olanın sömürüleceği inancı Düşük güven

2-Toplumsal Alanda Yüksek ya da Düşük Güven

Bu noktada Türkiye açısından önemli bir saptama yapılabilir. Klan ve içgrup oluşumlarına destek veren inanç ve ideolojilerin kenetleyici bir etki yaparak, düşük sinerjili toplumlardaki düşük ekonomik örgütlenme dinamiklerini arttırma olasılığı da vardır. Aynı değerler sistemini paylaşan gruplar ya da topluluklar, üyeleri arasındaki güven duygusunu yaygınlaştıracakları için geniş insan topluluklarını aynı ekonomik çıkarlar çevresinde toplayabilirler. Son yıllarda Türkiye’de İslami sermaye diye adlandırılan oluşum bu konuda iyi bir örnektir.

3-Geniş Bağlamlı ve Dar Bağlamlı Kültürler

4-Toplumda Bilginin Yayılmasına İlişkin Farklılıklar Şifrelenmiş : Bürokrasiler, Pazarlar Şifrelenmemiş : Tımarlar, Klanlar

5-KURUMSAL SÜREÇLER TÜRK TOPLUMUNDA NASIL ÇALIŞIYOR? Kurumsallaşma süreçleri çözümlenmeye çalışıldığında, ortaklaşa davranışçı toplumlarla bireyci toplumlar arasında bazı farklılıkların olduğu gözlenmektedir. İki kültür arasındaki ilk temel ayrımın bilişsel yaklaşımda ortaya çıktığı söylenebilir. Ortaklaşa davranışçı toplumlarda kişiler kendilerini ve başkalarını bulunduğu alana bağımlı, dışsal rollerden ve normlardan etkilenir bir konumda algılarken, bireyci toplumun üyeleri kendilerini ve başkalarını alandan bağımsız, dışsal rol ve normlardan daha az etkilenir bir konumda görmektedir. İki kültür arasında bu farklılığın, biliş biçimiyle doğrudan ilişkili olduğu savunulan kurumsallaşma süreçlerine yansımaması olanaksızdır.

B. İLETİŞİM BİÇİMİ VE KÜLTÜRLER ARASI FARKLILAŞMA İki tane iletişim biçimi vardır. Bunlar: A-Çizgisel İletişim B- Öziletişim

a.Farklı Kültürler İçin Farklı İletişim Modelleri Lotman’a göre ‘‘ Ben ’’ ile ‘‘ O ’’ arasında çizgisel biçimde gerçekleşen iletişim modeli, Batının kültürel yapısını simgelemektedir. Batı kültürü somut, ölçülebilir ve nesnel kavramları, öngördüğü iletişim modellerinde de kullanmaktadır. Oysa Doğu kültürlerinin kullandığı varsayılan iletişim modeli soyut, niteliksel ve öznel özellikler içermektedir

b-Türk Toplumu ve Öziletişim Araştırma için on soru içeren bir anket kullanılmıştır. Soruların hazırlanmasında öziletişimde önemli olduğu varsayılan kavramlar üzerinde durulmuştur. Soru kâğıtlarının değerlendirilmesi sonucunda kız ve erkek öğrencilerin öziletişim modeline yakın oldukları görülmüştür.

C. Örgütsel Davranışlar ve Kültürler Arası Farklılaşma Örgütsel davranışlar ve kültürler arası farklılaşmayı 6 başlık altında inceleyeceğiz: 1-Dişi Kültür-Erkek Kültür 2-Belirsizlikle Baş Edebilmenin Kültürle İlişkisi 3-Toplumsal-Örgütsel Güç Mesafesi ve Kültür 4-Ortaklaşa Davranış ve Bireycilik 5-Denetim Noktası ve Kültür 6-Çatışmanın Yöntemi ve Kültür

1-Dişi Kültür-Erkek Kültür Toplumlarda geleneksel anlamda dişilikle ilişkilendirilen kavramlar şevkatli, merhametli, nazik, sadık, çocuklara karşı sevgi dolu olmak benzeri değerleri içermektedir.

2-Belirsizlikle Baş Edebilmenin Kültürle İlişkisi Türk insanının önemli ölçüde belirsizlikten kaçınma eğiliminde olduğu görülmüştür. Sözgelimi ülkemizde yaygın bir uygulama olan ‘‘yaşam boyu istihdam’’ belirsizlikten kaçınmanın doğal bir sonucudur

3-Toplumsal-Örgütsel Güç Mesafesi

Kimin patron olduğu açıkça bilindiği gibi, patronun sözleri yasa yerine geçer.

4-Ortaklaşa Davranış ve Bireycilik

Fiske dört faklı toplumsal oluşumu tartışmaya açmaktadır : a-Toplumsal paylaşma: Toplumda aile içindeki tipolojinin bu bölümüne girer. ‘‘ Ben ’’ yerine ‘‘ Biz ’’ sözcüğüyle topluluk kimliği de paylaşılır. İç grup üyeleri kollanır, onlara karşı özveri ve cömertlik öne çıkar. b-Pazar fiyatı: Bireyler kaynaklardan katkıları ölçüsünde pay alırlar. Sonuçta yatırımı fazla olan daha çok pay alacaktır. c-Eşitlik sağlama: Kişinin sağladığı katkı önem taşımaz, önemli olan kaynakların eşit dağılımıdır. d-Yekte sağlama: Modelin bu aşamasında paylaşım toplumdaki güç sıralamasına göre yapılır. Hiyerarşinin üst katmanlarında bulunanlara gerek para, gerekse saygınlık açısından daha fazla pay düşer. Hiyerarşide aşağı doğru indikçe para ve saygınlığa ilişkin pay miktarı da azalır.

5-Denetim Noktası ve Kültür

6-Çatışmanın Yönetimi ve Kültür Çatışmanın ele alınış biçimine yönelik beş davranış tipi ortaya çıkmaktadır: a-Yarışma b-Birlikte Çalışma c-Kaçınma d-Yumuşatma- Dengeleme e-Uzlaşma

NE ZAMAN BİREYSEL ÇIKARLARIMIZ UĞRUNA DEĞİL TOPLUMSAL ÇIKARLAR UĞRUNA EMEK VERİRSEK O ZAMAN BİR BÜTÜN OLMAYI BAŞARABİLİRİZ….

DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜRLER... SİYRET AYAS